2010-10-25, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Du skulle ha valt att lyssna, och återkomma när du var nykter för att tala med chefen. Vad du, på fyllan, när du blir avvisad tycker är "i onödan" är inte särskilt intressant för beslutet. Det ligger i sakens natur att man blir avvisad för att man själv inte fattar vinken och tycker att man skall gå. Att börja tjafsa om chefer och anmälan kommer inte att vinna någon mark.

Anledningen att du ville prata med deras chef var ju onekligen att ingripandet redan inletts.

Hade han bara sagt att han e inte här då hade jag gått därifrån
jag var inte stupfull jag hade bara druckit 2-3 öl .
Citera
2010-10-25, 17:04
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hamedk

Du borde ha gått redan första gången du blev tillsagd att lämna platsen. Avvisad är lika med avvisad, oavsett vad chefen säger.
Citera
2010-10-25, 17:44
Medlem
Citat:

Har en ordningsvakt fattat beslutet att avvisa dig från platsen så är du juridiskt skyldig att gå därifrån, alldeles oavsett vad du själv tycker och tänker. Går du inte då så kommer du att bli avlägsnad och stretar du då emot så kommer det göra ont, och allt sker med lagstöd. Så någon anmälan kommer du inte komma långt med (förutsatt att det inte äger rum så västerortspolisen i sthlm får något med det att göra).
Citera
2010-10-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Har en ordningsvakt fattat beslutet att avvisa dig från platsen så är du juridiskt skyldig att gå därifrån, alldeles oavsett vad du själv tycker och tänker. Går du inte då så kommer du att bli avlägsnad och stretar du då emot så kommer det göra ont, och allt sker med lagstöd. Så någon anmälan kommer du inte komma långt med (förutsatt att det inte äger rum så västerortspolisen i sthlm får något med det att göra).

det är inte helt sant.
det beror på hur mycket våld som använts.
om du tycker att vakterna använde för mycket våld så ska du anmäla så får utredningen (med videobevis) säga om våldet var befogat eller för mycket.
om du inte anmäler så får du inte saken prövad heller.
Citera
2010-10-26, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitterblond
det är inte helt sant.
om du tycker att vakterna använde för mycket våld så ska du anmäla så får utredningen (med videobevis) säga om våldet var befogat eller för mycket.

Nu har jag varit på förhörr i allafall och berättat all sanning.
jag e misstänkt för misshandel, vilket jag tycker är fel, men jag erkänner självklart våldsam motstånd. fan va man ångrar sig asså.
Citera
2010-10-26, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitterblond
det är inte helt sant.

Ja, naturligtvis beror det på hur mycket våld som använts. Om de hade dunkat hans huvud i golvet, stampat på honom och satt eld på honom och sedan släckt honom med en yxa så hade det naturligtvis inte varit lagligt. Nu fick han 10 minuter på sig att fylletjafsa efter att avvisningsbeslutet fattats innan de valde att avlägsna honom. Under avlägsnandet är han så våldsam och gör så mycket motstånd att han skallar en av vakterna i ansiktet. Då lägger de ner honom och hans axel går ur led. Det är tråkigt att den gjorde det men är ingenting omöjligt med de grepp som är rekomenderade av RPS (har själv varit med om att en snubbe på utbildningen fick sin axel vriden ur led under ett övningsmoment, och då var vi uppvärmda). I det här fallet är det bara ett slöseri på samhällets och hans egna resurser att anmäla och det är såna skit och okynnesanmälningar som gör att en massa stolpskott får vatten på sin kvarn med att det inte är någon idé att anmäla vakter och poliser eftersom det ändå till 99% läggs ner. Det är klart att det läggs ner en massa när det kommer in så otroligt mycket skitanmälningar. Problemet är bara att när dessa gapiga puckon, som Anna Sjödin exempelvis, får för mycket utrymme i exempelvis media så tror folk på det de säger, att det är fullständigt omöjligt att få igenom en anmälan mot en vakt eller en polis och risken är då att de som faktiskt HAR blivit illa behandlade skiter i att anmäla eftersom dessa idioter som "känt sig kränkta och misshandlade" eftersom en vak tag ett stadigt tag i armen på dem när de spottade och slog på vakten säger att det inte är någon idé eftersom allt ändå bara läggs ner.
Citera
2010-10-26, 02:06
Medlem
apanilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lipin
Många av de polisen har att göra med är välkända av oss eftersom de lever ett mer eller mindre kriminellt liv och återfaller i det även om de ibland försvinner in en vända på anstalt. Dessa personer blir med tiden "kartlagda", eftersom de får en massa på sig i belastningsregistret (där det står vilka brott de fällts för) och i misstankeregistret. Det kan också finnas spaningsuppslag kring personer då poliser har noterat att X setts i ett visst sammanhang, kört en viss bil, varit på en viss plats eller med någon speciell person. Sådana uppslag kan vara viktiga om man eftersöker misstänkta eller om man letar kopplingar mellan olika grupperingar.

Tack för ditt svar.
Vad finns i det så kallade misstankeregistret?
Är det brott som personer är under utredning för just nu, eller är det allt som Polisen misstänker att man har sysslat med under alla år? typ:

-Mohammed har sålt heroin i 10 år, så han håller säkert på med det fortfarande.

Kan man ta del av vad som står om sig själv i misstanke-registret, eller försvinner hela syftet med det då? Hur går man till väga i så fall?
Berätta gärna mer om "spaningsuppslag". Vad finns där?
Det låter som att polisen har en väldigt stor databas om vissa personer, gallras det ur information där också likt belastningsregistret, eller finns all info kvar där för evigt?

Citera
2010-10-26, 04:02
Medlem
Har redan varit på förhör idag. brättat allt som va sant och det stämde med vakternas bild förutom att de inte hade berättad att fick axeln ur led.
de har heller inte krävt någon ersättning.
och jag valde hellre böter än rättegång för egen del.
så nu ska åklagaren titta på det hela.
nu e jag bara nojjig att de häktar mig .
har aldrig varit straffad förr
Citera
2010-10-26, 04:06
Medlem
LaktosMonstrets avatar
Citat:
Har redan varit på förhör idag. brättat allt som va sant och det stämde med vakternas bild förutom att de inte hade berättad att fick axeln ur led.

Ja har de hållit förhör med dig och vakterna och du inte är häktad nu behöver du inte oroa dig.
Har du blivit erbjuden straffunderlåtelse behöver du garanterat inte oroa dig.
Citera
2010-10-26, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaktosMonstret
Ja har de hållit förhör med dig och vakterna och du inte är häktad nu behöver du inte oroa dig.
Har du blivit erbjuden straffunderlåtelse behöver du garanterat inte oroa dig.
Pooooooof tack det underlättade
Citera
2010-10-26, 10:19
Medlem
Citat:

Har du blivit förhörd och accepterat ett strafförläggande så kommer du definitivt inte att bli häktad. Hade du haft en massa i belastningsregistret sedan tidigare och du dömts för våld mot tjänsteman hade du kanske kunnat se fram emot någon månad i fängelse men som sagt, med ett strafförläggande så existerar inte den risken öht.
Citera
2010-10-26, 22:09
Medlem
Krävs mattematik b för att bli polis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här