Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Är det ofta jobbigt att vara polis i sociala sammanhang på sin lediga tid? Jag menar om man träffar nytt folk så lär de flesta reagera lite extra om det är en polis i gänget. Inte nödvändigtvis reagera på ett dåligt sätt. Vissa kanske ogillar en och tar avstånd. Medan andra börjar ställa frågor som ni besvarat tusen gånger förut, kanske något om tjänstevapnen och eran eventuella användning av dem, och så vidare.
Jag tänker mig i alla fall att man som polis i mycket, mycket högre grad än andra yrken får utstå sånt. Fast det är man väl medveten om när man börjar på högskolan också. Vore kul att höra.

Det är sant att det ofta blir frågor om jobbet, särskilt på lite större tillställningar där man kanske råkar i samspråk med vänner till bekanta och andra som inte känner än så väl. Personligen tycker jag inte det är jobbigt, det är ju kul att folk tycker att det jag jobbar med är intressant. Jag bekymrar mig mer om att mina närmaste kan tycka det är tjatigt - de har ju hört frågorna (och svaren) förr om man säger så.
Men man kan ju anpassa svaren lite utifrån om man vill fortsätta prata länge om jobbet eller inte. Det är inte alltid man känner för att snacka tjuv och polis hela kvällen, och då kan man ju undvika de långa svaren som nästan ber om en följdfråga. Sen kan man ju diskret byta ämne: "Vilket oväder vi fått. Och bilen går bra?"