Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-14, 18:47
  #4957
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Spelade vid lanseringen och tyckte spelet var skoj men störde mig mycket på byggandet och att man var tvungen att resa mellan områdena och försvara jämt och ständigt.

Om man skulle köra igång en save och man vill utesluta ovanstående, kanske lite mer vapen, fiender etc.

Vilka moddar är ett måste då?
sim settlement är det du vill ha, man bygger inte utan istället pekar man med hela handen att där ska det finnas ett hus, där ska det byggas en liten farm, där ska det finnas en skjutbana, där kan vi ha en park....och sen skjuter man bara till resurserna så bygger invånarna upp allt själva, för mig är denna modden ett måste, kan få riktigt snygga settlements med relativt lite arbete och en enkel settlement med 10 invånare tar typ några minuter att fixa, kolla youtube finns lite klipp om det.

Mods som fixar hur invånarna fungerar så man inte måste gå in manuellt och detaljstyra varje enskild invånare är ett krav för mig.

Mods för att ställa in hur attacker ska fungera eller helt tas bort, eller varför inte låta en settlement bli attackerad av 100 mutants

Inte kollat men borde vid det här laget finnas mods som kan automatisera krigandet på basis av hur bra försvarad en by är relativt till hur stark attacken är så man inte måste närvara.
Citera
2024-04-15, 06:22
  #4958
Medlem
Embas avatar
Tack, blir förmodligen en save till hösten.
Citera
2024-04-15, 06:32
  #4959
Medlem
EastClintfoods avatar
När man ser rubriken dyka upp. Blir man lite sugen att lira spelet men vetefasen om man pallar om att göra alla uppdrag igen. Har för bra minne så det blir bara uppreping. När ni tipsar om mods, blir det så stor skillnad?
__________________
Senast redigerad av EastClintfood 2024-04-15 kl. 06:36.
Citera
2024-04-15, 06:45
  #4960
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
...Mods för att ställa in hur attacker ska fungera eller helt tas bort, eller varför inte låta en settlement bli attackerad av 100 mutants

"player.placeatme 000A0EE8 300 Glowing Ones" fungerar också bra!

Glöm dock inte "tdetect" innan du spawnar dem, det kan bli lite stökigt annars... När du har hittat en säker plats efter det att du har spawnat dem (gärna ett hustak), tdetect igen, sedan så är det bara att meja ned dem, dessutom så är detta ett bra sätt att levla på. När röken skingras så är det bara att låta en Mr Tidy rensa upp platsen ifråga.
Citera
2024-04-15, 07:19
  #4961
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
"player.placeatme 000A0EE8 300 Glowing Ones" fungerar också bra!

Glöm dock inte "tdetect" innan du spawnar dem, det kan bli lite stökigt annars... När du har hittat en säker plats efter det att du har spawnat dem (gärna ett hustak), tdetect igen, sedan så är det bara att meja ned dem, dessutom så är detta ett bra sätt att levla på. När röken skingras så är det bara att låta en Mr Tidy rensa upp platsen ifråga.
Inte riktigt samma sak, att se mutanterna mötas av 20st mininuke turrets är en underbar syn sen får man så mycket loot så det är löjligt
Citera
2024-04-15, 07:28
  #4962
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
När man ser rubriken dyka upp. Blir man lite sugen att lira spelet men vetefasen om man pallar om att göra alla uppdrag igen. Har för bra minne så det blir bara uppreping. När ni tipsar om mods, blir det så stor skillnad?
I hear ya, skulle vilja spela om f3 men minns för mycket :/

Beror lite på vilka mods du väljer, jag kör gärna med mods som gör fienden starkare o smartare så fienden faktiskt är farlig och inte bara en smärre irritationsmoment.
Finns gott om mods som lägger till nya områden, en del av dessa är i det närmaste dlc-storlek, nya uppdrag, nya karaktärer, mer gräs o träd etcetera finns hur mycket som helst.

Gör lite sökningar, mest populärt under 30 dagar, mest populärt all time, mest nedladdat, mest endorsed...och bläddra runt lite.
https://www.nexusmods.com/fallout4
Citera
2024-04-15, 08:57
  #4963
Medlem
zBr9s avatar
Blev också sugen efter att ha börjat med serien, spelade inte FO4 speciellt mycket på grund av allt jävla settlement byggande och repetativa quests kring det, men tänkte ge det en chans till PS5 eftersom next gen patchen är på väg. Alltid kul att ha igång en save och småspela lite då och då när man har tid över
Citera
2024-04-16, 18:06
  #4964
Moderator
Arne.Ankas avatar
Eftersom det kan finnas typ 20 varianter på 1 enda sak(brända böcker till ex finns det 4 varianter på) så är det rätt arbets och tidsintensivt att rensa bland grejerna, finns det nån mod som snabbar upp detta? till ex dumpar allt relevant rätt i settlement workshop?
Citera
2024-04-16, 18:22
  #4965
Medlem
carminaburanas avatar
det här med settlements låter ju skittrist.
Citera
2024-04-16, 18:30
  #4966
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Eftersom det kan finnas typ 20 varianter på 1 enda sak(brända böcker till ex finns det 4 varianter på) så är det rätt arbets och tidsintensivt att rensa bland grejerna, finns det nån mod som snabbar upp detta? till ex dumpar allt relevant rätt i settlement workshop?
Skräp (typ brödrostar osv) kan du montera ned till ursprungskomponenterna via en "Workbench"
Finns nån funktion där som skrotar allt som inte är vapen vill jag minnas?
Kan ha fel dock då det är några år sedan jag spelade Fallout 4 senast!

Alltså: Du behöver inte dumpa allt skrot som du har plockat upp i ditt "Safe house", utan du kan plocka isär skräpet för att sedan använda komponenterna till mer matnyttiga grejer!
Om du är nervös över att ha skrotat en pryl som kanske behövs till ett senare uppdrag så kan du simma lugnt!

(Trodde du visste detta redan, gammal Vault-Dweller som du är haha!)

Antar därför att du är en hoarder och vill spara allt unikt som du hittar? (Jag är litet likadan hehe)
Isof så känner jag inte till någon FO4 mod (I Skyrim så fanns det flera bra moddar för det ändamålet)
så mitt tips till dig blir helt enkelt att dedicera vissa lockers till en viss typ av byte!
Det var så som jag gjorde iaf!
Citera
2024-04-16, 21:01
  #4967
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
det här med settlements låter ju skittrist.
jo det är ingen höjdare men går att strunta i om man vill.
Citera
2024-04-16, 22:35
  #4968
Medlem
GreenBastards avatar
Själv fick jag inte sim-settlement att fungera något vidare men det var när det var rätt så nytt så nu kanske det är bättre optimerat.

Några moddar jag tycker är ett måste är mörka nätter, headshots, en mod som gör så att plasma och laser vapen har coolare dödsanimationer, med plasman blir de en pöl och med lasern brinner de upp så det bara blir ett skelett med lite bränt kött kvar. Sen gillade jag modden som gör så laser vapen skjuter en laser projektil likt star wars och klassisk sci fi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback