2025-01-08, 00:04
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Berdin är fortfarande en greyzone om man kollar till deepstatemap så slaget är nog inte över än.

Deepstate fick precis innan jul order/krav om ytterligare ett dygns delay och de nu behöver förhålla sig fler dagar av förskjutning på informationen. Det här är inte en killgissning. Deepstate har uttalat sig om detta och de har publikt gått ut och sagt att de är lite i klinch med Syrsky om hur deepstate ska fungera för att stärka ukraina på bästa sätt.

Det här är deras uttalande:

"We have always worked and made maximum efforts to win and help our soldiers and our country. Therefore, we have an ironclad reputation and the most valuable trust among society, and most importantly among the military. Therefore, there is the most famous map of the Russian-Ukrainian war in Ukraine and the world. But, unfortunately, not all commanders-in-chief like the truth and this is offensive,"

Som sagt. Jag kan min skit. Slaget om Berdin är över för denna gång.

Det som är lite kul är är att jag känner mig som Deepstate och jag känner att Marlin är som en Ukrainsk general som är skolad i den gamla Sovjetiska skolan. Båda må vilja Ukraina väl men de har olika syn på vad vägen framåt är.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-01-08 kl. 00:07.
Citera
2025-01-08, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Deepstate fick precis innan jul order/krav om ytterligare ett dygns delay och de nu behöver förhålla sig fler dagar av förskjutning på informationen. Det här är inte en killgissning. Deepstate har uttalat sig om detta och de har publikt gått ut och sagt att de är lite i klinch med Syrsky om hur deepstate ska fungera för att stärka ukraina på bästa sätt.

Det här är deras uttalande:

"We have always worked and made maximum efforts to win and help our soldiers and our country. Therefore, we have an ironclad reputation and the most valuable trust among society, and most importantly among the military. Therefore, there is the most famous map of the Russian-Ukrainian war in Ukraine and the world. But, unfortunately, not all commanders-in-chief like the truth and this is offensive,"

Som sagt. Jag kan min skit. Slaget om Berdin är över för denna gång.

Det som är lite kul är är att jag känner mig som Deepstate och jag känner att Marlin är som en Ukrainsk general som är skolad i den gamla Sovjetiska skolan. Båda må vilja Ukraina väl men de har olika syn på vad vägen framåt är.

Återstå att se de kan lätt kringgå Berdin också, försvaret för ryssarna är starkare väster än öster därför Ukraina gick in öster då det var en lucka i försvarlinjerna. Finns viktigare hub än Berdin nämligen Bol'Shoye Soldatske då vägarna går genom den så bara för Ukraina att satsa på den och skära av försörjningslederna för ryssarna i östra Kursk.
Citera
2025-01-08, 00:16
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Återstå att se de kan lätt kringgå Berdin också, försvaret för ryssarna är starkare väster än öster därför Ukraina gick in öster då det var en lucka i försvarlinjerna. Finns viktigare hub än Berdin nämligen Bol'Shoye Soldatske då vägarna går genom den så bara för Ukraina att satsa på den och skära av försörjningslederna för ryssarna i östra Kursk.

Jamen för att avsluta det här ikväll: Här är jag helt enig med dig.

Det finns mer Ukrainska resurser i området. Det vet både Ukraina och Ryssarna och det är ingen hemlighet. Jag kan med oförskämd säkerhet skriva vad jag kommit fram till att ha hänt igår och idag men jag vet ingenting om i morgon.

Det är absolut en möjlighet att en riktig push och offensiv drar igång eftersom två ryska enheter roterat ut och det verkar stämma att Ryssland haft det riktigt tufft i Kursk.
Citera
2025-01-08, 00:19
Medlem
Citat:
Jamen för att avsluta det här ikväll: Här är jag helt enig med dig.

Det finns mer Ukrainska resurser i området. Det vet både Ukraina och Ryssarna och det är ingen hemlighet. Jag kan med oförskämd säkerhet skriva vad jag kommit fram till att ha hänt igår och idag men jag vet ingenting om i morgon.

Det är absolut en möjlighet att en riktig push och offensiv drar igång eftersom två ryska enheter roterat ut och det verkar stämma att Ryssland haft det riktigt tufft i Kursk.

Nackdelen för båda sidor är väl att Kursk är mycket öppen terräng.
Citera
2025-01-08, 00:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ukrainarna har inte anfallit någon.
Ryska nazister har däremot, sända av sin ledare Putin, anfallit det oskyldiga ukrainska folket.
Ukrainare har såklart anfallit både ryssar och Ukrainare. Sen har ryssarna faktiskt ansträngt sig hårt för att inte döda oskyldiga Ukrainare. Alla döda oskyldiga är såklart för många men sett till omfattningen av detta krig så har det dött extremt få oskyldiga i Ukraina. Nazister fanns det gott om i Ukraina men nu är nog rätt många döda och andra Ukronassar har flytt med svansen mellan bena.
Citera
2025-01-08, 04:04
Medlem
Citat:
Tack. Du har rätt ovch nu så öppnar du upp för en vettig diskussion som man faktiskt kan ha.
Det som kan beskriva Ukraina konflikten just nu är att det är ett war of Attrition. D.v.s ett utnötningskrig där de som först har slut på resurser fallerar helt och då möjligen kommer att förlora allt.

Ryssland:
Har ett bra trackreckord av att ha fallit ihop inifrån. De har gjort det tre gånger på ca 100 år så det kan lätt hända igen. Ekonomin är svårt påverkad. Rubeln går åt helvete och räntor är to the moon.

Ukraina:
Ukraina har egna problem där de två stora hänger ihop: De mest motiverade signade på redan 2022 och har stridit sedan dess. Utan mobilisering är det svårt att personalförsörja men man vill inte mobilisera om inte väst också garanterar att man utrustar alla som mobiliseras och just nu är det oklart. Jag önskar det skulle vara mindre oklart där.

Rysstrollen säger att det är game over. Det gör inte jag. Men jag säger att ingen kan sia om vem som kroknar först givet läget som det är idag. En förståelse för det svåra läget bör skapa en större insikt om att vi i väst måste göra mer.

"Vi i väst måste göra mer" innebär också "vi i öst måste göra mer". De här två länderna har blivit som två boxare med promoters och publik bakom sig. Jag tror inte länderna i öst kommer låta Ryssland braka ihop, det finns för mycket att förlora med tanke på BRICS-samarbete osv. Det finns ett större perspektiv och att se väst gå vinnande med ett sönderfallande Ryssland som på 90-talet - glöm det. Det är ju därför Nordkorea har skickat trupper bland annat. Ärligt talat, tänk på det ett par varv - Nordkorea är stridande part i Ukraina .. !
Med Trump i vita huset som brutalt offensiv, konfrontativ och imperalistisk så handlar det även ännu mer om att inte backa och ännu mer om polarisering öst-väst. Bästa som kan hända är ett oavgjort med fredsförhandling där båda parter accepterar en nödvändig kompromiss. Fortsätter kriget med upptrappning och provokation kan det hamna i ett läge där förmodligen väst kliver över gränsen, som exempelvis genom att blockera Östersjötrafiken för Ryssland. Det kan de aldrig acceptera. Då kanske det inte är kablar som ryker nästa gång, utan fraktfartyg med koppling till väst. Ganska skrämmande scenario, men det är inte långt bort beroende på vad det osäkrade vapnet i Washington känner för eller inte känner för.
Citera
2025-01-08, 04:51
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ukrainare har såklart anfallit både ryssar och Ukrainare. Sen har ryssarna faktiskt ansträngt sig hårt för att inte döda oskyldiga Ukrainare. Alla döda oskyldiga är såklart för många men sett till omfattningen av detta krig så har det dött extremt få oskyldiga i Ukraina. Nazister fanns det gott om i Ukraina men nu är nog rätt många döda och andra Ukronassar har flytt med svansen mellan bena.
Förutom då att Ryssland bombat över 2000 sjukhus då ditt jävla äckel!
Du får gärna berätta om hur många sjukhus Ukraina bombat. Sen kan jag berätta om hur många skolor och dagis ni svin bombat.
Kom för helvete inte en gång till och påstå att ni anstränger er att inte skada civila, då det helt klart är precis tvärt om era jävla äckel!
Citera
2025-01-08, 05:41
Medlem
monken1s avatar
Från KGB - till biskop - Kirill. Rysk stats-TV..
https://youtu.be/kyNNPsiGfXI?si=uCI5lRsq6A7ze9Hd
Citera
2025-01-08, 05:46
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011

Nä, att skicka robotar mot bebodda städer och barnsjukhus tyder på att man försöker undvika civila. Att man sen skickar salva två en halvtimme senare när räddningspersonal är på plats är verkligen att respektera civilsamhället.

Men vad skall ryssen göra. För det första är ryssen värdelös på att kriga, det enda han kan bra är att terrorisera.

För det andra var de ju de där avtalen med EU. Har du hittat dem än? Eller ljög du bara som vanligt?
Varför måste ni ryssvänner ljuga så förbannat? Jämt, om allt.
Citera
2025-01-08, 05:56
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ryska folket har fått nog och kapitulerar.

Stor ansamling av ryssar i Kursk uppmanar tyrannen Putin att avsluta kriget.

With Ukrainian forces now pressing further into Russian territory, the people of Russia's Kursk region suddenly want to end their genocide project, begging Putin to stop the war.

x.com/JayinKyiv/status/1876161714351395255
Ja, när kriget kom till Ryssland började folk vakna. Kanske fler och fler ifrågasätter Putins specialoperation.
Citera
2025-01-08, 07:02
Medlem
HerrKralls avatar
Nu har man rökt vid Engels igen:

https://www.instagram.com/reel/DEjWX...Z2cnc4ZHkwOHNw
Citera
2025-01-08, 07:10
Medlem
Citat:
Hej Marlin. Du kan scrolla tillbaka lite. Jag har redan hunnit svara.
Husen i filmen är i Berdin.

Sen kan du scrolla upp lite till. Typ till 2022 och läsa lite mer av vad jag skrivit.

Jag har fått nog nu av utvecklingsstörda individer som tror att kriget vinns genom att driva precis allt till att det går skitbra och även ignorera det som går dåligt. Det är exakt det som är Rysslands paradgren.

Det är inte fel i att öppet prata om att det just nu ser ut att bli en dålig fred för västs del i Ukraina om vi inte ökar stödet betydligt mer, börjar skita i ryska hot och faktiskt maxar vår kapacitet för stöd till Ukraina. Det är enda vägen framåt.

Är det pro Ryssland att skrika sig hes om att vi måste göra betydligt mer?

Alla som förskönar läget och låssas som det regnar har ukrainskt blod på sina händer. Jag har alltid förlåtit det för man haft hjärtat på rätt ställe. Sjävklart brinner LW och Kenneth för Ukraina men de är utvecklingsstörda.

Det är inte fel i att öppet prata om att det just nu ser ut att bli en dålig fred för västs del i Ukraina om vi inte ökar stödet betydligt mer, börjar skita i ryska hot och faktiskt maxar vår kapacitet för stöd till Ukraina. Det är enda vägen framåt.

Är i dagsläget inte tal om någon fred överhuvudtaget. Och att Ukraina i framtiden skulle få en 'dålig' fred är rena gissningar.

Ryska hot har väst skitit i under lång tid. Jättetsunamin över England tokskrattade man t.ex. åt.

Stödet till Ukraina verkar i dagsläget, på något sätt, vara tillräckligt för att ryssarna enbart kan snigla sig fram.

Visst, ökat stöd kan göra att Ukraina vänder på det och börjar avancera långsamt.

Ukraina har ett stabilt och obruten försvar. Inga tecken på något annat. Vägen framåt för Ukraina är att med långdistansvapen slå till inne i Ryssland. Olje/gas industrin, flygplatser, armeföråd etc.

Att avsluta ett inlägg med att säga att vissa personer är utvecklingsstörda tar lite udden av vad du tidigare skrivit.
Senast redigerad av BothSidesNow 2025-01-08 kl. 07:21. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in