2024-11-30, 13:15
Medlem
Pzylents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du tänker fel. Våra upplevelser är olika aspekter av verkligheten. Vår hjärna skapar mentala bilder av den. Men de är rätt så korrekta. De stämmer till stor del med hur verkligheten är. Annars skulle vi inte kunna navigera i den. Det är väl uppenbart.

Håller med. Som jag ser det är alla möjliga subjektiva perspektiv en del av svaret till hur verkligheten faktiskt är och ter sig, även utanför våra upplevelser. Vi har alltså en liten inblick i hur det objektiva ter sig sett ur våra subjektiva glasögon. Vi vet t ex att den objektiva materieklumpen x (golfboll) består av mindre materia än klump y (oljetanker).
Och eftersom det inte finns någon gräns i hur många tänkbara nya unika arter/upplevelser/perspektiv/förståelser som kan uppstå i universum så finns det oändligt många anledningar till varför vi aldrig fullt ut kan förstå oss på något överhuvudtaget, ett ting, händelse, förhållande, eller desto mindre - något utanför våra uppevelser.
Det finns alltid mer möjligheter att förstå eller uppleva ett ting ur nya perspektiv, nu eller i framtiden.
Citera
2024-12-11, 02:44
Medlem
Hmm... Antagligen är Gud mer än bara vetenskaplig
Citera
2024-12-11, 03:01
Medlem
DrJolls avatar
Vi har ett medvetande. Genom det upplever vi. Och det är en realitet.
Citera
2024-12-11, 03:04
Medlem
Vad sägs om en elektrisk sol.
Vi kommer till något ställe där det inte finns varken kärlek eller hat.
Nja jag vet inte alls. Men alla ska vi till korset för våra synder. Det gäller oss alla. Jag går gärna dit. Jag längtar nästan dit ibland för då slutar onda psykopater förfölja mig. Då alla få reda på den rikriga sanningen. Hur det verkligen är och var.
Ljudvågor. Det kan man lära sig i försvarsmakten om man vill lära sig sådant. Sen ultramagnetisk strålning finns genom en sladd du har i din teknikpryl. Det innebär att någon kan se ditt ansikte i skärmen och läsa all data du gör. Och det värsta är att det går genom utsidan på fasaden tex ett bostadshus eller din arbetsplats.
Så ja, den som kan slappna av i sådan utsräckning och bara leva som om verkligjeten inte fanns som någon nämde i tråden. Det vore himmelriket!
Citera
2024-12-18, 02:52
Medlem
ThExanors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattaasikterna
Är säkert trög, men ställningstagande upplever jag inte som min starka sida. Du verkar dock ha tagit tre 100%-iga ställningstaganden i två meningar, och utan ett enda tvivel.

Ja, för det finns inga tvivel, att bli/vara som dig är under vår/annans upplevelse
Citera
2024-12-23, 06:53
Moderator
Ruskigbusss avatar
Trådar sammanfogade.
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem