Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2013-02-08, 16:08
  #51397
Medlem
longbow4ys avatar
Skulle någon försöka med utpressning mot mig skulle jag nog inte nöja mig med att "bara" vägra.

Skulle JA gå och testa sig efter ett hot skulle det med all säkerhet vara ett helt pressuppbåd på plats.

Eller vad tror du själv efter ett hot?
Citera
2013-02-08, 16:18
  #51398
Medlem
LottaContinuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Det som är extra ball är att både rött och blått a lá sverige tydligen är inblandade i denna härva.

Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Det är ingen större skillnad på rött och blått i Sverige vad gäller praktisk politik, då båda tjänar en och samma husse, nämligen de få stora finansfamiljerna. (ops där lät jag dumkonspiratorisk) . . .

Och eftersom den förljugna självbilden i Sverige gör att det inrikespolitiska Sverige inte blir så spännande, för de som inte sett sprickorna i fasaden, så får glada idealister höja blicken mot tyrannerna utomlands och interfera i andra länders inrikespolitik (i strid med FN-stadgans anda, för övrigt).

Interesting reflexions above by wtkuk and GoodwinStrawman. I will comment with a main contention here: The Swedish legal extradition process against Assange, and the Swedish legal process on the accusation "by two women" against Assange, are in the main two different things - in fact only euphemistically connected; and which wrongly have been mixed up in discussions in this forum and also internationally, by Assange lawyers, Assange supporters, etc.

* * *

Serving the few big families’ financial interests – the “de få stora finansfamiljerna” as mentioned by GoodwinStrawman - may be a plausible explanation (and not so conspiracy-minded, but factual). However, there are yet other paramount factors behind this political behaviour of consensus (see below). Also, in regard to corporative interests, the “Swedish” financial panorama has to be understood in a global basis, not only in domestic terms, namely an increasing phenomena of international concentration of economic power: The originally Swedish private ownership of domestic-based companies, institutions or corporations is growingly shared with the international capital. This order in its turn is staunchly protected by global political alliances (such as Bildergerg, a very good illustration), and of course their corresponding military shield (NATO). No wonder Carl von Clausewitz defined war as "the continuation of politic s by other means".

This homogeneity or “consensus” between the Swedish political parties mentioned by GoodwinStrawman appears most visible in a) matters of foreign policy, b) issues "National security", or c) any topic that might compromise the prestige or trademarks of Sweden abroad. And we find the Assange case implicated in those three items.

Not all of it is connected with what it is advertised as “National security“ interests, but some are. Here it is important to bear in mind that Sweden does NOT any longer exercise an independent national-interests minded foreign policy, but a one strictly subordinated to a "främmande makt", namely to USA/NATO interests. The Swedish military occupation of Afghanistan territories, done under USA-command, is one militarily practical example. And a political doctrinal example is found in the appointment by NATO of the Swedish Ministry of Defence as main megaphone of the new NATO economic-program towards EU countries. See own declarations of Tolgfors in his SvD debate article of 15 Jan 2012 or in The NATO factor. Extradition process initiated in Sweden against the WikiLeaks founder is to the uppermost extent POLITICAL.

In the new Swedish pro-NATO defence order, is totally possible for Swedish troops to remain in combat in USA wars - as in Afghanistan - for years; while in defending Swedish territory these troops would not stand “more than seven days”. Another example was the abolition of the Varnplikt system, which in actual fact served noble for years in maintaining and reproducing a genuine National-Security spirit of cohesion among old and new generations of Swedes. Amid this “både rött och blått a lá sverige”, as Wtfuk put it graphically, not a single political party in Sweden has protested against this new, in fact “anti-Sweden” kamikaze order in defence affairs.

Perhaps a clearer illustration of the above mentioned Swedish identification with USA's corporative interests, which is in fact consensually implemented by all the Swedish traditional political parties, was given at the deliberations at the Swedish Parliament on 1 Aprile 2011. There all the traditional parties, including the so-called Vänster Partiet led by “communist” Lars Ohly (and formerly by “international feminist” Gudrun Schyman) voted in accordance to the Reindfelt-Bildt proposition of sending the Swedish Air Force to assist the bombardment of Libyans in order to retake the oil in favour of the companies represented in the Bilderberg consortium [I commented the event in Om Sverigedemokraternas utrikes politik är ”osvensk” vad är då Socialdemokraternas? Och kampen för Assange och Mannings frihet fortsätter.

The collaboration of Sweden in giving USA time for the preparations of the Grand Jury against Assange - including the possibilities of connecting it with the Manning trial [see "Stalling hypothesis" in Timing The Process] - is another example. I found this is a plausible reason of the neglecting, respectively artificial refusal from the part of Sweden about interrogating Assange (in Sweden 2010 and thereafter in London), or dropping the case.

The Swedish legal extradition process against Assange, and the Swedish legal process on the accusation "by two women" against Assange, are in the main two different things - in fact only euphemistically connected; which wrongly has been mixed up in discussions in this forum and also internationally, by Assange lawyers, Assange supporters, etc.

As far the "accusations-item" is concerned, Sweden has at-large demonstrated NOT being interested in ending the legal case. The only interest Sweden has demonstrated is in trying to obtain the extradition of Assange to Sweden by all means possible, with the ensuing incommunicado-status behind bars that this legal action will entail for their prisoner. The extradition-prisoner status of Assange (the status he would have if taken prisoner to Sweden) it enables other "juridical" possibilities for Sweden, respectively USA, that were not accessible at the time he would have been interrogated by the Swedish prosecutor while on free foot in Sweden. And this is in turn a conceivable explanation why Assange was lead to understand he was "free to travel".


In addition, and considering the context above, the Assange case has ben converted (perhaps by design or perhaps by own dynamics) in an issue of international prestige for Sweden, and to the highest degree. This explain the involvement in the anti-WikiLeaks / anti-Assange campaign by both the Swedish Ministry of Foreign Affairs (See their website) and the Swedish Ministry of Defence (see FOI public declarations in SvT here). Besides, I have in a variety of occasions referred to the Trial by Media exercised by the Swedish MSM and prominent Swedish journalists, and which point to exactly the same thing: Truth is concealed, or truth is even ridiculed by these Swedish journalists. Sad for this honourable profession. Please observe that the same happened during the (Tomas Bodström era) ferocious police repression in the Gothenburg anti-Bush protests: The International press attending the event was perplexed on the Swedish journalists docile reporting, basically reproducing the government’s press releases. Not to mention the role of the Swedish MSM under the Carl Bildt's agitated “submarine crisis”.

Another extreme illustration, quite recently, it was when Sweden lost with lowest number of country-votes their candidacy for a post in the United Nations organ for Human Rights. While the event was reported abroad, it was practically compact ignored by the Swedish press. I believe the only exception was an article in SvD, which instead commented (after it was known on the catastrophic election results) how despicable and inefficient such UN Human Rights organizations was. Aesop in Swedish: surt sa räven om rönnbären (The Fox And The Grapes).

Would these “foreign-policy” or “Swedish international prestige” factors be enough to explain the astonishingly, solid consensus of the Swedish political parties in categorizing both the Assange “process” and Julian Assange as a person? The characterizations of Assange by both functionaries of the Ministry of Defence and the Swedish National Television as an enemy of Sweden (“Assange blackmailing Sweden” and “Sweden’s Number One enemy”, respectively) are of course echoed by several political personalities, from Prime Minister Reinfeldt himself to the Christian Democratic Party leader (see list of utterances in the letter by Senator Scott Ludlam, recently translated into Swedish in Professorsblogg)

Or there is other idiosyncratic factors that would also contribute in explaining this very peculiar phenomena of “national” consensus of denial in front of obvious anomalies about the “Affair Assange”, that have strongly and objectively been denounced in the international forum. Being the most aggravating of all the indications that Swedish authorities are in this case – but also in others – infringing Sweden’s own legal order, procedures and regulations in order to comply with their vassal and dishonourable self-commitment with a foreign power. THIS, and the spectacle provided by the complicity of known Swedish journalists in defaming or concealing truth, is what is definitely discrediting Sweden internationally.
__________________
Senast redigerad av LottaContinua 2013-02-08 kl. 17:07.
Citera
2013-02-08, 19:35
  #51399
Medlem
Ett intressant inlägg från slashdot:

Citat:
I remember a guy who made a speech calling for a global currency to challenge the dollar. Turns out he became a rapist too, just a few months after making that speech in fact. Well, he was a rapist for a while anyway. The DA later admitted that the previously "rock solid" case against him was completely bogus--exactly three days after his successor at the IMF took office. Coincidental timing, I guess.

Hämtat ifrån artikeln: The Paradox of Julian Assange and WikiLeaks

Citat:
The New Statesman is publishing a new in-depth article that examines in detail the seemingly paradoxical nature of WikiLeaks' brave mission of public transparency with the private opaqueness of Julian Assange's leadership.
Citera
2013-02-08, 20:28
  #51400
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blixxt
Assanges attityd framgår tydlig i förhöret med hans kollega JW som talade med Assange innan kvinnorna hade gått till polisen:

"Men då ringde jag honom och frågade, vad fan är det frågan om. Och då säger han
att ja, vad heter det, hon vill att jag ska göra ett, ett blodprov. Så men fan gör det då
liksom. Vad, vad är grejen. Så, nej men jag, jag kan göra ett blodprov menjag vill inte
utpressas till att göra ett blodprov. Ehm ... För de säger att de antingen går till polisen,
eller, Sofia, att hon antingen går till polisen eller så gör jag ett blodprov. Så jag kan ge,
jag kan ge henne det men då gör jag det hellre av, av, eh välvilja liksom än att det är en
utpressningssituation. Sa jag, men fan se till att du gör det där jävla blodprovet nu
liksom. Det där är ju, alltså om hon är orolig, det är ju befängt. Eh, och sedan så
blandade inte jag mig i"


Just med tanke på att alternativet var polisanmälan OCH att det dessutom handlade om flera kvinnor (två mot en, så att säga) så framstår det som väldigt oklokt att blåvägra pga att han inte vill "utpressas", istället för att diskutera fram en lösning utan polisens inblandning. Det är detta okloka jag syftar på med att det måste vara pinsamt för Assange.
I efterhand kan man alltid tycka att personer skulle ha agerat annorlunda, men Assange kunde antagligen inte i sin vildaste fantasi tro att hotet om polisanmälan skulle gälla sexbrott. Får man alternativen att testa sig eller bli polisanmäld, så är det naturliga antagandet att anmälan gäller misstänkt spridande av smitta eller något liknande i ett främmande lands lagar.
Citera
2013-02-08, 22:24
  #51401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Han blev uppringd när AA var på klara, då hade SW redan varit på Danderyd och SöS och kört rapekit, se vittnesmål från Petra Ornstein, alltså helt chanslös !

Lägg fram texten ur POs vittnesmål som visar att ditt påstående stämmer, tack.

Ur DBs förhör sid 52-53:

Men det är förhistorien, därför så vet jag, eh, vad som ska komma skall så att säga. Därför att då säger Anna att Sofia har bett mig gå till polisen, följa med henne och jag har bestämt att jag ska följa med och stödja henne i det här. Men vi tänker inte anmäla Julian, vi vill bara gå dit och berätta. Och då undrar jag, går det att berätta utan att de blir en anm... Ja då, sådana teknisiter men jag fördjupar mig inte i det, men det är så hon säger.

Och så går hon dit och följer med Sofia. Och vi ringer några gånger fram och tillbaka, vi SMS:ar varandra lite om det här. Och jag ringer också och tar kontakt med Julian några gånger. Eh, de vill att Julian ska ta ett HIV-prov, eh, annars så ska de anmäla honom. Det är så de uttrycker det. Eh, de vill inte själva prata med Julian. Men Julian pratar med Sofia säger han och han tror att allting är överspelat. Men jag framför till Julian att, tjejerna vill att du ska ta en HIV-test och gör du det så ska de inte anmäla dig och gör du inte det så kommer de att anmäla dig. Så jag bara fram, jag var budbärare. Jag hade inga egna, eh, och så är fallet.

Och sedan ringer Anna igen och säger att, nu har vi varit på polisen och Sofia berättade sin historia och, ja eftersom jag satt där så fyllde jag i med en mening.


Är de hos polisen när DB kontaktar JA och när JA pratar med SW?

Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Allt detta längre bak i tråden för 1 1/2 år sedan, just nu är det cirkelgång här, där det nu bara slängs fram div teorier, föreslår att ni betar av följande:

https://www.flashback.org/sp41916023

Det här postade du i förrgår:

Citat:
Ursprungligen postat av duqu
För att kunna få ett rättsintyg måste Sofia då ha undersökts på SöS såsom våldtäktsoffer, men när hon åkte in till stan på fredagen åkte hon först till Danderyd, sen till SöS för att undersöka sig för HiV (där hon fick bromsmedecin) och sen till klara cops för att "tvinga" JA att hiv-testa sig, detta förhör avbröts när SW fick veta att JA blivit lyst. SW:s besök på SöS var alltså för Hiv-smitta, det finns inga som helst belägg att SW skulle ha utretts för våldtäkt och genomgått rapekit den 20/8. Vid polisförhöret den 20/8 ger hon medgivande till rättsintyg innan förhöret avbryts, alltså har vi skriftligt på att rättsintyget med dito undersökningar ännu inte utförts. Sen avbryts förhöret så Sofia ger inget godkännande, varken muntligen eller skriftligen vilket också finns bevisat genom brasklappen om Dur2, och då kan inte heller förhörsledaren inhämta rättsintyget förrens SW gett grönt ljus. När Finne la ner åtalet den 21/8 fanns inget rättsintyg. Det är först när Ny startat om som ett rättsintyg kan ha utfärdats, under förutsättningen att SW då godkänt förhöret och sen låtit undersöka sig igen på SöS en 2:a gång med adekvat rapekit och godkänd läkare för detta ändamål.

Håller du fast vid den versionen eller har du ändrat dig?
Citera
2013-02-08, 22:51
  #51402
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
.... föreslår att ni betar av följande:

https://www.flashback.org/sp41916023

Tack för dokumentsamlingen. Det är föredömligt att lägga ut dokument i länktråden och inte bara här. Lättare att hitta när de behövs. Manar till efterföljd
Citera
2013-02-08, 23:31
  #51403
Medlem
espressinos avatar
Hat artiklar i en aldrig sinande ström,

Torped artiklarna står som spön i backen, och som om det inte räckte så republicerar de varandra i en aldrig sinande ström.

http://www.guardian.co.uk/commentisf...kholm-syndrome

Känns som en sista kraftansamling innan valet i Ecuador som går av stapeln om en dryg vecka. Aktiviteten på #assange tråden på twitter och intensiv, Där David Allen Green Engelsk advokat och uttalad anti Assange förespråkare och tar åt sig äran av att ha vänt Jemima Kahn och fått henne att se det rätta ljuset. Hotade för ett tag sedan att "unleash his followers över #assange tråden om assange anhängarna inte slutade att kritisera honom. Jemima Kahn was executive producer of a documentary film about WikiLeaks entitled "We Steal Secrets"

Citat:
Khan which recently premiered at the Sundance Film Festival in the United States. Khan said the film, directed by Oscar-winning documentary maker Alex Gibney, sought to present a balanced view of the WikiLeaks story but Assange had denounced it before seeing it.

Bildt nyss hemkommen från EU-CELAC-toppmötet i Santiago de Chile

http://www.euronews.com/2013/01/26/c...s-in-santiago/

Citat:
Utrikesdepartementet, 27 januari 2013
Carl Bildt om toppmötet mellan Latinamerika, Karibien och EU
På söndagen avslutades EU-CELAC-toppmötet i Santiago de Chile. Vid toppmötet - som har samlat stats- och regeringschefer samt utrikesministrar från de drygt 60 staterna i Latinamerika, Karibien och EU - antogs en deklaration som bland annat slår fast regionernas gemensamma värdegrund kring grundläggande mänskliga rättigheter. Staterna åtog sig också att verka mot protektionism.

Samtidigt publiceras den här,

REGION : Sabotaging CELAC - The US and Sweden // h/t duqu, trenterx

Citat:
The governments of the United States and Sweden are conniving directly with an extreme-right wing network in Latin America in a move to sabotage the summit meeting in Santiago de Chile of Heads of State from the European Union (EU) and the Community of Latin American and Caribbean States (CELAC). To do so they are working with the CIA and the most reactionary elements of the anti-Cuban mafia in Miami.

Citat:
- the Swedish diplomat Anders Ingemar Cederberg, who dedicated himself full time during his period in Havana to interfering in Cuba's affairs to the point that the Cuban authorities made formal protests to the Swedish government;

Citat:
Of particular interest is this network's relationship with Sweden. In February 2011, CADAL awarded Swedish diplomat Anders Ingemar Cederberg the Prize for Committed Democracy for services rendered in Cuba. In April of that same year, CADAL brought him to Argentina to make a private report of his destabilization activities while representing Sweden in Havana. CADAL published a book based on that exchange, funded by the Konrad Adenauer Foundation in which Cederberg relates with complete lack of inhibition his “heroic” exploits as a spy with diplomatic immunity in Cuba.

http://tortillaconsal.com/tortilla/es/node/12421

Nota bene, Han är på Cuba samtidigt som Ardin skickas att stödja oppositionen till den grad att hon blir utvisad, och och stämplad "persona non grata" Cederberg drar genom sina aktiviteter på sig protester från Cubas regering till Sveriges Regering.

Enligt ännu inte bekräftade uppgifter ska Bildt vara i Canberra 27 Februari, så gott folk vad ser ni i kristallkulan
Citera
2013-02-09, 00:42
  #51404
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blixxt
Just med tanke på att alternativet var polisanmälan OCH att det dessutom handlade om flera kvinnor (två mot en, så att säga) så framstår det som väldigt oklokt att blåvägra pga att han inte vill "utpressas", istället för att diskutera fram en lösning utan polisens inblandning. Det är detta okloka jag syftar på med att det måste vara pinsamt för Assange.

Men om han inte ansåg sig ha gjort något brottsligt, varför skulle han då böja sig för ett sådant hot?

Kvinnorna gick till polisen för att han inte böjde sig för deras hot. Deras anmälningar bör alltså betraktas som rena trakasserier, för varför skulle man våldtäktsanmäla/ofredandeanmäla någon för att han vägrar göra ett HIV-test? Det är en ren hämndaktion som polisen och alla andra lydigt spelar med i.

När MN återupptog fallet så var intervjun JA redan gjord. Två veckor senare hade hon intervjuerna med JW och DB. MN hade alltså informationen, från flera håll, på bandade intervjuer, att kvinnorna gjorde anmälan för att han inte omedelbart testade sig på deras befallning. Dessutom finns vittnen och med all sannolikhet även SMS som vittnar om att de åtminstone pratar om hämndplaner. Med denna uppsjö av samstämmiga bevis, varför såg inte MN amälningarna som rena hämndanmälningar? Varför utredde hon inte den biten först, innan hon gick vidare med så överdrivet drastiska åtgärder som t. ex. EAWn?

Ändamålen helgar visst medlen. Vill man tvinga en viktig person till ett omedelbart HIV-test är det visst bara att hota med att annars går till polisen. Inget olagligt där inte.
Citera
2013-02-09, 01:51
  #51405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blixxt
Just med tanke på att alternativet var polisanmälan OCH att det dessutom handlade om flera kvinnor (två mot en, så att säga) så framstår det som väldigt oklokt att blåvägra pga att han inte vill "utpressas", istället för att diskutera fram en lösning utan polisens inblandning. Det är detta okloka jag syftar på med att det måste vara pinsamt för Assange.
Vad grundar du din tro på att ett blodprov hade stoppat polisens inblandning?
Citera
2013-02-09, 08:10
  #51406
Medlem
espressinos avatar
Lucio Gutierrez says it could revoke asylum to Assange if he wins election

Bara för att ytterligare peka på hur viktigt valet i Ecuador är för Assange! Motkandidaten Lucio Gutierrez gör asylen till en valfråga.

Citat:
"We get to the presidency we will look seriously, completely impartial, and would review the decision taken in haste by the Ecuadorian government," he said in a meeting with the foreign press.

http://archive.is/2UYLb

TAKE-A-LOOK-Ecuador's Rafael Correa seeks re-election
Tue Feb 5, 2013 10:00pm EST

Citat:
Ecuador's President Rafael Correa is the front-runner candidate
for a Feb. 17 election that could hand the leftist leader four
more years in office to continue boosting state control over the
Andean nation's economy.

http://www.reuters.com/article/2013/...CUADOR20130206

Samtidigt som Manning är den som tillbringat längst tid i häkte USA ´s militärhistoria.
Jänkarna har uppenbart svårt att tajma det hela, frågan är varför? Rättegången skulle varit i Februari
Assange skulle varit på plats i Juli 2012 i Sthlm. Varför hittar jag inget som styr bort från det spåret, däremot massor om pekar för, och som förstärks!!
__________________
Senast redigerad av espressino 2013-02-09 kl. 08:41.
Citera
2013-02-09, 13:11
  #51407
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Lucio Gutierrez says it could revoke asylum to Assange if he wins election

Bara för att ytterligare peka på hur viktigt valet i Ecuador är för Assange! Motkandidaten Lucio Gutierrez gör asylen till en valfråga.



http://archive.is/2UYLb

TAKE-A-LOOK-Ecuador's Rafael Correa seeks re-election
Tue Feb 5, 2013 10:00pm EST



http://www.reuters.com/article/2013/...CUADOR20130206

Samtidigt som Manning är den som tillbringat längst tid i häkte USA ´s militärhistoria.
Jänkarna har uppenbart svårt att tajma det hela, frågan är varför? Rättegången skulle varit i Februari
Assange skulle varit på plats i Juli 2012 i Sthlm. Varför hittar jag inget som styr bort från det spåret, däremot massor om pekar för, och som förstärks!!


Det verkar helt klart att en förlust för Correa leder till att Assanges asylstatus omprövas.

"Gutierrez said that if elected will "on balance" the right to freedom of expression, which claims to defend Assange, along with the rights of the two Swedish women who accuse him of abusing them. "Who speaks, who echoes the human rights of these women?" Asked the leader of the Patriotic Society Party." http://archive.is/2UYLb

Inte undra på att Ny/Perklev sitter stilla i båten. Medan Bildt förmodligen gör vad han kan för att underminera Correa.
__________________
Senast redigerad av trenterx 2013-02-09 kl. 13:18.
Citera
2013-02-09, 14:09
  #51408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espressino
Lucio Gutierrez says it could revoke asylum to Assange if he wins election

Bara för att ytterligare peka på hur viktigt valet i Ecuador är för Assange! Motkandidaten Lucio Gutierrez gör asylen till en valfråga.

http://archive.is/2UYLb
Lucio Gutierrez är på 3:e plats i gallups, och blev avsatt 2005, låter inte som en vinnare. Snarast intressantare att titta på hur han uttalar sig, samt orsaken till varför detta överhuvudtaget blivit en valfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in