Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-30, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Om man har grannar så får man räkna med en del oljud, och jag brukar sätta på radion eller använda öronproppar när jag ska sova.

Men det kan vara så mycket värre än dammsugning: fester, barnfamiljer och högljutt sex. Hade en granne som var 70 år som stönade och skrek, och man hörde hur saker åkte ner på golvet. Och det var varje dag. En dag tröttnade jag, och kopplade in högtalarna och spelade heavy metal. Men då satte hon på TV:n på högsta volym när de körde igång. Många förstår inte att det är inte trevligt att behöva lyssna på detta. Och jag har plågats av barn som har tränat på att spela blockflöjt varje dag. Eller spelat piano, och spelat fel hela tiden. Eller att de har badat varje söndagsmorgon prick 8.00 och det dånade i ledningarna eftersom huset var gammalt. Så dammsugning är egentligen ett ganska så litet problem, det kunde vara så mycket värre.

Ts: Är det tyst efter 22.00 när du har fest? Kan grannarna höra dig när du har sex? Använder du hörlurar när du lyssnar på musik för att ta hänsyn till grannarna? Vi alla stör på ett eller annat sätt, ingen är felfri.

Öronproppar hjälper inte mot vibrationer som orsakas av dunkande ljud, sen kan inte alla använda öronproppar pga diverse anledningar. Jag dessutom vägrar använda öronproppar i mitt eget hem!! Så ditt svar är är totalt förlåt men, idiotiskt!!
Citera
2024-12-31, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oihh
Öronproppar hjälper inte mot vibrationer som orsakas av dunkande ljud, sen kan inte alla använda öronproppar pga diverse anledningar. Jag dessutom vägrar använda öronproppar i mitt eget hem!! Så ditt svar är är totalt förlåt men, idiotiskt!!
Jag behöver använda öronproppar för att sova, så det har gått för långt.
Citera
2024-12-31, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordlasten
Jag behöver använda öronproppar för att sova, så det har gått för långt.

Det bästa man kan göra om man har störande grannar är att snabbt som tusan flytta därifrån och helst till ett hus byggt tidigast på 1990-talet. Gamla kåkar är överhuvudtaget inte byggda med ljudisolering i åtanke.
Citera
2024-12-31, 13:08
Medlem
petronixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det bästa man kan göra om man har störande grannar är att snabbt som tusan flytta därifrån och helst till ett hus byggt tidigast på 1990-talet. Gamla kåkar är överhuvudtaget inte byggda med ljudisolering i åtanke.

Nja, säg inte det. Jag bodde i ett hus byggt på 1920-talet en gång. Där var det dödstyst, man hörde inte ett knyst från grannarna.

Fast du har iofs delvis rätt. I ett annat hus byggt på 70-talet så var det hemskt lyhört. Likaså i ett hus byggt i slutet på 40-talet. Där hördes vanlig samtalston genom väggarna
Citera
2024-12-31, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Nja, säg inte det. Jag bodde i ett hus byggt på 1920-talet en gång. Där var det dödstyst, man hörde inte ett knyst från grannarna.

Fast du har iofs delvis rätt. I ett annat hus byggt på 70-talet så var det hemskt lyhört. Likaså i ett hus byggt i slutet på 40-talet. Där hördes vanlig samtalston genom väggarna
Tror lägenheten är från 40-talet, betongvägar. Kan ligga nåt i det. Men att flytta är ju ett det sist alternativet.
Citera
2024-12-31, 15:04
Medlem
Citat:
Tror lägenheten är från 40-talet, betongvägar. Kan ligga nåt i det. Men att flytta är ju ett det sist alternativet.

Många hus från den tiden har inte betongväggar utan tegelvägg med spackel över. Men folk tror det är betongvägg.
Citera
2024-12-31, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Många hus från den tiden har inte betongväggar utan tegelvägg med spackel över. Men folk tror det är betongvägg.
Kan man göra nåt för att ljudisolera det bättre? I mitt fall är dock ljudet från ovanvåningen.
Citera
2024-12-31, 16:02
Medlem
Citat:
Kan man göra nåt för att ljudisolera det bättre? I mitt fall är dock ljudet från ovanvåningen.

Nej. Ljud och vibrationer går inte att isolera bort med mindre än att du ändrar husets konstruktion. Det du kan göra är att be grannarna ovanför dig att lägga in mattor, ju tjockare desto bättre, eftersom sådana i alla fall något dämpar steg och spring. Om det är barn som leker i sitt rum är det väl inte osannolikt att föräldrarna kan gå med på matteftergift.

Mitt stående tips är att skaffa Sonys senaste brusreducerande hörlurar. Sony har den bästa brusreduceringen så snåla inte med annat märke.
Citera
2024-12-31, 16:24
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcotrafico
Det står vad anmälan avser i det utskicket jag fått. Därav att jag kunnat bekräfta med intilliggande grannar, utöver den grannen jag misstänker lagt anmälan, om att det inte stämmer. Jag har också svarat hyresvärden på mail då anmälan kom den vägen. Jag ska ringa dom imorgon som du säger. Vad är chansen att jag kan få ut namn på den som lagt anmälan tror du?

Man måste ha rätt kräva vilken granne anmält så man kan bemöta kritik. kan inte vara anonymt.
Citera
Igår, 10:51
Medlem
Bott i många lägenheter,bäst isolerade va nog ett trevåningshus byggt på 60 talet, bodde längst upp.
Förutom när kuken under drog på sina högtalare på max nån helg så va det knäpptyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in