Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-17, 16:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det vet du utan att ens ha frågat först?

Om du likställer religiös praktik med "tro på skrock och fantasier" så har du en lite enklare bild av saken än mig, ja. Jag säger detta ur ett vetenskapligt perspektiv.

Det går ju att läsa vad du skriver. Det ska vara tillräckligt. Om man ska behöva fråga dig vad du menar därför att du skriver något annat än du egentligen menar och därför blir missförstådd så är det inte mitt fel.

Jag likställde "infödingens tro" med "tro på skrock och fantasier", vilket det ju faktiskt är.

Hur fick du det till att jag skulle mena att all religiös praktik var "tro på skrock och fantasier"? Jag skrev specifikt om infödingsexemplet med en mullrande vulkan.

Kan du inte hålla dig till vad jag skriver om när du ska svara? Alltför generella tolkningar av specifika frågor gör diskussionen väldigt konstig.

Om jag säger att psykiatrin historiskt sett har inkluderat en hel del grymma och verkningslösa behandlingsmetoder så menar jag varken att alla läkare använt grymma och verkningslösa behandlingsmetoder eller att alla psykiatriker använt grymma och verkningslösa behandlingsmetoder.

Generalisera inte när en specifik situation diskuteras.
Citera
2024-12-17, 18:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vi kan börja med sekularismens naiva syn på religion som en "hobby" i kombination med religionsfriheten. Tror du att en normal och sund nation skulle acceptera att frivilligt bli ockuperad av främmande makt? Sekularismen gör gällande att religion är en privatsak som alla har rätt till. Detta är falskt och öppnar för islamisering.
Om vi å andra sida tittar på vad det första och högsta budet säger om "andra gudar" så är det lösningen på problemet med både islamisering och den så kallade "mångkulturen".

Se nu på islam, som följer det högsta budet och döm själv om det är jag som har en "subjektiv åsikt" eller om det är så att det bär frukt för dem.

Se nu på sekularismen och dess frukt; islamisering, polarisering, moraliskt förfall och kaos så till den grad att vi har fått något så perverst som "könskrig". Hur är det fatt när kvinnor och män ställs mot varandra i samhället? Ganska kört. Hur ser vår reproduktion ut? Ja i enlighet med det nyss nämnda.

Hur ser muslimernas reproduktion ut? Ja, du vet svaret.

Döm själv, titta på verkligheten.

Du argumenterar alltså för att förbjuda alla andra religioner än kristendom. Bra att veta.
Citera
2024-12-17, 18:27
Medlem
Citat:
Det är inte "fel" att inte hålla med dig, så försök inte.
Och om jag hade begått rena faktafel hade det räckt med en googling.

Jag ljuger inte, alltså begår du ett övergrepp på mig genom att kalla mig lögnare gång på gång.
Du har även erkänt att du gärna trycker ner personer som du utser till lögnare.
Helt i enlighet med lynchmobbarnas och häxprocessernas princip.

Utan att ta ställning nu just i denna fråga. Men du har ju Flammarion trotts allt bevisligen tagit till direkta lögner när dina argument tryter i andra trådar och diskussioner.

Som man brukar säga - " En person som gång på gång måste tala om att man inte ljuger ..... "
Citera
2024-12-17, 23:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det fetade.
Var vänlig och visa vad jag egentligen sa genom att citera MIG

Så gärna så.

Du sa att islam är en omoralisk lära.

Bevis:

Och du sa att omoraliska läror självdör.

Bevis:

Och du sa att islam varit framgångsrikt i 14 sekler.

Bevis:

Som synes har jag alltså inte fultolkat ett jota.
Citera
2024-12-18, 07:11
Medlem
Om de försöker hävda att den kristna guden har haft kontakt med er någonsin och de aldrig betett sig som kristna eller har sataniska intentioner, avskriv den för alltid.
Nu får de sluta.
De får absolut inte manipulera verkligheten framför andra människor heller eller vilseleda.

Var glada att ni slipper förknippa de med en kompis.
De flesta har mått för dåligt i sitt liv för att slösa energi på det där.

Kristendomen hade sina 5 minuter men nu är det helt annan ton.
Man kan få vänta ett helt liv på en trevlig generös gud alltså.

Synd att så många inte vågat berätta om det där.

Men det är snart jul varit gnäll här hela december.
Lika bra gå vidare för er det aldrig fungerade för.

Deras energier är ju inte ens ok de matchar aldrig känslor eller kroppen.
De leker verkligen coola med sitt brinn i helvetet tjat.

Men vissa vet att de sa alltid det varje dag.
Och man får sluta tro på stort när de dyker upp hela tiden och ska fiska fram bråk.

Man ska kunna vara mottaglig för energin annars är det bara satanflumm.
Hjärnan försöker hitta svar och blir för stressad av att det saknas något eller man har missat något.

Hoppas alla kan stå ut under julen endå.
Citera
2024-12-18, 10:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Ett barn lär sig springa först när det har lärt sig att krypa och sedan att gå.

Har du klarat av de först två budorden? Isåfall kan du börja oroade dig för resten.
De flesta klarar inte av de här två, de viktigaste.

Glöm alla annat och lär dig att krypa.

De flesta kommer ihåg förbudet mot mord.... Sedan tycker dom att dom har lyckats vara tillräckligt goda människor.... Jaja jag har iallfall inte dödat någon. ...

Älskar du din nästa?
Älskar du Gud med all din kärlek och all din kraft?

Som om kristna älskar sin nästa. De älskar att döma och agera högfärdigt, som om medlemskapet är en dygd i sig.
Nej, det relevanta är att påståendet att om alla följde buden, så skulle världen vara bättre.
VILKA BUD pratar man om då? Handlar det om cherry picking där man tittar på vissa saker men inte andra? Kan man redogöra för tolkning? Exakt VAD är mord, egentligen? Enligt vem?
Citera
2024-12-18, 10:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vi kan börja med sekularismens naiva syn på religion som en "hobby" i kombination med religionsfriheten.
Exakt vem har den synen och hur vet du det? Är det din rumpkänsla igen som bedömer detta?
Citat:
Tror du att en normal och sund nation skulle acceptera att frivilligt bli ockuperad av främmande makt?
Igen, exakt vem accepterar det?
Citat:
Sekularismen gör gällande att religion är en privatsak som alla har rätt till.
Var står det skrivet?
Citat:
Detta är falskt och öppnar för islamisering.
Inte mer än något annat, egentligen. Om så är fallet öppnar det för kristendom och buddhism lika gärna, om det inte är mer därtill. Vilket det såklart är, men du låtsas som att det inte är det. Jag vet vad du menar och du vet vad du menar, men du skriver det inte i klartext.
Citat:
Om vi å andra sida tittar på vad det första och högsta budet säger om "andra gudar" så är det lösningen på problemet med både islamisering och den så kallade "mångkulturen".
Alternativet är att sälja sig själv till en annan religion? Jag föredrar ingen alls.

Citat:
Se nu på islam, som följer det högsta budet och döm själv om det är jag som har en "subjektiv åsikt" eller om det är så att det bär frukt för dem.
Självklart förespråkar jag inte Islam.
Hur är det med läsförståelsen? Mitt argument var att ditt påstådda orsakssamband mellan sekularism och Islamisering är en subjektiv uppfattning. Du har ännu inte presenterat orsakssambandet eller härledningen.

Citat:
Se nu på sekularismen och dess frukt; islamisering, polarisering, moraliskt förfall och kaos så till den grad att vi har fått något så perverst som "könskrig".
Berätta nu EXAKT hur du avgör att det är just sekularismen som orsakat detta och inte någon annan faktor.
Citat:
Hur är det fatt när kvinnor och män ställs mot varandra i samhället? Ganska kört. Hur ser vår reproduktion ut? Ja i enlighet med det nyss nämnda.
Vi kan vara ense om att vissa saker är galna i dagens samhälle.

Citat:
Hur ser muslimernas reproduktion ut? Ja, du vet svaret.

Döm själv, titta på verkligheten.
"Titta på träden så ser du Guds hand" eller vad? Kom igen nu. Objektivt. Jobba på det.
Citera
2024-12-18, 15:09
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Som om kristna älskar sin nästa. De älskar att döma och agera högfärdigt, som om medlemskapet är en dygd i sig.
Nej, det relevanta är att påståendet att om alla följde buden, så skulle världen vara bättre.
VILKA BUD pratar man om då? Handlar det om cherry picking där man tittar på vissa saker men inte andra? Kan man redogöra för tolkning? Exakt VAD är mord, egentligen? Enligt vem?

Så nu ska vi byta samtalsämne?
Citera
2024-12-19, 14:29
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Kan du inte hålla dig till vad jag skriver om när du ska svara? Alltför generella tolkningar av specifika frågor gör diskussionen väldigt konstig.

Dito och vice versa – specifika (egna) tolkningar av generella uttalanden undanbedes.
Så när jag säger att "Bibeln är en källa till visdom" så skall det vara just ett generellt påstående.
Sedan kan man packa upp det mer i detalj på mina villkor.
Citera
2024-12-19, 14:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du argumenterar alltså för att förbjuda alla andra religioner än kristendom. Bra att veta.

I princip, ja. Alternativet är islamisering av väst till exempel.
Jag tror att "mångkultur" leder till kaos.
Citera
2024-12-19, 14:54
Medlem
Citat:
Dito och vice versa – specifika (egna) tolkningar av generella uttalanden undanbedes.
Så när jag säger att "Bibeln är en källa till visdom" så skall det vara just ett generellt påstående.
Sedan kan man packa upp det mer i detalj på mina villkor.

Så du säger det! OK? Ge ett enda exempel på någon som helst visdom, kunskap eller upptäckt vi människor har användning av som vi människor endast fått, och kunnat få ifrån bibeln endast?
Citera
2024-12-19, 15:17
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Som synes har jag alltså inte fultolkat ett jota.

Kalla det vad du vill. Du blandar i alla fall ihop två saker som tagits ur två olika sammanhang (klippt och klistrat). Dessa är sammanhangen:

1. Min tes. Alltså det vetenskapliga perspektivet som borde diskuteras.

2. Min personliga bias, alltså min relation till islam i egenskap av kristen.

Anmärkningsvärt är att du ägnat extremt mycket fokus på min person men ignorerar sakfrågan.
Dessutom ignorerar du att det oviktiga i sammanhanget, som rör min personliga bias, beskrevs tydligt som tyckande och inget annat än tyckande direkt när jag fick frågan. Det går liksom inte att missuppfatta. Allt står där svart på vitt.

Det betyder att du är ute efter att kasta paj och inte intresserad av att delta i en seriös diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in