Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-10, 14:16
  #3001
Medlem
Någon som vill lira med mig i Silver Cup?

Skriv i PM.
Citera
2010-08-10, 14:40
  #3002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fr0ggeh
Vad du ska försöka göra är att expandera och spela så ekonomiskt du kan i början medan han turtlar. Ha observers ute på kartan så att du ser var hans armé befinner sig och ha dina egna trupper ute på kartan. När han går ut ur sin bas för att anfalla, försök anfall honom när han är ur position med sina tanks för att göra så mycket skada som möjligt innan han hinner siega upp dem.

Om du kan, så undvik gärna hans armé så mycket som möjligt och harrassa honom, på så vis får han svårt att lämna basen över huvud taget och du kan expandera mer. Sitter han bara på en bas och du på tre så ska du vinna. Har du stort ekonomiskt övertag så bygg massa produktionsbyggnader så att du snabbt kan bygga upp en ny armé när du har förlorat den du har.

Det viktigaste är att inte låta honom sätta sig utanför din main med massa tanks osv. Hota hela tiden med anfall när han är ute med sin armé, då kommer han få svårt att röra sig framåt med sina tanks.

ahh, tack, jag vann nyss mot en kille för jag hade 4 basar, och han skickar massa sånna superskepp terrans har.. så skickade jag 20 voidrays och ett mothership och avslutade allt.. med dom 4 basarna och massa byggnadder kunde jag bygga ut allt rätt fort.. och ja, jag höll han inne i sin bas..
så de funkade
Citera
2010-08-10, 14:51
  #3003
Medlem
Hör ofta talas om både Macroing och någe Micro, vad menas med dom uttrycken?
Citera
2010-08-10, 14:52
  #3004
Medlem
NoHopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mubbe
Hör ofta talas om både Macroing och någe Micro, vad menas med dom uttrycken?

Jag är inte helt säker på vad macro menas med, men jag antar att det är när man håller koll på en större grupp, och micro är enskilda enheter.
Citera
2010-08-10, 14:57
  #3005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entrophy
Har lirat hyffsat mycket 1 v 1 i diamond nu men jag återkommer till ett och samma problem, high temps. Unit composistion som jag oftast möter är Stalker, sentry, high temp + någon enstaka colossus, Colossus. Frågan är hur jag ska kunna komma åt hans high tem? brukar vinna endast tack vare mängden av units jag får up i long games men det är fan inte cost effective strider, har försökt snipa temps med mutalisk men stalkers o sentry tar ner dom, colossus brukar jag neural parasite eller corruptors, får inte fram mina speedlings för temp snipe tack vare force fields. så jag undrar om någon här på flashback kan upplysa mig om en bra counter mot denna toss unit-comp, för just nu vinner jag endast tack vare det faktum att jag har bättre income och kan därav attackera på flertalet posistioner samtidigt men det måste finnas någon unit comp som kostar lika mycket som tossens men som effektivt countrar den

tacksam för svar
I late game är ultralisks ett måste, dessa går över FF därav kan dina speed/banelings komma fram utan problem. Får man upp ultralisks brukar det inte vara något större problem att vinna (för mig).

Har mycket mer problem mot Terran jag
Citera
2010-08-10, 15:02
  #3006
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoHope
Jag är inte helt säker på vad macro menas med, men jag antar att det är när man håller koll på en större grupp, och micro är enskilda enheter.
Macro är ekonomin, byggandet av units, researchande. Det stora hela liksom. Micro är kontroll av enheter, än hur många
Citera
2010-08-10, 15:02
  #3007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoHope
Jag är inte helt säker på vad macro menas med, men jag antar att det är när man håller koll på en större grupp, och micro är enskilda enheter.


Macro är skillsen på ett hålla uppe baser, bygga saker, ta expansioner, inte bli suplyblockad, bygga rätt units, sätta rallys etc etc

Micro är skillsen vad du sen gör med gubbarna du producerat. Hur man rör sig i en fight, castar spells, anfaller på 2 fronter samtidigt som man deffar sin egen etc.
Citera
2010-08-10, 15:04
  #3008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mubbe
Hör ofta talas om både Macroing och någe Micro, vad menas med dom uttrycken?
Macro är din ekonomi och din allmänna strategi typ. Micro är små detaljer och rörelser.
http://www.starcraftzone.com/forums/...hp?topic=962.0 Läs!
Citera
2010-08-10, 15:06
  #3009
Medlem
BlackMetals avatar
Enligt Wikipedia:

"Micromanagement versus Macromanagement
There is sometimes confusion regarding the difference beween micromanagement and macromanagement, normally abbreviated as 'micro' and 'macro' respectively. Macro generally refers to managing large quantities of tasks at the same time. For example, building units from various structures throughout the game while also building more structures, scouting, creating new bases, etc. This is different from micro, which is generally controlling small amounts of units and giving them very specific orders."

- http://en.wikipedia.org/wiki/Microma...strategy_games

Det enda som inte riktigt stämmer (enligt vad man populärt inom SC menar med micro) är ju att alla kontroll med units hör till micro och inte endast ett litet antal units.
Citera
2010-08-10, 15:07
  #3010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoHope
Jag är inte helt säker på vad macro menas med, men jag antar att det är när man håller koll på en större grupp, och micro är enskilda enheter.
Macro = hur man sköter ekonomin.
Micro = som du säger, hur man sköter armén i strider t.ex. backar när dom har lågt hp etc.
Citera
2010-08-10, 15:15
  #3011
Bannlyst
Någon här som har någon som helst aning om hur man spelar Starcraft 2 eller vad unitsen/betäckningarna heter?
Citera
2010-08-10, 15:19
  #3012
Medlem
soups avatar
Finns det möjlighet att ta fram statistik på ens matcher? dvs hur många vinster/förluster jag har på en viss bana. har letat runt i menyerna men inte hittat något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in