2011-04-14, 00:12
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Smultron1.
En sak som jag alltid undrat om är hur tusan poliserna inte fryser öronen av sig
på vintern? 20-30 minusgrader också ska dom ha dom där fåniga hattarna som inte täcker öronen?

Det finns en uniformen tillhörande mössa med öronlappar.

Citat:
Och hur är det med maten, jag antar att det blir mycket färdigmat eller finns
det tid till att värma matlådor och sånt? Får man någon form av lunchbidrag
eftersom det är ganska dyrt att äta färdigmat varje dag?

Med reservation för att jag inte är polis: nej, något lunchbidrag utgår inte. Däremot har man i yttre tjänst matuppehåll, dvs man äter på betald arbetstid men kan då riskera att behöva slänga sin mosbricka över axeln för att åka på larm.
Citera
2011-04-14, 00:15
Medlem
Citat:
En sak som jag alltid undrat om är hur tusan poliserna inte fryser öronen av sig
på vintern? 20-30 minusgrader också ska dom ha dom där fåniga hattarna som inte täcker öronen?

Och hur är det med maten, jag antar att det blir mycket färdigmat eller finns
det tid till att värma matlådor och sånt? Får man någon form av lunchbidrag
eftersom det är ganska dyrt att äta färdigmat varje dag?

Man fryser ibland öronen av sig om man bara har båtmössan. Att ha en vanlig mössa är inte helt reglementsenligt, men det brukar vara okej om den är mörk utan text och symboler. Många har alltså en mössa när det är som kallast och man måste vara ute länge.

Man löser maten som på alla andra jobb. En del har matlådor med sig, vissa köper oftast ute och tar med sig in. Tid finns generellt. När det är läge för mat åker man in till stationen och käkar. Man kan be om matavbrott till ledningscentralen, vilket innebär att patrullen blir fredad under en period för att kunna käka i lugn och ro.

Man kan ju också bara köpa en burgare och slafsa i sig i bilen eller knata in på en pizzeria. Det där gör man som man känner. Inga lunchbidrag.
Citera
2011-04-14, 00:37
Medlem
Ja okej!

Blir det inte akward ibland att möta människor man vet
är kriminella typ på affären?

Hur reagerar folk när dom får reda på att du är polis, för det mesta då?
Hur reagerar folk när ni kommer i full mundering?

Hur ser era arbetstider ut? Sitter ni alltid två och två? Hur är det för kvinnor?
Om man vill bli hundförare, måste man ha hunderfarenhet då?
Citera
2011-04-14, 09:53
Medlem
Citat:
Ja okej!

Blir det inte akward ibland att möta människor man vet
är kriminella typ på affären?

Jo, det känns lite udda. Har hänt mig bara en gång dock att den personen kände igen mig. Men det gick bra. Vi hälsade på varandra. De flesta har så pass bra förståelse att de kan skilja på person och yrkesroll. Lite samma sak blir det för oss. Bara för att jag som polis ingripit mot någon måste det inte innebära att den personen är en livsfarlig idiot.

Situationen är inte så vanlig ändå. Många poliser arbetar inte i exakt samma område som de själva bor, men en del gör det. Sen verkar det som att riktiga busar inte rör sig i samma miljöer som Svensson. De strosar inte så ofta runt på IKEA, de storhandlar inte på Ica i samma utsträckning, osv.

Citat:
Hur reagerar folk när dom får reda på att du är polis, för det mesta då?
Hur reagerar folk när ni kommer i full mundering?

Privat är de flesta väldigt nyfikna på jobbet och vill att man berättar hur det är. Gemene man på gatan reagerar lite olika, mycket beroende på i vilket område man är. De flesta bryr sig inte speciellt, men ogillar man att folk tittar på en ska man nog inte bli polis.

Man brukar säga att våra enda vänner är barn och pensionärer. Barn vinkar och ropar glatt, pensionärer ler. Coola tuffa ungdomar däremot har en tendens att titta bort och fälla upp huvan så fort dom ser bilen närma sig.

Citat:
Hur ser era arbetstider ut? Sitter ni alltid två och två? Hur är det för kvinnor?
Om man vill bli hundförare, måste man ha hunderfarenhet då?

Jag skrev en smärre roman som beskrev en typisk arbetsdag som ordningspolis. Det inlägget (#8170) finns på sidan 681 i denna tråd. Hundföreriet är jag inte insatt i. De som jag känner till som rört sig dit har gjort det utifrån ett intresse och har själva hund privat, eller har haft det tidigare. Det är nog inget krav, men säkert en fördel.

Hur det är för kvinnor? De jobbar under exakt samma premisser som män.
Citera
2011-04-14, 12:56
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Det finns en uniformen tillhörande mössa med öronlappar.

Med reservation för att jag inte är polis: nej, något lunchbidrag utgår inte. Däremot har man i yttre tjänst matuppehåll, dvs man äter på betald arbetstid men kan då riskera att behöva slänga sin mosbricka över axeln för att åka på larm.
Den mössan är emellertid så enormt ful att de flesta prompt vägrar att ta på den. Då kör man antingen på båtmössan eller så köper man sig en helt vanlig mössa i svart eller blått och skiter i uniformsreglerna Det finns en kepsvariant som traditionellt hör till trafikenheten - den ser vettigare ut än den ordniarie. Hittar ingen bild på den ordinarie dock, men den är att jämställa ungefär med den militära björnf..tan fast i blått. http://www.vk.se/uploaded/image/2010...rafikpolis.jpg

Matuppehållet är precis som du säger. Vi äter på betald arbetstid när tillfälle ges, oftast har man chans att åka in och värma - men det är inte ovanligt att man får lämna maten för att åka på ett priojobb. Hände mig senast i förrgår när jag jobbade.
Citera
2011-04-14, 17:36
Medlem
flaggantopps avatar
idag såg jag en passat polisbil och några Enduro/touring liknande civilpolis motorcyklar. Är passatpolisbilen vanlig för jag har då aldrig sett den
Citera
2011-04-14, 18:51
Medlem
Albits avatar
Jag går i 3:an på ett gymnasium där jag då bor på ett internat.

Vad jag undrar är om fritidsledarna har rätt att gå igenom min väska på rummet om jag INTE är där? Jag vet att dom har rätt att gå in i mitt rum, men får dom rota igenom min väska?

/Albit
Citera
2011-04-15, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Albit
Jag går i 3:an på ett gymnasium där jag då bor på ett internat.

Vad jag undrar är om fritidsledarna har rätt att gå igenom min väska på rummet om jag INTE är där? Jag vet att dom har rätt att gå in i mitt rum, men får dom rota igenom min väska?

/Albit

Jag får väl gissa med ett nej, men däremot får du kolla kontrakten du har skrivit på för där kanske Du har godkänt det, fast ordat annorlunda.

Och för det andra, fritidsledare och gymnasiet? Vad missar jag här..?
Citera
2011-04-15, 03:35
Citat:
Ursprungligen postat av flaggantopp
idag såg jag en passat polisbil och några Enduro/touring liknande civilpolis motorcyklar. Är passatpolisbilen vanlig för jag har då aldrig sett den
Passater blir allt vanligare i polisgaragen. 2010 började de väl köpas in i lite större kvantitet.
Citera
2011-04-15, 22:06
Bannlyst
Jag skulle gärna behöva någon jag kan fråga privat genom meddelanden här på flashback om en situation jag sitter i just nu.

Jag är inte helt säker på att det är rätt forums del eller tråd men försöker här eftersom det låter som det skulle kunna vara. Behöver hjälp innan Tisdagen 19 April.

Gäller tillviss del en rättegång och person/en/er jag möter som visar sig göra något efter denna rättegång

*Är det emot regler här på flashback att fråga om detta på just denna del av hela sidan ber jag verkligen om ursäkt.*
Citera
2011-04-18, 14:32
Bannlyst
vad händer om en 14 årig tjej mördar Lars Vilks?
Citera
2011-04-18, 14:54
Citat:
Ursprungligen postat av Brunettegirl
vad händer om en 14 årig tjej mördar Lars Vilks?
Hon blir föremål för socialtjänstens åtgärder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in