2011-04-18, 17:28
Medlem
chriztalizahs avatar
hur länge får spaning/avlyssning bedrivas?
Finns det någon tidsram - vad exakt utgör den?

EDIT: vilka är kriterierna för att få bedriva spaning/avlyssning?
Citera
2011-04-18, 17:49
Citat:
Ursprungligen postat av chriztalizah
hur länge får spaning/avlyssning bedrivas?
Finns det någon tidsram - vad exakt utgör den?

EDIT: vilka är kriterierna för att få bedriva spaning/avlyssning?
https://lagen.nu/1942:740#K27

Börja läsa från 18e paragrafen. Någon tidsram finns inte specificerat.
Citera
2011-04-18, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Hon blir föremål för socialtjänstens åtgärder.

vadå socialtjänstens åtgärder`?
Citera
2011-04-18, 18:42
Citat:
Ursprungligen postat av Brunettegirl
vadå socialtjänstens åtgärder`?
Alla lagöverträdare som inte är straffmyndiga - alltså alla under 15 år - handhas inte av rättsväsendets dömande instanser. Polisen utreder brottet till den grad att skuldfrågan verkar tydlig, sedan lämnas utredningen till socialtjänsten som har att besluta vilka åtgärder man vidtar. Har man snattat kan det betyda att soc kallar in till samtal, har man mördat kan det betyda att betydligt mer, en gissning är att man omhändertas och placeras på LVU någonstans.
Citera
2011-04-18, 19:11
Medlem
Bakpå ambulanserna sitter det ett klistermärke "Parkera ej närmare än 4 meter".

Gäller detta rent juridiskt eller är det bara en rekommendation/vädjan som man framställt som mera "strängt" på klistermärket?
Citera
2011-04-18, 19:35
Medlem
En till fråga: om polisen ska hämta upp en farlig hund för transport, vad åker den i då?
I hund-radiobilarna finns det väl bara en bur? Och den är väl alltid upptagen av polishunden?
Citera
2011-04-18, 20:53
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Bakpå ambulanserna sitter det ett klistermärke "Parkera ej närmare än 4 meter".

Gäller detta rent juridiskt eller är det bara en rekommendation/vädjan som man framställt som mera "strängt" på klistermärket?
Rent juridiskt så vet ej, jag skulle helt enkelt se till att inte parkera närmare än så. En apa kan räkna ut varför man vill ha avstånd bakom en ambulans, och är det du som skall lastas med en hjärnblödning kommer du inte vilja vänta på att ambulansen först måste parkera om.
Citat:
En till fråga: om polisen ska hämta upp en farlig hund för transport, vad åker den i då?
I hund-radiobilarna finns det väl bara en bur? Och den är väl alltid upptagen av polishunden?
Jag har aldrig kört en hittehund i en hundbil, dom får åka vanlig bil och trängas i lastutrymmet tillsammans med den aluminiumlåda som finns där. Hundbilarna har dock i regel två burar, med den följden att det är ett elände att få tag på all annan utrustning i bilen eftersom detta finns under burarna.

Är hunden aggressiv och farlig så är frågan varför man skall transportera den någonstans alls, jag har inte råkat ut för det hittills men hellre än att bli biten av någon hund vars sjukdomar jag inte känner till så ser jag till att avliva den på plats istället.
Citera
2011-04-19, 00:47
Medlem
thuggies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford

jag tog över en pitbull på 3 år för några år sedan och första dagen högg den ihjäl min andra hund och försökte hugga folk så ja ringde FITTGRISEN och bad dom köra den till tidigare ägare igen men den avlivades direkt och dem lät mig bära in hunden i bagageluckan bara .. de tog bort sina väskor och fixade plats åt hunden.. vanlig radiobil.
Citera
2011-04-19, 00:53
Medlem
Jag vet att man kan få ut domar ifrån tingsrätten men att man då måste kontakta den aktuella tingsrätten. Finns det något smidigare sätt att få ut domar? Kan man som privatperson få ut en annans persons brottsregister? Kan man som privatperson få ut uppgifter om en annan person i misstankeregistret?
Citera
2011-04-19, 06:56
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Jag vet att man kan få ut domar ifrån tingsrätten men att man då måste kontakta den aktuella tingsrätten. Finns det något smidigare sätt att få ut domar? Kan man som privatperson få ut en annans persons brottsregister? Kan man som privatperson få ut uppgifter om en annan person i misstankeregistret?

Nej på alla frågor.
Citera
2011-04-19, 12:28
Medlem
Tja Polisen!

En liten fråga. Den är för övrigt helt allvarlig.

Säg att en snubbe klär ut sig till cowboy och lattjar runt kring panflöjts-indianer i stan, är det hets mot folkgrupp?
Citera
2011-04-19, 14:44
Medlem
Vad skulle det kosta att få tag på någon som kan få ut de uppgifter som jag tidigare frågade om? Om jag får ut de uppgifterna kan de då användas i en rättegång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in