Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2013-03-31, 12:48
  #53197
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Av ordalydelsen från magistrats court, hör jag ironin " He is wanted for prosecution", när det officiellt handlar om att man vill höra Assange i "rape charges" som förnekas, då man med en dåres envishet påpekar i Sverige och på svenska att det endast rör sig om förhör. Kan man tolka det som att en engelsk domare med sin torra humor, förstår vad saken handlar om?

Jag tycker ordet "wanted" är lite förrädiskt i sammanhanget. Att MN, eller andra, "want" honom för prosecution, vad betyder det? Att hon personligen drömmer om det? Är "wanted" i det här sammanhanget en juridisk term (knappast, eftersom MN samtidigt på ren och skär svenska sagt att det är osäkert om förhöret leder till åtal) eller bara ett önsketänkande i stil med "I want it to be sunny tomorrow"?

Det är hala typer som snickrar meningar som kan betyda lite vad som helst. Det är något vi vant oss vid från politiker, men nu får vi det dessutom från åklagare och domare.

MN vill så gärna sätta dit JA att hennes "want him" får henne att ljuga och manipulera. Hon ska inte "want him" for prosecution, hon ska bara "want him for interrogation" och vänta med att bestämma om hon därefter har professionella skäl att prosecute him. She shouldn't want him for prosecution.

Onekligen är han en "wanted" man i otroligt många bemärkelser. AA wanted him, SW wanted him, everybody wants him, but MN shouldn't want him for anything but interviewing at this stage. That's her duty, not to want him for prosecution. Sina privata lustar får hon se till att hålla utanför rättsprocessen. (Pardon my Swenglish.)
__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2013-03-31 kl. 12:52.
Citera
2013-03-31, 13:07
  #53198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror inte man behöver lagstifta mer om spioneri. Med nuvarande bestämmelser om rikets säkerhet och sekretess så är allt möjligt. Man får ingen insyn och sanningen kommer fram långt efter vår livstid.

Och om en sak inte skulle vara möjligt enligt befintlig lagstiftning enligt oss och vissa jurister, vad kan man göra åt saken?

När staten eller domstolar bestämmer sig är det kört för den enskilde, hur rätt man än har enligt det juridiska systemet. Man ställs inför fullbordat faktum.

Det du tänker på är det som kallas för perdurerande brott, som exempel nämns egenmäktighet vid vårdnadsfall, kanske häleri och narkotikabrott. Kan inte se relevans i denna sak.


Tack. Perdurerande kallas det.

Även om vi inte skulle behöva ny lagstiftning är vi på väg att få det.
Och med tanke på att upphovsrättsbrott drivs som perdurerande brott tycker jag att det skulle vara passande för den som vill sätta åt WL och JA att hävda samma sak här. Deras servrar står och levererar material hela tiden vilket skulle medföra att JA alltid begår brottet där han befinner sig.

Detta är kreativt tänkande och det är tveksamt om det skulle hålla men samtidigt är WL ett exceptionellt hot mot USA och intressen som står dem nära.
Citera
2013-03-31, 13:08
  #53199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Misstaget är en ny tid med internet, där det finns en massa oliktänkande som kommunicerar och struntar i censur och pressetik. Utländsk press blev involverad, med en annan syn på nyheter, där det skrivs och analyseras på ett helt annat sätt än i Sverige. Och dessutom gillar dessa personer Assange. Jag tror överraskningen i fallet är att den myndighetsutövning man har i Sverige inte funkar längre. Utomlands imponeras ingen av ursäkter som tyst diplomati och brist på transparens. Fri press bejakas på ett annat sätt än i Sverige.

Det märkliga är, att om Bagdad-Bob öppet pekade på var säkerhetsrisken fanns med Wikileaks för svenskarna, och vilken skada Assange orsakat, skulle jag överväga mitt stöd för Assange.
Ja, och nej. Det som JA säger, och som inte kunnat övertygande motbevisas, är de släppta dokumenten bara avslöjar missförhållanden och inte innebär några väsentliga direkta säkerhetsrisker.

Men de stora skillnaderne är två, dels Internet, men dels att Assange, på grund av sin uppväxt, redan från start i stora drag förutsåg hur myndigheter och säkerhetsorganisationer skulle försöka komma åt honom, och vidtog mått och steg just för det. I normalfallet skulle de flesta anse att han agerade extremt paranoidt, men i hans situation så passar hans agerande som handsken, hans värdering av motståndets storlek verkar korrekt och agerande att söka asyl på Ecuadors ambassad har ju i efterhand visat sig vara en väldigt korrekt proportionerlig åtgärd, och något som få personer överhuvudtaget skulle ens komma på tanken att göra, än mindre lyckas. Hans säkeråtgärder med absurda mängder kryptering verkar ju också ha varit fullständigt befogade.

Sättet att agera mot honom säger att här ligger en stor kennel begraven. Varför den ligger begraven är en av de viktigare frågorna, tillsammans med hur många andra massgravar för hundar har vi missat?

Agerandet mot Assange har avslöjat så mycket om korruption inom västerländsk politik, och hur global den är.
Citera
2013-03-31, 13:15
  #53200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Och med tanke på att upphovsrättsbrott drivs som perdurerande brott tycker jag att det skulle vara passande för den som vill sätta åt WL och JA att hävda samma sak här. Deras servrar står och levererar material hela tiden vilket skulle medföra att JA alltid begår brottet där han befinner sig.
Ja, och likheterna mellan upphovsrättsindustrins agenda och korrupta politikers är stora,.
Citera
2013-03-31, 13:38
  #53201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Kära Sunda Sofia,

Tror att vi läst samma avtalstext. Min slutsats är att det går inte att "utlåna" en person utan att personen är utlämnad. Dvs en rättslig prövning av utlämning har gjorts. För att personen ska kunna "utlånas" krävs att personen är häktad och att en utlämning beviljats. Se texten nedan.

Du har en avvikande uppfattning. Var nu vänlig och redovisa de avtals- och lagtexter du grundar din tolkning på. Antingen är det så att du har fel eller så har jag fel. Möjligen har vi båda fel.

Gör nu inte som de flesta i denna tråd gör, bara vräka ur sig ett påstående som inte är grundat på fakta. Kan skriva det på ren svenska, bete dig inte som MoLok.


Ut tilläggsavtalet till det bilaterala utlämningsavtalet mellan Sverige och USA
Det är tänkvärt hur trevlig du kan vara, Bagdad-Bob mellan varven, och erkänna att ni båda har fel.

Ni har båda fel, om ni går in i denna sak och försöker tolka hur lagen kommer att tolkas. Naivt och dumdristigt. Ni har olika syn på saken, och när två personer med olika syn hamnar i domstol, blir de överraskande med en tredje syn. Domstolens.

Om man läser lagtexten, hade det inte funnits "rape charges", och förvirring i the magistrates court om vad Assange är "wanted" för. Om det vore så enkelt att dessa aktörer bryr sig om den hypotetiska rättssäkerhet, du vill styra in debatten på.

Vi har redan konstaterat hur man ser på EAW, och allt annat som rör denna sak. Att diskutera lagtext och hur domstolarna kommer se på saken i stället för att granska hur de redan hanterat dessa saker, juridiskt, från olika myndigheter är inte särskilt smart.

Fool me once shame on you, fool me twice shame on me.

Jag föredrar MoLoks och andras pragmatiska syn på verkligheten, då detta inte är ett hypotetiskt fall.
Citera
2013-03-31, 13:39
  #53202
Medlem
Allra mest intressant i hela Sverige/Assange-historien är ändå att den svenska "rättsstaten" envist jagar JA med alla medel och till vilket pris som helst för honom, Londons polismyndighet, Ecuador, prominenta advokater som representerat Sverige mot JA på flera domstolsnivåer, UD:s belastning med massor av email att svara på, svenska ambassadörer som snubblar i Australiska media, ministrar (FR, Ask) som uttalat sig om ett pågående rättsfall, en jurist i HD som uttalat sig i fallet och ska prata om det i Australien etc etc. Och Londons polismyndighet har mångmiljonkostnader redan. Vad populärt Sverige måtte vara där!

Sverige har ju redan gjort bort sig så totalt i detta rättsfall att det snart är för sent att alls komma ur eländet. Tidpunkten för att komma ur det med hedern i behåll är sedan länge passerad.

Och allt detta för att två svenska kvinnor lockat till sig en kändis från Australien som inte har koll på hur en man i Sverige måste uppföra sig i sängen. Och för att någon/några någonstans fick för sig att här kan man komma åt Wikileaks grundare snabbt, lätt och effektivt.
Citera
2013-03-31, 13:55
  #53203
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
I Sverige är det vanligt att flera brottsoffer har samma målsägarbiträde och det finns inget som hindrar det.
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Har du källa på dessa två påståenden?

Om det finns en potentiell intressekonflikt mellan de två målsägandena så föreligger en jävsproblematik och då kan man med rätta ifrågasätta lämpligheten i att två målsäganden har ett och samma målsägandebiträde.

I AA:s och SW:s fall är det också tydligt att AA inte tycker sig ha fått tillräckligt med kvalitetstid med Borgström, så uppenbart finns konkurrerande intressen som gör att Borgström inte räcker till.

AA har i vart fall bedömt att det finns hinder för att ha Borgström som målsägandebiträde. Det var en klok bedömning.

Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Eftersom Sverige har drabbats av ett antal serievåldtäktsmän de senaste åren så kan väl du ta och visa att det är rekommenderat [med samma målsägarbiträde för fler målsägare]. Borde ju finnas på pränt någonstans och inte bara oralt föras vidare.
MoLoK och GoodwinStrawman demonstrerar igen brist på kunskap. Denna gång om målsägarbiträde. I någon iver att försöka visa att det har varit egendomligt att de båda målsägarna i fallet Assange haft samma målsägarbiträde skrivs en hel del strunt.

För att ta ett exempel som borde vara välkänt, fallet Hagamannen. I det fallet hade fem kvinnor ett och samma målsägarbiträde, Lena Isaksson. Detta var inget problem utan snarare en fördel. Kan ses på hur skadeståndsfrågan hanterades. Kan leta fram fler fall om ni inbillar er att fallet med Hagamannen var ett extremt undantag och att ingen ännu har upptäckt att fem kvinnor hade samma målsägarbiträde.

GoodwinStrawman. Du skriver något som är rent snömos. Kan du vänligen förklara raden nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
"Om det finns en potentiell intressekonflikt mellan de två målsägandena så föreligger en jävsproblematik.[/i]" .
Hur kan en eventuell intressekonflikt mellan två målsägare skapa en jävsproblematik?

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Det kan finnas fall då det inte är bra att två kvinnor har samma målsägarbiträde. I fallet Assange kan jag inte se att det är så.

Att AA valt ett nytt målsägarbiträde har inget med en ”jävsproblematik” eller potentiell intressekonflikt mellan de två målsägarna. AA var helt enkelt inte nöjd med Claes Borgström.
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Du uttalar dig om saker du inte har täckning för.

Vad du anser om fallet JA är faktiskt inte särskilt intressant. Du har knappast övertygat din omgivning om att du är en person med vare sig kunskaper eller omdöme.

Det som däremot är beklämmande är att du spammar en redan belamrad tråd med din besserwisserattityd.
Du kommer med ogenomtänkta, felaktiga och ibland rent dumma kommentarer. Att du saknar argument är uppenbart. Det är vanligt att flera målsägare har samma målsägarbiträder i ett mål. Av dina påståenden drar jag slutsatsen att du inte har en aning om vad målsägarbiträdets uppgifter är

Så till spammande av tråden. Du och dina gelikar har ägnat över två år att fylla tråden med drygt 53 300 kommentarer. Kommentarer som inte är underbyggda av fakta. Svammel av virrpannor för att uttrycka det enkelt. När jag visar att det mesta som avhandlas i tråden i huvudsak är vanföreställningar uttänkta av paranoida konspirationsteoretiker så anser du att jag spammar tråden. Att jag uppvisar en besserwisserattityd. Att veta mer om fallet Assange än de som skriver i denna tråd är inte svårt. Det är däremot svårt att vara på samma nivå som de flesta som skriver.

Det vore bättre om du kunde ägna dig åt att ta reda på vad som faktiskt hänt i fallet och vilka lagar och regler som gäller. Vore bra om dina kommentarer är underbyggda av fakta. Förstår att det är mycket svårt för dig. Fakta kullkastar ofta en "intressant" teori.
Citera
2013-03-31, 14:06
  #53204
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SundaSofia
Allra mest intressant i hela Sverige/Assange-historien är ändå att den svenska "rättsstaten" envist jagar JA med alla medel och till vilket pris som helst för honom, Londons polismyndighet, Ecuador, prominenta advokater som representerat Sverige mot JA på flera domstolsnivåer, UD:s belastning med massor av email att svara på, svenska ambassadörer som snubblar i Australiska media, ministrar (FR, Ask) som uttalat sig om ett pågående rättsfall, en jurist i HD som uttalat sig i fallet och ska prata om det i Australien etc etc. Och Londons polismyndighet har mångmiljonkostnader redan. Vad populärt Sverige måtte vara där!

Sverige har ju redan gjort bort sig så totalt i detta rättsfall att det snart är för sent att alls komma ur eländet. Tidpunkten för att komma ur det med hedern i behåll är sedan länge passerad.

Och allt detta för att två svenska kvinnor lockat till sig en kändis från Australien som inte har koll på hur en man i Sverige måste uppföra sig i sängen. Och för att någon/några någonstans fick för sig att här kan man komma åt Wikileaks grundare snabbt, lätt och effektivt.

Kanske man ska förtydliga detta till "... inte har koll på hur en utlänning i Sverige måste uppföra sig i sängen" för kan du tänka dig att en vanlig svensk man skulle ha blivit behandlad på samma sätt? Hade han varit "en av våra egna" hade ingen tagit anklagelserna på samma allvar, inte efter det att den falska kondomen lämnats in. Men mixa lite främlingshat i smeten och plötsligt kan man baka vad som helst. En utlänning som ger sig på våra fina präktiga svenska kvinnor - usch fy!
__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2013-03-31 kl. 14:09.
Citera
2013-03-31, 14:08
  #53205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
MoLoK och GoodwinStrawman demonstrerar igen brist på kunskap. Denna gång om målsägarbiträde. I någon iver att försöka visa att det har varit egendomligt att de båda målsägarna i fallet Assange haft samma målsägarbiträde skrivs en hel del strunt.

För att ta ett exempel som borde vara välkänt, fallet Hagamannen. I det fallet hade fem kvinnor ett och samma målsägarbiträde, Lena Isaksson. Detta var inget problem utan snarare en fördel. Kan ses på hur skadeståndsfrågan hanterades. Kan leta fram fler fall om ni inbillar er att fallet med Hagamannen var ett extremt undantag och att ingen ännu har upptäckt att fem kvinnor hade samma målsägarbiträde.

GoodwinStrawman. Du skriver något som är rent snömos. Kan du vänligen förklara raden nedan:
Hur kan en eventuell intressekonflikt mellan två målsägare skapa en jävsproblematik?


Du kommer med ogenomtänkta, felaktiga och ibland rent dumma kommentarer. Att du saknar argument är uppenbart. Det är vanligt att flera målsägare har samma målsägarbiträder i ett mål. Av dina påståenden drar jag slutsatsen att du inte har en aning om vad målsägarbiträdets uppgifter är

Så till spammande av tråden. Du och dina gelikar har ägnat över två år att fylla tråden med drygt 53 300 kommentarer. Kommentarer som inte är underbyggda av fakta. Svammel av virrpannor för att uttrycka det enkelt. När jag visar att det mesta som avhandlas i tråden i huvudsak är vanföreställningar uttänkta av paranoida konspirationsteoretiker så anser du att jag spammar tråden. Att jag uppvisar en besserwisserattityd. Att veta mer om fallet Assange än de som skriver i denna tråd är inte svårt. Det är däremot svårt att vara på samma nivå som de flesta som skriver.

Det vore bättre om du kunde ägna dig åt att ta reda på vad som faktiskt hänt i fallet och vilka lagar och regler som gäller. Vore bra om dina kommentarer är underbyggda av fakta. Förstår att det är mycket svårt för dig. Fakta kullkastar ofta en "intressant" teori.

Men spekulera gärna i varför en mans eventuella ofredande av två olika kvinnor vid varsitt tillfälle kan få skada Sveriges anseende så omåttligt och orsaka kostnader som inte står i minsta proportion till det som har hänt i de två sängarna på Södermalm resp i Enköping.
Det enda "positiva" ngn har fått ut av detta är att JA har svårt att arbeta med sitt uppdrag, att de två stora kreditkortsförtagen lagstridigt blockerat inbetalningar till WL dvs att WL nu är en betydligt fattigare organisation, att smutskastningen av JA har minskat stödet även för WL.

Vem menar du har nytta av detta? Inte är det Sverige. Och spåren leder tydligt västerut.
Citera
2013-03-31, 14:11
  #53206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Kommentarer som inte är underbyggda av fakta.

När man postar HäPM så är det inte fakta.

När du hänvisar till en artikel av Jan Helin så är det fakta.

Citera
2013-03-31, 14:38
  #53207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
MoLoK och GoodwinStrawman demonstrerar igen brist på kunskap. Denna gång om målsägarbiträde. I någon iver att försöka visa att det har varit egendomligt att de båda målsägarna i fallet Assange haft samma målsägarbiträde skrivs en hel del strunt.

För att ta ett exempel som borde vara välkänt, fallet Hagamannen. I det fallet hade fem kvinnor ett och samma målsägarbiträde, Lena Isaksson. Detta var inget problem utan snarare en fördel. Kan ses på hur skadeståndsfrågan hanterades. Kan leta fram fler fall om ni inbillar er att fallet med Hagamannen var ett extremt undantag och att ingen ännu har upptäckt att fem kvinnor hade samma målsägarbiträde.

GoodwinStrawman. Du skriver något som är rent snömos. Kan du vänligen förklara raden nedan:
Hur kan en eventuell intressekonflikt mellan två målsägare skapa en jävsproblematik?


Du kommer med ogenomtänkta, felaktiga och ibland rent dumma kommentarer. Att du saknar argument är uppenbart. Det är vanligt att flera målsägare har samma målsägarbiträder i ett mål. Av dina påståenden drar jag slutsatsen att du inte har en aning om vad målsägarbiträdets uppgifter är

Så till spammande av tråden. Du och dina gelikar har ägnat över två år att fylla tråden med drygt 53 300 kommentarer. Kommentarer som inte är underbyggda av fakta. Svammel av virrpannor för att uttrycka det enkelt. När jag visar att det mesta som avhandlas i tråden i huvudsak är vanföreställningar uttänkta av paranoida konspirationsteoretiker så anser du att jag spammar tråden. Att jag uppvisar en besserwisserattityd. Att veta mer om fallet Assange än de som skriver i denna tråd är inte svårt. Det är däremot svårt att vara på samma nivå som de flesta som skriver.

Det vore bättre om du kunde ägna dig åt att ta reda på vad som faktiskt hänt i fallet och vilka lagar och regler som gäller. Vore bra om dina kommentarer är underbyggda av fakta. Förstår att det är mycket svårt för dig. Fakta kullkastar ofta en "intressant" teori.

Jag tar mig friheten att bemöta dig då jag har helt annan uppfattning än dig beträffande dina slutsatser om ovannämnda skribenter.

Det är självklart att man kan ha samma ombud om man har samma intresse i saken och ett ömsesidigt förtroende för varandra och advokaten. Det ligger i sakens natur.

Men om man inte blir sedd, så som AA blev av sin advokat CB är det naturligt att man vill byta advokat som tar saken på allvar. Vad det än må vara. SW har säkert också funderingar om advokaten CBs roll och intresse i saken, och då blir det absurt att dela advokat. SW kanske litade på AA och åklagarmyndigheten när advokat förordnades, och visste inte så mycket vid tiden. Hon kan senare ha googlat advokaten, läst omdömen och om advokatens roll i Qvickfallet och börjat undra. Skulle inte förvåna mig om SW också byter advokat, efter att eftertankens krassa verklighet kommer ikapp henne.

Det är viktigt att man har förtroende för sin advokat när man går in i domstol. Advokaten har som uppgift att ta tillvara klientens intresse. Det har visat sig att klienterna AA och SW, hade olika intressen, och även advokaten hade egna intressen och var bekant med ena klienten. Jäv på flera plan.

Särskilt svårt är det när kvinnorna blivit kränkta på subjektiva grunder, som inte är jämförbara. Den ena hade HIV skräck och den andra hämndbegär och producerar en trasig kondom som inte hade med Assange att göra, och undergräver det gemensamma caset för SW i trovärdighet. Det har visat sig i deras fall en dålig ide att dela karl vare sig det är Assange eller en advokat.

Hagamannen är ett korkat exempel, då han våldtog för honom helt okända kvinnor. Kvinnorna hade varit utsatta för samma brott, i en sak med klart bevisläge och duglig åklagare som hade ett underbyggt åtal med bevis som styrkte det åtalet handlade om. Den saken handlade om kvinnor som de facto blivit våldtagna.

AA har varit drivande i att få SW att inse att hon är våldtagen. Jag som utomstående ser det som uppenbart, att från början hade dessa kvinnor inte samma agenda och upplevelse. Och de var inte ens våldtagna i juridisk mening, om vi inte nu skall få ytterligare prejudikat som töjer på lagen och urholkar begreppen.

Dessa kvinnor har blivit intalade att de är våldtagna, i stället för att få den rådgivning de förtjänar av sin advokat. Inte undra på att de blir rädda och söker sig bort från varandra.
Citera
2013-03-31, 14:41
  #53208
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Tydligen kan inte MN läsa och förstå engelska. När översattes HäPM av ÅKM så att JA kan ta del av häktningsbeslutet på sitt eget språk?
Det har fortfarande inte hänt.

För antingen är JA häktad för brottsmisstanken och då skall HäPM översättas av ÅKM eller också är häktningen på grund av att han inte finns på plats för förhör och då gäller inte EAW.
Åklagaren har ingen skyldighet att översätta HäPM.

När väl Assange är åtalad ska material översättas till ett språk han förstår.

Försök igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in