2011-01-06, 19:00
Medlem
Jag har en undran angående ridande poliser. Fyller dom någon viktig funktion eller är det mest en skön grej för att liva upp för oss medborgare?
Citera
2011-01-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Är det ofta jobbigt att vara polis i sociala sammanhang på sin lediga tid? Jag menar om man träffar nytt folk så lär de flesta reagera lite extra om det är en polis i gänget. Inte nödvändigtvis reagera på ett dåligt sätt. Vissa kanske ogillar en och tar avstånd. Medan andra börjar ställa frågor som ni besvarat tusen gånger förut, kanske något om tjänstevapnen och eran eventuella användning av dem, och så vidare.

Jag tänker mig i alla fall att man som polis i mycket, mycket högre grad än andra yrken får utstå sånt. Fast det är man väl medveten om när man börjar på högskolan också. Vore kul att höra.

Det är sant att det ofta blir frågor om jobbet, särskilt på lite större tillställningar där man kanske råkar i samspråk med vänner till bekanta och andra som inte känner än så väl. Personligen tycker jag inte det är jobbigt, det är ju kul att folk tycker att det jag jobbar med är intressant. Jag bekymrar mig mer om att mina närmaste kan tycka det är tjatigt - de har ju hört frågorna (och svaren) förr om man säger så.

Men man kan ju anpassa svaren lite utifrån om man vill fortsätta prata länge om jobbet eller inte. Det är inte alltid man känner för att snacka tjuv och polis hela kvällen, och då kan man ju undvika de långa svaren som nästan ber om en följdfråga. Sen kan man ju diskret byta ämne: "Vilket oväder vi fått. Och bilen går bra?"
Citera
2011-01-07, 03:12
Medlem
Vad är kvalifikationer för att kunna bli polis? Behövs perfekt syn, får man ha nedsatt hörsel på ena örat etc.
Jag skulle kolla på polisens hemsida men jag får bara felmeddelanden när jag försöker gå in där.
Citera
2011-01-07, 04:10
Medlem
Wueterichs avatar
Är det lagligt att inneha och sälja (av vapensmed) deaktiverade vapen, t.ex. en AK47?
Citera
2011-01-07, 04:12
Citat:
Ursprungligen postat av doftljus
Om jag ställer av bilen och brukaren fortsätter att använda den - är inte jag då skyldig för utebliven trafikförsäkring och fordonsskatt osv. Dom böterna måste ju gå till mig - jag vill inte på något sätt komma i klammer med rättvisan. (haft körkort 30 år utan ens en fortkörning). En annan fråga - hur kan jag blivit ägare till bilen utan att ha undertecknat ägaröverlåtelsen?
Om du medvetet lånar ut en bil med brister kan du få stå för böterna ifall föraren inte känner till det. Ifall föraren har vetskap om det är det föraren som får böterna - därav att det är viktigt att du meddelar brukaren att bilen inte längre får köras.
Citera
2011-01-08, 12:07
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Är det lagligt att inneha och sälja (av vapensmed) deaktiverade vapen, t.ex. en AK47?

Du måste få och inneha licens för vapnet även om det är obrukbart. Sedan skall även ett obrukbart vapen förvaras enligt särskilda villkor.
Citera
2011-01-08, 17:40
Medlem
Låt oss säga att det har riktat sig ett terrorist hot (självmordsbombning) mot Syrianska Ortodoxa Kyrkan runt om i Stockholms län. Det finns inget skriftlig hot men en varning har spridits via SMS bland syrianerna att något katastrofalt kommer att ske trettondagsjul under gudstjänsten på morgonen.
Varningen spred sig sent dagen innan trettondagsjul. Folk har varnat varandra, sina nära och kära vilket till slut nått polisen.

Det finns misstankar om att allt är ett stort skämt, att någon som har för mycket fritid dragit igång varningen endast för humorns skull. Men i försiktighetsåtgärd tar med detta hot allvarligt.
Det är lite svårt att urskilja syrianer ifrån självmordsbombare vilket gör att terroristen blandar in i miljön perfekt.

Jag vet inte hur ni förbereder er för något sådant men jag specificerar mig i en fråga.

Vad vore det bästa: civilpoliser eller uniformerade poliser? Motivera gärna ditt svar med både för- och nackdelar.

edit: stavfel.
Citera
2011-01-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axzaz
Vad är kvalifikationer för att kunna bli polis? Behövs perfekt syn, får man ha nedsatt hörsel på ena örat etc.
Jag skulle kolla på polisens hemsida men jag får bara felmeddelanden när jag försöker gå in där.

http://www.polisen.se/sv/Bli-polis/B...-undersokning/

Länken fungerar för mig iallafall.
Citera
2011-01-09, 04:43
Citat:
Ursprungligen postat av knacho
Låt oss säga att det har riktat sig ett terrorist hot (självmordsbombning) mot Syrianska Ortodoxa Kyrkan runt om i Stockholms län. Det finns inget skriftlig hot men en varning har spridits via SMS bland syrianerna att något katastrofalt kommer att ske trettondagsjul under gudstjänsten på morgonen.
Varningen spred sig sent dagen innan trettondagsjul. Folk har varnat varandra, sina nära och kära vilket till slut nått polisen.

Det finns misstankar om att allt är ett stort skämt, att någon som har för mycket fritid dragit igång varningen endast för humorns skull. Men i försiktighetsåtgärd tar med detta hot allvarligt.
Det är lite svårt att urskilja syrianer ifrån självmordsbombare vilket gör att terroristen blandar in i miljön perfekt.

Jag vet inte hur ni förbereder er för något sådant men jag specificerar mig i en fråga.

Vad vore det bästa: civilpoliser eller uniformerade poliser? Motivera gärna ditt svar med både för- och nackdelar.

edit: stavfel.
Polistaktik är något som de faktiska poliserna i tråden genomgående inte svarar på, det finns handlingsplaner framtagna för större händelser som kan tänkas inträffa i samhället men om de börjar ligga ute på nätet försvinner många gånger åtminstone några av poängerna med dem.
Citera
2011-01-10, 20:52
Medlem
Redors avatar
Söka till PHS, omöjligt om man funnits i belastningsregisteret?

Blev för ett par år sen dömd till besöksförbud, dock på oklara grunder och en väldigt konstig hantering av det ärendet. (men det är som det är och det låter mer allvarligt än det var/är). Hursom, har man möjlighet att söka som polis om man varit dömd tidigare?
Citera
2011-01-11, 00:21
Medlem
Fråga!

Låt oss.säga.att du som polis, går hem från en fest eller liknande på natten. Du är inte i tjänst. Plötsligt bli du utsatt för rånförsök av 2 män med kniv. Vad skulle du göra/säga?
Citera
2011-01-11, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axzaz

Kan du skriva utredning nedlagd är det en god början
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in