Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-17, 20:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nejda
lite själv insikt tack.. ni är ju själva skeptiska till den vetenskapligametoden, alltså är ni skeptiker. hyckleri tråd!

juste solen är platt den som säger emot är skeptiker och lever i en bubbla
När man pratar om skeptiker och skepticism så menar man oftast vetenskaplig skepticism (Vetenskaplig skepticism är ett förhållningssätt där man ifrågasätter giltigheten i påståenden om den objektiva verkligheten som saknar empiriskt stöd).

Alltså inte skeptisk som "skeptisk till det som har vetenskapligt stöd".
Citera
2011-08-17, 20:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
Randi accepterar endast kända profiler, för att på så sätt skapa intresse. Randi är en showman hans egna ord och den ska ses som underhållning, många du ser och läser om är charlataner, vill du ha äkta varan blir det avsevärt svårare att hitta, i en tid som denna där man kan tjäna pengar på allt är den senare meningen inte orimlig. Många har förmågor men inte i närheten av det som hävdas, ännu ett sätt att tjäna pengar. Reglerna i Randi challenga har uppmärksammats av tex Micheal Rolls.
Häng inte upp dig på Randi. Har du paranormala förmågar eller kan visa upp andar, fixa det själv.

Det är igen ursäkt att andra skulle vara stygga eller bluffar eller något annat.

Gört så vi får de där "bevisen" snart!
Citera
2011-08-17, 22:59
Medlem
Kill bills avatar
Jag ser att TS "datortid" snart är slut på hans gruppboende. Jag ser det.
Citera
2011-08-17, 23:25
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Jag ser att TS "datortid" snart är slut på hans gruppboende. Jag ser det.

Okay, men nu tillbaks till huvudfrågan, är skeptiker i grunden fackidioter?

Öppet sinne.
Citera
2011-08-17, 23:32
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs

Nej
Citera
2011-08-17, 23:33
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Nej, eftersom ingen förstår vad du menar med detta.

EDIT: Behövs mer argument från din sida för detta. Räckeri inte med "flesta skeptikerna är enkelspårigt utbildade" du måste gå mer in på varför du anser detta.
Senast redigerad av doublelift 2011-08-17 kl. 23:38.
Citera
2011-08-17, 23:36
Medlem
Citat:

Svullen finne.
Nej. Skeptiker, som du kallar oss, är mer öppensinnade än vad du är.
Citera
2011-08-17, 23:42
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:

Slutet sinne.

Nej. En skeptiker ställer sig tveksam till alla företeelser innan de är bevisade - eller åtminstone trovärdiga. Det handlar om något så enkelt och trivialt som sunt förnuft.

Detta gäller inte bara paranormala ting utan allting som är rena påståenden.

Hör jag någon påstå att han/hon ätit 25 varmkorvar med bröd så tvivlar jag.
Hör jag någon påstå att kungen har doktorerat i astronomi så tvivlar jag.
Hör jag någon påstå att han/hon kan prata med döda så tvivlar jag.

Om jag, däremot, får se med egna ögon hur någon proppar i sig 25 korvar så blir jag överbevisad.
Och får jag se kungens doktorsavhandling samt deltaga på en disputation med honom i ämnet så nödgas jag nog ändra min åsikt.
Dessutom - om någon, till slut, lyckas upprätta en kommunikation med en död människa på ett sätt som, äntligen, avslöjar att kontakt verkligen nåtts - ja då kan jag faktiskt tvingas acceptera att oändligt många vitala fundament inom naturvetenskapen måste raseras och merparten av vetenskapskåren får säga upp sig.
Citera
2011-08-17, 23:45
Medlem
Fru.Lindholms avatar
Citat:
Det som är sorgligt med skeptikerna eller de vetenskapstroende, i motsats till vad de själva tror, lever i en väldigt begränsad bubbla. Istället för att försöka omfamna storheten i vår tillvaro, med alla de aspekter som finns när det gäller det paranormala, psykologi, filosofi, astronomi, biologi etc så väljer man att begränsa sina svar, till ett ängsligt fastlåst och fyrkantigt tänkande.

Det är uppenbart att den absoluta merparten av skeptikerna är enkelspårigt utbildade och "enkla" individer i bemärkelsen "fackidioter" Detta behöver inte betyda att individen är ointelligent men helt klart finns det samband mellan graden av ensidig belästhet och förmågan att tänka själva. De flockas kring stenåldriga auktoriter och de är inte direkt de man finner bland nyskapare och fritänkare i samhället.

Jag önskar att ni som alltid försöker hitta vetenskapliga svar på det som är oförklarigt försöker lära er att istället förundras över livet och fascineras över hur mycket vi fortfarande har att lära och upptäcka. Skippa fastlåsheten och rädslan för det ni inte förstår och bli istället ödmjuka inför vår litenhet i universum.

Jag är inkompetent.

Där har du ju så förbannat fel, så det inte är sant. Vad styrde världen för, säg 200 år och bakåt?
jo, religion och vidskepelse. Sa man emot blev man avrättad eller fängslad. Teorier om att vi kanske inte är skapade av någon högre makt, utan att vi blev till genom evolutionen är ett exempel. Ett annat att allting inte kretsar kring jorden utan att vi bara är en fis i rymden.
Vad har dessa två exempel gemensamt?forskning kring det okända och logiskt tänkande. Vetenskapsmän gör ständigt nya upptäckter som ALDRIG hade varit möjliga om människor som just du, fortfarande varit kvar i makten. Men du kan ju fortsätta att läsa din mögliga bibel och kolla igenom samma spökvideor på youtube, tack vare internet, vilket inte någon oskuld i en kyrka satt ihop.
Citera
2011-08-18, 01:00
Medlem
Citat:
Det som är sorgligt med skeptikerna eller de vetenskapstroende, i motsats till vad de själva tror, lever i en väldigt begränsad bubbla. Istället för att försöka omfamna storheten i vår tillvaro, med alla de aspekter som finns när det gäller det paranormala, psykologi, filosofi, astronomi, biologi etc så väljer man att begränsa sina svar, till ett ängsligt fastlåst och fyrkantigt tänkande.

Det är uppenbart att den absoluta merparten av skeptikerna är enkelspårigt utbildade och "enkla" individer i bemärkelsen "fackidioter" Detta behöver inte betyda att individen är ointelligent men helt klart finns det samband mellan graden av ensidig belästhet och förmågan att tänka själva. De flockas kring stenåldriga auktoriter och de är inte direkt de man finner bland nyskapare och fritänkare i samhället.

Jag önskar att ni som alltid försöker hitta vetenskapliga svar på det som är oförklarigt försöker lära er att istället förundras över livet och fascineras över hur mycket vi fortfarande har att lära och upptäcka. Skippa fastlåsheten och rädslan för det ni inte förstår och bli istället ödmjuka inför vår litenhet i universum.
Öppet sinne.

Jag är en av de som kan kallas för en tänkande skeptiker. Dock så håller jag inte med dig om att skeptiker är de som är de mest "indoktrinerade". En riktig skeptiker går emot allt som människan är gjord att tro på, nämnligen att det existerar en riktig sanning. Att du nu säger att en skeptiker är en person som vägrar gå med på att vardagen är uppbyggd av flera variabler som samverkar är befängt. Något som är mer befängt är att du även hittar på egna variabler och låtsas att de har något med mänskligheten att göra.

Jag tror nog att vi definerar skeptiker på olika sätt men jag tror att de du syftar på är de "skeptiker" som vill ha empiriska bevis. Jag är en skeptiker som tvivlar på att våra sinnen avbildar verkligheten på ett korrekt sätt (om den ens avbildar verkligheten), och därför kan man inte lita på våra sinnen eller den logik som våra sinnen har byggt upp.

Citat:
Precis, teorin är att skeptikerna är begränsade i en bubbla, du visar prov på det. Världen är mycket större än vad vi någonsin kan tro, eller tror Du att vi just idag vet allt som vi någonsin kommer att veta?

Du kan inte veta att världen är större än vad vi någonsin kan tro. Säger du det är du lika dum som de personerna du kallar för skeptikerna.
Senast redigerad av Mithrandil 2011-08-18 kl. 01:03.
Citera
2011-08-18, 09:46
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Nej

Kan du utveckla.

Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Nej, eftersom ingen förstår vad du menar med detta.

EDIT: Behövs mer argument från din sida för detta. Räckeri inte med "flesta skeptikerna är enkelspårigt utbildade" du måste gå mer in på varför du anser detta.

Men det är ju precis det som jag ser som problemet, ingen bredd utan bara ett mekaniskt tänkande.

Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Nej. Skeptiker, som du kallar oss, är mer öppensinnade än vad du är.

Finns inga belägg för att det skulle vara så.

Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Nej. En skeptiker ställer sig tveksam till alla företeelser innan de är bevisade - eller åtminstone trovärdiga. Det handlar om något så enkelt och trivialt som sunt förnuft.

Detta gäller inte bara paranormala ting utan allting som är rena påståenden.

Hör jag någon påstå att han/hon ätit 25 varmkorvar med bröd så tvivlar jag.
Hör jag någon påstå att kungen har doktorerat i astronomi så tvivlar jag.
Hör jag någon påstå att han/hon kan prata med döda så tvivlar jag.

Om jag, däremot, får se med egna ögon hur någon proppar i sig 25 korvar så blir jag överbevisad.
Och får jag se kungens doktorsavhandling samt deltaga på en disputation med honom i ämnet så nödgas jag nog ändra min åsikt.
Dessutom - om någon, till slut, lyckas upprätta en kommunikation med en död människa på ett sätt som, äntligen, avslöjar att kontakt verkligen nåtts - ja då kan jag faktiskt tvingas acceptera att oändligt många vitala fundament inom naturvetenskapen måste raseras och merparten av vetenskapskåren får säga upp sig.

"Om du ser något...så blir du överbevisad",

skriver du, det är väl i paritet med vad vi troende eller öppna säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Fru.Lindholm
Där har du ju så förbannat fel, så det inte är sant. Vad styrde världen för, säg 200 år och bakåt?
jo, religion och vidskepelse. Sa man emot blev man avrättad eller fängslad. Teorier om att vi kanske inte är skapade av någon högre makt, utan att vi blev till genom evolutionen är ett exempel. Ett annat att allting inte kretsar kring jorden utan att vi bara är en fis i rymden.
Vad har dessa två exempel gemensamt?forskning kring det okända och logiskt tänkande. Vetenskapsmän gör ständigt nya upptäckter som ALDRIG hade varit möjliga om människor som just du, fortfarande varit kvar i makten. Men du kan ju fortsätta att läsa din mögliga bibel och kolla igenom samma spökvideor på youtube, tack vare internet, vilket inte någon oskuld i en kyrka satt ihop.

Det var väl inte bara religionen som satte dagordningen för 200år sedan, till stor del var det "vetenskapen", nytänkare hade mycket svårt att ta sig igenom dåtidens vetenskapliga och religiösa auktoriteter.

Öppet sinne.
Citera
2011-08-18, 11:34
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
"Om du ser något...så blir du överbevisad",

skriver du, det är väl i paritet med vad vi troende eller öppna säger.
Hihi.. +1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in