2024-12-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datorhora
Har köpt in en tv till mitt företag av en privatperson men börjar bli lite orolig om kvittot jag fick håller.

Det står säljarens namn, företagets namn, vilken tv det är men inte något individuellt serienummer på tv. Såklart ingen moms. Kontant betalning.

Undrar om detta räcker med information? Eller måste tex mitt organisationsnummer finnas med och individuella numret på tvn eller räcker det med tvns modell?

Det ska vara okej, men revisorer tycker det är viktigt att begagnade köp skrivs under av köpare och säljare, speciellt alla kontanta köp.
Citera
2024-12-11, 14:17
Medlem
Hej! En kund till oss råkade dubbelbetala sin faktura år 2021. Detta var den sista fakturan som skickats till denna kund, så vi har inte kunnat kvitta den mot någon kommande faktura. Blir alltså som en skuld till kunden, men denne är helt omöjlig att få tag i för uppgifter om överföring. Har haft det bokfört av konsult som förskott från kund, men lagt det som lång skuld nu då inget händer. Vad ska man göra? Kan man skriva ned detta? Jag är inte konsult men pluggar till detta, så fattar bokföringsspråket om någon vill förklara vad tusan vi gör åt det. Vår konsult svarar inte på sånt, ska byta.
Senast redigerad av Beryllium 2024-12-11 kl. 14:23.
Citera
2024-12-11, 18:18
Citat:
Ursprungligen postat av Beryllium
Det ska vara okej, men revisorer tycker det är viktigt att begagnade köp skrivs under av köpare och säljare, speciellt alla kontanta köp.

Det är underskrivet, mer att jag bara har för och efternamn på säljare samt inte individuellt nummer på tvn.
Citera
2025-01-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datorhora
Det är underskrivet, mer att jag bara har för och efternamn på säljare samt inte individuellt nummer på tvn.

Tror inte det uppfyller kraven på verifikation....
Citera
2025-01-24, 12:21
Medlem
Jag har följande scenario där bolaget har en kapitalförsäkring KF redovisade på konto 1385:
För enkelhetens skull låt oss säga att vi köpt två fonder i KF:

Anskaffningsvärde fond A : 80 000
Anskaffningsvärde fond B : 20 000

Nu har värdet på fond B ökat till 100 000 men fond B ligger kvar på 20 000.
Totalt värde alltså 120 000. Jag säljer fond B och för tillbaka dessa 20 000 till företagskontot.

Min fråga gäller hur detta redovisas. Vad jag förstår efter att ha googlat är att detta bör redovisas som

1930 debet 20 000
1385 kredit 0
8220 kredit 20 000

Dvs hela beloppet bokförs som vinst fastän jag sålde fonden som inte gått med vinst. Det är först om återstående värde i KF understiger anskaffningsvärdet som 1385 krediteras.
Att jag sålde fond B och inte fond A spelar ingen roll.
Har jag förstått det rätt?

Tack för hjälp!
Citera
2025-02-12, 07:42
Medlem
Mitt tips till alla er som gör bokföring själv - ta hjälp av chatgpt och sedan så låter ni redovisningskonsulten dubbel kolla.

För min egen del så fungerade detta klockrent och redovisningskonsulten hade inga invändningar på min bokföring trotts att min kunskap är väldigt begränsad.
Citera
2025-02-13, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lukoboy
Jag har följande scenario där bolaget har en kapitalförsäkring KF redovisade på konto 1385:
För enkelhetens skull låt oss säga att vi köpt två fonder i KF:

Anskaffningsvärde fond A : 80 000
Anskaffningsvärde fond B : 20 000

Nu har värdet på fond B ökat till 100 000 men fond B ligger kvar på 20 000.
Totalt värde alltså 120 000. Jag säljer fond B och för tillbaka dessa 20 000 till företagskontot.

Min fråga gäller hur detta redovisas. Vad jag förstår efter att ha googlat är att detta bör redovisas som

1930 debet 20 000
1385 kredit 0
8220 kredit 20 000

Dvs hela beloppet bokförs som vinst fastän jag sålde fonden som inte gått med vinst. Det är först om återstående värde i KF understiger anskaffningsvärdet som 1385 krediteras.
Att jag sålde fond B och inte fond A spelar ingen roll.
Har jag förstått det rätt?

Tack för hjälp!

Ja du har ju tagit ut hela vinsten så att säga och enskilda innehav spelar ingen roll, så marknadsvärdet på 1385 är oförändrat.
Citera
2025-02-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Ja du har ju tagit ut hela vinsten så att säga och enskilda innehav spelar ingen roll, så marknadsvärdet på 1385 är oförändrat.

Tack!
Citera
2025-02-17, 08:14
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Mitt tips till alla er som gör bokföring själv - ta hjälp av chatgpt och sedan så låter ni redovisningskonsulten dubbel kolla.

För min egen del så fungerade detta klockrent och redovisningskonsulten hade inga invändningar på min bokföring trotts att min kunskap är väldigt begränsad.
Mycket dålig idé. Jag har testat ChatGPT:s bokföringskunskaper och de är helt värdelösa. Finns en tydlig risk att redovisningskonsulten kommer att missa grejer om du inte betalar för att de ska titta igenom varje verifikation. Och då är det nog billigare att låta dem göra jobbet direkt.
Citera
2025-02-19, 15:15
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77

Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Mycket dålig idé. Jag har testat ChatGPT:s bokföringskunskaper och de är helt värdelösa. Finns en tydlig risk att redovisningskonsulten kommer att missa grejer om du inte betalar för att de ska titta igenom varje verifikation. Och då är det nog billigare att låta dem göra jobbet direkt.

copilot har varit väldigt bra för mig som håller på att digitalisera förra årets kvitton. Dock har det hela tagit mig en vecka minst, medans det tog min redovisningsfirma 2 dagar. De tar 900 kr i timmen. Men nu börjar jag kunna det. De kommer ändå kolla igenom så allt stämmer, men förhoppningsvis så kan jag fixa det själv i framtiden, vi får se vad de tar denna gången! Nu bokför jag i Fortnox direkt.

Dock håller jag med om att man ibland måste dubbelkolla och rätta Copilot. dock kör jag enkla frågor, inget super avancerat.

Men jag har en fråga här tex som den inte riktigt får rätt på.

Jag bjöd två kollegor på middag häromdagen, 812.9 kr totalt. Ingen av dem åt för mer än 300 kr per skalle. Ingen alkoholhaltig dryck intogs.

Jag gav dock dricks till servitrisen på 73.90 kr. Hur bokför jag dricksen? Den är ju inte avdragsgill

EDIT
Jag testade med chatgpt istället för copilot och densa att dricks inte är momsbelagt, så jag luskade lite till i fortnox app och där fanns det allt jag behövde!
Kan man ha chatgpt some sidebar i chrome? Copilot är väldigt smidigt att ha där i edge som jag använder nu, men chat gpt verkar ju bättre.
Senast redigerad av carminaburana 2025-02-19 kl. 15:30.
Citera
2025-02-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill

Nej, man ska självklart låta konsulten titta igenom verifikationerna. jag vet inte vad det är för bokföring du gör, men för min del fungerar de klockrent i alla fall.
Citera
2025-02-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
copilot har varit väldigt bra för mig som håller på att digitalisera förra årets kvitton. Dock har det hela tagit mig en vecka minst, medans det tog min redovisningsfirma 2 dagar. De tar 900 kr i timmen. Men nu börjar jag kunna det. De kommer ändå kolla igenom så allt stämmer, men förhoppningsvis så kan jag fixa det själv i framtiden, vi får se vad de tar denna gången! Nu bokför jag i Fortnox direkt.

Dock håller jag med om att man ibland måste dubbelkolla och rätta Copilot. dock kör jag enkla frågor, inget super avancerat.

Men jag har en fråga här tex som den inte riktigt får rätt på.

Jag bjöd två kollegor på middag häromdagen, 812.9 kr totalt. Ingen av dem åt för mer än 300 kr per skalle. Ingen alkoholhaltig dryck intogs.

Jag gav dock dricks till servitrisen på 73.90 kr. Hur bokför jag dricksen? Den är ju inte avdragsgill

EDIT
Jag testade med chatgpt istället för copilot och densa att dricks inte är momsbelagt, så jag luskade lite till i fortnox app och där fanns det allt jag behövde!
Kan man ha chatgpt some sidebar i chrome? Copilot är väldigt smidigt att ha där i edge som jag använder nu, men chat gpt verkar ju bättre.
Som jag skrivit tidigare så är ingen del av representation avdragsgill numera, dock finns rätt att lyfta momsen med vissa begränsningar.
Dricks - är den betald med företagets kort också eller kontant? Eller allt på faktura?
Som du redan noterat, ingen moms på dricks då den inte betalas till företaget, den/de som får den skall däremot ta upp det som skattepliktig inkomst.
Senast redigerad av Nordiad 2025-02-21 kl. 22:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in