2011-09-06, 16:18
Medlem
Graspars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
...därför att skeptism utgår ifrån att det inte finns paranormala fenomen.

Öppet sinne.

...tills det finns belägg för (något som tyder på) att paranormala fenomen finns. Precis som skepticism utgår från att det inte finns en kontinent som heter sydamerika, tills belägg finns.
Citat:
Att något är paranormalt är inte det första man hoppar till, man söker först och främst naturliga förklaringar. Som ett självuppdaterade dataprogram så sker en utveckling en utveckling som vi inte styr över...som kan gå åt vilket håll som helst.

Öppet sinne.

Och om du inte hittar en naturlig förklaring, vad har du lärt dig av det? Hur skiljer du på "jag kan inte förklara det här men det finns en naturlig förklaring" och "jag kan inte förklara det här och det finns inte en naturlig förklaring".

Vad du personligen kan förklara säger ingenting om fenomenet, det säger däremot någonting om din kunskap om fenomenet.
Senast redigerad av Graspar 2011-09-06 kl. 16:23.
Citera
2011-09-06, 16:23
Medlem
blowns avatar
Citat:
...därför att skeptism utgår ifrån att det inte finns paranormala fenomen.

Det gör det ju inte. Skeptikern utgår från att det kan finnas paranormala fenomen, men att konventionella anledningar är mer troliga, på grund av ett århundrade utan bevis trots forskning.

Du utgår däremot ifrån att alla skeptiker ser paranormala fenomen som en omöjlighet, samt att paranormala fenomen inte kan ha någon naturlig förklaring.

Detta gör att jag tycker du är trångsynt och enkelspårig. Dessutom har du genom hela/alla tråden/trådar valt att bortse från dessa argument, vilket enligt tidigare förklarat konstaterande även innebär att du är ett rövhål.
Citera
2011-09-06, 16:43
Medlem
dgnrrds avatar
Citat:
Jag har ingen aning hur det paranormala fungerar, däremot har jag en aning om att det existerar.

Öppet sinne.

Ok så hela grunden i ditt resonemang är "jag tror att saker finns därför finns dom". Du kan inte påpeka hur, när, var eller ett skit som har att göra med något som helst fenomen alls, bara att det är övernaturligt, du har ingen aning om hur det fungerar, men du tror att det finns. Låter sjukt stabilt hörru. Det tror jag vi söker lite anslag på. Kanske vi kan komma fram till något senare.
Citera
2011-09-06, 17:44
Medlem
DenRenaKraftens avatar
Vi som faktiskt jobbar med det paranormala har absolut ingen glädje av den här sortens barnsligt käbbel och rena oförskämdheter. Man skulle kunna tro att vissa här är bråkiga fotbollshuliganer så som de håller på. Vi har fullt upp med att försöka ta reda på mer om det paranormala samtidigt som vi gallrar bland alla bluffmakare och dårar som förpestar vår tillvaro. Den här sortens "stöd" för det paranormala är bara irriterande brus och vi betackar oss för det.
Citera
2011-09-06, 17:49
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenRenaKraften
Vi som faktiskt jobbar med det paranormala har absolut ingen glädje av den här sortens barnsligt käbbel och rena oförskämdheter. Man skulle kunna tro att vissa här är bråkiga fotbollshuliganer så som de håller på. Vi har fullt upp med att försöka ta reda på mer om det paranormala samtidigt som vi gallrar bland alla bluffmakare och dårar som förpestar vår tillvaro. Den här sortens "stöd" för det paranormala är bara irriterande brus och vi betackar oss för det.

Måste bara fråga: på vilket sätt "jobbar" du med det "paranormala" ???
Citera
2011-09-06, 18:06
Medlem
Graspars avatar
Och vad exakt är metodiken du använder för att "gallra bland alla bluffmakare"?
Citera
2011-09-06, 21:04
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenRenaKraften
Vilka är NI?
Är ni - Det Paranormala Samfundet, som du tidigare nämnt?
Var finns detta samfund?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag konstaterar att denna avatar vill belägga oss med munkavle.
Skall såna elitistiska auktoritets-fasoner få gehör här? Vad tycker du TS..?
Senast redigerad av Alienna 2011-09-06 kl. 21:17.
Citera
2011-09-06, 22:27
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graspar
...tills det finns belägg för (något som tyder på) att paranormala fenomen finns. Precis som skepticism utgår från att det inte finns en kontinent som heter sydamerika, tills belägg finns.

Och om du inte hittar en naturlig förklaring, vad har du lärt dig av det? Hur skiljer du på "jag kan inte förklara det här men det finns en naturlig förklaring" och "jag kan inte förklara det här och det finns inte en naturlig förklaring".

Vad du personligen kan förklara säger ingenting om fenomenet, det säger däremot någonting om din kunskap om fenomenet.

Om man varit med om paranormla händelser då vet man med största sannolik det.

Öppet sinne.
Citera
2011-09-06, 22:29
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det gör det ju inte. Skeptikern utgår från att det kan finnas paranormala fenomen, men att konventionella anledningar är mer troliga, på grund av ett århundrade utan bevis trots forskning.

Du utgår däremot ifrån att alla skeptiker ser paranormala fenomen som en omöjlighet, samt att paranormala fenomen inte kan ha någon naturlig förklaring.

Detta gör att jag tycker du är trångsynt och enkelspårig. Dessutom har du genom hela/alla tråden/trådar valt att bortse från dessa argument, vilket enligt tidigare förklarat konstaterande även innebär att du är ett rövhål.

Har inte funnits något här på fb som visar att skeptiker utgår från att paranormala fenomen skulle kunna finnas.

Öppet sinne.
Citera
2011-09-06, 22:33
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dgnrrd
Ok så hela grunden i ditt resonemang är "jag tror att saker finns därför finns dom". Du kan inte påpeka hur, när, var eller ett skit som har att göra med något som helst fenomen alls, bara att det är övernaturligt, du har ingen aning om hur det fungerar, men du tror att det finns. Låter sjukt stabilt hörru. Det tror jag vi söker lite anslag på. Kanske vi kan komma fram till något senare.

Nej, jag vet att det finns, men jag vet också att jag inte kan lägga fram vetenskapliga bevis för det.

Skulle jag ha fel så skulle jag bli lika överaskad som om vetenskapen skulle säga att "vi har haft fel, jorden är platt"

Öppet sinne.
Citera
2011-09-06, 22:36
Medlem
DeepForests avatar
Ni har väl inte glömt hur älskade ni är. Mänskligt språk kommer aldrig kunna beskriva er storhet och perfektion. Ni är mig och jag är er. Jag älskar er!
Citera
2011-09-06, 22:37
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Har inte funnits något här på fb som visar att skeptiker utgår från att paranormala fenomen skulle kunna finnas.

Öppet sinne.
Inte så konstigt när skeptiker utgår från att paranormala fenomen inte har tillräkligt med bevis för att ses som sanning, med andra ord en neutral inställning. Du anser att det finns, och det är att från början ha förinställning som utesluter andra förklaringar, speciellt när man egentligen inte har en förklaring för paranormalt.

Nu går jag efter påstående om generellt om paranormalt aka den "äkta" paranormala fenomen där inget vet förklaringen bakom det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in