2011-12-16, 10:57
Medlem
Micke Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingui78
Egentligen skall ju detta inte behöva nämnas ens, men självklart är det inte ok att hantera ett skarpt vapen som en leksak. Tyvärr finns det dom som inte riktigt verkar fatta detta på en gång även inom polisen. Jag känner själv till en polis som drog ett vådaskott inne på stationen tex, där blev det varning och löneavdrag vilket i min mening var helt riktigt.

Skulle min kollega leka med sitt vapen skulle jag göra samma sak som traedet.

Tack traedet och Mingui78 för svar! Jag kommer inte pressa vidare på vad jag känner till men det finns två poliser i Skåne län som jag har väldigt lågt förtroende för efter händelser jag har bevittnat.
Citera
2011-12-16, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
varför inte ? och om vi tänker så här då att den hotade redan har licens på typ pistol , blir han av med licensen / pistolen när polisen fått kännedom att han är rejält hotad ? det är ju trots allt den sista chansen att försvara sej om polisen inte klarar av situationen att skydda de hotade

Med dina ideer kommer Sverige alldeles strax se ut som USA.
Att svara våld med ännu mer våld slutar bara i att båda skadas.

Finns mycket bättre "säkerhetspaket" som polisen kan erbjuda vid allvarliga hot.
Citera
2011-12-16, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
jo det är nog det vanligaste , men inte ovanligt nu för tiden att vanliga småföretagare med blankt belastningsregister blir utsatta för utpressning, tvångsbeskydd mm, mm av kriminella . och nekar man betala så kan det bli allvarligt läge snabbt , verkar som man sitter rejält i klistret då om inte polis klarar av situationen ? vore intresant om någon riktig polis här kunde svara på mina funderingar då jag tror att den drabbade är rejält ensam och utsatt i sådana lägen

Så det du menar är att om man är hotad av kriminella ska man ha rätt att både inneha skjutvapen och även rätt att skjuta de om man vill?

Skönt att folk som dig inte kommer in i riksdagen är allt jag kan säga!
Citera
2011-12-16, 15:50
Medlem
traedets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke L
Tack traedet och Mingui78 för svar! Jag kommer inte pressa vidare på vad jag känner till men det finns två poliser i Skåne län som jag har väldigt lågt förtroende för efter händelser jag har bevittnat.
Det finns rötägg inom alla kårer och yrken tyvärr. Beklagar att man ska behöva bli utsatt för dessa rötägg...
Citera
2011-12-18, 13:53
Medlem
Vad har ni för icke dödliga vapen att tillgå?
Citera
2011-12-18, 19:57
Medlem
buffalos avatar
Vad tycker ni poliser om att polisen i Malmö tycker att det går för sig att gå in i en kyrka och störa i gudstjänst pga. felparkerade bilar?
Och hur ser ni på att polismannen gick in med ett vapen i kyrkan? Vore det inte brukligt att lämna över vapnet till kollegan först?

Hur hade ni agerat i den situationen?

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article309763.ece
Senast redigerad av buffalo 2011-12-18 kl. 20:00.
Citera
2011-12-19, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Vad tycker ni poliser om att polisen i Malmö tycker att det går för sig att gå in i en kyrka och störa i gudstjänst pga. felparkerade bilar?
Och hur ser ni på att polismannen gick in med ett vapen i kyrkan? Vore det inte brukligt att lämna över vapnet till kollegan först?

Hur hade ni agerat i den situationen?

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article309763.ece

Det här skriver jag som djupt troende kristen:

Vad är det för jävla gnäll? Om det står bilar felparkerade så att andra bilister inte kan ta sig fram så måste väl polisen få säga till. Det är till och med så att jag förväntar mig att polisen agerar i ett sådant läge. Hur skulle de dessutom veta att det "bara" var 20 minuter kvar på mässan? Har de någon form av tidsschema som poliserna kan se?

Polisen är och skall vara beväpnad. Varför skulle de inte vara det i en kyrka? Är risken mindre att det finns galningar som vill skada polisen eller tredjeperson inne i en kyrka?
Citera
2011-12-19, 01:29
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Det här skriver jag som djupt troende kristen:

Vad är det för jävla gnäll? Om det står bilar felparkerade så att andra bilister inte kan ta sig fram så måste väl polisen få säga till. Det är till och med så att jag förväntar mig att polisen agerar i ett sådant läge. Hur skulle de dessutom veta att det "bara" var 20 minuter kvar på mässan? Har de någon form av tidsschema som poliserna kan se?

Polisen är och skall vara beväpnad. Varför skulle de inte vara det i en kyrka? Är risken mindre att det finns galningar som vill skada polisen eller tredjeperson inne i en kyrka?
Klart polisen ska kunna ta reda på hur lång tid det är kvar av en gudstjänst utan att gå fram till prästen och avbryta det hela.

Och ja, en kyrka som de besöker endast i syfte att ta reda på vem som äger en bil bör de kunna stiga in i utan pistol.
Du menar att de inte hade vågat göra det på fritiden utan tjänstevapen för att de hade fruktat för sin säkerhet? Alla andra i kyrkan vågade tydligen fira gudstjänst utan pistol. De måste vara väldigt modiga.

Som "djupt troende" kristen borde du uttrycka dig lite trevligare mot dina medmänniskor och inte svära.

EDIT: Bilar var för övrigt inte parkerade så att andra inte kunde komma fram. Det jag hört är att det var en person som inte kunde komma in i sin bil alt. köra iväg för att två andra bilar var parkerade för nära.
Senast redigerad av buffalo 2011-12-19 kl. 01:50.
Citera
2011-12-19, 01:33
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturmgeschutze
Vad har ni för icke dödliga vapen att tillgå?
Nu så är ju inte jag polis men jag vet att patrullerande poliser går runt med (förutom sitt vapen) Pepparspray och batong!
Citera
2011-12-19, 03:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik32
Så det du menar är att om man är hotad av kriminella ska man ha rätt att både inneha skjutvapen och även rätt att skjuta de om man vill?

Skönt att folk som dig inte kommer in i riksdagen är allt jag kan säga!
läs vad jag skrivit innan du komenterar ! så du menar att kriminella har rätt att skuta folk medans vanligt folk inte har rätt att på något sätt försvara sej ?
Citera
2011-12-19, 04:49
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Klart polisen ska kunna ta reda på hur lång tid det är kvar av en gudstjänst utan att gå fram till prästen och avbryta det hela.

Och ja, en kyrka som de besöker endast i syfte att ta reda på vem som äger en bil bör de kunna stiga in i utan pistol.
Du menar att de inte hade vågat göra det på fritiden utan tjänstevapen för att de hade fruktat för sin säkerhet? Alla andra i kyrkan vågade tydligen fira gudstjänst utan pistol. De måste vara väldigt modiga.

Som "djupt troende" kristen borde du uttrycka dig lite trevligare mot dina medmänniskor och inte svära.

EDIT: Bilar var för övrigt inte parkerade så att andra inte kunde komma fram. Det jag hört är att det var en person som inte kunde komma in i sin bil alt. köra iväg för att två andra bilar var parkerade för nära.
Ja, och måste då den personen verkligen vänta på att mässan är slut - för att?

Var skall polisen göra av sina vapen när de går in i en kyrka? Och varför?
Citera
2011-12-19, 11:40
Medlem
Citat:

För det första, jag har inte varit särskilt otrevlig. Som kristen så vet jag att stå för mina åsikter och vara rak och ärlig och det här är, i ärlighetens namn, ett jävla gnäll. (Det finns f.ö inget generellt förbud inom kristendomen mot att svära, enbart mot att missbruka Guds namn och så länge du inte tillskriver djävulen status som Gud så är det inte något problem att säga exempelvis "jävla".)

Så du menar att någon som vill åka iväg skall behöva vänta 20 minuter för att några som felparkerat skall få bli klar med sin gudstjänst? Jag tror inte den som missar sitt tåg, sitt möte, kommer försent till jobbet eller liknande håller med.

Varför skulle polisen INTE kunna gå in i en kyrka med vapen? Vad är problemet? Polisen har sin arbetsutrustning för att skydda sig själva och andra människor. De har även mandat att med våld genomföra sina arbetsuppgifter oavsett vilken lokal de befinner sig i (ambassader undantaget). Detta gäller oavsett om det är en kyrka, en moské en synagoga eller vänsterpartiets lokaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in