2011-10-21, 17:55
Medlem
calle555s avatar
På tal om VoF:s länkar till Stephen Barretts Quackwatch så finns det en gammal tråd som kanske kan vara av intresse:

Varför länkar VoF till Stephen Barretts kiropraktiksidor?
Citera
2011-10-22, 21:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleSchewen
Constans inlägg skall jag besvara om han skriver om frågan.Hans senaste inlägg var off-topic.
Det var egentligen ingen fråga, mer ett konstaterande. Men visst, jag kan skriva den igen:

"Så du och Barret har olika _åsikter_ om vad en kiropraktor gör. Föreningen Vetenskap och Folkbildning har några länkar bland hundratalet till sidor som Barret skrivit eller som citerar Barret. Du är jättearg för det ovan och hatar nu alla som är medlemmar i föreningen Vetenskap och Folkbildning och alla som någonsin skrivit i dess forum.

Och plötsligt har hatet börjat gälla alla skeptiker, något du tydligt luftar här i mängder av inlägg.

Överreaktion?"
Citera
2011-10-24, 00:32
Medlem
Kobolt skrev om Amilof:
Ursprungligen postat av Kobold
Citat:
Jaså, har du bedrivit "empiriska studier"? Du är bara en patetisk rättshaverist som är bitter för att dina fantasier inte blir tagna på allvar och för att du inte får trolla fritt på ett internetforum. Några studier har du nog aldrig bedrivit.
Jag skrev:
vad det gäller frågor som behöver besvaras undrar jag varför VoF har drygt tio länkar till ACSH lobbyisten Stephen Barretts hemsida.

Citat:
Barrett ledde en under-grupp till AMAs numera förbjudna "kommitee mot kvacksalveri" Kommitten hade som mål att utplåna kiroprkatiken. Barrett har fortsatt att samma politik, vilka som finansierar honom i dag är oklart. Barrett sprider forfarande samma politik som förut
varför sprider vof och skeptikerrörelsen dessa lögner? Vof har en länk till denna grupp, som jag tvivlar på ens existerar.

Varför visar inte vof på info om gruppen existerar,och varför stödjer vof en grupp som skapades med det uttalade målet "att utplåna kiropraktiken" och idag kanske inte ens existerar ?
Här finns gruppens tidiga verksahet beskriven:

http://www.whale.to/a/lisa_b.html

Här är en länk till VoFs sida "skeptiska resurser på nätet" . Där hittar ni "organisationen".

http://www.vof.se/links.php
Jag försökte få igång en diskussion Om den ledande skeptikern Stepphen Barrett. Han
är en psykiater som aldrig lyckades bli" board cetified psyckiatrist".Han ledde en undergrupp till AMAs numera förbjudna kommitté, som hade till avsikt att utplåna kiropraktiken. Barretts grupps syfte skulle vara att vara "en oberoende grupp" som skulle "bekräfta" AMA kommittén "info",så att det skulle se ut som "ståndpunkterna" kom från olika håll.
AMA blev stämda och fälldes i alla rättsliga instanser, så målet är väldigt väldokumenterat.
Sedan blev S Barrett lobbyist för ACSH Eller "Scientific Advisor" som lobbyisterna i Elisabeths företag kallas.
Batrrett har stämt 40 personer för förtal, och inte vunnit en ända rättegång.
Allt det här är välbelagt och mycket finns på nätet om det.

Barret är alltså en sådan person som ingen organisation som värnar om sitt anseend och heder skulle vilja ha som företrädare.
Men ändå spelar han en framträdande roll i trollkarlen James Randis(Trollkarlen saknar helt högre utbildning, och han är känd för att skryta med att han lurat Fil.dr.
med sina trix(Se på youtube). Precis som om illusionism skulle ingå i forskningsutbildningarna.) organisation.

Det är alltså ett märkligt gäng . En trollkarl som leder en skön blandning
av godtrogna ateister, och lobbyister.
Kända finansiärer är en del läkemedelsföretag.Men mycket av finansieringen är dold,så som de mest oseriösa lobbyföretagen brukar sköta sina affärer.

Den som är intresserad av Randis och Barretts förehavande kan få en hel del intressanta info via denna länk :

http://www.bolenreport.com/feature_a...diArrested.htm

Hur mycket info har "skeptikerna" här på FB bidragit med till diskussionen, om Barrett hitintills då??

För att uttrycka det exakt, så är det EXAKT NOLL, NADA, ZERO. Ja,alltså exakt INGENTING!
Ingenting att förvånas över, för sådan kan man vänta sig av pseudoskeptiker de är nöjda med
att TRO. Vetande och empiriska studier är inget för dem.
Senast redigerad av CalleSchewen 2011-10-24 kl. 00:41.
Citera
2011-10-24, 00:59
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Ja, jag vet. Men din fråga är också ett påstående, nämligen att Barrett sprider lögner. Då blir jag ju intresserad av vad, av det stora material om kiropraktik som finns på Barretts webbsida, du menar är lögner?
CalleSchewen, svara på frågan ovan.

Citat:
Det är alltså ett märkligt gäng . En trollkarl som leder en skön blandning
av godtrogna ateister, och lobbyister.
Kända finansiärer är en del läkemedelsföretag.Men mycket av finansieringen är dold,så som de mest oseriösa lobbyföretagen brukar sköta sina affärer.

Den som är intresserad av Randis och Barretts förehavande kan få en hel del intressanta info via denna länk :

Frågan från början var varför länkarna var på VoF hemsida men verkar gå bort från detta.

Att dom är trollkarlar är inget som talar för det du vill säga. Randi behöver heller ingen utbildning när han har erfarenhet inom området och är högt respekterad inom hela trolleri-industrin, vilken utbildning ska ha ta då? Skrytningen syftar han på att han kan lura även dom smartaste något han pratar om i hans föreläsningar.

Som sagt så uppgifterna du pratar om på hemsidan är som det ser ut så rätt nya men är fortfarande någons opinion och inte fakta. Kan vara sant eller falskt, men källan du skrivit kan inte användas till något av detta.
Senast redigerad av doublelift 2011-10-24 kl. 01:29.
Citera
2011-10-24, 01:29
Medlem
Så här skrev jag, och det stämmer fortfarande:
Citat:

Hur mycket info har "skeptikerna" här på FB bidragit med till diskussionen, om Barrett hitintills då??

För att uttrycka det exakt, så är det EXAKT NOLL, NADA, ZERO. Ja,alltså exakt INGENTING!
Ingenting att förvånas över, för sådan kan man vänta sig av pseudoskeptiker de är nöjda med
att TRO. Vetande och empiriska studier är inget för dem.
Citera
2011-10-24, 01:31
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Så här skrev jag, och det stämmer fortfarande:
du vann, grattis

EDIT: japp om inte skeptiker svarar inom en timme på en sätt som du godkänner så har antadligen ditt argument blivit sanning.

EDIT2: Kan tillägga att det har förtsfram väldigt tydlig http://www.quackwatch.org/01Quackery...irochoose.html hur han anser om kiropraktik.

Eller jag får inte något svar för att jag är för okunnig som du sagt till mig innan?
Senast redigerad av doublelift 2011-10-24 kl. 01:38.
Citera
2011-10-24, 09:10
Medlem
Citat:
Du angriper Barretts person, och hans verksamhet. Vilket förstås står dig fritt att göra. Men det är inte så intressant för att bedöma vad informationen går för.

Det är kvalitén på informationen som är (eller borde vara) mest intressant här. Det är därför jag frågar vad du menar är lögner?
Citera
2011-10-24, 09:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Flera har sagt att de aldrig hört talas om Barret tidigare (bland annat jag). Men du tjatar på som om han vore guden inom skeptikerrörelsen. Kanske tråden skulle hetat "Här diskuterar vi Barret" istället? Det är ju honom du är tjurig på, för att ni inte har samma åsikt om en del saker. Jag förstår fortfarande inte vad övriga skeptikerrörelsen har med det att göra.
Citera
2011-10-24, 13:33
Medlem
Doubbellift länkar till en av Barretts hemsidor:
Citat:
''Tips on choosing a chiropractor"
. Vad rekomenderar
Barrett då?

Jo, man skall kontakta de som är med i kanadensiska sjukgymnast förbundets avd för "manipulativ Therapy". Alltså Barrett råder alltså de som vill ha kontakt med en kiropraktor att ta kontakt med
en grupp inom sjukgymnastförbundet.

Naturligtvis nämner inte Barrett att sjukgymnasterna har en mycket kort
utbildning i spinala manipulationer. Ingen statligt godkänd kiropraktor utbildning accepterar så
korta utbildningar. Nivån är alldeles för dålig. Bara lära sig kontraindikationerna för spinala manipulationer tar längre tid, att lära, än vad deras grundutbildning i spinala manipulationer tar.
Så när Barrett ger det rådet så är han oseriös och lögnaktig, för det finns inga kiropraktorer i den föreningen, och han jobbar efter den gamla förbjudna kommitténs målsättning.:
Citat:

.

"From AMA headquarters, documents from meetings of the association´s board of trusses were secured by our attorney. These spelled out in black and white how the AMA formed a special committee expressly to plan, and 
be held accountable for l, the eliminatetion* of the chiropractic proffession. This committee had outlined step by step, in writing , how this was going to be donne.(1)* * Finally , and agin in writing , the AMA committee on Quacery had reported to the board how susuccessful they considered themselves to be in their containment* and elimination program . (2)* We were able to amass considerable evidence from the files of defendants themselves to support all three necessary aspects of our charge of antitrust violation, and this convinced us more than ever* that our case was sound :But the American Medical Association had to be fund guilty in a court of law.
** The internal documents revealing the AMA´s* cleverly orchestrated antichiropracticcampaign, with its boldly states intents to contain and eliminate chiropractic, were a major support* in the building of our argument.How could they denytheir motives when they so clearly stated it in writing?* The Committee on Quackery´s master plan for the demise of chiropractichad been developed by an attorney who originally represented the Iowa Iowa Medical Society, Robert B. Throckmorton. He was concerned about the rapid growth of chiropractic in Iowa and the possible threat it posed to the practices of physicians and surgeons.
Speaking before the regional North Central Medical Conference in Minneapolis on November 11, 1962 , he had addressed what he called a menace to chiropractic, labeled the profession a cult and called for a* "positive program of containment." (3) He urged a national crusade against chiropractic. The outline of his plan included a broad list of* proposals designed* to destroy chiropractic both from within - through encoring " chiropractic disunity " and "stifling* chiropractic schools" - and from without , by encouraging ethical complaints against chiropractors ,
prohibiting chiropractic* care in hospitals, and opposing the workwers´compensation programs , medicare , and labor union health plans. Further , he cautioned that this should be done covertly:" Any action undertaken by the medical profession should be… behind the Scenes whenever possible." And he gave one absolute directive for medical doctors :" Never give processional recognition to chiropractors . "(4)* *
** After his impassioned specech* in Minepolis, Throckmorton was hired as the general counsel for the AMA, and as they say, the rest was history."* 
** * Cooperating with the AMA in its antichiroprarctic campaign were some opinionated characters whi claimed to be protecting consumers, but in fact were spreading outrageously distorted information. Från: Medicine, Monopolies, and Malice by Chester A. Wilk

En del av skeptikerna struntar fullständigt i om skeptiker begår brott, som identitesstöld, eller om de sprider lögner och pseudovetenskap, om vad kiropraktik är. De har samma moral som Hells Angels. De kritiserar aldrig någon ledande person inom den egna rörelsen. Det går ju alltid att hävda att man aldrig hört talas om personen.

Naturligtvis har ingen av "skeptikerna" kommit med några skäl till varför vof länkar till Barretts sidor.
Så kritiskt tänkande är inget för pseudoskeptikerna.

Inte undra på att de som är seriöst intresserade av vetenskap skyr vof som pesten.
Senast redigerad av CalleSchewen 2011-10-24 kl. 13:49.
Citera
2011-10-24, 14:29
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Jo, man skall kontakta de som är med i kanadensiska sjukgymnast förbundets avd för "manipulativ Therapy". Alltså Barrett råder alltså de som vill ha kontakt med en kiropraktor att ta kontakt med
en grupp inom sjukgymnastförbundet.

Naturligtvis nämner inte Barrett att sjukgymnasterna har en mycket kort
utbildning i spinala manipulationer. Ingen statligt godkänd kiropraktor utbildning accepterar så
korta utbildningar. Nivån är alldeles för dålig. Bara lära sig kontraindikationerna för spinala manipulationer tar längre tid, att lära, än vad deras grundutbildning i spinala manipulationer tar.
Så när Barrett ger det rådet så är han oseriös och lögnaktig, för det finns inga kiropraktorer i den föreningen, och han jobbar efter den gamla förbjudna kommitténs målsättning.:
Konstigt med tanke på hans råd syftar man ska hitta en seriös kiropraktor. Han poängterar att det är ett positiv sak att dom tillhör CAMT, och är en bra startpunkt för att hitta seriösa kiropraktorer.

Rådet är en av många(Ask your medical doctor for the names of any who fit this description and appear to be trustworthy.) som barret tar upp och även säger det är en positiv signal om dom är med i CAMT, det är allt.

Än så länge verkar det han säger och skriver gå emot det du säger om honom. Sen får du visa på att det inte finns kiropraktorer i föreningen, vilket inte gör något skillnad då Barret syftar även på att fråga din läkare och andra försiktighets åtgärder.

Citat:
En del av skeptikerna struntar fullständigt i om skeptiker begår brott, som identitesstöld, eller om de sprider lögner och pseudovetenskap, om vad kiropraktik är. De har samma moral som Hells Angels. De kritiserar aldrig någon ledande person inom den egna rörelsen. Det går ju alltid att hävda att man aldrig hört talas om personen.

Naturligtvis har ingen av "skeptikerna" kommit med några skäl till varför vof länkar till Barretts sidor.
Så kritiskt tänkande är inget för pseudoskeptikerna.

Inte undra på att de som är seriöst intresserade av vetenskap skyr vof som pesten.
Bidrar inte något till diskutionen än en gång.
Citera
2011-10-24, 21:16
Medlem
CalleSchewen: Att Barrett inte gillar kiropraktik, och gärna ser att den minskar i USA, är ju tydligt. Han argumenterar rätt väl för varför, vad jag kan förstå. När du då vägrar peka ut vad som är lögn, frestas jag acceptera det han säger om kiropraktik generellt, och i USA i synnerhet.

Att AMA inte får motarbeta kiropraktik på det sätt de gjorde tidigare, har vad jag förstår inte med kiropraktikens egenskaper att göra överhuvudtaget, utan är en följd av USAs anti-trust-lagstiftning; USAs sjukvård får inte komma överens om att motarbeta konkurrenter på det sätt som skedde.

Citat:
Du har blivit uppmanad att ge skäl till varför man inte bör länka dit, eftersom du tycks mena att det är olämpligt. Vad är det som är felaktigt på Barretts sidor?

(Påvisar du felaktigheter och argumenterar väl, så kan länken ändras, något liknande skedde nyligen med kontaktlistan som visade sig vara ouppdaterad.
Citera
2011-10-24, 22:28
Medlem
Mick.3 skriver:
Citat:
CalleSchewen: Att Barrett inte gillar kiropraktik, och gärna ser att den minskar i USA, är ju tydligt. Han argumenterar rätt väl för varför, vad jag kan förstå. När du då vägrar peka ut vad som är lögn, frestas jag acceptera det han säger om kiropraktik generellt, och i USA i synnerhet.

Citat:
Än så länge verkar det han säger och skriver gå emot det du säger om honom. Sen får du visa på att det inte finns kiropraktorer i föreningen,

Mick.3 skriver:
Citat:
Du har blivit uppmanad att ge skäl till varför man inte bör länka dit, eftersom du tycks mena att det är olämpligt.
Det har jag naturligtvis inte skrivit,att man inte skall länka till Barretts sidor. Utan jag undrar varför vof länkar till Barretts sidor om kiropraktik.(Men eftersom ni inte vet något om kiropraktik, så kan ni inte säga något begripligt om ämnet.)

Ni har samma vetenskapsfientliga argumentation. Ni vill inte försvara era ståndpunkter med sakargument. Ni vill att andra skall kritisera era ståndpunkter, och sedan skall ni säga typ "ditt resonemang håller inte".(Då ni inte kan diskutera frågan i sak eftersom ni inte är insatta.)

Det är typisk pseudo-skeptisk demagogi, som ni måste gripa till för ni kan inte ämnet som diskuteras, som Doubbelift, som tyckte det verkar vettigt att kontakta en sjukgymnastförening, när man letar efter en kiropraktor.

Punkt 1A i vetenskaplig argumentation är att den som påstår något också måste försvara det. Jag har gett massor av länkar till Barretts aktiviteter. Men ni har ännu inte satt er in i frågan ni försöker
diskutera.

Det är mycket typiskt för pseudo-skeptiscismen.

Ni får underkännt.
Senast redigerad av CalleSchewen 2011-10-24 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in