2024-12-19, 15:32
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Exakt vem har den synen och hur vet du det? Är det din rumpkänsla igen

Ateister i allmänhet ger uttryck för synen på religion som en "hobby" eftersom de inte ser religion som en nödvändig del av det offentliga eller politiska livet. Sekularismen baseras på detta.
Citera
2024-12-19, 15:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Kalla det vad du vill. Du blandar i alla fall ihop två saker som tagits ur två olika sammanhang (klippt och klistrat). Dessa är sammanhangen:

1. Min tes. Alltså det vetenskapliga perspektivet som borde diskuteras.

2. Min personliga bias, alltså min relation till islam i egenskap av kristen.

Du upprepar bara att det är "vinklat", "taget ur sitt sammanhang" osv. Men du visar det aldrig. Jag å andra sidan har visat ATT du sagt det och HUR du sagt det.

Faktum kvarstår att du sagt att:

1) Islam är en omoralisk lära.

2) Omoraliska läror självdör.

3) Islam är och har varit framgångsrikt

Det är en logisk omöjlighet att mer än två av dessa kan vara sanna samtidigt. Jag tycker det vore lite klädsammare om du fokuserade på det faktumet istället för att rabbla samma gamla ursäkter gång på gång.

Jag gillar att du iaf ÄNTLIGEN erkänner att du har en bias för kristendomen. När jag påpekat det tidigare har du förnekat det varje gång. Framsteg!

Vilka effekter tror du denna bias har för din analys av frågor som involverar kristendomen?
Citera
2024-12-19, 15:41
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Var står det skrivet?

I grundlagen.

Här är några viktiga punkter om religionsfriheten enligt Regeringsformen som kan belysa min tes om den sekularistiska synen på religion som "en harmlös hobby":

Kapitel 2, § 1: Varje medborgare är tillförsäkrad religionsfrihet. Detta innebär frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion.

Kapitel 2, § 2: Ingen får tvingas att ge till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende. Detta skyddar individens rätt att hålla sin religiösa tro privat.

Som du förstår så faller inte islamismen och islamiseringen av väst in på beskrivningen av religion som något harmlöst som man kan betrakta som en personlig "hobby" att pyssla med under privata omständigheter i sin ensamhet.
Citera
2024-12-19, 15:53
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du upprepar bara att det är "vinklat", "taget ur sitt sammanhang" osv. Men du visar det aldrig. Jag å andra sidan har visat ATT du sagt det och HUR du sagt det.

Faktum kvarstår att du sagt att:

1) Islam är en omoralisk lära.

2) Omoraliska läror självdör.

3) Islam är och har varit framgångsrikt

Det är en logisk omöjlighet att mer än två av dessa kan vara sanna samtidigt.

Om vi låtsas att alla tre är premisser för ett argument, men så var det ju inte.
Jag har aldrig ställt upp som premiss: "Islam är en omoralisk lära".
Och du kommer aldrig att kunna hitta det citatet. (Du fick chansen) Det enda citat du klipper in om och om igen är taget ur sitt sammanhang och ett svar på en ointressant fråga om vad vi råkar tycka om islam. Det duger inte för att hävda att jag skulle ha det som premiss när jag argumenterar för min tes.

Dessutom, "Islam är en omoralisk lära" är ett för vagt påstående. Jag skulle aldrig använda det som argument utan vidare.

Vad vill du diskutera?
Citera
2024-12-19, 15:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Jag gillar att du iaf ÄNTLIGEN erkänner att du har en bias för kristendomen. När jag påpekat det tidigare har du förnekat det varje gång. Framsteg!

Jag har redan från start varit öppen med att jag favoriserar kristendomen.

Citat:
Vilka effekter tror du denna bias har för din analys av frågor som involverar kristendomen?

Som sagt:
Jag kan hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Från ditt perspektiv blir det att jag är "motsägelsefull".

Men för den som kan skilja sak från person blir det naturligtvis inget problem.
Citera
2024-12-19, 16:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag kan hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Förutom kristendomen i förhållande till islam, då? Då kan du helt ogenerat ha ologiska åsikter?
Citera
2024-12-19, 16:14
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
[…]specifika (egna) tolkningar av generella uttalanden undanbedes.
Så när jag säger att "Bibeln är en källa till visdom" så skall det vara just ett generellt påstående.
Sedan kan man packa upp det mer i detalj på mina villkor.

Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Så du säger det! OK? Ge ett enda exempel på någon som helst visdom, kunskap eller upptäckt vi människor har användning av som vi människor endast fått, och kunnat få ifrån bibeln endast?

Läs det du svarade på först …

… Mitt generella påstående lyder alltså: "Bibeln är en källa till visdom".
Du startade med en premiss som du själv lade till och som jag inte skriver under på. (Att Bibeln skulle vara den enda källan till visdom.) Därför är din fråga felaktigt ställd här.

(Är det 4 små troll här inne idag?)
Citera
2024-12-19, 16:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Förutom kristendomen i förhållande till islam, då? Då kan du helt ogenerat ha ologiska åsikter?

Det är viktigt att skilja mellan åsikter och fakta.
Citera
2024-12-19, 16:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om vi låtsas att alla tre är premisser för ett argument, men så var det ju inte.

Att du personligen inte uppställt argumentet förändrar inte att det är ologiskt

Citat:
Och du kommer aldrig att kunna hitta det citatet. (Du fick chansen)

Wow. Så bara för att du inte skrivit det på exakt ett specifikt sätt så ska det göra saken bättre?

Citat:
Det enda citat du klipper in om och om igen är taget ur sitt sammanhang och ett svar på en ointressant fråga om vad vi råkar tycka om islam. Det duger inte för att hävda att jag skulle ha det som premiss när jag argumenterar för min tes.

Nu hittar du på. Du har bekräftat åsikten även vid senare tillfälle. Jag gav dig som sagt alla chanser att backa, men du grävde dig djupare ner.
Citera
2024-12-19, 16:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är viktigt att skilja mellan åsikter och fakta.

Goddag, yxskaft.
Citera
2024-12-19, 16:54
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Talar du om alla människor nu?
Är 10 åringar med någonstans tex?
Varför har många fått välja ingenting och det vanliga livet ?

Ni får ingen makt mer än någon minut någon gång om 20 år.
Alla överdriver detta.

Fysisk makt på jorden är en annan typ av makt isåfall.
Men är i egen kategori.

Den sekulära vetenskapliga / spirituella / världen
har inget koncept
om den tredje himlen

Ett barn
har ofta
ett koncept
av tredje himlen

på grund av deras oskuldsfulla sinne

Därför vill nu
den sekulära
vetenskapliga
spirituella världen
slutligen
som sista moment
Ta bort
Det oskuldsfulla
sinnet
hos ett litet barn

Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup.
Ve dig, värld, med dina förförelser.
Förförelserna måste ju komma, men ve den människa genom vilken de kommer.
Citera
2024-12-19, 16:56
Citat:
Och du kommer aldrig att kunna hitta det citatet. (Du fick chansen) Det enda citat du klipper in om och om igen är taget ur sitt sammanhang och ett svar på en ointressant fråga om vad vi råkar tycka om islam. Det duger inte för att hävda att jag skulle ha det som premiss när jag argumenterar för min tes.

Dessutom, "Islam är en omoralisk lära" är ett för vagt påstående. Jag skulle aldrig använda det som argument utan vidare.

Vad vill du diskutera?

Enklast är ju att visa hur äcklig islams berättelse om hur Jesus skapades av jibril som fick utlösning, och fingrade in sperma i Marias slida när hon badade.

Lite skillnad mot Lukasevangeliet.

He is Risen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in