2011-03-11, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du är förmodligen en aspie. De som gapar högt om IQ tester brukar vara det. Du vet innerst inne att du inte är riktigt riktig. Det stör dig något fruktansvärt du inte förstår känslor, har låg intuition- och abstraktionsförmåga. Istället för att acceptera detta faktum försöker du istället att nedvärdera de egenskaperna, och likt ett tjurigt barn stör du dig på personer som inte är som du. Du vill så gärna ha rätt, men du kommer aldrig att bli en hel människa.
Kanske... en mycket ung aspie? Jag är också en aspie men medelålders, och jag tänker aldrig i termer av intelligens eller ej intelligens. Jag har läst i den här tråden av och till och ofta blivit road men också sorgsen. Att hela tiden gå och tänka på hur IQ-intelligent man är, och hur IQ-korkade andra är, måste göra livet både ängsligt och glädjelöst. Mina vänner har jag valt att ha i mitt liv för att de är kloka och varma och rättrådiga, de har livsvisdom och generositet. IQ spelar faktiskt i det stora sammanhanget ingen större roll. När man inser det blir livet oändligt roligt och rikt.
Citera
2011-03-11, 23:23
Medlem
gralehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technetium
Unga tjejer, även över 20 år anser jag ofta ha så låg intelligens att de har problem att klara sig själva.

Jisses.
Jag tycker verkligen, verkligen synd om dig.
Verkligen.

Men du har tur att idag är det lagligt att vara homosexuell, så kör på och lycka till
Citera
2011-03-11, 23:47
Medlem
Okandanvandares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinoRojo
Borgerlig, kvinnofientlig, reaktionär machopropaganda bara. Det finns inga intelligensskillnader mellan könen.

Varför skulle det inte kunna finnas det? Var realistisk nu, män och kvinnor är inte lika bra på allt, därför är det omöjligt att deras uppbyggnad på cellnivå är lika. Detta talar ju även för att kvinnor i genomsnitt kanske är smartare än män, men varför ska man dra alla över en kam och säga att alla är lika?

Edit: Absolut ingen naturvetenskaplig utbildning inom ämnet, ej heller några källor för detta, bara spekulerar.
Citera
2011-03-11, 23:49
Medlem
LittlePerverts avatar
Citat:
Ta socialtjänsthandläggare som ett ypperligt exempel.

Många av dessa har arbetat upp sig mest för att det inte funnits särskilt mycket konkurrens. De har också ofta kommit upp till toppositioner genom att vara misstagsbefriade, d.v.s. inom myndigheter är den enda garantin för att komma långt ofta att inte göra misstag samt sitta kvar tillräckligt lång tid så att de som gör misstag faller bort och ur vägen. Detta banar väg för att ointelligenta kommer upp sig, som helt enkelt inte klarar lösa svåra och komplexa problem.

För att bli socialsekreterare krävs att du utbildat dig till socionom. Man jobbar sig inte upp till att bli socialsekreterare, du får jobbet som nyexaminerad. Man kan inte jobba sig särskilt högt upp som socialsekreterare. Du kan bli gruppledare, sen IFO-chef, sen kanske socialchef. Men en nyexad socialsekreterare sitter med exakt samma ansvar som någon som jobbat i 20 år. Så för att vara en tråd om intelligens gav du ett ypperligt dåligt exempel.

Gällande kvinnors ofattbara låga intelligens förstår jag inte i vilken värld du lever. Ja självklart finns det otroligt korkade kvinnor, likaså otroligt korkade män. Jag anser inte att det är en genusfråga, utan en personfråga. Människor använder sin intelligens väldigt olika också. En del är ju väldigt boksmarta men kan inte fungera i samhället, andra är "streetsmarta" men är inte så bildade pga ointresse.

För att svara på din fråga så nej jag anser inte att man ska kvoteras in. Jag anser att alla ska tävla på samma grunder, alla ska ha samma lön för samma arbete och könet bör vara helt ointressant egentligen. Med undantag vissa speciella arbetsplatser som gör att könstillhörigheten måste beaktas.
Citera
2011-03-11, 23:49
Medlem
Okandanvandares avatar
Citat:
Unga tjejer, även över 20 år anser jag ofta ha så låg intelligens att de har problem att klara sig själva.

Gillar att detta syftar på kvinnans hela liv
Citera
2011-03-11, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ninking
Hur tror du folk får chefspositioner o dylikt? Via lotto? Meriter är vad som räknas när någon anställs, då en merit kan ses som färdighet uttryck i praktiken. Utan kompetens är det svårt att ta sig uppåt.
De tar över pappas position.
Citera
2011-03-12, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okandanvandare
Varför skulle det inte kunna finnas det? Var realistisk nu, män och kvinnor är inte lika bra på allt, därför är det omöjligt att deras uppbyggnad på cellnivå är lika. Detta talar ju även för att kvinnor i genomsnitt kanske är smartare än män, men varför ska man dra alla över en kam och säga att alla är lika?

Edit: Absolut ingen naturvetenskaplig utbildning inom ämnet, ej heller några källor för detta, bara spekulerar.

Det finns studier som visar att de biologiska skillnaderna är en myt. Jag orkar inte leta upp det just nu men du kan ju googla, annars kan jag länka till det imorgon istället.
Citera
2011-03-12, 01:05
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinoRojo
Det finns studier som visar att de biologiska skillnaderna är en myt. Jag orkar inte leta upp det just nu men du kan ju googla, annars kan jag länka till det imorgon istället.
mmm vi väntar med spänning.
Citera
2011-03-12, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
mmm vi väntar med spänning.

Citat:
Det finns ingen "kvinnlig" hjärna. Det finns en mänsklig hjärna.

Enligt henne är det bara på några små begränsade områden som mäns och kvinnors hjärnor är olika, och skillnaderna är små: mellan fem och tio procent. Två personer av samma kön kan ha hjärnor som skiljer sig mer än så.

Janet Shibley Hyde menar att det är ett misstag att ta för givet att skillnader i hjärnan automatiskt leder till olika beteenden, utan att undersöka saken med psykologiska test.

Den populära bilden av enorma skillnader mellan könen är alltså osann, och kan leda till kostnader för samhället och enskilda individer, enligt Janet Shibley Hyde. Lärare och föräldrar kan till exempel missa flickor med anlag för matematik.

Janet Shibley Hydes sammanställning visar att män och kvinnor i genomsnitt är lika bra på matematik. Men forskare har hävdat att männen dominerar bland de riktigt intelligenta (och de riktigt ointelligenta). På specialutbildningar för mycket begåvade barn i USA går också betydligt fler pojkar än flickor.

- Men vid internationella matematiktävlingar är flickor från Rumänien och Kina helt överlägsna pojkar från USA. De kommer från samhällen som uppmuntrar även flickor att hålla på med matematik, säger Janet Shibley Hyde.

Internationella jämförelser mellan femteklassare i USA, Taiwan och Japan visar samma sak: de asiatiska flickorna räknar betydligt bättre än de amerikanska pojkarna.

- Kulturella skillnader är mycket, mycket större än skillnader mellan könen, säger Janet Shibley Hyde.

En annan forskare som studerat konsekvenserna av en felaktig bild av kvinnor är Claude M Steele, professor på institutionen för psykologi vid Stanforduniversitetet i USA. Hans forskning visar tydligt att den allmänna uppfattningen att kvinnor är underlägsna män i matematik gör att kvinnor presterar sämre. Claude M Steele kallar fenomenet för hotet från stereotypen.

- Även om ingen runt omkring säger något blir kvinnor påverkade av stereotypen. Väljer de ändå att ägna sig åt matematik blir de stressade av att hela tiden behöva bevisa att fördomarna inte stämmer, säger han.

I skolan klarar pojkar och flickor matematiken lika bra. Även på introduktionskurser på amerikanska universitet får kvinnliga studenter lite högre betyg än de manliga. Men på högre nivåer lyckas männen bättre. Claude M Steele och hans kolleger ville se om det kan förklaras av hotet från stereotypen eller om det beror på biologiska skillnader. De studerade studenter som läst matematik en termin och fått höga betyg, som visste om att de var begåvade, och som tyckte att den matematiska begåvningen var viktig för deras självbild. När dessa högintelligenta studenter fick göra ett mycket svårt prov, som egentligen kräver flera års ytterligare matematikstudier, klarade sig männen i genomsnitt mer än dubbelt så bra som kvinnorna. Men om testledaren först talade om att män och kvinnor tidigare alltid klarat just detta prov lika bra, lyckades kvinnorna lika bra som männen. Det enda som krävdes för att kvinnorna skulle prestera lika bra som männen var alltså att de fick höra att de kunde göra det. Om det fanns medfödda biologiska skillnader hade naturligtvis männen klarat provet bättre än kvinnorna i båda fallen, oavsett vad testledaren sagt.

Andra forskargrupper runt om i världen har upprepat och bekräftat Claude M Steeles slutsatser i mer än hundra publicerade studier.

Forskarna har alltså visat att fördomar direkt kan påverka hur bra kvinnor lyckas på ett matematikprov. Så länge folk tror att män är bättre på matematik kommer kvinnliga matematiker att känna att de behöver kämpa hårdare för att visa att de duger, och prestera sämre när de blir frustrerade.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/m...r-lika-som-bar
Citera
2011-03-12, 01:43
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molnika
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/m...r-lika-som-bar

Och 10% skillnad är irrelevant för att det ibland finns ungefär lika stora skillnader inom samma kön? Det finns en jävla massa trådar här på FB som radar upp precis vad som skiljer en manlig kontra en kvinnlig hjärna. Att säga att de är "en och samma" är som att säga att det inte finns grape och citroner, bara citrusfrukter - för, skillnderna mellan grapefrukter är ibland större än de mellan citroner och grapefrukter.
Citera
2011-03-12, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Och 10% skillnad är irrelevant för att det ibland finns ungefär lika stora skillnader inom samma kön? Det finns en jävla massa trådar här på FB som radar upp precis vad som skiljer en manlig kontra en kvinnlig hjärna. Att säga att de är "en och samma" är som att säga att det inte finns grape och citroner, bara citrusfrukter - för, skillnderna mellan grapefrukter är ibland större än de mellan citroner och grapefrukter.

Du går alltså emot dessa senaste hundratal studierna som visar att intelligensen är närapå densamma för att det är utrett på flashback. Det var ju duktigt av dig. Imponerande intelligent slutsats.

Kan du ta fram någon av de studierna du säger emot och bryta ner den och förklara på vilket sätt den är felaktig? Du har förstås läst flera av dem men ta gärna den som dn hänvisade till. Det kan bli intressant.
Citera
2011-03-12, 02:00
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molnika
Du går alltså emot dessa senaste hundratal studierna som visar att intelligensen är närapå densamma för att det är utrett på flashback. Det var ju duktigt av dig. Imponerande intelligent slutsats.

Kan du ta fram någon av de studierna du säger emot och bryta ner den och förklara på vilket sätt den är felaktig? Du har förstås läst flera av dem men ta gärna den som dn hänvisade till. Det kan bli intressant.

Nej, jag skrev inget om intelligensen, jag skrev att det är skillnad på den manliga och den kvinnliga hjärnan. Det är skillnader i vit och grå hjärnsubstans, bland annat.

Btw, vad är poängen med din nedsättande ton? Den leder väl knappast någonvart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in