Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-03-12, 14:10
  #70165
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Nu har det gått ytterligare 1 år sedan MN sade sig vilja höra JA. Men ingen ansökan har kommit fram. Det måste väl finnas någon på myndigheten som kan hjälpa till? Och ingen kritik hörs. Nej det är så tyst. Så tyst så.

Lögn. Mig veterligen så har två ansökningar lämnats in och två har avslagits av Ecuador. En tredje skulle skrivas.

Enligt ÅM:

#1
Citat:
16-17 juni 2015 Biträdande åklagaren i ärendet, chefsåklagare Ingrid Isgren, reser till London med ambitionen att förhöra Julian Assange på Ecuadors ambassad. Något tillstånd kommer dock inte, varför förhöret inte kan genomföras.

#2
Citat:
22 december 2015 Åklagaren sänder en begäran, via Justitiedepartementet, till Ecuador om att förhöra honom på Ecuadors ambassad i London.

Januari 2016 Ecuadors riksåklagare avslår, på formella grunder, den svenska åklagarens begära om förhör.

#3
Citat:
Status i ärendet den 9 februari 2016
Den ansvariga åklagaren, överåklagare Marianne Ny, arbetar för närvarande med en förnyad ansökan om att förhöra Julian Assange på Ecuadors ambassad i London. En tidigare ansökan avslogs i januari av Ecuadors riksåklagare.

Att samma utfall kommer att gälla för ansökan #3 är nog ingen högoddsare. Vad svepskälen blir kan det dock vara lite svårare att sia om. Kanske något av:
- Något påhittat formellt svepskäl, typ ett typsnitt eller en papperskvalitet, laserutskrift etc. vars kvalitet anses vara förolämpande av mottagaren
- Referens till UN WGAD och att JA inte längre får förhöras (enligt JA:s advokatkader, dock är kadern inte sampratad eftersom svenska advokatkadern har en annan uppfattning).

Någon som har någon alternativ gissning till trolig avslagen #3?
__________________
Senast redigerad av Anonymare 2016-03-12 kl. 14:21.
Citera
2016-03-12, 14:23
  #70166
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Lögn. Mig veterligen så har två ansökningar lämnats in och två har avslagits av Ecuador. En tredje skulle skrivas.

Enligt ÅM:

#1


#2


#3


Att samma utfall kommer att gälla för ansökan #3 är nog ingen högoddsare. Vad svepskälen blir kan det dock vara lite svårare att sia om. Kanske något av:
- Något formellt, typ ett typsnitt som anses vara förolämpande av mottagaren
- Referens till UN WGAD och att JA inte längre får förhöras (enligt JA:s advokatkader, dock är kadern inte sampratad eftersom svenska advokatkadern har en annan uppfattning).

Någon som har någon alternativ gissning till trolig avslagen #3?


Ja har man inte kompetensen att författa en giltig ansökan, får hon väl gå på kompetensutveckling. Hon borde gå en sån på många områden.

Och vem som förhalar och undviker att föra målet framåt hade du ingen åsikt om. Pajas 😁
Citera
2016-03-12, 14:31
  #70167
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Ja har man inte kompetensen att författa en giltig ansökan, får hon väl gå på kompetensutveckling. Hon borde gå en sån på många områden.

Och vem som förhalar och undviker att föra målet framåt hade du ingen åsikt om. Pajas 😁

Ingen kompetensutveckling i världen kan lära någon göra en ansökan som beviljas av en part som har order om att avslå, helt oaktat ansökans utformning. Ansökan kommer bara att beviljas om JA/kader anser att det skulle gynna deras sida och detta har har ännu inte inträffat och kommer antagligen heller aldrig att ske. Pajaserier kring detta lär vi dock få avnjuta i ett ymnigt och underhållande flöde.
Citera
2016-03-12, 14:39
  #70168
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det vore även intressant om vi kunde få en källa på påståendet att "en MLA kräver att den misstänkte samtycker".

Det är nämligen möjligt att använda en MLA för en massa spännande syften, så som t ex hemlig telefonavlyssning som knappast kräver godkännande av den misstänkte.

Kan det vara så enkelt att Bob menar att ett förhör är meningslöst om den som skall förhöras väljer att inte svara på frågor?

Om det hade legat någon som helst sanning bakom påståendet att det är brist på samtycke från Assange som uteslutit MLA så hade vi nog kunnat förvänta oss att bli upplysta om det utav Marianne Ny istället för att den informationen skulle behöva komma via en av trådens kroniska lögnare.
Du är duktig på att komma med påståenden som saknar stöd av fakta.

Först till ditt första dumma påstående. Hemlig telefonavlyssning är inte förhör. Är vi överens om det.

Sen till ditt "Det vore även intressant om vi kunde få en källa på påståendet att "en MLA kräver att den misstänkte samtycker"."

Att MLA kräver samtycke är något man vet om man känner till lite om lagstiftning. Att du saknar den kunskapen är tydligt. Slutsatsen jag drar av det att du inte kontrollerat så mycket annat heller.

Innan jag ger dig en källa på uppgiften om att förhör med MLA kräver samtycke vill jag veta vad du gör när du fått källa på det.

Kommer du erkänna att du har fel när det gäller allt som har att göra med Assange och förhör med MLA?

Kommer du att be om ursäkt för att du i ett antal kommentarer byggt dina felaktiga argument på att du är okunning?

Tala om för mig vad du ska göra när du får kunskap så ska jag fundera på om jag ska ge dig det eller inte.
Citera
2016-03-12, 14:58
  #70169
Medlem
wtfuks avatar
Påstående : Marianne Ny hatar Anna Ardin och vägrade ge henne upprättelse.

Påstående : Marianne Ny lutar sig mot OTANs sista utpost i ärendet Sofia Wilén.
Citera
2016-03-12, 15:48
  #70170
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
......invektiv.......

Kommer du erkänna att du har fel när det gäller allt som har att göra med Assange och förhör med MLA?

invektiv..........

Du kanske missade min tidigare fråga:

Visa när och var Assange sagt att han inte samtycker till ett MLA-förhör.
Citera
2016-03-12, 15:56
  #70171
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Du är duktig på att komma med påståenden som saknar stöd av fakta.
Och ändå kunde du inte citera ett sådant...

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Först till ditt första dumma påstående. Hemlig telefonavlyssning är inte förhör. Är vi överens om det.
Ja, det var därför jag var tydlig med att ange att det var ett exempel på vad MLA kan användas till. Du förstår att jag är lite noggrannare med detaljer än dig. Men du får väldigt gärna berätta hur en hemlig telefonavlyssning kan ske efter samtycke från den misstänkta.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Sen till ditt "Det vore även intressant om vi kunde få en källa på påståendet att "en MLA kräver att den misstänkte samtycker"."

Att MLA kräver samtycke är något man vet om man känner till lite om lagstiftning. Att du saknar den kunskapen är tydligt. Slutsatsen jag drar av det att du inte kontrollerat så mycket annat heller.
Nej, det är väl onödigt att jag lägger tid på att göra ditt jobb åt dig. Det är ju du som kommit med påståendet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Innan jag ger dig en källa på uppgiften om att förhör med MLA kräver samtycke vill jag veta vad du gör när du fått källa på det.
Nu pratar du specifikt om förhör via MLA, intressant att du alltså skall ge källa på något annat än det jag citerade.

Det första jag gör när jag får en källa till uppgiften är att kontrollera om den verkar korrekt. Din trovärdighet är som bekant väldigt låg.
Nästa sak jag gör är en egen bedömning av vilken betydelse uppgiften har i sammanhanget. (Vilket the saint, med flera, redan gjort genom att ifrågasätta ditt andra påstående om att samtycke skulle ha saknats, vi får väl se om du gör lika stor sak av att presentera källa på det...)

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Kommer du erkänna att du har fel när det gäller allt som har att göra med Assange och förhör med MLA?
Till skillnad från dig så har jag inga problem alls att erkänna att jag har fel när så sker. Att jag skulle ha fel i ALLT som har med Assange och förhör att göra verkar dock väldigt osannolikt. Jag får nog ta ställning till det om det händer helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Kommer du att be om ursäkt för att du i ett antal kommentarer byggt dina felaktiga argument på att du är okunning?
Nej varför skall jag be om ursäkt för att någon som oftast ljuger eventuellt inte råkade att göra det i ett specifikt fall. Misstänksamheten mot dig kommer ju att kvarstå och det kommer även i fortsättningen att finnas skäl att kräva källor på allt du påstår. Har man upprepade gånger ljugit om fakta så har man, och jag har till skillnad från dig inte fastnat med fingrarna i den syltburken.

Men visst om du slutar ljuga och vilseleda i största allmänhet och sedan ber om ursäkt för den saken så lovar jag att också be om ursäkt i efterhand om jag skulle råka bete mig på det viset i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Tala om för mig vad du ska göra när du får kunskap så ska jag fundera på om jag ska ge dig det eller inte.
Oj, det var värst vad stor sak du gör av det. Är det första gången, du påstått något som är sant, eller varför detta Gollum-beteende?
__________________
Senast redigerad av kurrekotte 2016-03-12 kl. 15:58.
Citera
2016-03-12, 16:00
  #70172
Medlem
wtfuks avatar
För lämplig diskussion om tråden hänvisas till (FB) Assange-tråden korrupt och saboterad.
Citera
2016-03-12, 16:27
  #70173
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Påstående : Marianne Ny hatar Anna Ardin och vägrade ge henne upprättelse.

Påstående : Marianne Ny lutar sig mot OTANs sista utpost i ärendet Sofia Wilén.

Källa på detta? En åklagares roll är vare sig att älska eller hata den misstänkte utan att driva förundersökningen vidare fram till ev. åtal. Att genomföra detta i ett fall där den misstänkte först flyr landet och sen flyr undan rättvisan in på en ambassad kan banne mig inte vara lätt. Man kan på goda grunder starkt ifrågasätta om asylrätten borde justeras i något avseende för att förhindra missbruk av detta slag.

Vad menar du med OTAN i detta sammanhang? Förklara vad du avser.
__________________
Senast redigerad av Anonymare 2016-03-12 kl. 16:29.
Citera
2016-03-12, 16:30
  #70174
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nu pratar du specifikt om förhör via MLA, intressant att du alltså skall ge källa på något annat än det jag citerade.
Diskussionen har rört sig om varför förhör med MLA inte genomförts. Det har inte rört sig om hemlig telefonavlyssning eller möjlighet till att göra beslag o.dyl.

Jag ställer nu en enkel fråga till dig som du kan besvara med ett ja eller ett nej.

Håller du med mig om att det krävs att den misstänkte samtycker till att förhöras för att man ska kunna använda MLA?

Om du svarar nej, vill du ha en källa på att du har fel?

Om du får en källa som visar att du har helt fel, vad gör du då?
Citera
2016-03-12, 16:34
  #70175
Medlem
Hade du nåt svar på frågan som The Saint ställt till dig flera gånger Bob?

Citat:
Visa när och var Assange sagt att han inte samtycker till ett MLA-förhör.
__________________
Senast redigerad av Gugge-B 2016-03-12 kl. 17:08.
Citera
2016-03-12, 17:11
  #70176
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gugge-B
Hade du nåt svar på frågan som The Saint ställt till dig flera gånger Bob?
Kommer svara på det. Vill först reda ut Kurrekottes svammel.

För din information är frågan är besvarad i tråden långt tidigare. Men du kommer och The Saint kommer få svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in