Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-28, 14:57
Medlem
Basfrostens avatar
"Härligt". Det är så förbannat falsk och Gina Dirawi att jag vet inte vad. Blä, usch och fy.
Citera
2013-10-28, 16:21
Medlem
PeterNosters avatar
TS skriver 2004:

Citat:
"en kopp fika" (kim andersson i sällskapsresan)
"goddags pilt" (bara SÅ äckligt)

På den första. Fika är luffarspråk för kafi d.v.s kaffe. Är det "kopp fika" som TS retar sig på. Personligen tycker jag kaffe är äckligt.

På den andra. Det äckligaste med det uttrycket är väl särskrivningen. Om särskrivningar tycker jag inte.
Citera
2013-10-29, 20:37
Medlem
Solingens avatar
Kvinnoöde

Det är så löjligt och nästan en förolämpning mot personen vars liv man syftar på, det är förminskande på något sätt.
Citera
2013-10-29, 21:57
Medlem
johnlund213s avatar
I fjol låter förfärligt och jag kan inte låta bli att tänka på fiol när jag hör det..
Citera
2013-10-30, 08:22
Medlem
skrudiss avatar
Jag stör mig på när uttrycket "saken är den att...", när det används i ett försök att vara överlägsen. Har en person i min närhet som lite väl ofta inleder meningar av större allvar/vikt så.
Citera
2013-12-10, 04:14
Medlem
Oscaris avatar
Hatar när idioter alltid avslutar med "just saying" efter sina kommentarer på nätet.
Uttryck som "epic" och "never forget" är så jävla urvattnade också.
Citera
2013-12-11, 13:16
Medlem
Mikojans avatar
Jag störs av "en dag på kontoret" som används i tid och otid för beskriva rutiner i vardagslivet. "I tid och otid" är också störande
Citera
2013-12-12, 21:03
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
... Uttryck som [1] "epic" och [2] "never forget" är så jävla urvattnade också.
1. I svensk text duger »epokgörande« utmärkt; det är inte lika slitet.

2. När gäster i SVT-Agenda och SVT-Aktuellt drar till med »Vi ska inte glömma att ...« då får jag spader.

Fritt komprimerat:
... Vi ska inte glömma att det FRA gör är lagligt eftersom riksdagen 2008 bestämde att det som FRA gör är lagligt. Vi får inte glömma att så gör alla stater. Vi ska inte glömma att sådan verksamhet är hemlig till sin natur. ...Vi ska inte glömma att glesbygdsborna bara har 300 meter till apoteket, om de bara får ändan ur vagnen och flyttar till Östermalm. ...
Citera
2013-12-13, 11:20
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sister_saviour
jag har en samling äckliga ord och meningar:

"söstra mi" (birk borkasson till ronja)
"gotter" (anne frank menar godis)
"en kopp fika" (kim andersson i sällskapsresan)
"goddags pilt" (bara SÅ äckligt)
"peta in en pinne i brasan" (PETA!?!?)
"god aptit" (ja ni ser)
"grabbarna grus"(ni har förstått konceptet va)
"rosmarin"
"dase"
"kravatt"
"spänna på"
"godartad prostataförstoring"

ja nu borde ni förstått konceptet. hjälp mej nu att hitta fler, så att vi kan förgöra dom!!!

Ja, spänna på vore rätt schysst att va utan. Men rosmarin? Vad ska du byta ut det mot?
Citera
2013-12-13, 11:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av healing79
Ja, spänna på vore rätt schysst att va utan. Men rosmarin? Vad ska du byta ut det mot?

Tror inte inläggsskaparen har så bra koll på sammanhanget. Det var nog mest känslan som drev fram ogillandet.
Citera
2013-12-14, 11:32
Medlem
Ord och uttryck som jag stör mig på

Populär i yngre kretsar: "fett nice"

Urk, det ger mig rysningar av obehag.

I mina öron låter det ungefär som att berömma något genom att
belägga detsamma med ett tjockt lager ister ovanpå. Usch.

Det allra värsta är att jag börjat använda det själv. Fett najs. Not!
Senast redigerad av GaussBonnet 2013-12-14 kl. 11:42.
Citera
2013-12-14, 11:35
Medlem
Eloge till egon2b

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Dagstidningarnas miljörapportering tycks skötas av ett eller annat pryo utan handledare. Göteborgs-Posten lyckas på några rader förväxla stipulerat gränsvärde med faktiskt uppmätt halt av tungmetall. I samma lilla krönika lyckas man förväxla halten av tungmetall med antalet tungmetaller i gädda.

Den goda nyheten är att antalet tungmetaller i gädda håller sig väl under 20 och i praktiken på ett ensiffrigt antal. Men, én till tre tungmetaller är illa nog: kvicksilver, kadmium och bly. Klipp från eländet (min kursivering):
Man undrar vad reportern drabbats av.

Politikern tycks beklaga att mätningen över huvud taget skett. Det är väldigt skadligt för demokratin om tjänstemännen mäter på ämnen som överstiger gränsvärdena. Då kan återvalet gå i stöpet.

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ja, var ska sleven vara om inte i grytan?! Verbet »anterera« ingår faktiskt i min vokabulär, men nu blir jag nyfiken på etymologin.

Verbet »anterera« är en folklig/dialektal felsägning av »alterera« som i sin tur är rent och skärt latin, här med betydelsen ’rubba någons sinnesro, ändra någons humör till det sämre’. Jämför AC/DC “alternating current”.

Folkliga felsägningar stör mig inte, snarare tvärtom. Så antererad/altererad = störd, helt enkelt.

Ref. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show....html#ALTERERA

Det är alltid lika upplyftande och upplysande att läsa egons inlägg (här #787 och #789).

Man får svar på frågorna innan man ens hunnit formulera dem själv.

Med andra ord fett najs.
Senast redigerad av GaussBonnet 2013-12-14 kl. 11:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in