Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-07, 21:44
  #2401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Kan fan inte 4-gate:a mot Terran .. När jag kommer så har han sjukt mycket marauders och dom knullar mina gateway units helt åt helvete.

mot terran så föredrar jag att köra 3 gate robo.

Kuta gärna in med typ 3 zealots och slå lite för att sedan backa ut för att visa att du har dem, brukar resultera i fler maurader, efter detta lite stalker, observer gärna åvanför cliff (om det är en sån mapp) ser du mauraders är det bara att kötta ut lite imortals.
Citera
2010-08-07, 21:44
  #2402
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GOHUL
Efter att ha sökt lite nämnde nån att dom gick igenom detta någonstans i spelet, "dom 3 första challenges (basic)". Vart hittar man detta?
Gå till Singleplayer så ska knappen "Play Challenges" finnas.

Citat:
Ursprungligen postat av anorexi
mot terran så föredrar jag att köra 3 gate robo.

Kuta gärna in med typ 3 zealots och slå lite för att sedan backa ut för att visa att du har dem, brukar resultera i fler maurader, efter detta lite stalker, observer gärna åvanför cliff (om det är en sån mapp) ser du mauraders är det bara att kötta ut lite imortals.
Ja. Ska testa på denna taktik nu. Marauders piskar verkligen mina gateway units vad jag än gör.
Citera
2010-08-07, 21:50
  #2403
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Tror bara det är så att eftersom practice går i slowmotion så kan alla även långsamma spelare bygga bättre och tänka ut bra grejor. Nu när du kör placement är det faster speed som gäller dvs många slöa nördar kommer falla bort pga det höga tempot. Plus att banorna inte är novice längre så man kan rusha bättre då det inte är en fet sten ivägen hela tiden på banorna.

Mjo men jag är också en ganska stor noob så tyckte det var konstigt ändå, men det verkar finnas folk som är ännu värre än mig
Citera
2010-08-07, 21:51
  #2404
Medlem
Behöver tips från er lite mer erfarna 2v2 spelare här.

Jag och polare spelar båda toss och har idag mött tokmånga lag som spelar terran/toss.

De går nästan alltid mass marines+mass zealots och anfaller väldigt tidigt(ingen gas).
verkar vara någon jävla youtubefilm som ligger ute:P

Hur fasen kontrar man detta?

Anfallen kommer ungeför vid 2-3 stalkers om man stressar fram sånna.

känns som vi testat det mest utan bra resultat.

Motståndarens protoss bli som en tankvägg medan terranens marines skottar loss helt ostört.

Har testat att rusha stalkers utan resultat, sentry för att blocka ramp fungerar i kanske 30 sek sen är de uppe iaf.

Känns så otroligt tråkigt för att det enda som egentligen funkar är om man själv går 2g zealots och anfaller deras protoss sjukt tidigt och att rusha zealots är verkligen otroligt tråkigt då detta resulterar i snabba matcher som antingen är win/loose på typ 5 minuter.

Edit: Värt att nämna är att vi mött uteslutande diamondlag som kör detta så de kan micra och jagar inte planslöst en stalker om man kitar deras units.
__________________
Senast redigerad av anorexi 2010-08-07 kl. 21:53.
Citera
2010-08-07, 22:03
  #2405
Medlem
elleps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Tanks+thors är inte bra mot broodlords, vikings är inte bra mot ultras. Därför är det väldigt svårt att vara beredd på båda samtidigt. Men jag tror inte det är många som tycker att zerg är svaga late-game ändå.

Precis som du bara behöver finjustera in ett par marauders om det blir roach/hydra så behöver du bara pitcha in några vikings ifall det kommer brood lords. Med mech klarar man sig bra mot ultras.

Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Suck. Det var du som skrev att en protoss hade haft tre colossi istället för thors eftersom de har samma tech level, och terran är imba eftersom thors överlever mutas men inte colossi. En idiotisk jämförelse eftersom colossi inte har samma roll som thors.

Stalkers och thors är båda enheter som är hyffsade mot det mesta och som är bra på att skjuta luft på långt håll (med hjälp av blink i stalkerns fall.) De är båda hyffsat stryktåliga enheter. Vill du sitta och jämföra enheter efter ungefärlig kostnad och tech-nivå får du väl spela age of empire eller något. Starcraft 2 har asymmetriska raser om du inte visste det.

Min poäng var att om man går på liknande super-snabb-cp-tech som protoss så är man inte alls lika jävla säker på att man kan ta itu med vad det nu råkar vara motståndaren har gått för tech. Som T och mech så spelar det fortfarande ingen jävla roll för man klarar sig bra mot allt. Jag har skrivit det här typ 10 gånger nu, jag orkar inte mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Spelet är mycket djupare än skapa enhet x om du ser enhet y. Trevligt att du upptäckte det.

Ja, spelet är oändligt mycket djupare än så. Men om du inte tar hänsyn till vad motståndaren har för unit comp så brukar det sluta jävligt illa. Det finns dock undantag, t.ex. terran's mech.

Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Vid den tidpunkten sitter man kanske på en rax och en factory. Man använder sina första trupper lite aggressivt för att pressa P och straffa honom för att han snålar med försvaret om han är en av de spelare som väntar på warpgates/stargates innan de börjar skaffa enheter. Samtidigt börjar ekonomin nå den nivå där man behöver fler produktionsbyggnader eller då det är lämpligt att expandera.

Just nu låter det bara som att du inte har någon större koll (på vad man kan göra som terran iaf).

Jag vet inte hur duktig du är men vanligtvis har jag inga problem att macroa bort 500 mineraler/minute samtidigt som jag microar en stalker och en zealot.

Citat:
Ursprungligen postat av BSW

Att säga att Idra inte har någon ekonomisk fördel är faktiskt inte sant, Idra har 40% fler arbetare än vad silver har, 40%!. silver committade till en tidig timingpush, hade han misslyckats så hade Idras ekonomi dragit ifrån ännu mer.

Idra får helt och hållet skylla sig själv att han förlorade. Om du har sätt Idra spela förut så vet du att han är väldigt noga med att skicka in sin overlord in till motståndarens för att hålla koll på vad motståndaren gör. Men han gjorde det inte, han såg inte den andra factoryn. Istället så pumpade han drones och techade mot muttas som han aldrig hade gjort om han hade sätt den andra factoryn. Och det ser ut som att Silvers armé är OP när han går in mot Idras natural. Men det är på grund av Idras undermåliga scouting(antagligen eftersom att han underskattade silver som han aldrig hade hört talas om) som han har en usel unitmix när Silver attackerar. Muttas/lings är det enda han kan få ut och alla vet att det inte är särskilt bra mot thors/hellions med infernal. Dessutom i vrede och desperation så skickade han in sina lings innan hans muttas var på plats.

Du har nog också sett replayn någon gång för lite.

Silver försökte dra en tidig timing push som han inte kunde fullfölja då IdrA fick upp sina mutas. När han sen attackerar kring 90~ supply så är det inte längre en tidig timing push. Att IdrA inte techswitchar efter att han sett vad som finns i basen med sina mutas tolkar jag som att IdrA (utan scout) valde att gå muta/ling medan Silver (utan scout) valde att gå mech. Speciellt som IdrA spelat på liknande sätt mot andra T, bland annat i den replay jag länkade för något inlägg sen.

40% fler workers var dock mycket mer än jag trodde att han hade. Att IdrA skickade alla sina zerglings att dö innan hans mutalisk var framme är också en blunder, men det är nog inte realistiskt att tro att han hade vunnit slaget även om han hade skickat in dem med perfekt timing.
Citera
2010-08-07, 22:09
  #2406
Medlem
MilitantCanibals avatar
Jag lärde mig ett coolt/smutsigt trick i morse på de små 1vs1 banorna där en av exparna ligger på en isolerad ö. Blev först utsatt för det själv och har sen provat flera gånger och lyckats varje gång. Har ännu inte förlorat en enda battlecruiser.

Man spelar terran, men i stället för att samla mineral i början lastar man in sina SCV i centralbyggnaden och flyger iväg till närmsta ö. Då kan idioterna 6-ling rusha bäst de vill, de kommer inte ens att hitta dig (men det är förstås ganska lätt att lista ut var du är). Den sjätte SCVn kan man ha till att spana på fienden eller köra iväg och gömma nånstans inför ev framtida exp om din plan skulle misslyckas.

Sen landar man på ön och tokrushar ekonomin, bygger barack, engineering, börjar skärma av inflygningsvägar med missiltorn, factory, 2 starports och fusion core. Baracken och factoryn flygar man in i hörnet så att de inte är i vägen för övriga byggnader. Först nu är det dags för dina 2 första stridsenheter: Battlecruisers!

Så fort de är klara flyger du iväg och anfaller fiendens ekonomi i ryggen. Oavsett vad han hunnit bygga är det inte mycket som kan slå ut 2 battlecruisers. Några försvarstorn bakom kristallerna är bara munsbitar för dem. Bara in i basen och kötta på allt som rör sig. I regel har han slösat bort sina stålar på gubbar som inte ens kan bekämpa luftenheter, så att du har sämre ekonomi än honom spelar ingen roll. Och skulle de två första BC dö så har du ju redan två nya på väg ut, med uppgraderade vapen denna gången.

Det finns säkert folk som kan kontra denna taktiken, men än så länge har jag inte mött nån. Att själv satsa på bra jaktflyg så fort han ser att min bas är borta skulle kanske funka?
Citera
2010-08-07, 22:12
  #2407
Medlem
Tänkte ta och tipsa om en match mellan Idra och Drewbie.

del 1 http://www.youtube.com/watch?v=ZMSWDEYWvnA
del 2 http://www.youtube.com/watch?v=imxtbR5osb8

Ni kan få se lite BM, kanske inte. Jag tänker inte spoila nåt.
Citera
2010-08-07, 22:16
  #2408
Medlem
KythErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantCanibal
Jag lärde mig ett coolt/smutsigt trick i morse på de små 1vs1 banorna där en av exparna ligger på en isolerad ö. Blev först utsatt för det själv och har sen provat flera gånger och lyckats varje gång. Har ännu inte förlorat en enda battlecruiser.

Man spelar terran, men i stället för att samla mineral i början lastar man in sina SCV i centralbyggnaden och flyger iväg till närmsta ö. Då kan idioterna 6-ling rusha bäst de vill, de kommer inte ens att hitta dig (men det är förstås ganska lätt att lista ut var du är). Den sjätte SCVn kan man ha till att spana på fienden eller köra iväg och gömma nånstans inför ev framtida exp om din plan skulle misslyckas.

Sen landar man på ön och tokrushar ekonomin, bygger barack, engineering, börjar skärma av inflygningsvägar med missiltorn, factory, 2 starports och fusion core. Baracken och factoryn flygar man in i hörnet så att de inte är i vägen för övriga byggnader. Först nu är det dags för dina 2 första stridsenheter: Battlecruisers!

Så fort de är klara flyger du iväg och anfaller fiendens ekonomi i ryggen. Oavsett vad han hunnit bygga är det inte mycket som kan slå ut 2 battlecruisers. Några försvarstorn bakom kristallerna är bara munsbitar för dem. Bara in i basen och kötta på allt som rör sig. I regel har han slösat bort sina stålar på gubbar som inte ens kan bekämpa luftenheter, så att du har sämre ekonomi än honom spelar ingen roll. Och skulle de två första BC dö så har du ju redan två nya på väg ut, med uppgraderade vapen denna gången.

Det finns säkert folk som kan kontra denna taktiken, men än så länge har jag inte mött nån. Att själv satsa på bra jaktflyg så fort han ser att min bas är borta skulle kanske funka?

Kör på osynliga banshees istället, mycket roligare!
Citera
2010-08-07, 22:16
  #2409
Medlem
nummer16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwepps
Tänkte ta och tipsa om en match mellan Idra och Drewbie.

del 1 http://www.youtube.com/watch?v=ZMSWDEYWvnA
del 2 http://www.youtube.com/watch?v=imxtbR5osb8

Ni kan få se lite BM, kanske inte. Jag tänker inte spoila nåt.

Sjukt tråkig match, såg iofs replayen utan kommentator
Citera
2010-08-07, 22:24
  #2410
Medlem
biggander2s avatar
Haha såg nyss TLattack, fan vad kul. Har saknat det, men skönt att det är tillbaka !
Citera
2010-08-07, 22:32
  #2411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleonasm
Brukade äga protoss noobs i bronze men nu börjar jag få stora problem mot dem. Lirar själv zerg och spelar generellt på sådant sätt att jag fast expar och satsar på en armé av roaches, hydras och lite zerglings (men det varierar ju såklart).

Hur som helst har jag lite frågor:

*När ska jag attackera? Blir alltid sönderägd av den hemska kombinationen av choke points och stalkers.
*Hur ska jag scouta? Offra overlords? Brukar dock inte hinna långt alls innan de blir nerskjutna
*Ska jag fortsätte expanda om de turtlar och fixar expo? Ska jag satsa på broodlords och ett par corruptors isf eller vad för late game units? Testade nyss ett par ultralisks mot mass stalkers o ett par colossi men de var ju galet gimpade (borde väl fixa infestors mot colossusen kanske, men vet inte om jag har tillräckligt med koreanska gener inom mig för att kunna micra de och resten av min armé).

Har många fler men kom inte på de för tillfället Ge mig gärna alla sorters tips! Kan ladda upp en replay senare också.
Bumpar min post, hoppas ingen lackar Lirar gärna ett par custom matcher mot någon bra protoss därute! (Eller zerg eller terran också såklart). Hansgreger.273, adda gärna. Ligger bara i silver för tillfället men tror jag blir promotad snart, möter typ bara spelare från guld eller högre. Tackar i förväg, ursäkta den röriga posten, känner mig jävligt disträ för tillfälligt haha.
Citera
2010-08-07, 22:32
  #2412
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KythEr
Kör på osynliga banshees istället, mycket roligare!

De kan inte kriga luft/luft, så då kan han lätt kontra. Bygger han 1 enda viking, mutalist, whatever så är jag körd, om han kan se mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in