Mick.3 skriver:
Citat:
Menar du att dina länkar visar att det Barret skriver är fel?
Min fråga var:
Citat:
Barrett ledde en under-grupp till AMAs numera förbjudna "kommitee mot kvacksalveri" Kommitten hade som mål att utplåna kiroprkatiken. Barrett har fortsatt att samma politik, vilka som finansierar honom i dag är oklart. Barrett sprider forfarande samma politik som förut
varför sprider vof och skeptikerrörelsen dessa lögner?
Det var min fråga.Kiropraktorer är en legitimerad yrkesgrupp som arbetar inom Sjuk och häsovården i Sverige, och lyder under de lagar som reglerar sjuk och hälsovården. Ändå kan man se att många på vof-forumet tar intryck av de mycket märkliga påståenden Barrett sprider.(Barrett har stämt 40 mäniskor för förtal men inte vunnit en enda av processerna, så frågan om Barretts trovärdighet måste nog ställas.En nya zeeländsk regerings kommission har yttrat sig om hans trovärdighet, och de var mycket negativa. Att han är "rådgivare" åt lobbyorganisationen ACSH gör även det att hans objektivitet blir ifrågasatt.Se:
http://www.sourcewatch.org/index.php...nce_and_Healthhur ACSH arbetar finns beskrivet i punkt 6.5 .)
Om det är så att vof är intresserat av vetenskap, vilket jag tvivlar stark på,men låt oss anta att vof är det.
Skall man då ta ställning till ett ämne, så måste man naturligtvis studera ämnet ordentligt, Helt enkelt göra en utredning. Ungefär som stater gör när de tar ställning till om en yrkesgrupp ska bli legitimerad för att arbeta inom sjuk och hälso vården.
Vad jag vet har vof inte gjort någon sådan utredning om kiropraktik. Varför inte?
Är det så att mitt antagande ovan stämmer? Hur är det då med vetenskapligheten?
men den fortfarande obesvarade frågan är:
Citat:
Barrett ledde en under-grupp till AMAs numera förbjudna "kommitee mot kvacksalveri" Kommitten hade som mål att utplåna kiroprkatiken. Barrett har fortsatt att samma politik, vilka som finansierar honom i dag är oklart. Barrett sprider forfarande samma politik som förut
Constans inlägg skall jag besvara om han skriver om frågan.Hans senaste inlägg var off-topic.
Till Mick.3 Naturligtvis finns det brister bland kiropraktorerna, som bland alla yrkesgrupper, och det är mycket bra att socialstyrelsen granskar de legitimerade yrkesgrupperna. Det är en viktig del av statens arbete för patient säkerhet. Men det har naturligtvis inget med frågan:
Citat:
Citat:
,att göra.
Inte minst för att felen som nämns i artikeln från 2009 ,vad jag vet, är åtgärdade nu. Så artikeln är vad jag förstår inaktuell. Men det är så det skall vara finns de fel måste de åtgärdas. Det gäller alla
yrkesgrupper.Men det är självklarheter, som inte har något med min fråga att göra.