Citat:
Ursprungligen postat av
Cub77
Mitt tips till alla er som gör bokföring själv - ta hjälp av chatgpt och sedan så låter ni redovisningskonsulten dubbel kolla.
För min egen del så fungerade detta klockrent och redovisningskonsulten hade inga invändningar på min bokföring trotts att min kunskap är väldigt begränsad.
Citat:
Ursprungligen postat av
laxsill
Mycket dålig idé. Jag har testat ChatGPT:s bokföringskunskaper och de är helt värdelösa. Finns en tydlig risk att redovisningskonsulten kommer att missa grejer om du inte betalar för att de ska titta igenom varje verifikation. Och då är det nog billigare att låta dem göra jobbet direkt.
copilot har varit väldigt bra för mig som håller på att digitalisera förra årets kvitton. Dock har det hela tagit mig en vecka minst, medans det tog min redovisningsfirma 2 dagar. De tar 900 kr i timmen. Men nu börjar jag kunna det. De kommer ändå kolla igenom så allt stämmer, men förhoppningsvis så kan jag fixa det själv i framtiden, vi får se vad de tar denna gången! Nu bokför jag i Fortnox direkt.
Dock håller jag med om att man ibland måste dubbelkolla och rätta Copilot. dock kör jag enkla frågor, inget super avancerat.
Men jag har en fråga här tex som den inte riktigt får rätt på.
Jag bjöd två kollegor på middag häromdagen, 812.9 kr totalt. Ingen av dem åt för mer än 300 kr per skalle. Ingen alkoholhaltig dryck intogs.
Jag gav dock dricks till servitrisen på 73.90 kr. Hur bokför jag dricksen? Den är ju inte avdragsgill
EDIT
Jag testade med chatgpt istället för copilot och densa att dricks inte är momsbelagt, så jag luskade lite till i fortnox app och där fanns det allt jag behövde!
Kan man ha chatgpt some sidebar i chrome? Copilot är väldigt smidigt att ha där i edge som jag använder nu, men chat gpt verkar ju bättre.