Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-13, 14:53
Medlem
Litenundulats avatar
Tvistevägen i Umeå
Någon som bor eller har bott där? Vad tycker ni om området? Vet att det är studentlägenheter där

-----------------------------------------------------------------------
Det här är ett tillägg på det ursprungliga inlägget.

Moderatormeddelande/FAQ (Del 1):

Kort information om Umeå universitet

Vilka är Umeås stadsdelar?

Vad är Umeås bostadsförmedling?

Vilka hyresvärdar förmedlar bostäder via Umeås bostadsförmedling?

Vilka andra hyresvärdar finns i Umeå?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-24 kl. 14:48.
Citera
2010-03-13, 14:54
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
FAQ Del 2

Vilka andra hyresvärdar finns utanför Umeå?

Vilka bostadssökarsidor finns det för Umeå?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-24 kl. 14:43.
Citera
2010-03-13, 14:56
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
FAQ Del 3

Hur lång kötid krävs det hos respektive hyresvärd?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-24 kl. 21:45.
Citera
2010-03-13, 16:42
Medlem
Jag antar att du avser Balticgruppens "baracker" då. Det största problemet med de är väl hyresnivån, annars tyckte jag att det var helt ok lägenheter. Ligger nära både universitetet och Ålidhem Centrum.
Citera
2010-03-14, 17:55
Medlem
Bästa läget för en som pluggar på universitetet. Själv tycker jag dock inte att det är värt priset. Utöver just läget är det inte mycket man får i förhållande till vad det kostar. De tunna väggarna måste vara ett helvete i längden.
Senast redigerad av jorre 2010-03-14 kl. 18:41.
Citera
2010-03-14, 23:24
Medlem
Litenundulats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Bästa läget för en som pluggar på universitetet. Själv tycker jag dock inte att det är värt priset. Utöver just läget är det inte mycket man får i förhållande till vad det kostar. De tunna väggarna måste vara ett helvete i längden.

Hur tunna pratar vi om nu?
Citera
2010-03-15, 23:01
Medlem
Tycker lägenheterna är fina och riktigt nära universitetet men personligen tycker jag det är allt för mycket pengar för en 1a på 25kvm.
Citera
2010-05-05, 12:28
Medlem
Litenundulats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaloopo
Tycker lägenheterna är fina och riktigt nära universitetet men personligen tycker jag det är allt för mycket pengar för en 1a på 25kvm.

Det tycker jag med så jag tackade nej till kontraktet och ett år med Bostaden Umeå räckte för mig.
Citera
2010-07-12, 18:13
Medlem
Studentboende i Umeå [sammanfogad /Mod]

Såg att det poppat upp lite trådar om studentboende i diverse städer och då jag precis fått reda på att jag blivit antagen på en 30hp kurs i Umeå så hoppas jag att ni kan tipsa om vart man helst vill bo i staden?
Senast redigerad av Semester 2010-08-18 kl. 00:34. Anledning: Raderat 1.01 /Mod
Citera
2010-07-12, 18:26
Medlem
Hej!

Grattis till antagningen, du kommer inte att bli besviken på Umeå som studentstad!
Jag skulle råda dig att försöka få tag på korridorsrum på antingen Berghem eller Nydalahöjd till att börja med. Ställ dig i bostadskö så fort du kan om du inte gjort det. Tänker du bosätta dig i Umeå mer permanent kan jag rekommendera att bo på Carlshem, som jag gör Lite längre till universitetet än om man bor på Ålidhem, men fan så mycket lugnare. Dessutom har man nära till Strömpilsplatsen med ICA Maxi och Systembolaget.

På följande områden vill du bo: Nydalahöjd, Berghem, Ålidhöjd, Öst på stan, Tomtebo, Carlshem, Gimonäs.

På följande områden funkar det att bo (men man bor hellre på de andra ställena): Ålidhem, Västra Ersboda, Väst på stan, Teg, Mariehem.

Lycka till!
Citera
2010-07-12, 18:35
Medlem
Lottizs avatar
Jag har skaffat lägenhet på tvistevägen dyrt som fan 3800, men fina lägenheter och nära till universitetet.

Man behöver inte heller stå i kö utan försten som klickar får lägenheten, läs mer på balticgruppen.se
Citera
2010-07-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paschendale
Hej!

Grattis till antagningen, du kommer inte att bli besviken på Umeå som studentstad!
Jag skulle råda dig att försöka få tag på korridorsrum på antingen Berghem eller Nydalahöjd till att börja med. Ställ dig i bostadskö så fort du kan om du inte gjort det. Tänker du bosätta dig i Umeå mer permanent kan jag rekommendera att bo på Carlshem, som jag gör Lite längre till universitetet än om man bor på Ålidhem, men fan så mycket lugnare. Dessutom har man nära till Strömpilsplatsen med ICA Maxi och Systembolaget.

På följande områden vill du bo: Nydalahöjd, Berghem, Ålidhöjd, Öst på stan, Tomtebo, Carlshem, Gimonäs.

På följande områden funkar det att bo (men man bor hellre på de andra ställena): Ålidhem, Västra Ersboda, Väst på stan, Teg, Mariehem.

Lycka till!
Tackar för ett så trevligt svar! Korridorsboende är ett avslutat kapitlet efter 4 års studier på annan ort, vilket innebar några år i korridor. Men för någon som pluggar för första gången kan jag bara hålla med om att det är det bästa alternativet! Får kolla upp de områdena du rekommendera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in