(Ofullständig) skiss av en liten del av klientindustriella komplexa nätverk, som utgör Dilsa Demirbag Stens födkrok.
-----
2010 skriver GT/Expressen:
Citat:
Skribenten och debattören Dilsa Demirbag-Sten axlar manteln efter Ingrid Lomfors, nyutnämnd chef på statliga Kulturbryggan.
-Utvecklingen är oroväckande. Alla de krafter som verkar för ett öppet och tolerant samhälle behövs mer än någonsin, säger Demirbag-Sten.
Ang Ingrid Lomfors
Citat:
Det har nu gått ett och ett halvt år sedan Ingrid Lomfors under uppmärksammade former sparkades från jobbet som chef för Stadsmuseet i Göteborg av chefen för kulturförvaltningen Björn Sandmark. Han tyckte inte bara att hon var olämplig som museichef, han tyckte dessutom inte att det fanns ett jobb hon passade för i Göteborgs kulturvärld, utan sparkade henne till en kostnad av ett par miljoner för Göteborgs skattebetalare.
Men det finns en värld utanför Göteborgs kulturförvaltning med en annan syn på Lomfors kapacitet. Under den här tiden har Lomfors varit projektledare för Stiftelsen Culture without Borders Foundation – en nybildad stiftelse som vill använda kultur i integrationsarbetet. Och i går utnämndes hon av kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth till chef för Kulturbryggan som ska stödja förnyelse och utveckling på kulturområdet efter nedlagda Framtidens kultur. Här ska det nyskapande, oupptäckta och experimenterande stimuleras, det som annars kan ha svårt att få offentliga medel.
http://www.expressen.se/gt/kultur/lo...for-fornyelse/
14 maj 2013 meddelar "Kulturbryggan":
Citat:
Nu har kanslichef Ingrid Lomfors lämnat Kulturbryggan och flugit vidare till nästa äventyr som generalsekreterare för Judiska församlingen i Stockholm.
http://www.kulturbryggan.se/2013/05/lycka-till-ingrid/
Ang. Berättarministeriet:
Citat:
Berättarministeriet är ett samverkansprojekt mellan kommun, näringsliv och den ideella sektorn. Vi har grundats utifrån ett gemensamt ansvarstagande där alla bidrar till verksamheten.
Initiativtagare till Berättarministeriet är stiftelsen Culture without Borders och skrivarverkstäderna är inspirerade av 826 National.
http://berattarministeriet.se/om-oss/
(I Sverige är den s.k. "ideella" sektorn i stor utsträckning skattefinansierad.)
Ang.
Culture without Borders
Citat:
Finansmannen Robert Weil har genom åren engagerat sig i en rad kulturprojekt. Han har bland annat startat och finansierar konsthallen Magasin 3 och Judiska Teatern.
Regelbundet har han också uttryckt åsikten att kapitalister, som han själv, måste ta ett ökat samhällsansvar och minska klyftorna i samhället.
Nu har Weil tagit ett nytt initiativ i och med bildandet av stiftelsen Culture without borders.
- Idag är svenskhet inte samma sak som för 50 år sedan. Som svensk kan man ha olika identiteter, vilket är en självklarhet i USA, säger investmentbolaget Proventus ägare Robert Weil,, till Newzglobe.
- Du kan till exempel vara jude, gay och svensk.
Vad vill du uppnå med stiftelsen?
- Att undvika att unga personer, som inte tillhör majoritetssamhället, hamnar i utanförskap. Vi behöver stärka den dubbla identiteten hos de unga.
- Vi måste börja med de unga, så att de känner sig stolta över att ha flera identiteter."
https://www.flashback.org/t1283539
STIFTELSEN CULTURE WITHOUT BORDERS FOUNDATION
Orgnr: 802426-3728
http://www.lokaldelen.se/foretag/Sto...173C4869429770
Berättarministeriets personal domineras av kvinnor.
http://berattarministeriet.se/om-oss/medarbetare/
http://berattarministeriet.se/om-oss/styrelse/
Såvitt jag kunnat utröna, så var Jonas Modig Styrelseordförande i
Culture without Borders (2010) samtidigt som han är (och var?) styrelseledamot i Berättarministeriet. Även Demirbag Sten är (eller var) styrelseledamot i båda organisationerna.
En annan liten del av det klientindustriella komplexet är "Kulturstiftelsen", som beskriver stöd till
Culture without Borders som ett av sina (avslutade) projekt.
Citat:
PostkodLotteriets Kulturstiftelses målsättning är att verka i linje med PostkodLotteriets vision om en bättre värld. Syftet är att skapa en positiv social effekt för en större grupp människor genom kulturella uttryck och former.
http://kulturstiftelsen.se/om-oss/
http://kulturstiftelsen.se/projekt/berattarministeriet/
2010 kunde man läsa, att följande ingick i styrelsen för stiftelsen
Culture Without Borders:
Citat:
Jonas Modig är stiftelsens ordförande. Han har haft olika uppgifter som förläggare och förlagschef inom Bonniers och har också varit ordförande i Svenska Förläggareföreningen och Federation of European Publishers. Han har skrivit tre diktsamlingar utgivna på Norstedts.
Dilsa Demirbag Sten är författare och kolumnist i Expressen, Östgötakorrespondenten och Göteborgsposten. Hon är engagerad i det kurdiska erkännandet av folkmordet på Armenierna. Hon har arbetat på Riksteatern och Amnesty
Henrik Bachner är fil dr i idéhistoria och författare. Hans forskning rör framför allt antisemitism och politisk extremism.
Sven Hagströmer är ordförande i Investment AB Öresund, Avanza och Klarna samt styrelseledamot i eWork Scandinavia och Insplanet. Han sitter i styrelsen för bla Raoul Wallenberg Academy och är en engagerad mentor åt rektor och elever på Ross Tensta Gymnasium. Sven Hagströmer är ordförande i Hagströmerbibliotekets vänförening vid Karolinska Institutet.
Ingrid Lomfors är docent i historia vid Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar i huvudsak om svensk-judisk historia. Hon har bla. skrivit om judiska flyktingar, Sveriges relation till Nazityskland, myten om Folke Bernadotte och de vita bussarna.
Jonathan Metzger är filosofie doktor i Ekonomisk historia. Han är forskare i Urbana och regionala studier på KTH.
Robert Weil är ordförande av i Proventus AB, Judiska Teatern i Sverige och Magasin 3 Stockholm Konsthall. Proventus är också djupt involverade i Batsheva Dance Company.
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pr...tledare-477859
Idag verkar
Qaisar Mahmood vara styrelseledamot i
Culture without Borders, varför styrelsen kanske har genomgått en del förändningar. Jag har tyvärr inte lyckats hitta någon redovisning av hur styrelsen för
Culture without Borders idag ser ut.
Citat:
Qaisar Mahmood
Ledamot sedan 2013. Född 1973. Fil. Kand. i statsvetenskap samt socionomexamen.
Enhetschef, Kulturarvsenheten, Riksantikvarieämbetet.
Övriga styrelseuppdrag: Styrelseledamot Culture without borders.
Tidigare operativa uppdrag: Riksrevisionen, Regeringskansliet, Svenska Kommunförbundet, Integrationsverket. (min fetstil)
http://www.dramaten.se/Dramaten/Om-D...ing/Styrelse1/
-----
Densistasovjet undrar:
Citat:
Ursprungligen postat av
densistasovjet
Var står egentligen Dilsa Demirbag Sten i dessa frågor? Jag kan ibland inte bli klok på henne. Hon verkar för mig glida fram i en det ena, än det andra projektet som alltid handlar om antingen hennes uppväxt eller något integrationsprojekt som typ det senaste med berättarministeriet som om man ska vara elak egentligen är som vilken bra svenska lektion som helst men som då överöses med skattepengar och "fina" människor i styrelsen får tillfälle att visa sin altruistiska sida samtidigt som man aldrig behöver själv beblanda sig med blattar.
Är det en medveten taktik att alltid prata om dessa frågor men aldrig komma med någon egentligen lösning?
Svaret på frågan är, att Dilsa Demirbag Sten är en utpräglad gruppegoist, som personligen har ekonomiska intressen i det klientindustriella komplexet. Detta styr hennes ställningstaganden.