Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-26, 17:46
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Kan du beskriva vad som utmärker en "vetenskapligt neutral" grundinställning i korta ordalag?

För om jag ska till att göra min egna tolkning av det begreppet så kan jag med lätthet se att din grundinställning långtifrån är vetenskapligt neutral.

Snarare så är din grundinställning ganska så kraftigt anti-vetenskaplig, då du tycks fälla ut taggarna i försvarsställning mot vetenskapen varje gång denna diskuteras.

Jag tror Du med vilje försöker missförstå allt Jag skriver.

Jag är för vetenskapen, Jag är för den vetenskapliga metoden.

Jag är emot när s.k skeptiker låter vetenskapen bli en tro, vetenskapstro.

Öppet sinne.
Citera
2010-08-26, 18:24
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurad slav
Vad anser ni om "Skeptikerskolan"?

Jag tycker det låter lite sektvarning när man har en instruktionsbok hur man ska argumentera. Handlar allt om att vinna argumentationer, eller?
Men det är ju ingen instruktionsbok. Det är ju ett försök till satir från troende.
Citera
2010-08-26, 18:25
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs

Öppet sinne.
Men du vet ju inte ens vad vetenskap är för något, hur kan du då säga att du är för eller emot?
Citera
2010-08-26, 18:26
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Men det är ju ingen instruktionsbok. Det är ju ett försök till satir från troende.
Inte den Skeptikerskolan. Jag menar den här boken:
http://www.bonnierforlagen.se/Katalo...kforlag-forum/
Citera
2010-08-26, 18:45
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:

Det rör sig tyvärr inte om något missförstånd utan snarare en korrekt bedömning.

Citat:

Du visar i dina inlägg väldigt tydliga tendenser till att ha en anti-vetenskaplig grundinställning - åtminstone när det kommer till det paranormala.
Du hävdar gång efter annan att det paranormala inte kan bevisas vetenskapligt och nöjer dig med det.

Enligt dig så behöver det paranormala inte bevisas vetenskapligt överhuvudtaget.
Du tycker att alla borde acceptera att det paranormala existerar - med eller utan hållbara bevis för detta.

En sådan inställning går emot allt vad vetenskapligt sunt förnuft heter, och det vet du nog själv också.

Citat:

"Vetenskapstro" är ett av troende påhittat begrepp som de tar till när de blir trängda och när deras argument tryter.
Citera
2010-08-26, 18:51
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Du hävdar gång efter annan att det paranormala inte kan bevisas vetenskapligt och nöjer dig med det.
Vad jag har förstått hävdar amilofs att det paranormala inte kan bevisas ännu. Men att det kanske blir möjligt i framtiden. Eller har jag fattat fel?
Citera
2010-08-26, 18:53
Medlem
kmers avatar
Citat:
Inte den Skeptikerskolan. Jag menar den här boken:
http://www.bonnierforlagen.se/Katalo...kforlag-forum/
Jaha, men det är ju bara för att lära sig hur man gör när man tänker kritiskt. Något som alla behöver lära sig. Jag förstår inte riktigt problemet faktiskt.
Citera
2010-08-26, 18:54
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Vad jag har förstått hävdar amilofs att det paranormala inte kan bevisas ännu. Men att det kanske blir möjligt i framtiden. Eller har jag fattat fel?

Jag har då inte sett honom uttrycka sig så i alla fall.

När det kommer till vetenskaplig bevisning så är amilofs "anti" även till det.
Citera
2010-08-26, 18:57
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Det rör sig tyvärr inte om något missförstånd utan snarare en korrekt bedömning.Du visar i dina inlägg väldigt tydliga tendenser till att ha en anti-vetenskaplig grundinställning - åtminstone när det kommer till det paranormala.Du hävdar gång efter annan att det paranormala inte kan bevisas vetenskapligt och nöjer dig med det.Enligt dig så behöver det paranormala inte bevisas vetenskapligt överhuvudtaget.Du tycker att alla borde acceptera att det paranormala existerar - med eller utan hållbara bevis för detta.En sådan inställning går emot allt vad vetenskapligt sunt förnuft heter, och det vet du nog själv också."Vetenskapstro" är ett av troende påhittat begrepp som de tar till när de blir trängda och när deras argument tryter.

Du ser, Du orkar eller vill inte ta till dig fakta, sorgligt, Förutfattade meningar som Du håller fast vid, precis som med din vetenskapstro. Är det inte dags snart att öppna dina sinnen?

Öppet sinne.
Senast redigerad av amilofs 2010-08-26 kl. 18:59.
Citera
2010-08-26, 18:59
Medlem
amilofss avatar
Citat:

Precis så har jag sagt ett flertal gånger, men en del vill ju bara se det som passar dem.

Öppet sinne.
Citera
2010-08-26, 19:00
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Du ser, Du orkar eller vill inte ta till dig fakta, sorgligt, Förutfattade meningar som Du håller fast vid,
precis som med din vetenskapstro. Är det inte dags snart att öppna dina sinnen?

Den enda på detta forumet som verkligen borde öppna sina sinnen är DU.

Mina är redan vidöppna - på ett sunt och hälsosamt vis!
Citera
2010-08-26, 19:01
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Jaha, men det är ju bara för att lära sig hur man gör när man tänker kritiskt. Något som alla behöver lära sig. Jag förstår inte riktigt problemet faktiskt.
Det är väl inget problem direkt...

Men det är ju det den vetenskapliga metoden går ut på, att eliminera felkällor. En populärvetenskaplig bok som denna riskerar att skapa folk som bara repeterar vad de läst, istället för att verkligen förstå vad de läst.

Äsch, det är lite svårt att förklara hur jag menar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in