Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-03-02, 10:46
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imladris
Hmm? Vilka är vi, och antar du menade telepati?

Troende, och ja, om du säger det så.
Citera
2012-03-02, 19:24
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Nja, om dom nyfikna har dessa vanföreställningar som jag tidigare tog upp så är det faktiskt inte någon skillnad. Likt religiösa argumenteras det med personliga upplevelser som enda bevis.

Då tillhör den användaren du diskuterat helt säkert kategorien "troende". Påstår man sig upplevt något så tror man ju bevisligen på det eller trollar(ljuger). Se mitt föregående inlägg för förtydligande. Mvh
Citera
2012-03-03, 14:13
Medlem
lolitadreamins avatar
Innan jag börjar vill jag påpeka att jag har en allvarlig psykisk sjukdom, men äter medicin för den just
nu så jag mår lite bättre än innan.
Jag tror inte på Gud, andar eller spöken osv. Men jag har under mina svåraste stunder av sjukdomen
fått höra röster, sett saker och trott att "något" vill att jag ser vissa saker på teve för att
se en sak som "det" vill att jag ska veta. Jag har velat ta livet av mig då och då för jag vill att dessa
signaler skall sluta komma och jag vill inte vara med och "leka" deras spel som dom spelar.
I början tyckte jag det var kul men sedan började jag tro, eftersom jag fick tankar eller saker som att
lyssna på en låt som sedan den andra personen verkar gilla, och då tänkte jag är det "jag" som bestämde att jag ville lyssna på den och gilla den låten eller var det en signal jag fick från den andra
personen som är den som gillar det egentligen. Jag började även få störningar i sexuella saker och
attraheras av saker som jag VET inte är min sexuella attraktion (50+ och en massa annat
konstigt). Sen ville jag under en tid även skära av mitt eget könsorgan och ville inte längre leva i min
kropp utan ta livet av mig kändes ibland som den bästa metoden för att få allt att sluta, dock
fanns släkt i närheten som gjorde att jag behärskade mig själv.
Nu är det fortfarande lite så här som ovan dock lite bättre, men jag får fortfarande veta saker om andra människor som stämmer och jag ser kopplingar mellan andra som andra inte verkar uppmärksamma sig på. Dock har jag nu i slutet börjat fundera på om detta inte bara är min psykiska
sjukdom, utan något vi är programmerade till att veta, alla människor har en medfödd "talang" till
sådana här saker tror jag. Eftersom jag oftast måste se personen i antingen bild eller i person eller
video, för att veta saker om den, oftast får jag fram rätt på någon eller deras egna namn eller efternamn. Dock måste jag påpeka att jag inte försöker "spå" dom eller något sådant utan namn, ord,
bilder, andra personer ploppar upp i mitt huvud när jag ser någon framför mig, dock händer det inte
alla personer jag möter.
Anledningen till att jag tror det kan vara något som kanske är programmerat hos dom flesta är för att det finns studier som visar att människor oftast gissar rätt på vem som är "gay eller straight" bara genom att titta på deras kroppsspråk och utan att höra rösten. Finns även andra där man studerat vilka män kvinnor tror skulle bli bra pappor och vilka som skulle vara mer otrogna. Och det bara genom att titta på deras bilder.
Citera
2012-03-04, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Troende, och ja, om du säger det så.
Que? Det är du som säger det inte jag! Antar att du menade telepati för inte tror jag heller att maskinen visar spöken(telepati, who knows), vet inte heller vilka andra troende du pratar om!
Citera
2012-03-04, 15:52
Medlem
Grijps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Då har vi alltså tre olika spökfenomen. Ett är när man stimulerar hjärnan med den där hjälmen. Två är när spöken stimulerar den delen av hjärnan, istället för hjälmen, för att visa sig eller what ever. Och tre är då att spöken bara syns utan att stimulera den delen av hjärnan.

Ni troende verkar få ihop det här riktigt bra.

För mig känns det som ett ganska gott tecken på att upplevelser med andar, OBE, gud och änglar alla beror på att en viss del i hjärnan spelar oss ett spratt. Ni får självklart fortsätta påstå att det är en död farbror som petar på synapserna, eller att "bara för att upplevelserna är exakt samma, betyder inte det att det finns ett samband", men det hela tenderar att bli ganska krystat.

Nej, jag tycker definitivt inte att behöver göra några logiska kullerbyttor för att få ett fenomen att passa in i min världsbild. Det låter ju precis som att ni tolkar den här undersökningen som ett tecken på att spöken finns på riktigt! HERPA DEEEEERP!

Det finns två sätt att tolka det på A) att hjärnan spelar oss ett spratt (hjärnan är sluten från omgivningen ("bilmotor")) eller B) man "öppnar dörren" till fenomenen (hjärnan är öppen mot omgivningen ("radioantenn")). Det som du verkar missa angående tolkning B är att tolkningen förutsätter att tolkning A måste kunna bevisa att det är den ökade hjärnaktiviteten som skapar upplevelsen. Så just nu kan det verka som att tolkning A är överlägsen tolkning B, men båda har än så länge stora vetenskapliga brister, även om jag personligen lutar mer åt B, då det skulle kunna förklara mer om flera hittills ovetenskapliga fenomen.

Det är inte alls logiska kullerbyttor att kräva någon typ av bevis för att tolkning A är sann, för än så länge är det bara ett antagande att hjärnan skapar upplevelsen på egen hand genom att stimulera vissa punkter i hjärnan. Och för det räcker det inte med experimenten som opererade in sladdar i hjärnan som skickade elektrisk ström, för tolkning B klarar också av att förklara det.
Senast redigerad av Grijp 2012-03-04 kl. 15:58.
Citera
2012-03-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grijp
Det finns två sätt att tolka det på A) att hjärnan spelar oss ett spratt eller (hjärnan är sluten från omgivningen ("bilmotor")) B) man återskapar fenomenen (hjärnan är öppen mot omgivningen ("radioantenn")). Det som du verkar missa angående tolkning B är att tolkningen förutsätter att tolkning A måste kunna bevisa att det är den ökade hjärnaktiviteten som skapar upplevelsen. Så just nu kan det verka som att tolkning A är överlägsen tolkning B, men båda har än så länge stora vetenskapliga brister, även om jag personligen lutar mer åt B, då det skulle kunna förklara mer om flera hittills ovetenskapliga fenomen.

Det är inte alls logiska kullerbyttor att kräva någon typ av bevis för att tolkning A är sann, för än så länge är det bara ett antagande att hjärnan skapar upplevelsen på egen hand genom att stimulera vissa punkter i hjärnan. Och för det räcker det inte med experimenten som opererade in sladdar i hjärnan som skickade elektrisk ström, för tolkning B klarar också av att förklara det.
Bra skrivet Även jag lutar mot tolkning B, i mitt liv har jag haft oturen att komma väldigt nära inpå ett poltergeist fenomen, skrev om det här.
https://www.flashback.org/p32985052#p32985052

Hjärnan är spännande och det finns mycket mer att ta reda om den, men jag tror inte den själv ansvarar för vårt medvetna varande. När maskinen stimulerade hjärnan kan det faktiskt vara så att det triggade en obe, hjälmen lyckades framkalla en känsla av att befinna sig utanför kroppen, det kan vi jämföra med en nde(near death experience) som har objektiva kvaliteter.
Citera
2012-03-07, 18:39
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolitadreamin
Innan jag börjar vill jag påpeka att jag har en allvarlig psykisk sjukdom, men äter medicin för den just
nu så jag mår lite bättre än innan.
Jag tror inte på Gud, andar eller spöken osv. Men jag har under mina svåraste stunder av sjukdomen
fått höra röster, sett saker och trott att "något" vill att jag ser vissa saker på teve för att
se en sak som "det" vill att jag ska veta. Jag har velat ta livet av mig då och då för jag vill att dessa
signaler skall sluta komma och jag vill inte vara med och "leka" deras spel som dom spelar.
I början tyckte jag det var kul men sedan började jag tro, eftersom jag fick tankar eller saker som att
lyssna på en låt som sedan den andra personen verkar gilla, och då tänkte jag är det "jag" som bestämde att jag ville lyssna på den och gilla den låten eller var det en signal jag fick från den andra
personen som är den som gillar det egentligen. Jag började även få störningar i sexuella saker och
attraheras av saker som jag VET inte är min sexuella attraktion (50+ och en massa annat
konstigt). Sen ville jag under en tid även skära av mitt eget könsorgan och ville inte längre leva i min
kropp utan ta livet av mig kändes ibland som den bästa metoden för att få allt att sluta, dock
fanns släkt i närheten som gjorde att jag behärskade mig själv.
Nu är det fortfarande lite så här som ovan dock lite bättre, men jag får fortfarande veta saker om andra människor som stämmer och jag ser kopplingar mellan andra som andra inte verkar uppmärksamma sig på. Dock har jag nu i slutet börjat fundera på om detta inte bara är min psykiska
sjukdom, utan något vi är programmerade till att veta, alla människor har en medfödd "talang" till
sådana här saker tror jag. Eftersom jag oftast måste se personen i antingen bild eller i person eller
video, för att veta saker om den, oftast får jag fram rätt på någon eller deras egna namn eller efternamn. Dock måste jag påpeka att jag inte försöker "spå" dom eller något sådant utan namn, ord,
bilder, andra personer ploppar upp i mitt huvud när jag ser någon framför mig, dock händer det inte
alla personer jag möter.
Anledningen till att jag tror det kan vara något som kanske är programmerat hos dom flesta är för att det finns studier som visar att människor oftast gissar rätt på vem som är "gay eller straight" bara genom att titta på deras kroppsspråk och utan att höra rösten. Finns även andra där man studerat vilka män kvinnor tror skulle bli bra pappor och vilka som skulle vara mer otrogna. Och det bara genom att titta på deras bilder.

Du ska veta att du inte är ensam. Min bror sitter på psyket och har suttit där ett antal år nu pga ett problem mycket likt det du verkar lida av. Jag vet att det han pratat om med mig inte är fantasier utan något han verkligen upplever. Sen är frågan vad f*n det är. Ta hand om dig. Mvh
Citera
2012-05-03, 23:13
Medlem
Här är en artikel som tar upp att den ledande pseudo-skeptikern Stephen Barrett försöker pressa ett vittne att inte vittna emot honom i en pågående rättegång(Se sista sidan under "here" i länken):

http://www.bolenreport.com/feature_a...e%20order1.htm
Citera
2012-05-03, 23:28
Medlem
Cowtippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleSchewen
Här är en artikel som tar upp att den ledande pseudo-skeptikern Stephen Barrett försöker pressa ett vittne att inte vittna emot honom i en pågående rättegång(Se sista sidan under "here" i länken):

http://www.bolenreport.com/feature_a...e%20order1.htm
Ok.. & på vilket sätt är det en trovärdig sida???
Citera
2012-05-04, 07:40
Medlem
Artikeln redovisar dokument från en pågående rättsprocess i USA(Det framgår av dokumenten). Tim Bolen som är jurist utbildad förklarar innehållet.

http://www.bolenreport.com/feature_a...der4-17-12.htm

Se det sista brevet i länken, där S Barrett försöker hota MD Mercola från att vittna i rätten mot "CSI fellow" Stephen Barrett.
Citera
2012-05-04, 11:59
Medlem
Här är lite info om rättsfallet ifråga:

http://docs.justia.com/cases/federal...pdf?1322081067
Citera
2012-05-09, 15:40
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Artikeln redovisar dokument från en pågående rättsprocess i USA(Det framgår av dokumenten). Tim Bolen som är jurist utbildad förklarar innehållet.

http://www.bolenreport.com/feature_a...der4-17-12.htm

Se det sista brevet i länken, där S Barrett försöker hota MD Mercola från att vittna i rätten mot "CSI fellow" Stephen Barrett.
Citat:
Här är lite info om rättsfallet ifråga:

http://docs.justia.com/cases/federal...pdf?1322081067
Ok.. & på vilket sätt är det trovärdiga sidor???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in