Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-18, 15:01
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvinnopiraten
Mitt mående vet han lite om och orsaken är hans tvivel. Exet har inte jobbat en dagbi sitt liv och aldrig varit fungerande. En mindre lämplig förälder får man leta efter. Jag låter inte mitt mående påverka min funktion och har aldriig gjort.
Ok. Tack för förklaringen.

Märkligt att han valde att chansa med dra ut metoden med en sån person.. Men för den sakens skull så borde du inte jämföra dig med henne ändå. Du slår på dig själv i onödan.

Och du.. Jag kan köpa det (jag känner ju inte dig så jag kan inte veta) med att du låter inte ditt mående påverka din funktion men samtidigt så låter du andra saker som du inte kan göra något åt påverka ditt mående vilket kommer att påverka din funktion förr eller senare. Vet du varför? För att det har blivit som en besatthet och kommer göra mer skada än nytta. Eller om besattheten nu till och med visar sig att den gör mer skada än nytta. Pressar och stressar dig själv.

Citat:
Du säger helt relevanta saker tycker jag Man vet väl inte förrän man försökt. Enligt gynundersökning har allt sett bra ut och jag tycks ha ägglossning och regelbunden mens.

På nåt sätt hade det varit en lättnad om jag var infertil, mindre press på mig. Å andra sidan verkar min kille inte vilja stänga barndörren helt så även det hade varit ett dilemma.
Tack 😊 Ja det är sant. Om det nu är så att allt ser bra ut, så kan det även vara så att du har svårt för att bli gravid för att du tänker för mycket på det och inte slappnar av. Du pressar dig själv för hårt och inre stress är inte bra. Det gör saker med kroppen och knoppen.
Citera
2024-12-18, 15:16
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ja jag kan inte sluta grubbla varför han skaffade barn med henne. Han ska ha haft rejäla tvivel på henne, pga hennes låga funktion osv. De var ihop i många år. En person som inte ens fixar att arbeta och bara sitter hemma, hur kan det vara en lämplig förälder & lämplig för ett 18årigt åtagande? Hur SJUTTON tänkte han? Men JAG som har bra funktion & arbetsmoral, inte bråkar med honom osv duger kanske inte.

Med det sagt tror jag vi behöver ett par år minst för att se om vi funkar- inte skaffa barn NU. Men jag skulle vilja att han var mer säker på att han vill OM saker skulle gå bra.

Om jag skulle ta livet av mig skulle han aldrig få veta varför, det vill jag heller inte att han ska ha på sit samvete.

Det kanske är just det att han inte tänkte efter ordentligt förra gången. Eller att han trodde att barn skulle lösa alla problem. Eller att hon blev gravid och han inte hade något att säga till om.
Alldeles oavsett så låter det ju som att han med tiden har insett att det inte är så "bara" att skaffa barn utan ordentlig eftertanke. Det är ju inte heller schysst mot dig att lova något som han inte vet om han är beredd att hålla.
Jag tror ni gör väldigt klokt i att bygga på er relation och bli stabila tillsammans innan ansvar över ett barns liv blir aktuellt. Och jag rekommenderar fortfarande terapi för de tankar du har. För även om han inte vet att du tänker såhär så skall inte ditt liv hänga på vilka val någon annan vill göra för sitt liv.
Citera
2024-12-18, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Det kanske är just det att han inte tänkte efter ordentligt förra gången. Eller att han trodde att barn skulle lösa alla problem. Eller att hon blev gravid och han inte hade något att säga till om.
Alldeles oavsett så låter det ju som att han med tiden har insett att det inte är så "bara" att skaffa barn utan ordentlig eftertanke. Det är ju inte heller schysst mot dig att lova något som han inte vet om han är beredd att hålla.
Jag tror ni gör väldigt klokt i att bygga på er relation och bli stabila tillsammans innan ansvar över ett barns liv blir aktuellt. Och jag rekommenderar fortfarande terapi för de tankar du har. För även om han inte vet att du tänker såhär så skall inte ditt liv hänga på vilka val någon annan vill göra för sitt liv.
Jag vet att han ville göra henne gravid, var t.o.m så att hon var motvillig i början. Den vetskapen svider. Men hoppas du har rätt i att han inte tänkte wfter alla vaev som behövdes.

Det är nog klokt med terapi, även om det är läskigt att berätta om detta. Man känner sig som en hemsk person som tänker sådana elaka tankar.
Citera
2024-12-18, 15:30
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Jag vet att han ville göra henne gravid, var t.o.m så att hon var motvillig i början. Den vetskapen svider. Men hoppas du har rätt i att han inte tänkte wfter alla vaev som behövdes.

Det är nog klokt med terapi, även om det är läskigt att berätta om detta. Man känner sig som en hemsk person som tänker sådana elaka tankar.

Terapi är läskigt och kan vara väldigt jobbigt i början. Men det kan uträtta underverk med en om man är villig att lägga ned mycket tid och energi på att jobba med sig själv. Tänk att äntligen ha någon att bolla tankarna med än att bara gå och hålla dem för dig själv hela tiden och låta de gro mer och mer.

En närstående till mig gick från riktigt toxisk svartsjuka till att vara världens chillaste person som är helt trygg i sig själv med hjälp av KBT. Det tog tid, men det har gett personen helt andra förutsättningar för att vara en trygg person resten av livet. Denne säger själv att det är en av de bästa sakerna hem gjort i hela sitt liv.
Citera
2024-12-18, 16:24
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Min killes ex tog oerhört lite ansvar under småbarnåren pga "måendet", varför det var ett helvete. Han har flera ggr uttryckt att det vore fint med ett syskon till hans enda barn så han är kluven dvs inte "helt klar" som du verkar vara.

Nu är mitt mående heller inte på topp men det hindrar mig inte från att jobba över 100% så småbarnsåren hade blivit betydligt enklare för honom än med exet.

Det skall du inte vara så säker på. Om du funderar över självmord för att din kille kanske inte vill ha barn med dig så kan du inte räknas som stabil psykiskt. Är det något som kan förvärra psykisk ohälsa så är det graviditet och förlossning med hormoner som flödar plus att du kommer lida av grav sömnbrist i flera år. Tänk om du drabbas av djup förlossningsdepression eller förlossningspsykos. Då får din kille dra ett extremt tungt lass med två barn och dig. Han kanske ändå känner av din mentala ohälsa fast du inte tror det. Jag hade inte skaffat fler barn i nuläget om jag vore honom. Inget illa ment men så är det.
Senast redigerad av Tervull 2024-12-18 kl. 16:27.
Citera
2024-12-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Det skall du inte vara så säker på. Om du funderar över självmord för att din kille kanske inte vill ha barn med dig så kan du inte räknas som stabil psykiskt. Är det något som kan förvärra psykisk ohälsa så är det graviditet och förlossning med hormoner som flödar plus att du kommer lida av grav sömnbrist i flera år. Tänk om du drabbas av djup förlossningsdepression eller förlossningspsykos. Då får din kille dra ett extremt tungt lass med två barn och dig. Han kanske ändå känner av din mentala ohälsa fast du inte tror det. Jag hade inte skaffat fler barn i nuläget om jag vore honom. Inget illa ment men så är det.

Givetvis nämner du inte obefogade farhågor, det köper jag. Men det är ett katastrofscenario och oftast blir det bättre än det värsta tänkbara. Tror hans ex som aldrig fungerat som man ska redan innan graviditeten hade betydligt sämre förutsättningar att "lyckas" än jag som faktiskt inte har någon historia av att inte funka trots självmordstankar osv.

Genom att inte våga satsa går han miste om att ev få en "hel " familj som han aldrig hade med exet (de gick isär innan barnet var 1 år), något han sagt att han innerst inne vill. Att han inte tvekat att satsa om han inte haft rädslor att saker ska gå fel.
Senast redigerad av Kvinnopiraten 2024-12-18 kl. 16:41.
Citera
2024-12-18, 17:04
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Givetvis nämner du inte obefogade farhågor, det köper jag. Men det är ett katastrofscenario och oftast blir det bättre än det värsta tänkbara. Tror hans ex som aldrig fungerat som man ska redan innan graviditeten hade betydligt sämre förutsättningar att "lyckas" än jag som faktiskt inte har någon historia av att inte funka trots självmordstankar osv.

Genom att inte våga satsa går han miste om att ev få en "hel " familj som han aldrig hade med exet (de gick isär innan barnet var 1 år), något han sagt att han innerst inne vill. Att han inte tvekat att satsa om han inte haft rädslor att saker ska gå fel.

Om du tänker på självmord nu så lär du inte tänka på det mindre när du fått barn. Folk tror att ett barn magiskt tar bort alla problem men sanningen är snarare att allting blir mycket svårare med ett barn. Jag hoppas verkligen inte ni sätter ett liv till världen fören du är stabil psykiskt i ett par år.
Citera
2024-12-18, 17:16
Medlem
Så du tänker begå självmord om du inte får bilda familj med honom? Samtidigt betraktar du inte dig själv som ett psykfall? Logiken haltar betydligt.

Vad det är för fel på dig? Du tycks besatt, och osunt fixerad vid din partner. Den typen av mindervärdeskomplex och självhat lär inte hjälpa er relation i längden. Det blir destruktivt i en relation.
Citera
2024-12-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Om du tänker på självmord nu så lär du inte tänka på det mindre när du fått barn. Folk tror att ett barn magiskt tar bort alla problem men sanningen är snarare att allting blir mycket svårare med ett barn. Jag hoppas verkligen inte ni sätter ett liv till världen fören du är stabil psykiskt i ett par år.
Ävennom orsaken till självmordstankarna är det faktum att han inte bestämt sig för barn? Har så svårt att greppa det.
Citera
2024-12-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Så du tänker begå självmord om du inte får bilda familj med honom? Samtidigt betraktar du inte dig själv som ett psykfall? Logiken haltar betydligt.

Vad det är för fel på dig? Du tycks besatt, och osunt fixerad vid din partner. Den typen av mindervärdeskomplex och självhat lär inte hjälpa er relation i längden. Det blir destruktivt i en relation.
Jag betraktar mig själv som någon med problem men som jag inte förstår. Jag menade att jag inte tror att folk uppfattar mig som ett psykfall. Jag är en glad och trevlig och fungerande person utåt sett, bra socialt liv osv. Ibland kommer ångesten fram och det är jag livrädd för ska sabotera relationen, paradoxalt nog.

Jag förstår att jag måste må bättre och vara mer chill om vi ska kunna ha en framtid. Besatt absolut men varför just honom? Varför har jag inte varit så här besatt förut under mina 30+ år på jorden? Tänker ibland att det måste vara för att relationen är unik
Citera
2024-12-18, 18:23
Medlem
Terry-Butchers avatar
Det är inget fel på dig. Ibland fastnar man i tankebanor som är destruktiva. Jag råder dig att ta kontakt med din vårdcentral och berätta om dina självmordstankar och varför du har dem. Du kommer få en psykologkontakt som kan hjälpa dig tänka annorlunda kring vad du kan och inte kan förändra.

Det är värt det!
Citera
2024-12-18, 18:54
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Ja kvinnor är väl inte mer än ett fritidsnöje och ett tidsfördriv för män i dagens läge. Och blir du gravid så kommer han tvinga dig till abort eller dumpa dig.

Det är fint med kärlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in