Citat:
Ursprungligen postat av
molliesmille
Ja, många lever nog idag "ur hand i mun" - om vi nu menar samma sak med det. Till synes normala familjefäder/väletablerade umgängesföräldrar/varannan-vecka-föräldrar/ensamstående ungdomsledare etc häktas exempelvis för övergrepp på minderåriga. Lån/månadsavgifter för bostadsrätten/hyrorna för lägenheten ska ändå betalas - och jag vet inte om det finns några möjligheter att tjäna pengar i häktet. Om MGM inte har någon buffert - vad händer?
Ja ekonomiska knipor verkar ju många kunna hamna i även utan att bli häktade, tom med en hygglig inkomst många gånger
Men jag menade nog mera sådana som inte har/ aldrig haft någon riktig inkomst och därmed inget leverbröd att bli av med heller, som bor i en sliten kvart i ett fallfärdigt hyreshus som ägs av en hyresvärd som inte bryr sig alls så länge soc ger han pengar mm, vilket dom säkert gör iaf( och skulle det bli problem så tar bara någon av den häktades kompisar över lgh tills vederbörande är tillbaka). Inte alltid men oftast är det ju faktiskt den typen av människor som blir häktade, och ofta på liknande sätt det hela går till.
Hur man gör i detta scenario du beskriver vet jag inte rent praktiskt, men som jag ser det så måste ju häktningslagen 1§bli tillämplig här och någon form av hjälp måste ju kriminalvården kunna erbjuda denne?