Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-01, 18:19
Medlem
Jag är skeptiker även om jag har blivit överbevisad vad gäller paranormalt.

Jag var hemma sjuk före Sverige beslöt att massvaccinera och råkade slå på programmet "Doctors". Där hade de en expertpanel som faktiskt hade infört pandemi varning.

De konstaterade att vi inte hade varit utsatta för det här viruset sedan Spanska Sjukan, denne hade initialt uppträtt precis som svininfluensan men muterade sedan och dödade otroligt mkt människor, då mestadels de med bäst imunförsvar och inte de med sämst imunförsvar.

Ingen kunde givetvis veta hur det skulle reagera och ingen kan nu i efterhand säga hur det hade reagerat om inte pandemivarningen gått ut världen över. Det stoppade ju spridningen enormt mkt och just spridningen är ju en väldigt bra grogrund för mutation.

Slutledning. I detta fall anser jag personligen att det fanns mkt större anledning till oro än "Hollywood wannabees" tolkningar till att Mayafolket råkade sluta halvt eviga kalender just 2012.
Om det vore utom rimligt tvivel att Mayafolket ansåg att 2012 var jordens undergång hade jag kanske känt mig lite mer orolig.
Men det är min åsikt.
Citera
2010-09-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Sedan så har vi ju Asiaten och Hongkonginfluensan med 1-4 resp ca 1 miljon dödsfall.
Miin lillebror hade Asiaten och jag Hong kong, var utslagen en vecka. Usch.
Citera
2010-09-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Miin lillebror hade Asiaten och jag Hong kong, var utslagen en vecka. Usch.

hej ewa! jag får detta medelande när jag försöker skicka pm till dig

skellefteewa has exceeded their stored private messages quota and can not accept further messages until they clear some space.
Citera
2010-09-01, 21:47
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Ingen kunde givetvis veta hur det skulle reagera och ingen kan nu i efterhand säga hur det hade reagerat om inte pandemivarningen gått ut världen över. Det stoppade ju spridningen enormt mkt och just spridningen är ju en väldigt bra grogrund för mutation.

Bara för att spela Djävulens advokat här så kan man faktiskt dra en del slutsatser eftersom de länder där man i princip inte vaccinerade befolkningen inte heller fick någon rejäl spridning. Man kan därför anta att det hade gått bra även om vi inte massvaccinerat folk i Sverige. Men det här är ju som sagt med facit i hand, det som är intressant är självklart ingångsparametrarna och de risker man kan anta finnas baserat på de underlag man har. Jag tycker fortfarande att det kan ha varit ett helt korrekt beslut att ta, och billigt att racka ner på det så här i efterhand. Om det blivit värsta epidemin och vi INTE hade vaccinerat oss så hade myndigheterna fått skit för det också. Men vi kommer aldrig kunna gissa 100% rätt.
Citera
2010-09-01, 21:49
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurad slav
Det var många som var skeptiska mot den här influensan och pandemihotet. Så det handlade om vad man vill se och inte vill se. Man såg det som ett domedagshot och det är därför jag gör jämförelsen med 2012.

Jag tycker att man som skeptiker borde varit skeptisk mot dessa "bevis", det är hela min poäng.

Givetvis skall man alltid ta in alla fakta när man gör en bedömning, jag är inte för att massvaccinera folk utan att man gjort ett rejält förarbete där man vägt allt man vet mot vartannat.

Nu hade man ju som sagt en hel del att gå på, varför alla jämförelser med 2012 är helt uppåt väggarna. Ser du verkligen inte det själv?
Citera
2010-09-02, 14:48
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Nu hade man ju som sagt en hel del att gå på, varför alla jämförelser med 2012 är helt uppåt väggarna. Ser du verkligen inte det själv?
Det är som sagt en känslofråga, eftersom många tyckte att bevisen inte räckte för att måla upp domedagscenarion. En del tycker nog att det finns massor att gå på när det gäller 2012, och vi kan tycka att de är hur knäppa som helst. Att det fanns en hel del att gå på när det gäller svininfluensan visar ju bara att det inte räcker för att påstå något annat än tyckande.
Citera
2010-09-02, 20:15
Medlem
Pads avatar
Citat:
Det är som sagt en känslofråga, eftersom många tyckte att bevisen inte räckte för att måla upp domedagscenarion. En del tycker nog att det finns massor att gå på när det gäller 2012, och vi kan tycka att de är hur knäppa som helst. Att det fanns en hel del att gå på när det gäller svininfluensan visar ju bara att det inte räcker för att påstå något annat än tyckande.

Nej jösses vilket logikfel du gör.

I alla sammanhang där man inte kan definitivt se slutresultatet kommer det alltid kunna gå lite hur som helst (även om man för det mesta gissar rätt). Att då ta ett enskilt utfall och säga att själva beslutet var fel är knasigt. Man måste titta på beslutsunderlaget, och där är det faktiskt skrämmande att någon snackar om influensan och 2012 i samma mening.
Citera
2010-09-02, 21:52
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Nej jösses vilket logikfel du gör.

I alla sammanhang där man inte kan definitivt se slutresultatet kommer det alltid kunna gå lite hur som helst (även om man för det mesta gissar rätt). Att då ta ett enskilt utfall och säga att själva beslutet var fel är knasigt. Man måste titta på beslutsunderlaget, och där är det faktiskt skrämmande att någon snackar om influensan och 2012 i samma mening.
Jag anser att det är du som gör logikfelet. Och jag tycker inte att din förklaring "knasigt" och "skrämmande" håller. Det är bara känslouttryck. Förklara gärna, men undvik värderingar som baseras på vad du tycker.
Citera
2010-09-02, 22:12
Medlem
K595s avatar
Citat:
Jag anser att det är du som gör logikfelet. Och jag tycker inte att din förklaring "knasigt" och "skrämmande" håller. Det är bara känslouttryck. Förklara gärna, men undvik värderingar som baseras på vad du tycker.

Svininfluensan drabbade de som hade taskigt immunförsvar, precis som man kunde förutse. Sjukdomar ramlar inte ner från himlen på folk, man får cancer etc av speciella orsaker. Folk som är smarta ser till att de aldrig behöver bli förkylda, magsjuka etc. Inget konstigt med det. Jag skrattade åt svin-skitssnacket, min gamla pappa blev nästan tvungen att vaccinera sig av omgivningens tryck, men fnös. Naturligtvis blev ingen av oss det minsta sjuk, men det visste vi ju.
Citera
2010-09-02, 22:27
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K595
Svininfluensan drabbade de som hade taskigt immunförsvar, precis som man kunde förutse. Sjukdomar ramlar inte ner från himlen på folk, man får cancer etc av speciella orsaker. Folk som är smarta ser till att de aldrig behöver bli förkylda, magsjuka etc. Inget konstigt med det. Jag skrattade åt svin-skitssnacket, min gamla pappa blev nästan tvungen att vaccinera sig av omgivningens tryck, men fnös. Naturligtvis blev ingen av oss det minsta sjuk, men det visste vi ju.
Du har helt rätt

Men tydligen är det många som fortfarande inte kan inse att de blev "snuvade" på katastrofen.
Citera
2010-09-03, 00:56
Medlem
Sharpshooters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K595

Min syster vaccinerade sig inte mot influensan och hon blev faktiskt sjuk. Betyder det att hon och andra borde vaccinerat sig? Om inte, vad skiljer din anekdot mot min?
Citera
2010-09-03, 09:15
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharpshooter
Min syster vaccinerade sig inte mot influensan och hon blev faktiskt sjuk. Betyder det att hon och andra borde vaccinerat sig? Om inte, vad skiljer din anekdot mot min?

Fick hon maginfluensa så betyder det ingenting.

Öppet sinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in