Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-03-04, 21:57
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Kritisk prövande är bra Om man samtidigt inser fenomenens komplexa natur då kan ett öppet sinne vara värdefullt i jakten på förståelse.

Enögt kritiskt tänkande ala Vof bidrar definitivt inte till gåtans lösning.
Och ändå har du ett flertal gånger hållt med om att den metod skeptiker (och VoF) framhäver är den enda som är användbar. Vid det här laget borde det väl vara uppenbart att det inte handlar om enögt kritiskt tänkande?
Citera
2010-03-04, 21:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Kritisk prövande är bra Om man samtidigt inser fenomenens komplexa natur då kan ett öppet sinne vara värdefullt i jakten på förståelse.
Problemet är att det aldrig finns några fenomen som någon påvisat, bara påståenden om fenomen.
Citera
2010-03-04, 22:02
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Och ändå har du ett flertal gånger hållt med om att den metod skeptiker (och VoF) framhäver är den enda som är användbar. Vid det här laget borde det väl vara uppenbart att det inte handlar om enögt kritiskt tänkande?

Tror inte riktigt du har förstått vad vi diskuterar, ingen säger att det är fel på den vetenskapliga metoden, här diskuterar vi Skeptikerna och deras hållning till paranormala fenomen.
Citera
2010-03-04, 22:12
Medlem
kmers avatar
Citat:
Tror inte riktigt du har förstått vad vi diskuterar, ingen säger att det är fel på den vetenskapliga metoden, här diskuterar vi Skeptikerna och deras hållning till paranormala fenomen.
Och den hållningen är att de bör påvisas innan det kan anses rimligt att anse att de existerar. Är det något konstigt med det?
Citera
2010-03-04, 22:18
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Och den hållningen är att de bör påvisas innan det kan anses rimligt att anse att de existerar. Är det något konstigt med det?

Bland miljontals troende med första eller andra handsupplevelser anses det rimligt att fenomenen existerar. Är det något konstigt med det?
Citera
2010-03-04, 22:19
Medlem
kmers avatar
Citat:
Bland miljontals troende med första eller andra handsupplevelser anses det rimligt att fenomenen existerar. Är det något konstigt med det?
Nej, det är inget konstigt, men att dessa människor anser det rimligt att tro utan egentliga belägg är ju inget argument för att de skulle ha rätt.
Citera
2010-03-04, 22:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Även om man anser att det är rimligt att tro fenomenen existerar, så är det ingen vetenskaplig evidens.

Om nu miljoner anser sig vara med om fenomen, utan att de någonsin påvisas, kan det då vara så att det är frågan om enbart upplevelser?
Citera
2010-03-04, 22:27
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Menar du att "vi" resonerar utifrån en annan metod? Vi är skeptiska för att era påståenden aldrig håller måttet när de granskas. Metoden är rätt säger du, men vi vi är enögda som bara tittar på svaren de ger oss?
Citera
2010-03-04, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
Jag har inte sett en enda tråd - eller för den delen ett enda inlägg - som innehåller någon som helst tillstymmelse till vettigt underbyggt forskningsmaterial kring det paranormala.

Allt man ser i trådarna här på forumet är länkar till en massa dravel på skumma hemsidor, samt länkar till obskyra hemmaredigerade YouTube-videos gjord av någon valfri pseudoforskare (vänligen notera att jag härvidlag faktiskt använder begreppet "pseudo" i korrekt kontext - till skillnad från dig) i vilka tvivelaktiga teorier presenteras.

Om du vill kalla detta skitmaterial för "granskande forskning" och påstå att det innehåller "adekvat sakkunskap" så kan jag inget annat än att i tysthet och häpnad skaka på huvudet åt eländet.

Tittade du på filmen? Vad var fel eller ovettigt med experimentens utföranden?
Citera
2010-03-05, 01:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Är det något i filmen som ger evidens för några paranormala fenomen?

Skulle så vara fallet, torde dessa vara rapporterade på annat sätt än på en YT-sajt.
Citera
2010-03-05, 13:15
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Jo, men tyvärr fungerar kanske inte andekontakten varje gång man skulle vilja och om någon med ett dåligt imunförsvar går till en healer så blir det kanske stor skillnad men inte om någon går som ursprungligt har ett bra imunförsvar. Den första testpersonen kanske skärmar av sig och inte "tar emot".. Medan den andra kanske är öppen..
Våra testmetoder kanske inte fungerar för att bevisa detta, om vi ska bevisa något nytt och okänt så måste vi ju hitta nya metoder. Det spelar ingen roll hur länge du sitter och stirrar i ett förstoringsglas, du lär inte se några bakterier iaf och det är inga vetebullar..
Nu är det som jag förstår så att patientens inställning inte påverkar en behandling. Någonstans har jag läst att cancerpatienter med en positiv jävlaranamma attityd tyvärr avlider av sjukdomen lika ofta som de som är deprimerade. Inställningen är alltså väldigt underordnad. Jag skall se om jag hittar artikeln,. Det var några år sedan så jag lämnar det obekräftat tills vidare.

Det du säger om att det skulle vara patientens inställning som är en avgörande faktor låter rätt farligt. En behandling kan ju aldrig förbättras om utövarna har patientens inställning som felfaktor när de misslyckas. En dålig behandlare kan ju göra massor med misstag och skyla allt på patienten och inte se över sina egna metoder.
Och skulle man få för sig att belasta patienten för att en behandling misslyckats, då skuldbelägger du ju densamme. Knappast särskilt lyckat. Som självutnämnd skeptiker reagerar jag på sådant.

Sitter jag och stirrar i ett vattenglas tillräckligt länge kommer jag att se en massa saker, avlagringar, förändringar i ytskiktet och till slut en tillväxt av basselusker. Jag har då valet att välja att tro att jag ser något övernaturligt som inte går att förklara, eller utveckla en metod för att ta reda på vad sjutton det är som händer.
John Snows arbete under koleraepidemin i London 1854 var en bidragande orsak till forskningen runt spridandet av sjukdomar. Han gick metodiskt igenom tillgänglig information, observerade och studerade och kunde till slut föreslå en metod för att stoppa sjukdomsspridningen.
http://www.csiss.org/classics/content/8
Var det masshealing, böner eller brännandet av örter som hjälpte? Nej det var stängningen av ett antal brunnar som var smittade med kolerabakterier som stoppade det hela. Efteråt kunde man påvisa kolerabakterien. Patienternas inställning till att inte dricka ur nedsmittade brunnar var alltså helt betydelselös.
Som skeptiker ser jag återigen att massorna tjänade på vetenskapen. Jag vore ju bra dum om jag med vetskapen om den här informationen ändå sade "jo, men kanske de brände fel örter. Det kunde också hjälpt. Eller kanske det var en ande som talade om för Snow hur han skulle göra".
För att föra det resonemanget måste jag tro. Och tro är bortkastad tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Finns det något erkänt instrument för att mäta kroppens energier?
Energi. Det finns bara en form av energi men den kan konvertera mellan olika former.
Ja, vilken energiform skall man mäta för att se vad just healing gör? Värmeenergi, rörelseenergi, ljud, elastisk? Det finns mätinstrument för varje form av energi.
Citera
2010-03-05, 17:47
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Void

Vilken film syftar du på?

Om du läser mitt inlägg igen så lär du nog förhoppningsvis se att jag åsyftar ALLT material som postas i detta forumet.

Dvs material som troende hänvisar till som enligt dem kan jämställas med bevis för både det ena och det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in