Citat:
Ursprungligen postat av
mitthopp
Man kan inte plocka ut lösa verser och sen tolka det som du gör. Man måste läsa hela kap !
Visst är det så - därför är det väl lite underligt att du totalt ignorerar kapitlen i deras helhet, samt kontexterna stycken förekommer i, och själv bara plockar ut lösa verser?
Citat:
Här kallas Jesus för Herren, hur kommer det sig ?
Jag tror att vi måste skilja på olika former av "herrar" här. Det ord som översätts med Herren i GT är YHWH, alltså Gudsnamnet, medan det ord som översätts till Herren - eller herren (de ursprungliga grekiska manuskripten använder sig inte av skillnad mellan små och stora bokstäver) - är grekiska
kurios. Denna term kan användas om i princip vilken "auktoritetsfigur" som helst, eller som ett artigt tilltal. Den kan användas om en präst, en rabbi, en kung, en prins, en fader/man som anses som herre över sitt hushåll, o.s.v. Givetvis blir det således en lämplig term att använda om Messias - hos Paulus blir det nästan en alternativ titel till Messias, där han t.ex. menar att de kristna bara har en Gud, Fadern, och bara en herre, Jesus.
Citat:
Joh 10 :30 Jag och Fadern är ett, hur kan Jesus påstå att han och Gud är ett och samma ?
Därför att de är förenade; läser du vidare så ser du att han även säger att andra människor ska bli ett på samma sätt som han och Fadern är ett. Se 17:11 (
"Helige fader, bevara dem i ditt namn, det som du har gett mig, så att de blir ett, liksom vi är ett"), eller 17:22-23 (
"Den härlighet som du har gett mig har jag gett dem för att de skall bli ett och för att liksom vi är ett, jag i dem och du i mig, de skall fullkomnas och bli ett).
Vad som menas med att Jesus och Gud, Fadern, är ett verkar alltså vara att Jesus är i Gud och Gud är i Jesus - de är uppfyllda av varandra på ett sätt som är en modell för hur alla kristna ska uppfyllas av Gud och själva uppfylla Gud. Se t.ex. 1 Joh 3:24 (
"Den som håller Guds bud förblir i Gud och Gud i honom. Och att han förblir i oss vet vi av anden som han har gett oss") eller 1 Joh 4:15 (
"Om någon bekänner att Jesus är Guds son förblir Gud i honom och han i Gud") eller 1 Joh 4:16 (
"Gud är kärlek, och den som förblir i kärleken förblir i Gud och Gud i honom").
Detta är ju också precis vad Jesus själv menar att
"jag och Fadern är ett" betyder, om du fortsätter läsa, Joh 10:30-38:
"Jag och Fadern är ett.” Då tog judarna på nytt upp stenar för att stena honom. Jesus sade till dem: ”Jag har låtit er se så många goda gärningar som kommer från Fadern. För vilken av dem stenar ni mig?” Judarna svarade: ”Det är inte för någon god gärning vi stenar dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud, fast du är människa.” Jesus sade: ”Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar, och skriften kan inte upphävas. Hur kan ni då säga till mig, som Fadern har helgat och sänt till världen, att jag hädar när jag säger: Jag är Guds son. Om jag inte gör min faders gärningar skall ni inte tro på mig. Men om jag gör de gärningarna, så tro åtminstone på dem, om ni nu inte kan tro på mig. Då skall ni fatta och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern.”
Citat:
Joh 8: 58 Jesus säger Jag är.
Det gör många människor i NT; det är en väldigt vanlig fras. Den form som används är
ego eimi, vilket betyder ungefär "jag är..." eller "det är jag" eller "jag är den/han", medan den form som i Septuaginta (den grekiska översättningen av GT) när Gud säger "jag är den som/jag är" är
ego eimi Ho On, där
Ho On (den som är, den varande, den existerande) hellre än
ego eimi (jag är...) förknippades med Gudsnamnet (
ego eimi verkar här mest bara ses som en presentation av "den som är", ungefär som ifall du skulle säga "jag är mitthopp").
Ho On används även på detta sätt av Filon, som skrev strax innan NT-texterna, och i Uppenbarelseboken, som förmodligen skrevs strax efter Johannesevangeliet, om Gud (Fadern).
Citat:
Joh 6:67 Petrus kallar Jesus för Herre. (dvs Gud och Jesus förnekar det inte )
Fast "herre",
kurios, betyder ju återigen inte Gud. I så fall skulle vi ha en hel uppsjö av olika gudar i Bibeln.
Citat:
Luk 17: 13. "Jesus, Mästaren förbarma dig över oss " Hur kan 10 spetälska be till Jesus och dessutom kalla honom för Mäsaren ? dvs Gud
"Mästare", grekiska
epistates, betyder inte heller Gud. Det betyder
"any sort of a superintendent or overseer (often so in secular writings, and several times in the Sept[uagint])" (Strong's Greek). I Septuaginta används samma ord t.ex. om fogdarna som farao använder för att kuva israeliterna under slaveriet (2 Mos 1:11), om arbetsledarna i 2 Krön 2:2, om förmännen i 1 Kung 5:16, o.s.v. Det är en term som alltså syftar till någon form av auktoritet, inte ett Gudsnamn eller ens någon vanlig gudomlig titel.
Citat:
Luk 18 :37 " Var då Herre ? " Hur kan de kalla Jesus för Gud = Herre
Då han är deras rabbi och andliga ledare, det är normalt tilltal att kalla en sådan person "herre". Notera även att lärjungarna kallar Jesus för
kurios, herre, innan de ens vet att han är Messias - och att också andra, som inte har någon aning om vem han är, gör detsamma.
Se också på Joh 20:15, där Maria tror att hon talar med en trädgårdsvakt, och säger
”om det är du som har burit bort honom, herre, så säg mig var du har lagt honom, så att jag kan hämta honom.” Det är alltså en term som inte betyder Gud, utan som används antingen av respekt för någons kunskap och/eller auktoritet, eller helt enkelt som artigt tilltal. Dvs inte helt olikt hur termen "herre" fungerar på svenska ("mina damer och herrar..." betyder alltså inte per automatik "mina kvinnor och gudar").
Citat:
Joh 14: 6 "Jag är vägen och sanningen och livet " Hur kan Jesus påstå sånt ? Om han inte är Gud ?
Därför att han är den Messias som Gud sänt; Gud är i honom och verkar genom honom (Joh 14:10,
"De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar").
Citat:
Joh 14: 13 " vad ni än ber om i mitt namn skall jag göra för att Fadern skall bli förhärligad i Sonen "
Att be i någons namn innebär antingen att man ber i samma anda som den person i vilkens namn man ber, eller att man ber om assistans av denne inför Gud (på samma sätt ber t.ex. katoliker i olika helgons namn); Strong's Greek:
"in the use of the name of Christ i. e. the power of his name being invoked for assistance". Jesus ses ju i Johannesevangeliet som en inkarnation av Ordet (
Logos), och Ordet sågs i samtida judisk filosofi som förmedlaren mellan Gud och människor; att be om något i Jesu namn är alltså att be förmedlaren mellan Gud och människor att föra fram ens sak inför Gud. I Hebreerbrevet ser vi samma sak:
"Han [Jesus] gick in i själva himlen för att nu träda fram inför Gud med vår sak".
Citat:
Luk 5: 20 Jesus förlåter synder, det kan bara Gud göra
Bara Gud kan vara
orsaken till syndernas förlåtelse, däremot kan Gud använda sig av andra för att utföra själva "förlåtandet". Att vara uppfylld av helig ande kan ge denna auktoritet; se t.ex. på Joh 20:22-23,
"Ta emot helig ande. Om ni [lärjungarna] förlåter någon hans synder, så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder, så är han bunden." Det är inte sannolikt att detta innebär att lärjungarna alla är Gud, utan mer sannolikt innebär det att Gud är orsaken till förlåtandet, medan det rent praktiskt utförs av lärjungarna som agerar som Guds företrädare.
Citat:
Joh 8 : 24 " Om ni inte tror att Jag Är ( dvs Gud ) skall ni dö i era synder.
"Om ni inte tror att jag är den jag är [
ego eimi]", vilket i kontexten Johannesevangeliet bör betyda Guds son, Guds utsände, Guds Messias. I Joh 17:3 säger ju Jesus
"Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och honom som du har sänt, Jesus Kristus." Jesus kallar alltså Fadern för "dig, den ende sanne Guden", samtidigt som han menar att han själv är någon som Fadern, den ende sanne Guden, sänt.
Citat:
Joh 8 : 25 " Vem är du då? Jesus svarade: Begynnelsen "
Hur kan Jesus påstå att han är Begynnelsen om han inte är Gud ?
Enligt Johannesevangeliet är Jesus som sagt en inkarnation av Ordet (
Logos), som i samtida helleniserad judendom och judisk filosofi sågs som ett himmelskt väsen som Gud använt sig av för att skapa världen, som ett instrument i skapelsen. Detta verkar också vara idén i Johannesevangeliet, som ju tydligt skriver att
"Det [Ordet] fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det"; vi hittar samma sak i Hebreerbrevet, som är den andra text i NT som mest tydligt är influerad av hellenistisk-judisk filosofi:
"vid denna tidens slut har han [Gud] talat till oss genom sin son, som han har insatt till att ärva allting liksom han [Gud] också har skapat världen genom honom [sonen]".
Paulus uppvisar influenser från samma judisk-filosofiska idéer i 1 Kor 8:6:
"Så har vi bara
en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara
en herre, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till."
Citat:
Joh 8 : 28 - Återigen påstår Jesus att han är " Jag är " dvs Guds eget namn.
Fast
ego eimi sågs inte som Guds namn. YHWH sågs som Guds namn, i grekiskan är förmodligen
Ho On det närmsta man kommer något liknande - vilket inte används om, eller av, Jesus i Bibeln (Jesus skulle alltså kunna säga
"ego eimi Ho On" ifall man ville sätta Gudsnamnet i hans mun, något som inte sker i någon av NT:s 27 böcker).