Igår, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPalestina
Riktigt kraftiga ankarkttingar vger som jag sagt 800 kg per lpmeter. Tillverkades i Sala fram tills helt nyligen innan industrin lades ner.

"Kapten" - hahahaha

Bertta vilket fartyg som anvnder det

Skickar med tv sidor du kan brja lsa p om du nu faktiskt vill lra dig ngot.

https://www.cruisehive.com/cruise-sh...r-chain/107395

https://beavereng.com.au/anchor-chai...-anchor-chain/

Dremot finns det fr jvla stora kttingar, skert nnu strre n 800 kg per meter men d r det inte fr fartyg.

Bten jag jobbar har 10 schaklar p babord och 11 p styrbord, ankaret vger strax ver 5 ton och en schakel (27.5 meter ktting allts) vger 9 625 kg enligt certifikatet, skert ett par hundra kilo mindre d vi anvnder det ett gng gnger och det alltid lossnar en hg med rost.

Vrldens strsta fartyg hade ett ankare som vgde under 40... du verskattar dimensionerna s in t helvete.

S, nu har du ftt svar med kunskap och referenser som du inte kommer ppna fr du vill hellre tro att du vet saker
Citera
Igår, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Bertta vilket fartyg som anvnder det

Skickar med tv sidor du kan brja lsa p om du nu faktiskt vill lra dig ngot.

https://www.cruisehive.com/cruise-sh...r-chain/107395

https://beavereng.com.au/anchor-chai...-anchor-chain/

Dremot finns det fr jvla stora kttingar, skert nnu strre n 800 kg per meter men d r det inte fr fartyg.

Bten jag jobbar har 10 schaklar p babord och 11 p styrbord, ankaret vger strax ver 5 ton och en schakel (27.5 meter ktting allts) vger 9 625 kg enligt certifikatet, skert ett par hundra kilo mindre d vi anvnder det ett gng gnger och det alltid lossnar en hg med rost.

Vrldens strsta fartyg hade ett ankare som vgde under 40... du verskattar dimensionerna s in t helvete.

S, nu har du ftt svar med kunskap och referenser som du inte kommer ppna fr du vill hellre tro att du vet saker

De strsta container- och tankfartygen plus givetvis aircraft carriers. Vare n mer?

"Kapten"
Senast redigerad av KillPalestina Igår kl. 13:38.
Citera
Igår, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPalestina
De strsta container- och tankfartygen plus givetvis aircraft carriers. Vare n mer?

"Kapten"

Fel, frsk igen.. det hr r anledningen att du skert r en bs, den gamla typen som mest sitter i rkmssen och gnller p att matroserna r kassa medan jag ftt ansvar fr ngon halv miljard i vartfall, jag bryr mig om fakta istllet fr att gissa och ignorera valid kritik

Om jag ska sga ngot p topic s funderar jag fortsatt p hur mycket ktting som satt p ankaret dom hittade. r det skrapmrken p sidan r det inte bara ankaret som lossnat vid swiveln som det sg ut p brgarbilderna. D hade det varit en int gende buckla tror jag. Fartyget gjorde 12 knop vilket r 6 meter per sekund ungefr. Ett ankare sjukter som en sten s passar dligt med mrkena frn rovn vi ftt se.
Citera
Igår, 14:42
Medlem
r nyfiken p hur sjkabeln ser ut efter sabotaget, finns det bilder p det?
r sjkabeln lagad nnu?
Jag har kvar min misstanke om att detta kan vara en "false flag" operation fr att Finland och Estland vill f fler Natofartyg allokerade till Finska Viken.
I krig r det frsta offret alltid sanningen,
Citera
Igår, 18:55
Medlem
Enligt Expressen s hittades det 11 ton tunga ankaret p 50-55m djup:
https://www.expressen.se/nyheter/sve...ppte-kablarna/
Citera
Idag, 00:16
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
r sjkabeln lagad nnu?
Jag har kvar min misstanke om att detta kan vara en "false flag" operation fr att Finland och Estland vill f fler Natofartyg allokerade till Finska Viken.
Finns inga bilder p Estlink2 fr allmn beskdan nnu.
Sjkabeln kommer ta flera mnader att reparera.

Du misstnker "false flag " operation fr att Finland och Estland vill f fler Nato-fartyg till Finska viken.

D r vi nyfikna p att DU berttar hur denna " false flag " operation gtt till?
Ta det frn brjan, vem gjorde vad, vem beordrade att kapa Estlink2 ?
Vem/vilka personer (inte lnder nu ) ligger bakom detta sabotage?

Vore intressant att hra hur denna " false flag " operation planerades frn brjan till slut.
S varsgod att utveckla ditt pstende/misstanke om " false flag " nu, tack!
Citera
Idag, 03:35
Medlem
rdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Man mste frga sig vad Ryssland tjnar p att gra ngonting sdant.
Absolut ingenting, tvrtom faktiskt.

Men det ryska herrefolket tnker och handlar inte som vsterlnningar, vilket sakkunnigt utreds i denna studie, tillkommen redan fre anfallet p Ukraina.

(FB) Chatham House: Vstvrlden tror alltfr gott om Ryssland - och Kreml utnyttjar det

Citat:
r sjkabeln lagad nnu?

ven de hejdlsaste misstankar borde kunna belggas. Jag har min sida min misstanke att trden hemsks av en rad ivriga men fga erfarna putlertroll, som i sin suktan efter husses ynnest reflexmssigt slungar fram konstigheter likt denna...

Drtill har jag en misstanke att mnga svennar hller p att spricka av avundsjuka mot Finland, en nation som de alltid sett ner p, men som nu lovprisas av alla vstliga skerhetsanalytiker fr sitt resoluta handlande. Drav de hr bisarra kannstperierna om finska false flag-operationer och "konspirationer". Jag skrev om dem redan i detta inlgg.

(FB) Avbrott i elkabel mellan Finland och Estland (2024-12-25)

Dock kan jag inte ge belgg fr dessa misstankar, och jag r inte s varmt fst vid dem att jag skulle orka ska efter ngra belgg!

Citat:

Mngen amatrpropagandist tror sig f framgng genom att utnyttja gamla klicheer. N, verkligheten kommer snart i kapp ven sna figurer.
Senast redigerad av rdg Idag kl. 04:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in