Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-12, 18:50
Medlem
Var en som ställde en ganska intressant förut, men har inte sett något svar.

Brukar det stå med hur de fick korn på den åtalade? Alltså om (och vem i så fall) någon lämnade tips, vittnen, DNA o.s.v.? Verkar ju som om det tog ett tag att söka upp aset, eftersom han först häktades i sin frånvaro och inte grepts förrän efter tre timmar och då visste de inte exakt vart han var eftersom de åkte hem till farsgubbens hans först.
Citera
2010-10-12, 18:51
Medlem
suckysuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Hans två bostäder som han tydligen haft tillgång till ligger bra till för alla tre överfall i söndags. Moderns lägenhet ligger nära överfallet på kvällen och den andra lägenheten ligger nära överfallen på morgonen. Jag tror det var det som fick polisen att övertyga åklagaren. Han var ju som sagt gripen som skäligen i början, vilket det inte krävs mycket för.

Man hade tagit in honom även om det inte hänt något i söndags, men det fick säkerligen saker och ting att gå snabbare
Citera
2010-10-12, 18:54
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
https://www.flashback.org/sp26074004

Ah, tackar!

Verkar inte ha varit speciellt "stabil" på ett bra tag den där NE.
Citera
2010-10-12, 18:57
Medlem
Nu ska jag göra slut på alla spekulationer. Bilden på NE (Niklas Eliasson) har idag visats upp för en av offren i Söndags. Och hon är tvärsäker på att det är samma man. dvs. Denna man: http://www.facebook.com/profile.php?id=603450249 Detta är 100% bekräftat nu idag. Så nu kan ni lägga ner spekulationerna. Niklas Eliasson född 1986-11-13 (Niklas Erik Axel Eliasson).
Citera
2010-10-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suckysucky
det hade man
Källa?

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag tror att det sista överfallet, kvinnan på Tunnelgatan, inte var ett renodlat våldtäktsförsök. Kanske de kände varandra alternativt att hon var ett vittne till tidigare händelser på morgonen.

De kanske redan på söndag kväll visste vem han var men ville avvakta så att de kunde binda honom till morgonens överfall.
Ja det är ju fullt möjligt, att hon skulle varit vittne till de tidigare tvivlar jag på men däremot känns det sannolikt att hon kan ha känt igen honom.
Eller om någon utav de 2 andra från överfallen i söndags kände igen honom.

Ett igenkännande eller ett mycket välriktat tips tror jag ledde fram till hans gripande.
Citera
2010-10-12, 18:59
Medlem
Varför undgick han topsning? Eller vägrade han gå till förhör/topsning och polisen därmed hade ett extra öga på honom? Han är ju i rätt ålder, längd, bostadsplacering mm som de som kallats till topsning.
Citera
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suckysucky
Man hade tagit in honom även om det inte hänt något i söndags, men det fick säkerligen saker och ting att gå snabbare

Ja, det var ju bra att det fick saker och ting att gå snabbare. De har bara haft ett år på sig (eller 5).

Extra tragiskt för kvinnorna i söndags att polisen nästan hade honom. De borde ha kunnat tvångs-topsat honom utifrån att han bodde mitt i brottszonen samt passade in på signalement.
Citera
Medlem
suckysuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Källa?

Ja det är ju fullt möjligt, att hon skulle varit vittne till de tidigare tvivlar jag på men däremot känns det sannolikt att hon kan ha känt igen honom.

Ett igenkännande eller ett mycket välriktat tips tror jag ledde fram till hans gripande.

blir ju lite tokigt som jag avslöjar den. Men du bör tro på mig. Har mer men kan inte släppa riktigt än....
Citera
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Källa?

Polisen påstår ju att de hade kolla på honom innan söndagen så.
Citera
2010-10-12, 19:00
Medlem
suckysuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Ja, det var ju bra att det fick saker och ting att gå snabbare. De har bara haft ett år på sig (eller 5).

Extra tragiskt för kvinnorna i söndags att polisen nästan hade honom. De borde ha kunnat tvångs-topsat honom utifrån att han bodde mitt i brottszonen samt passade in på signalement.

det handlade nog om dagar innan han var fast ändå
Citera
2010-10-12, 19:00
Medlem
Lalajlajs avatar
Den här Oisin på AB verkar inte ha alla hästar i stallet heller.

Han talar om att oron i Örebro är helt överdriven och att risken att drabbas är obefintlig.

Citat:
Örebro är landets åttonde största län och har en befolkning på 278 000 invånare. Risken att en kvinna ska råka ut för dessa serievåldtäktsmän är således närmast obefintlig.

Om han hängt med lite så hade han insett att det inte är utspritt i Örebro län som våldtäkterna har skett. De har skett i centrala Örebro stad, på ett område stort som 2-4 kvadratkilometer.

De är kvinnorna som vistas i dessa statsdelar som är oroliga, inte kvinnorna som bor 1 mil utanför staden.

Han har verkligen inget vettigt alls att komma med nu för tiden.
Citera
2010-10-12, 19:01
Medlem
Ber om ursäkt om jag inte har hängt med ordentligt. Men det är intressant att se hur polisen har uttalat sig om fallen tidigare. Om det är så att den nu gripne är misstänkt för alla tre fallen på söndagen (?) så verkar det som om polisen misstänker honom för fyra ytterligare fall. Så här sa man nämligen i september;

Citat:
Polisen säger nu att de ser ett samband mellan fyra ouppklarade kvinnoöverfall i Örebro. Det senaste ska vara den uppmärksammade brutala våldtäkten vid eurostop i våras.

Dessutom säger polisen att det är en våldtäkt o ett våldtäktsförsök 2009 och ett våldtäktsförsök 2005 som alla ska hänga ihop.

– Vi tycker att vi kan se ett samband i åtminstone fall fyra av de anmälda fallen. Det handlar om två fullbordade våldtäkter och två våldtäktsförsök. Där vi ser att vi troligen har samma gärningsman, säger Torbjörn Carlson, Örebropolisens informationschef.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4013980
Det är alltså från 2005 och framåt (1 2005 och 4 st 2009/10) som polisen ser en och samme gärningsman i 7 fall (om mannen nu är misstänkt för de 3 som var i söndags). Då återstår ett besvärande antal ouppklarade fall av våldtäkter och våldtäktsförsök bara det senaste året... Åtminstone 13 stycken bara sedan september 2009(?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in