Citat:
Ursprungligen postat av Technetium
Ta socialtjänsthandläggare som ett ypperligt exempel.
Många av dessa har arbetat upp sig mest för att det inte funnits särskilt mycket konkurrens. De har också ofta kommit upp till toppositioner genom att vara misstagsbefriade, d.v.s. inom myndigheter är den enda garantin för att komma långt ofta att inte göra misstag samt sitta kvar tillräckligt lång tid så att de som gör misstag faller bort och ur vägen. Detta banar väg för att ointelligenta kommer upp sig, som helt enkelt inte klarar lösa svåra och komplexa problem.
För att bli socialsekreterare krävs att du utbildat dig till socionom. Man jobbar sig inte upp till att bli socialsekreterare, du får jobbet som nyexaminerad. Man kan inte jobba sig särskilt högt upp som socialsekreterare. Du kan bli gruppledare, sen IFO-chef, sen kanske socialchef. Men en nyexad socialsekreterare sitter med exakt samma ansvar som någon som jobbat i 20 år. Så för att vara en tråd om intelligens gav du ett ypperligt dåligt exempel.
Gällande kvinnors ofattbara låga intelligens förstår jag inte i vilken värld du lever. Ja självklart finns det otroligt korkade kvinnor, likaså otroligt korkade män. Jag anser inte att det är en genusfråga, utan en personfråga. Människor använder sin intelligens väldigt olika också. En del är ju väldigt boksmarta men kan inte fungera i samhället, andra är "streetsmarta" men är inte så bildade pga ointresse.
För att svara på din fråga så nej jag anser inte att man ska kvoteras in. Jag anser att alla ska tävla på samma grunder, alla ska ha samma lön för samma arbete och könet bör vara helt ointressant egentligen. Med undantag vissa speciella arbetsplatser som gör att könstillhörigheten måste beaktas.