Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-17, 20:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
Vart ser du konflikten?
Det framgår tydligt här. Bättre kan jag nog inte förklara det.
Citera
2011-08-17, 20:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur kom du fram till att jag är den med problemet?
Vem pratar du annars om som har problem med sin tro som inte överensstämmer med verkligheten? Någon annan i tråden eller någon i din bekantskapskrets, eller?
Citera
2011-08-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det framgår tydligt här. Bättre kan jag nog inte förklara det.
Det kan det bli genom att du förklarar vad du menar, så slipper jag gissa.
Citera
2011-08-17, 20:09
Medlem
Citat:
Vem pratar du annars om som har problem med sin tro som inte överensstämmer med verkligheten? Någon annan i tråden eller någon i din bekantskapskrets, eller?
Nej alla ni som inte vet vilka ni är, men hade ni förstått detta vilka ni var så förstår ni med varför jag inte kan uteslutas från problemet.
Citera
2011-08-17, 20:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Det kan det bli genom att du förklarar vad du menar, så slipper jag gissa.
Först skriver du: ...evolutionsläran är lika begränsad som allt annat innan vi lärt oss mer... Därefter skriver du: Evolutionläran förstår ni er på...
Citera
2011-08-17, 20:12
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Osäkerhet uppstår från okunskap, detta är naturligt, ja det är en öppen inställning att anse det men kan man applicera det på det paranormala då? Eller förstår man då att inte kan vara möjligt därför att det inte finns.....Etc.
Hänger inte med här riktigt. Den öppna inställning är för att man inte ska ta vilken oförklarad händelse som magi eller paranormalt. Gycklare under medeltiden känner till detta med att få anklagelser för häxeri och svart magi när dom bara hållt på med fingerfärdighet. Därför är de viktigt att acceptera att man inte vet allt men samtidigt inte dra för snabba slutsatser som troende lättare kan göra. Samtidigt kanske du tänke skeptiska tar samma snabba slutsats att säga det är obevisat eller osannolikt(inte samma som omöjligt) men exemplet med gycklaren visar varför detta är mer öppet och bättre tankesätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
ÄR han testad ... i alla fall?!
Nå, det är ju dessa tester jag söker och frågar efter. Var finns dessa data?
(Jag förvränger ingenting. Du sade att han är testad. Jag antyder ingenting annat än det jag säger.)
Du ställer lite annerlunda krav på tester som på den jag länkade till. Verkade som du bara ignorerade resultaten därifrån baserat på det inte sa att hans förmåga var riktigt. Det låter som det gälls som testat när de är bevisat att han har krafterna enligt dig, men det är inte så det fungerar. Men kan ha fått de fel vad du är ute efter.
Citera
2011-08-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Hänger inte med här riktigt. Den öppna inställning är för att man inte ska ta vilken oförklarad händelse som magi eller paranormalt. Gycklare under medeltiden känner till detta med att få anklagelser för häxeri och svart magi när dom bara hållt på med fingerfärdighet. Därför är de viktigt att acceptera att man inte vet allt men samtidigt inte dra för snabba slutsatser som troende lättare kan göra. Samtidigt kanske du tänke skeptiska tar samma snabba slutsats att säga det är obevisat eller osannolikt(inte samma som omöjligt) men exemplet med gycklaren visar varför detta är mer öppet och bättre tankesätt.
Om man inte vet, så vet man inte. Det vore dumt att tro något är sant utan tvekan om man inte är säker, den öppna inställningen är sund men samtidigt förblir du osäker sålånge du inte vet.
Citera
2011-08-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ovetenskapligt är det inte, däremot finns det ingen vetenskaplig kännedom tillgänlig för er. Det finns många antydningar på att det finns(det finns bevis), men inga är såklart accepterade av etablissemanget än så länge eller av vår generation rättare sagt.
Det finns inget annat än folks historier. Vilka antydningar eller bevis är det du pratar om?

Citat:
Randi är en bluff, skulle aldrig i livet utsätta mig för något som inte tillåter ett positivt resultat, här är det dessutom farligt. Man vill inte uppmärskamma sina förmågor för mycket för du kommer genast att attackeras, kränkas , hotas och eventuellt mördas vilket jag inte är sugen på att bli, vill inte lämna kroppen ännu.
Bullshit, Randi tillåter positiva resultat. Det enda han inte tillåter är fusk. Du får i förväg tillsammans med dem bestämma reglerna för experimentet. Dessutom är det inte ett dugg farligt att öppet hävda att man har förmågor. Alla kända medier och faith healers påstår ju sig öppet ha förmågor, och de lever ju knappast farligt.

Du kommer ju bara kränkas om du öppet hävdar att du har förmågor och sedan misslyckas med att visa att du faktiskt har dem. Och det är väl inte mer än rätt då det faktiskt är att luras.
Citera
2011-08-17, 20:24
Medlem
Citat:
Först skriver du: ...evolutionsläran är lika begränsad som allt annat innan vi lärt oss mer... Därefter skriver du: Evolutionläran förstår ni er på...
Läran är begränsad eftersom den inte innehåller all kunskap om livet som skulle behövas för att förklara evolutionen som den verkligen är, däremot så förstår ni er på det läran förkunnar, det är mångas religion och ersätter fadersgestalten som aktuellt dominerande trossystem.
Citera
2011-08-17, 20:30
Medlem
lite själv insikt tack.. ni är ju själva skeptiska till den vetenskapligametoden, alltså är ni skeptiker. hyckleri tråd!

juste solen är platt den som säger emot är skeptiker och lever i en bubbla
Citera
2011-08-17, 20:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Läran är begränsad eftersom den inte innehåller all kunskap om livet som skulle behövas för att förklara evolutionen som den verkligen är, däremot så förstår ni er på det läran förkunnar, det är mångas religion och ersätter fadersgestalten som aktuellt dominerande trossystem.
Vilka tänker du på som använder evolutionsteorin som en "fadersgestalt"? Jag tycker det låter helt snurrigt.
Citera
2011-08-17, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Det finns inget annat än folks historier. Vilka antydningar eller bevis är det du pratar om?
Allt är anekdotiskt om du inte själv upplever det, kolla mitt tidigare inlägg(länkar) i tråden. Kan skriva mer om detta senare för nu börjar det bli ont om tid för min del.
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Bullshit, Randi tillåter positiva resultat. Det enda han inte tillåter är fusk. Du får i förväg tillsammans med dem bestämma reglerna för experimentet. Dessutom är det inte ett dugg farligt att öppet hävda att man har förmågor. Alla kända medier och faith healers påstår ju sig öppet ha förmågor, och de lever ju knappast farligt.
Randi accepterar endast kända profiler, för att på så sätt skapa intresse. Randi är en showman hans egna ord och den ska ses som underhållning, många du ser och läser om är charlataner, vill du ha äkta varan blir det avsevärt svårare att hitta, i en tid som denna där man kan tjäna pengar på allt är den senare meningen inte orimlig. Många har förmågor men inte i närheten av det som hävdas, ännu ett sätt att tjäna pengar. Reglerna i Randi challenga har uppmärksammats av tex Micheal Rolls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in