2011-07-17, 18:47
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixx-am
Har blivit bestulen av polis vid en husransakan, dom tog ej upp det i rapporten. Vad göra?

Om rapporten ej existerar i förundersökningen så ska du inte ringa och fråga om det. Ring och anmäl det precis för då kommer dem kunna fixa det. Gjorde det då jag också blev "bestulen" ringde och frågade..han såg ingenting..skulle höra av sig senare..och vips så fanns det där då.

Så kör hårt ;D
Citera
2011-07-18, 22:51
Medlem
De flesta poliser är rätt schyssta enligt min erfarenhet, och därför har jag respekt och förtroende för polisen. Men det finns riktiga svin till poliser som genom översitteri och maktmissbruk förstör allmänhetens respekt och förtroende för hela poliskåren.

Hur ser ni "vanliga" poliser på dessa kollegor som bara förstör för er alla?
Hur hanterar ni en sådan kollega om ni har ni arbetar med? Backar ni alltid upp deras lögnhistorier när de hamnat i trubbel?

Hur resonerar ni isåfall när ni gör det?
Citera
2011-07-19, 16:31
Medlem
Hej, en kompis till mig och jag hittade en fiddy och vi fick för oss att ta hem den.
JAg bestämmer mig då för att lämna den till polisen dagen efter men min kompis ville inte, utan han ville ta en tur runt stan med den då, jag sa åt honom att inte göra det men han lyssnade inte på mig. Han blev tagen av polisen och fick böter osv. och nu så har hans granne ringt och frågat om vi sett någon fiddy och han säger att vi hittade den och tänker lämna tillbaka den. Jag har från den dagen vi tog hem den sagt och försökt att övertala honom att lämna tillbaka den men han ville inte göra det.

Fiddyn var tejpad överallt och tejpen var sprejad med färg men nu är en del av tejpen borttagen av oss båda. Grejen som används för att starta igång den hade en kompis till min kompis sönder så vi tänkte laga den sen lämna den till polisen eller ägaren. Jag har sagt att jag inte vill ha kvar den flertal gånger och att jag gärna går själv till stationen och lämnar tillbaka den men han gick inte med på det förut och jag ångrar mig djupt att jag ens gick med på att ta hem den.

Vad är sannolikheten att jag får någon sorts straff och i så fall, vad för straff?
Citera
2011-07-19, 17:48
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElJugador
Hej, hej hej hej hej. Fiddy, fiddy fiddy fiddy!

Får jag bara fråga vad en fiddy är?
Citera
2011-07-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Får jag bara fråga vad en fiddy är?
Det är en sorts minimotorcykel (pocketbike), den jag snackar om är en 25cc
Citera
2011-07-20, 17:16
Medlem
nasdaqs avatar
Vad är det för typ av ansvar ett inre befäl har?
Vilka är arbetsuppgifterna?
Citera
2011-07-20, 17:25
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nasdaq
Vad är det för typ av ansvar ett inre befäl har?
Vilka är arbetsuppgifterna?

I huvudsak granskar de yttre polisers arbete när de kommit in på station och t.ex avrapporterar. De fungerar även som FU-ledare och kan fatta beslut om husrannsakan och liknande.
Citera
2011-07-20, 22:26
Medlem
Är man skyldig att identifiera sig för en polisman som stoppar en utan någon specifik brottsmisstanke?
Citera
2011-07-20, 22:37
Medlem
Madgunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowski90
Är man skyldig att identifiera sig för en polisman som stoppar en utan någon specifik brottsmisstanke?

Nej egentligen inte. vi lever i ett fritt land och inte en diktatur. Men dom lagar vi har gör det möjligt för en polisman att omhänderta dig för identifiering. Det är tidsbundet, kommer inte ihåg hur länge.

Men kan ju bara uppmana våra historielösa unga Poliser att fundera en gång till innan ni väljer en sådan här tvångsåtgärd. Tänk på att ni bor i en demokrati. Det viktigaste som finns är att skydda det så att alla upplever att dom bor i demokratin
Citera
2011-07-21, 01:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowski90
Får en polis ens stoppa någon utan att det finns en brottsmisstanke?
Citera
2011-07-21, 02:14
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Får en polis ens stoppa någon utan att det finns en brottsmisstanke?

Citat:
Ursprungligen postat av wiki
Anhållande är i svensk rätt en form av preliminärt frihetsberövande i avvaktan på häktning eller frisläppande.
För att anhålla någon krävs att det finns skäl för häktning eller att den misstänkte är skäligen misstänkt för brottet och om det är av synnerlig vikt att han tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning.

Gripande är i Sverige ett tillfälligt frihetsberövande av person som är misstänkt för brott. Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa denne även utan anhållningsbeslut. Har någon gripits ska han eller hon så snart som möjligt förhöras av polisman eller åklagare. Polisbefäl som underlät att hålla förhör med en gripen person har dömts för tjänstefel av Högsta domstolen[1] Åklagaren ska efter förhöret omedelbart besluta om den misstänkte ska anhållas. Anhålls han eller hon inte ska beslutet om gripande omedelbart hävas

Häktning är ett straffprocessuellt tvångsmedel enligt svensk rätt, innebärande att den kan häktas som endera är för brott för vilket är föreskrivet fängelse ett år eller mer

Så nej på den frågan. Dem kan dock avvisa dig från platsen av diverse anledningar, för att du inte ska begå brott. Sent på kvällen dock så jag hoppas jag tolkat allt rätt
Citera
2011-07-21, 04:16
Medlem
I Jens Lapidus romaner, exempelvis "Livet Delux" samarbetar poliser med kriminella och tar i mot mutor. I GW Persons deckare snor kommissarien Bäckström vid husrannsakningar och roffar åt sig på annat vis.

Har ni riktiga poliser en uppfattning om hur utbrett detta är inom kåren och hur ser korruptionen och myglet ut i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in