Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Jag generaliserar på samma sätt som ni psudoskeptiker generaliserar över troende.
Ironi, nej jag är öppen.
Men läs det du själv skrev.
Du delar in i grupperna "Jag" och "Ni". Dvs allt som en skeptiker gör gör också alla andra skeptiker. Att du generaliserar är ju självklart (och du säger det själv), men du påstår även att alla skeptiker generaliserar om troende?
Det du missar med debatten är att de absolut flesta skeptiker inte debatterar troende personer, och de flesta troende debatterar inte skeptiska personer. Vi debatterar argument och påståenden. När jag svarar på dina påhitt så svarar jag på det du skriver, inte det alla andra troende skriver. Du påstår här ovan att så är fallet, men det är det inte. Du däremot lägger alla skeptiker i en korg och (som du själv skriver) generaliserar något ofattbart.
Om en person skriver "alla troende är osmarta och okunniga" (ja det förekommer sådana) så kommer den personen inte få några pluspoäng från någon sida. Varför då? Jo för det är ett väldigt fördomsfullt och generaliserande uttalande. Ditt problem är att det är precis det du skriver fast du står på andra sidan, du är precis lika fördomsfull och generaliserande. Det är du som är den personen. Det är du som påstår att alla som inte tycker som du gör kan placeras in i en likformig grupp där alla är som robotar. Du är som den vilsna skeptikern som påstår att "alla troende är osmarta och okunniga".
Okej du kanske är öppen, men knappast i den bemärkelse du tror. Det jag inte riktigt förstår (och säkert många med mig) är vad det är du är så öppen inom.