Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-02-29, 20:47
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Hur brukar hjärnan stimuleras? Inte utav enhörningar och vättar, den saken är säker.

Du tycker inte du söker otroliga lösningar på saker som blir lättare och lättare att förklara?
Jag kommenterar vad som sägs i ett klipp som DU länkar till.
Om du vill visa något annat - länka då till klipp som visar annat.
Citera
2012-02-29, 21:20
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Jag kommenterar vad som sägs i ett klipp som DU länkar till.
Om du vill visa något annat - länka då till klipp som visar annat.

Ja, klippet visar att om man stimulerar en del i hjärnan, så ser man spöken, demoner, man upplever OBE och man ser änglar. Etc etc etc...

Du antyder då att maskinen påverkar hjärnan på samma sätt som spöken, medan jag påstår att den delen av hjärnan lika gärna kan aktiveras av andra faktorer.

Spontant tänker jag sömnbrist och droger, men det kan väl lika gärna triggas av mindre saker. Genom meditation kan man kontrollera kroppen på fantastiska sätt, exempelvis.

Vad ser man när man blir stimulerad av maskinen, kan du förklara det? Är det verkliga syner, eller är det hjärnspöken, för att använda att passande uttryck?

Vad är skillnaden på att se samma sak utan att ha hjälmen på sig?
Senast redigerad av blown 2012-02-29 kl. 21:24.
Citera
2012-02-29, 22:19
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ja, klippet visar att om man stimulerar en del i hjärnan, så ser man spöken, demoner, man upplever OBE och man ser änglar. Etc etc etc...
Instämmer.
Citat:
Du antyder då att maskinen påverkar hjärnan på samma sätt som spöken, medan jag påstår att den delen av hjärnan lika gärna kan aktiveras av andra faktorer.
Här är vi överens, vilket du bara ännu inte upptäckt...
Citat:
Spontant tänker jag sömnbrist och droger, men det kan väl lika gärna triggas av mindre saker. Genom meditation kan man kontrollera kroppen på fantastiska sätt, exempelvis.
Instämmer.

Citat:
Vad ser man när man blir stimulerad av maskinen, kan du förklara det? Är det verkliga syner, eller är det hjärnspöken, för att använda att passande uttryck?
Rudimentärt hittepå-exempel:
Via synsinnet, kan signaler skickas/förmedlas till hjärnan, som ger dig upplevelsen av att se en GURKA.
ATT det är just en gurka du upplever dig se, beror på att signalerna stimulerar område 4-87-98-5 - vilket ger upplevelsen av att se en gurka, då just detta ställe stimuleras.

(1.)Rikta ögonen mot en gurka, eller bild därav.
(2.) På något annat sätt stimulera hjärnans område 4-87-98-5.
==> Både (1.) och (2.) ger då en upplevelse av att se en gurka.

Hjärnan kan inte skilja på vad som är "verkligt" eller fejk. För den är det ju sak-samma. Stimulering som stimulering, s.a.s.
Citat:
Det man då kan sluta sig till är att det är något annat som stimulerar just området som motsvarar den saken.
Antingen är det då verkliga saken själv, eller någonting annat som 'pillar' på det stället i hjärnan.

~ ~ ~

Hjärnexperterna får gärna rätta mig, i det jag uppfattat fel...
Citera
2012-03-01, 01:35
Medlem
Citat:

Det man kan konstatera är att hjälmen påverkar hjärnan som i tur påverkar perceptionen, människan som vill inducera en obe somnar med kroppen, det påverkar hjärnan med. DMT, the spirit molecule framkallas ett annat tillstånd som självfallet påverkar hjärnan, hjärnan är med i spelet hur man än ser på detta, så vad är egentligen du vill ha sagt? Människor har en hjärna ja, är det ett bra argument för att alla spöken är hjärnspöken? Vi ser ett träd med hjälp av samma maskin, fanns trädet bara i hjärnan?

Michael Persinger låg bakom The God Helmet , han skall ha framkallat telepati men då vände kollegor honom ryggen, var det inte längre ett hjärnspöke så var det inte spännande . Censur av det paranormala kallar jag det.
http://www.dailygrail.com/Mind-Myste...rets-Telepathy

Dr Michael Persinger of Laurentian University quickly became the science darling of skeptics and atheists a decade ago with news of his 'God Helmet', which appeared to show that 'sensed presence' of supernatural entities (and/or 'God') may be simply due to magnetic disturbance of the brain. Since then however, Persinger has not made himself an overly attractive science reference for skeptics as he has been involved with, and claims to have achieved positive results in, experimental parapsychology.

Earlier this year, Persinger gave the following lecture, titled "No More Secrets". In it, he detailed his theories on the connection between magnetic fields and the brain, in particular how this relationship could facilitate telepathy and remote viewing
Senast redigerad av Imladris 2012-03-01 kl. 01:41.
Citera
2012-03-01, 04:42
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Jag skapade en gång en tråd där följande frågeställning skulle diskuteras.

Hur vill ni (troende) bli bemötta? Ni kan komma med påstående som, i en mening, täcker in tex. högstadie biologi, vetenskapshistoria och kvantfysik. Ofta är det fel redan i kunskapen på högstadienivå. Vilket vänligen måste korrigeras eftersom det är lönlöst att diskutera något om den ena är övertygad om att t.ex dinosaurier dog ut för bara 500 år sedan.

HUR vill ni bli bemötta då? Personligen ser jag samma mönster upprepa sig, det är ingen skillnad om det handlar om gudar, kristaller, spöken, auror eller näsdukens återkomst. En sund, tänkande människa kan inte föra en vettig diskussion och ta motparten på allvar om den har en inbillning som främsta motargument. Några miljoner barn vet att tomten har röda kläder => kläder finns =>alltså finns tomten. Den typen av resonemang vill jag gärna veta hur jag skall bemöta utan att såra Er.

Jag tror min vän att man som skeptiker måste se skillnad på det du kallar troende och vanligt folk som är nyfikna och gillar att diskutera.
Troende som "DödOchÅterfödd" och "SexyBlatteKille" är väl liiiite svårare att prata med än de flesta andra "foliehattar". De kallar jag för troende.

Väldigt få är verkligen troende. Inte svårt att veta vilka om man verkligen kollar. (skelleftewa+ovan nämnda mfl)

Se det som att jag med mitt ifrågasättande vill ha en bra redogörelse med olika infallsvinklar av dig som skeptiker. Vissa av "er" skeptiker är rätt bra på att ge svar på tal utan hånfull ton. Mvh
Citera
2012-03-01, 09:03
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imladris
Det man kan konstatera är att hjälmen påverkar hjärnan som i tur påverkar perceptionen, människan som vill inducera en obe somnar med kroppen, det påverkar hjärnan med. DMT, the spirit molecule framkallas ett annat tillstånd som självfallet påverkar hjärnan, hjärnan är med i spelet hur man än ser på detta, så vad är egentligen du vill ha sagt? Människor har en hjärna ja, är det ett bra argument för att alla spöken är hjärnspöken? Vi ser ett träd med hjälp av samma maskin, fanns trädet bara i hjärnan?

Michael Persinger låg bakom The God Helmet , han skall ha framkallat telepati men då vände kollegor honom ryggen, var det inte längre ett hjärnspöke så var det inte spännande . Censur av det paranormala kallar jag det.

Dr Michael Persinger of Laurentian University quickly became the science darling of skeptics and atheists a decade ago with news of his 'God Helmet', which appeared to show that 'sensed presence' of supernatural entities (and/or 'God') may be simply due to magnetic disturbance of the brain. Since then however, Persinger has not made himself an overly attractive science reference for skeptics as he has been involved with, and claims to have achieved positive results in, experimental parapsychology.

Earlier this year, Persinger gave the following lecture, titled "No More Secrets". In it, he detailed his theories on the connection between magnetic fields and the brain, in particular how this relationship could facilitate telepathy and remote viewing

Du har en oärlig debatteknik. Bara för att samma forskare har rätt i en sak, så har han inte automatiskt rätt i allt han gör. Döm inte hunden efter håret heter det ju.

Andra forskare fördömer hans påstådda upptäckter och det verkar inte finnas några som helst bevis eller avhandlingar där de paranormala fenomenen påvisas.

Även om det nu skulle vara så att man kan läsa tankar genom en magnetisk obalans i hjärnan, så är det på intet sätt ett tecken på att det finns spöken.

Senast redigerad av blown 2012-03-01 kl. 09:06.
Citera
2012-03-01, 09:13
Medlem
Noobgrens avatar
Citat:

Kan det inte helt enkelt vara så att han var något på spåren med sin "god helmet", men inte med parapsykologi?

Hade hans forskning om telepati gett några intressanta och verifierbara resultat hade han väl helt enkelt kunnat publicera dessa och därmed åtnjutit ännu mer respekt?

Men det nej, det är enklare att babbla om censur och hänvisa till Den Stora Konspirationen (tm) som vill släcka ned alla fakta kring det paranormala.
Citera
2012-03-01, 15:21
Medlem
Citat:
Du har en oärlig debatteknik. Bara för att samma forskare har rätt i en sak, så har han inte automatiskt rätt i allt han gör. Döm inte hunden efter håret heter det ju.

Andra forskare fördömer hans påstådda upptäckter och det verkar inte finnas några som helst bevis eller avhandlingar där de paranormala fenomenen påvisas.

Även om det nu skulle vara så att man kan läsa tankar genom en magnetisk obalans i hjärnan, så är det på intet sätt ett tecken på att det finns spöken.

Persinger verkar rätt så övertygad om att han fått positiva resultat i labbtest, men jag säger inte det(jag får stå för censuren men det är min uppfattning). Eller påstår jag att han haft rätt, det gör du.

Du kör en kulllerbytta över mitt inlägg, maskinen lyckas framkalla sporadiska religiösa upplevelser, ett starkt bevis på att alla spöken är hjärnspöken? : Hjärnspöke = hallucination, inte specifikt ett väsen som kallas spöken.
Senast redigerad av Imladris 2012-03-01 kl. 15:25.
Citera
2012-03-01, 15:41
Medlem
blowns avatar
Citat:
Persinger verkar rätt så övertygad om att han fått positiva resultat i labbtest, men jag säger inte det(jag får stå för censuren men det är min uppfattning). Eller påstår jag att han haft rätt, det gör du.

Du kör en kulllerbytta över mitt inlägg, maskinen lyckas framkalla sporadiska religiösa upplevelser, ett starkt bevis på att alla spöken är hjärnspöken? : Hjärnspöke = hallucination, inte specifikt ett väsen som kallas spöken.

Då har vi alltså tre olika spökfenomen. Ett är när man stimulerar hjärnan med den där hjälmen. Två är när spöken stimulerar den delen av hjärnan, istället för hjälmen, för att visa sig eller what ever. Och tre är då att spöken bara syns utan att stimulera den delen av hjärnan.

Ni troende verkar få ihop det här riktigt bra.

För mig känns det som ett ganska gott tecken på att upplevelser med andar, OBE, gud och änglar alla beror på att en viss del i hjärnan spelar oss ett spratt. Ni får självklart fortsätta påstå att det är en död farbror som petar på synapserna, eller att "bara för att upplevelserna är exakt samma, betyder inte det att det finns ett samband", men det hela tenderar att bli ganska krystat.

Nej, jag tycker definitivt inte att behöver göra några logiska kullerbyttor för att få ett fenomen att passa in i min världsbild. Det låter ju precis som att ni tolkar den här undersökningen som ett tecken på att spöken finns på riktigt! HERPA DEEEEERP!
Citera
2012-03-01, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobgren
Kan det inte helt enkelt vara så att han var något på spåren med sin "god helmet", men inte med parapsykologi?

Hade hans forskning om telepati gett några intressanta och verifierbara resultat hade han väl helt enkelt kunnat publicera dessa och därmed åtnjutit ännu mer respekt?

Men det nej, det är enklare att babbla om censur och hänvisa till Den Stora Konspirationen (tm) som vill släcka ned alla fakta kring det paranormala.
Jag tycker att god helmet var fascinerande(älskar all sorts forskning som har med ämnet att göra). Men den säger ju inte så värst mycket egentligen, att hjärnan spelar sin roll i allt som uppfattas(verkliga, som inte).

Min och mångas uppfattning är censur, intresset(dock krystat) saknas för det paranormala, parapsykologer kan bekräfta den krystade stämning, nästan rädsla som uppstår(ingen vill ta i det ens med tång så att säga, allergi) när ämnet kommer på tal, är släkt med en.

Lyssna till ett av hans föredrag, det var genom samma sorts svaga magnetiska stimulans i tinningloberna(som god helmet) som sades resultera telepati. Ponera att det är sant, då visar helt plötsligt god helmet ett riktigt oförklarligt fenonomen. Vet inte vad du menar med publicera, hela försöket finns väl öppet att skåda(hur det gick till).

What we have found is that if you place two different people at a distance and put a circular magnetic field around both, and you make sure they are connected to the same computer so they get the same stimulation, then if you flash a light in one person’s eye the person in the other room receiving just the magnetic field will show changes in their brain as if they saw the flash of light.
Senast redigerad av Imladris 2012-03-01 kl. 16:03.
Citera
2012-03-01, 16:49
Medlem
Citat:
Det låter ju precis som att ni tolkar den här undersökningen som ett tecken på att spöken finns på riktigt! HERPA DEEEEERP!
Hmm? Vilka är vi, och antar du menade telepati?
Citera
2012-03-02, 01:02
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Jag tror min vän att man som skeptiker måste se skillnad på det du kallar troende och vanligt folk som är nyfikna och gillar att diskutera.
Troende som "DödOchÅterfödd" och "SexyBlatteKille" är väl liiiite svårare att prata med än de flesta andra "foliehattar". De kallar jag för troende.

Väldigt få är verkligen troende. Inte svårt att veta vilka om man verkligen kollar. (skelleftewa+ovan nämnda mfl)

Se det som att jag med mitt ifrågasättande vill ha en bra redogörelse med olika infallsvinklar av dig som skeptiker. Vissa av "er" skeptiker är rätt bra på att ge svar på tal utan hånfull ton. Mvh

Nja, om dom nyfikna har dessa vanföreställningar som jag tidigare tog upp så är det faktiskt inte någon skillnad. Likt religiösa argumenteras det med personliga upplevelser som enda bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in