2010-07-12, 19:12
Medlem
Foppas bostadsområde?
Citera
2010-07-12, 19:32
Medlem
Hade ju varit jättebra om Nån hade kunnat tipsa om en sida där folk lägger ut sina annonser för uthyrning i andrahand! Bor förtillfället i södra Sverige så jag är inte jättesugen på att ta med ett stort flyttlass för en termins boende...
Citera
2010-07-12, 22:16
Medlem
Natethegreats avatar
Ålidhem skulle jag rekomendera
Citera
2010-07-13, 10:45
Medlem
outcasts avatar
Jag har själv blivit antagen till Umeå universitet, och nu undrar jag lite hur jag ska göra. De flesta studentlägenheter som är ute nu blir lediga den första augusti. Problemet är att jag måste betala dubbla hyror (p.g.a. uppsägningstiden på min nuvarande lägenhet) ifall jag tar en av de lägenheterna.

Tycker ni jag ska ta en lägenhet som blir ledig den första augusti, eller finns det en chans att det kommer ut nya som blir tillgängliga senare?
Citera
2010-07-13, 11:22
Medlem
Drumss avatar
Jag skulle också behöva en lägenhet där åt mig och sambon. Hon pluggar redan där men pendlar ca:15mil om dagen, nu när jag kom in är det kanske dags att flytta. Dock behöver vi en 2a, och den ska helst inte kosta över 5500kr/mån, fixar man det?

Hittar inga 2or på internet
Citera
2010-07-13, 12:57
Medlem
Equations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outcast
Jag har själv blivit antagen till Umeå universitet, och nu undrar jag lite hur jag ska göra. De flesta studentlägenheter som är ute nu blir lediga den första augusti. Problemet är att jag måste betala dubbla hyror (p.g.a. uppsägningstiden på min nuvarande lägenhet) ifall jag tar en av de lägenheterna.

Tycker ni jag ska ta en lägenhet som blir ledig den första augusti, eller finns det en chans att det kommer ut nya som blir tillgängliga senare?
Så som jag har förstått det hela så är juli och augusti hyresfria månader. Jag står också i kast med att ordna ett rum i korridor, och är också lite fundersam på om man måste betala hyra för augusti -- det står ju trots allt att man måste betala hyra från och med angivet inflyttningsdatum, vilket är (på de flesta) från den första augusti.

Någon som har lite bättre koll angående detta?
Citera
2010-07-13, 13:04
Medlem
kezss avatar
För att få bästa svar rekommenderar jag att ni ringer till Bostaden (kommunala bostadsbolaget) och frågar. Jag tror att det bara är Juli månad som är hyresfri.

Till dig som söker en tvåa, kolla på bostadens hemsida. Där brukar det nästan dagligen finnas tvåor till uthyrning på Lilljansberget. Det är ett bra område som ligger i princip på universitetsområdet men många som flyttar eftersom de tycker det är för hög hyra. Men jag tror man får en tvåa för omkring 5000 kr. i månaden. Mitt tips om du väljer det området: välj en lägenhet med balkong och fönster i västerläge, solen är sällsynt på andra sidan.

www.bostaden.umea.se
Citera
2010-07-13, 13:16
Medlem
outcasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equation
Så som jag har förstått det hela så är juli och augusti hyresfria månader. Jag står också i kast med att ordna ett rum i korridor, och är också lite fundersam på om man måste betala hyra för augusti -- det står ju trots allt att man måste betala hyra från och med angivet inflyttningsdatum, vilket är (på de flesta) från den första augusti.

Någon som har lite bättre koll angående detta?

På Bostadens hemsida står det:

"Vad gäller specifikt för enkelrum?

Du betalar 10 månaders hyra per år, juni och juli är avgiftsfria. Uppsägningstiden på ett enkelrum är bara en (1) månad. Hushållsel ingår i hyran."

Från http://www.bostaden.umea.se/bostadss...-studentbostad

Däremot ska jag ringa dem och fråga exakt vad som gäller. När jag får tag på en telefon.
Citera
2010-07-13, 18:59
Medlem
Vilka områden ska man undvika då? Måste väl finnas slum i norrland oxå

Efter en snabb titt på studentlägenheterna så verkar det bara finnas utan kök å det e ju lite stenålder Såpass gammal e man att eget kök å dass gäller
Citera
2010-07-13, 19:05
Medlem
Själv kollar jag efter 1or (eller 2or) och främst på Ålidhem eller Mariehem. Är jag helt fel ute om jag tänker så? Vill ha ett eget ställe med möjlighet till ordentlig matlagning men ändå krypavstånd från festandet...
Har kötid sedan 090201, hur långt tror ni det räcker? De billigaste alternativen i mitt intresse verkar ju gå till folk med kötid ända bak till typ sena 2008...
Citera
2010-07-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macsydh
Själv kollar jag efter 1or (eller 2or) och främst på Ålidhem eller Mariehem. Är jag helt fel ute om jag tänker så? Vill ha ett eget ställe med möjlighet till ordentlig matlagning men ändå krypavstånd från festandet...
Har kötid sedan 090201, hur långt tror ni det räcker? De billigaste alternativen i mitt intresse verkar ju gå till folk med kötid ända bak till typ sena 2008...
Just små hyresrätter är naturligtvis eftertraktade i en studentstad. Det finns rum på Ålidhem med kokvrå, men jag vet inte om de är någon höjdare. Alternativet är att ta ett rum på tvistevägen (Balticgruppen), men då får du betala överpris och de tunna väggarna är nog ett helvete i längden. Däremot är de fräscha och du får ett eget "kök".
Citera
2010-07-14, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Just små hyresrätter är naturligtvis eftertraktade i en studentstad. Det finns rum på Ålidhem med kokvrå, men jag vet inte om de är någon höjdare. Alternativet är att ta ett rum på tvistevägen (Balticgruppen), men då får du betala överpris och de tunna väggarna är nog ett helvete i längden. Däremot är de fräscha och du får ett eget "kök".
Vilka gator på Ålidhem kan ha kokvrå då? Någon sa att det fanns på pedagoggränd men jag har inte sett något sånt när jag kollat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in