Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Om du är en produkt av dina föräldrar så förstår jag inte hur kan lyckas få in att du hade oändligt många chanser att vinna på det lotteriet?
Du får välja en skala och hålla dig till den.
Antingen ser vi det som vilken sannolikhet det är att just vi kommer från våra föräldrar, då är det inte lika många chanser, men å andra sidan inte alls lika osannolikt heller. ELLER så tittar du på det stora hela, med alla människor och då är det ytteputtiga chanser och oändligt många försök. Du kan inte blanda.
Citat:
Sen som sagt så förstår jag den logiken om att oavsett hur osannolikt det än må vara att det blev just det sandkornet av alla biljoners biljoner sandkorn, så var det lika osannolikt att det skulle bli nästa eller nästa o.s.v, så nu råkade det bli som det blev. Jag vet inte om du förswtår min logik däremot?
Jag tycker det finns ett klart och tydligt spår i ditt resonemang som jag inte har några problem att förstå. Däremot håller jag inte med dig och har påpekat var din logik brister. Givetvis kan det vara så att jag inte förstått dig, i så fall förklarar du kackigt.
Citat:
Det går att resonera så kring andra människors existens men när det gäller en själv så borde det få en att tänka efter lite, för du var inte vilket sandkorn som helst, du borde sannoliktmässigt, alltså matematiskt sett inte finnas, det borde vara någon annan istället (om nu någon/något öht), men likväl gör man det. Hur förklarar man det? Man gör det väldigt enkelt för sig själv om resonerar som du gör, och nöjer sig med det.
Nej, varför skulle det vara annorlunda med en själv? Världen kretsar inte kring mig. Skall jag göra en någorlunda objektiv analys av situationen så kan jag inte kliva in i en subjektiv position. Det här är EXAKT vad The Texas Sharpshooter Fallacy går ut på.
Om vi nu skall prata om sannolikhet så skall jag ta ett mycket enklare exempel. Jag tar en kortlek och blandar den väldigt väl, därefter drar jag en serie på 10 kort och lägger upp på bordet. Jag råkar då få:
sA r8 r9 hK s3 kT h4 hT s2 kK
Om du började göra om mitt försök en gång i sekunden resten av ditt liv så kommer du nog inte att lyckas få samma serie som jag fick. Märkligt va? Faktum är att det bara är:
p=1/57407703889536000
att få just den serien. Så hur lyckades jag? Kan du svara på det? Och om du har svaret på den frågan, kan du förklara varför inte EXAKT samma svar är applicerbart på dig, mig alla sandkorn och allt annat runtomkring oss?
Citat:
Varför ska jag nämna fler då du dissar denna? Du kommer ju bara dissa dem också. Vad bestod ditt motargument av här?
”en logisk slutsats baserad på de tillgängliga fakta och bevis vi har”
Vad för fakta och bevis? Att vi har en hjärna? Jaha? Det finns en sten också, betyder det att självmedvetande sitter i stenen? Att konstatera att vi har en hjärna bevisar inget.
Jag trodde att du kom ihåg de argument som faktiskt lades fram i tråden när det diskuterades och att jag inte behövde dra dem igen. Men jag kan länka till dem om du vill.
Citat:
Jag vet vad du kommer säga att andra funktioner har kunnat kopplas till hjärnan, och att det därför är logiskt att tro att självmedvetandet också har sitt ursprung i hjärnan, men då är det ju just ett sannolikhetsargument i stil med den jag gav, för lisas fräknar bevisar inte att kalle har fräknar.
Nej, det är inte ett sannolikhetsargument, om du inte menar att alla slutsatser som någonsin dras är sannolikhetsargument? Alltså jag måste faktiskt fråga vad din matematiska utbildnings/kunskapsnivå är, inte för att vara ofin utan för att det kanske skulle reda ut ett eller annat om hur du resonerar.
Lisas fräknar har väl verkligen INGENTING med saken att göra. Om vissa personers funktioner hade kunnat styras till fötterna så hade det varit logiskt att hålla frågan mer öppen, men nu är det ju entydiga resultat som pekar ut hjärnan som den styrande parten. Vi vet för övrigt att fräknar är ett anlag som kan dyka upp på vissa individer och ärvas, det har inget med medvetandet att göra. Menade nu något djupare och slugare med den liknelsen så får du nog utveckla det hela.
Citat:
Matematik är ett brett område, med matematik så syftade jag på vad som är sannolikheten att just jag skulle bli till. Det går inte att räkna ut den sannolikheten, utan man kan bara konstatera attden sannolikheten är extremt liten om ni har rätt. Å eftersom den är så liten, så talar det för själsteorin, dock inte bevisar.
Det där är en EXTREMT märklig slutsats att dra. Jag kan verkligen inte se hur själsteorin skulle stödjas av ditt resonemang ovan.