Citat:
Ursprungligen postat av .Smultron1.
Ja okej!
Blir det inte akward ibland att möta människor man vet
är kriminella typ på affären?
Jo, det känns lite udda. Har hänt mig bara en gång dock att den personen kände igen mig. Men det gick bra. Vi hälsade på varandra. De flesta har så pass bra förståelse att de kan skilja på person och yrkesroll. Lite samma sak blir det för oss. Bara för att jag som polis ingripit mot någon måste det inte innebära att den personen är en livsfarlig idiot.
Situationen är inte så vanlig ändå. Många poliser arbetar inte i exakt samma område som de själva bor, men en del gör det. Sen verkar det som att riktiga busar inte rör sig i samma miljöer som Svensson. De strosar inte så ofta runt på IKEA, de storhandlar inte på Ica i samma utsträckning, osv.
Citat:
Hur reagerar folk när dom får reda på att du är polis, för det mesta då?
Hur reagerar folk när ni kommer i full mundering?
Privat är de flesta väldigt nyfikna på jobbet och vill att man berättar hur det är. Gemene man på gatan reagerar lite olika, mycket beroende på i vilket område man är. De flesta bryr sig inte speciellt, men ogillar man att folk tittar på en ska man nog inte bli polis.
Man brukar säga att våra enda vänner är barn och pensionärer.

Barn vinkar och ropar glatt, pensionärer ler. Coola tuffa ungdomar däremot har en tendens att titta bort och fälla upp huvan så fort dom ser bilen närma sig.
Citat:
Hur ser era arbetstider ut? Sitter ni alltid två och två? Hur är det för kvinnor?
Om man vill bli hundförare, måste man ha hunderfarenhet då?
Jag skrev en smärre roman som beskrev en typisk arbetsdag som ordningspolis. Det inlägget (#8170) finns på sidan 681 i denna tråd. Hundföreriet är jag inte insatt i. De som jag känner till som rört sig dit har gjort det utifrån ett intresse och har själva hund privat, eller har haft det tidigare. Det är nog inget krav, men säkert en fördel.
Hur det är för kvinnor? De jobbar under exakt samma premisser som män.