Citat:
Ursprungligen postat av blown
Då har vi alltså tre olika spökfenomen. Ett är när man stimulerar hjärnan med den där hjälmen. Två är när spöken stimulerar den delen av hjärnan, istället för hjälmen, för att visa sig eller what ever. Och tre är då att spöken bara syns utan att stimulera den delen av hjärnan.
Ni troende verkar få ihop det här riktigt bra.
För mig känns det som ett ganska gott tecken på att upplevelser med andar, OBE, gud och änglar alla beror på att en viss del i hjärnan spelar oss ett spratt. Ni får självklart fortsätta påstå att det är en död farbror som petar på synapserna, eller att "bara för att upplevelserna är exakt samma, betyder inte det att det finns ett samband", men det hela tenderar att bli ganska krystat.
Nej, jag tycker definitivt inte att behöver göra några logiska kullerbyttor för att få ett fenomen att passa in i min världsbild. Det låter ju precis som att ni tolkar den här undersökningen som ett tecken på att spöken finns på riktigt! HERPA DEEEEERP!
Det finns två sätt att tolka det på A) att hjärnan spelar oss ett spratt (hjärnan är sluten från omgivningen ("bilmotor")) eller B) man "öppnar dörren" till fenomenen (hjärnan är öppen mot omgivningen ("radioantenn")). Det som du verkar missa angående tolkning B är att tolkningen förutsätter att tolkning A måste kunna bevisa att det är den ökade hjärnaktiviteten som
skapar upplevelsen. Så just nu kan det verka som att tolkning A är överlägsen tolkning B, men båda har än så länge stora vetenskapliga brister, även om jag personligen lutar mer åt B, då det skulle kunna förklara mer om flera hittills ovetenskapliga fenomen.
Det är inte alls logiska kullerbyttor att kräva någon typ av bevis för att tolkning A är sann, för än så länge är det bara ett
antagande att hjärnan skapar upplevelsen på egen hand genom att stimulera vissa punkter i hjärnan. Och för det räcker det inte med experimenten som opererade in sladdar i hjärnan som skickade elektrisk ström, för tolkning B klarar också av att förklara det.