2014-03-17, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille

Ja, många lever nog idag "ur hand i mun" - om vi nu menar samma sak med det. Till synes normala familjefäder/väletablerade umgängesföräldrar/varannan-vecka-föräldrar/ensamstående ungdomsledare etc häktas exempelvis för övergrepp på minderåriga. Lån/månadsavgifter för bostadsrätten/hyrorna för lägenheten ska ändå betalas - och jag vet inte om det finns några möjligheter att tjäna pengar i häktet. Om MGM inte har någon buffert - vad händer?

Ja ekonomiska knipor verkar ju många kunna hamna i även utan att bli häktade, tom med en hygglig inkomst många gånger

Men jag menade nog mera sådana som inte har/ aldrig haft någon riktig inkomst och därmed inget leverbröd att bli av med heller, som bor i en sliten kvart i ett fallfärdigt hyreshus som ägs av en hyresvärd som inte bryr sig alls så länge soc ger han pengar mm, vilket dom säkert gör iaf( och skulle det bli problem så tar bara någon av den häktades kompisar över lgh tills vederbörande är tillbaka). Inte alltid men oftast är det ju faktiskt den typen av människor som blir häktade, och ofta på liknande sätt det hela går till.

Hur man gör i detta scenario du beskriver vet jag inte rent praktiskt, men som jag ser det så måste ju häktningslagen 1§bli tillämplig här och någon form av hjälp måste ju kriminalvården kunna erbjuda denne?
Citera
2014-03-18, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Ja ekonomiska knipor verkar ju många kunna hamna i även utan att bli häktade, tom med en hygglig inkomst många gånger

Men jag menade nog mera sådana som inte har/ aldrig haft någon riktig inkomst och därmed inget leverbröd att bli av med heller, som bor i en sliten kvart i ett fallfärdigt hyreshus som ägs av en hyresvärd som inte bryr sig alls så länge soc ger han pengar mm, vilket dom säkert gör iaf( och skulle det bli problem så tar bara någon av den häktades kompisar över lgh tills vederbörande är tillbaka). Inte alltid men oftast är det ju faktiskt den typen av människor som blir häktade, och ofta på liknande sätt det hela går till.

Hur man gör i detta scenario du beskriver vet jag inte rent praktiskt, men som jag ser det så måste ju häktningslagen 1§bli tillämplig här och någon form av hjälp måste ju kriminalvården kunna erbjuda denne?

Förstod nästan att det var de andra du syftade på....

Återstår att se om/ på vilket sätt kriminalvården engagerar sig i det fall jag tänker på.
Citera
2014-03-21, 10:36
Medlem
Citat:
Förstod nästan att det var de andra du syftade på....

Återstår att se om/ på vilket sätt kriminalvården engagerar sig i det fall jag tänker på.

Menar du att du undrar om Kriminalvården avser betala hyran för en frihetsberövad person? Om det är frågan, så är svaret givetvis nej. Den häktade får lösa det själv, både ekonomiskt och praktiskt.
Citera
2014-03-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pegu
Menar du att du undrar om Kriminalvården avser betala hyran för en frihetsberövad person? Om det är frågan, så är svaret givetvis nej. Den häktade får lösa det själv, både ekonomiskt och praktiskt.

OK, tack! Läste någonstans att "soc." ibland betalar hyra om det gäller 6 månader.

Häktad med restriktioner (misstänkt för brott som ger minst 2 års fängelse) torde ha svårt att ens komma åt att kontakta socialförvaltningen.
Citera
2014-03-21, 14:26
Medlem
Citat:
OK, tack! Läste någonstans att "soc." ibland betalar hyra om det gäller 6 månader.

Häktad med restriktioner (misstänkt för brott som ger minst 2 års fängelse) torde ha svårt att ens komma åt att kontakta socialförvaltningen.

Socialtjänsten kan stå för hyran, precis som du säger, om fängelsestraffet inte uppgår till mer än sex månader. Vad gäller restriktioner har det inget med straffvärdet att göra. Och möjligheten att skicka brev har alla häktade, även om posten då förvisso måste gå genom åklagaren och tar längre tid än normalt.
Citera
2014-03-25, 11:50
Medlem
Aktiv tråd?

Är tråden fortfarande aktiv, dvs svarar "poliserna" fort på frågor?
Såg inte samma användarnamn som tidigare.
Citera
2014-03-25, 12:04
Citat:
Ursprungligen postat av ArsAmandi
Är tråden fortfarande aktiv, dvs svarar "poliserna" fort på frågor?
Såg inte samma användarnamn som tidigare.
Det finns fortfarande poliser i tråden även om ursprungsmännen inte längre är särskilt aktiva.
Citera
2014-03-30, 20:58
Medlem
Såg en polis idag, tror han va yttre befäl. Stod nått liknande på hans rygg. Tror även han va från piketen. PÅ hans arm hade han ett vitt emblem där det stod M3 tror jag. Vad står de för?
Citera
2014-03-31, 13:41
Medlem
Grodan42s avatar
Jag blev utsatt för våld mot tjänsteman och har nu fått hem polisanmälan. Det står i brevet att jag ska höra av mig om jag vill söka skadestånd från gärningsmannen. Jag kan inte bestämma mig för hur jag ska göra eftersom jag inte vet hur skadeståndsansökan går till efter att jag ansökt.

Får gärningsmannen brev hem med mina personuppgifter och att jag söker skadestånd?

Kommer han undan straff om jag inte söker skadestånd?

Vad kan man förvänta sig för straff efter att ha blivit slagen en gång som fysiskt resulterade i rodnad och värk i flera dagar men inga blåmärken eller muskel-/skelettskador? Detta har påverkar mig mer psykiskt eftersom jag är rädd att det ska hända igen, jag blir hämmad i mitt yrke. Jag är rädd att han eller hans familj som bor på gångavstånd från mitt jobb ska komma och hämnas om jag ansöker om skadestånd eller när de får reda på att jag polisanmälde händelsen.
Citera
2014-03-31, 14:40
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodan42
Jag blev utsatt för våld mot tjänsteman och har nu fått hem polisanmälan. Det står i brevet att jag ska höra av mig om jag vill söka skadestånd från gärningsmannen. Jag kan inte bestämma mig för hur jag ska göra eftersom jag inte vet hur skadeståndsansökan går till efter att jag ansökt.

Får gärningsmannen brev hem med mina personuppgifter och att jag söker skadestånd?

Vad kan man förvänta sig för straff efter att ha blivit slagen en gång som fysiskt resulterade i rodnad och värk i flera dagar men inga blåmärken eller muskel-/skelettskador? Detta har påverkar mig mer psykiskt eftersom jag är rädd att det ska hända igen, jag blir hämmad i mitt yrke. Jag är rädd att han eller hans familj som bor på gångavstånd från mitt jobb ska komma och hämnas om jag ansöker om skadestånd eller när de får reda på att jag polisanmälde händelsen.

Till att börja med skall han/hon bli fälld i tingsrätten.
Efter det så bestämmer tingsrätten hur stort ditt skadestånd blir, men det gör ju du anspråk på så att säga.
Citera
2014-03-31, 15:38
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodan42

Undersök om du har försäkring som ger rätt till ersättning på grund av detta brott eller om din arbetsgivare möjligen har det.

Om du har skadeståndsanspråk behandlas det av domstolen i samband med att målet avgörs. Begär du inget skadestånd påverkar det inte huruvida åklagaren väcker åtal och försöker få den misstänkte fälld för brottet.

För det du utstått låter ca 5000 kr som en lämplig ersättning. I det har jag inte räknat in eventuella kostnader för förstörda kläder, läkarbesök, inkomstbortfall pga sjukskrivning och liknande. Det kan du lägga på över. Meddela polisen eller åklagaren ditt anspråk.
Citera
2014-03-31, 18:07
Medlem
Jag har tidigare arbetat som polis i ett sydeuropeiskt land. Jag Hade dubbla medborgarskap
och bestämde mig för att söka till polishögskolan därnere pga att jag själv ansåg
att jag skulle göra mer nytta där än här. Jag arbetade där i 14 år som polis och såg och upplevde
mycket skit.
Jag kan säga att polisen här i sverige är i en helt egen klass. Jag har själv en kompis
som är polis här i sverige och vi utbyter historier. Ni som klagar på svensk polis skulle ha ett rejält uppvaknande om ni blev tagna därnere. Vissa här anser sig kränkta utav nålstick, men kom igen har ni aldrig varit hos läkaren för en hälsoundersökning? Saken är att de som skriker högst är de som blivit tagna på bar gärning eller de som normal brukar, och har åkt dit tidigare. Svensk polis är i särklass de som är trevligast emot dig. Vi brukade alltid boja alla som åker med oss och det var en grundregel hos oss, sen så kan ni glömma att kroppsvisitationerna utfördes utav vissa könspecifika personer.

Tyck inte illa om svensk polis om ni ej varit med om något annat.
Senast redigerad av Stepside1978 2014-03-31 kl. 18:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in