2011-10-09, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Klart man ska anmäla om man anser att barn (eller vuxna för den delen) far illa. Nej ingen talar om för mig vad jag ska berätta och inte, däremot så skulle jag givetvis inte bladdra på här om saker jag pratar med någon i förtroende om. Övriga frågor som har med mig personligen att göra kan du ta via PM då det är ganska off topic för denna tråd (Förstår att du gärna vill sprida det på detta dramatiska sätt, men det känns lite löjligt faktiskt).

Frågorna Morrisson ställer ÄR relevanta eftersom du är en av dem som allra starkast kritiserat myndigheterna och då kan du inte vifta bort frågan om huruvida "dagisfröken" gjorde rätt då hon undvek att anmäla dig trots anmälningsplikten. Det är inte dagis som ska utreda om det är ett brott utan polis. Och - enligt dina övriga ställningstaganden här så måste du i alla fall se att ditt dagis gjorde fel. Det är en fråga om konsekvens helt enkelt.
Citera
2011-10-09, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
"Artikel 12 handlar om att barnet har rätt att säga
hur det vill ha det.
Vuxna ska lyssna på barn.
Vuxnaska lyssna på barnen.

Myndigheter och domstolar ska
fråga barnet vad det tycker och lyssna på barnet
när de bestämmer saker som gäller barnet.
Det kan vara om barnets föräldrar ska skiljas
och de inte är överens om var barnet ska bo.
Då ska domstolen fråga
både mamman, pappan och barnet hur de vill ha det.
Det kan också vara att lärarna i skolan frågar barnen
vad de tycker innan de bestämmer saker.
Politiker i en kommun ska fråga barn vad de tycker
innan politikerna bestämmer hur kommunen
ska använda sina pengar."

Citerat från regeringens hemsida

Det här är skrivet så att tom byråkrater skall förstå vad det står.

Tycker du att i det här fallet att man tagit hänsyn till ett barn rättigheter enligt FN,s konvention?

En konvention som Sverige inte vill göra till lag, kan undra varför?

Barnets rättigheter i kommunerna

Kommunerna ansvarar för många centrala delar av barnets rättigheter. Kommunerna driver skolor och genomför genom dem barnets rätt till utbildning. Socialtjänsten - som bland annat har i uppdrag att ingripa för att skydda barn som till exempel misshandlas i hemmet - är en del av kommunens förvaltning. Barnets rättigheter i kommunerna

Barnkonventionen och andra internationella konventioner ska tillämpas på alla nivåer av den offentliga makten: nationellt, på landstings- och regionnivå och i kommunerna.. Enkätundersökningar som genomförs regelbundet av Barnombudsmannen visar i alla fall att antalet kommuner som uppger att de använder någon metod för att genomföra barnkonventionen har ökat konstant sedan 1995 då Barnombudsmannen genomförde sin första enkätundersökning.

Varför inte, som omväxling läsa vidare om barns rättigheter?
Citera
2011-10-09, 10:29
Medlem
pilgrimsresas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchnippSchnapps
Jag menar, kan du förklara på normal svenska varför du gör den tolkningen av ärendets liggtid.
Du fick det att låta som att SS såg D's ord som sanning och att det är klart iom det.
Alltså, är det klart så undrar jag bara vad allt tjafs är om och det vore ju fint om det var så...

Du får ursäkta men vad är det som är svårt att förstå?
Att D´s ord till SS var tillräckligt trovärdiga för SS att utreda det som D lyfte fram?

När en utredning tar så lång tid är sannolikheten mycket hög att utredningen slutar med kritik och det kommer inte att bli vacker läsning för sagotanterna i Filipstad med tanke på att JO redan 2008 skickade kopior på sitt beslut till LS (numera SS)
Citera
2011-10-09, 10:47
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorrisMorrison

Barnen skulle tagits om hand när skolfrågan inte var löst inom ett halvår. Trots allt finns det inget försvar för att kommunen inte gjort sitt jobb i den frågan. Mamman eller pappan kan vara sjuka eller vårdnadhavare eller ej. Barn ska gå i skolan.
På en sak är vi överens, myndigheter skulle ha reagerat och agerat genom stöd till familjen när de sökte hjälp 99.

Det är inte alls svårt att se hur myndigheternas agerande när de väl agerade fördjupade problematiken och ökade på med traumatiserande upplevelser som till del legat som hinder för att nå barnen och lugna övriga inblandade.
När barnen väl gick att nå, dvs när de själva valde att ge sin behandling en chans fungerade de båda, men deras ryggsäckar var fulla med dåliga erfarenheter som inte suddas bort i ett trollslag.
Soc inriktning vid det laget fungerade också, dvs att ge dem den tid de behövde och att hålla sig till det som fungerade utan ytterligare press.
Där har jag absolut inget att anmärka på, det var en inställning som faktiskt fungerade.

Jag förstår att mamman tyckte det gick för långsamt, jag förstår också att hon var rädd att det aldrig skulle bli bättre mellan henne och M, men M var inte redo för att ta nästa steg. Med tanke på vad M bar i sin ryggsäck är det inte alls svårt att förstå att tillitssvårigheterna åter dök upp när hon anade att mamma ville gå ett steg längre...

Ju längre M är på flykt ju mer hämmas hennes utveckling, ju längre M är på flykt hämmas även Ds utveckling.
Målet just nu måste vara att återgå till tiden då det fungerade och återskapa tillåten hos M (och D) och för det behövs en garanti att mamma inte kommer att påverka besluten kring M....men för att kunna göra det måste det finnas en kommunikation mellan myndigheter och M på ett eller annat sätt.
Citera
2011-10-09, 10:48
Medlem
Citat:
Det är det som är så sjukt i allt det som sker. Ingenting som har med mamman att göra är privat.

Jag har svårt att förstå att inte alla ser det sjuka i att ett ex, redan under pågående förhållande maniskt samlat "bevis". Varför då? Varför dyker det sen upp här?

Vad är målet i allt detta smutskastande?
Jo då, det är inte svårt att se det sjuka idet. Allting i denna historien är sjukt från båda håll. Men då borde det inte vara så svårt att förstå hur dessa barn har lidit.
En mor som slår dem och ev. även utsätter dem för sexuella övergrepp och en far som slår mamman och underblåser barnens hat mot densamma.
Två föräldrar som framstår som klart olämpliga och ändå får barnen inget stöd utifrån. ( mina teorier)

Det finns säkert tusen anledningar till att föräldrarna brister men med barnens utgångsläge så spelar det kanske inte så stor roll.
Först när de fått bekräftelse och hjälp att bearbeta sina egna problem så kan de ev. se varför deras föräldrar är som de är och kanske då förlåta och bygga upp en sund relation.

Man kan inte begära att de i nuläget ska hitta några förmildrande omständigheter. Att kräva det av dem är att trampa på dem. Det är som att säga att någon annans känslor är viktigare än deras. Känslomässigt så kan de omöjligt fungera som de ungdomar som fått en trygg uppväxt.

De största offren i allt detta är barnen.
Citera
2011-10-09, 10:52
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
När människor i CS närhet försökt göra det så hånar du ju dem. Vad är din åsikt egentligen?
Tack då vet jag.
Då kan väl du ta och pm:a alla fantastiska insatser och personliga erfarenheter du ständigt drar upp här så vi slipper ditt ältande och bessewissermentaliteter här.
Jag är inte dramatisk. Min gräns för hur man får kränka barn, även vuxna är ganska snäv. Du mfl har i ett annat fall uttryckt hur någon misshandlat sitt barn med en örfil. Jag ifrågasätter dig och din totala självgodhet. Du tror på fullt allvar att du sätter olika gränser för hur människor ska göra, agera, tycka och tänka.
Du gör dig stooooor i det här. Då får du också stå för de konsekvenserna det medför. Förstår du vad det innebär i ansvar?
Nej jag hånar dom inte alls, jag ifrågasätter att ingen på 17 år tycks ha reagerat, utan 3 personer ringer in samma dag (efter 17 år), en fjärde ringer in 2 månader efter. Vad är konstigt med det påståendet tycker du?
Du får nog ta och be dom som ställer frågorna till mig då att sluta med det, eller menar du att jag ska sluta svara när folk frågar?
Men var har jag skrivit om Anns misshandel av sin dotter ? Det får du ta och visa för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av goldenfields
Frågorna Morrisson ställer ÄR relevanta eftersom du är en av dem som allra starkast kritiserat myndigheterna och då kan du inte vifta bort frågan om huruvida "dagisfröken" gjorde rätt då hon undvek att anmäla dig trots anmälningsplikten. Det är inte dagis som ska utreda om det är ett brott utan polis. Och - enligt dina övriga ställningstaganden här så måste du i alla fall se att ditt dagis gjorde fel. Det är en fråga om konsekvens helt enkelt.
Men snälla nån, vad i helvete har en dagisfröken i Sundsvall med myndigheterna i Filipstad att göra? Jag har väl ändå inte kritiserat myndigheter generellt ? Skärp dig nu.
Citera
2011-10-09, 11:01
Medlem
CaliSophias avatar
Citat:
Jag har ju förhört mig lite i samhället där jag också och fått veta att TN mördat och grävt ner M samt att soc och polis gör allt han ber om. Hur sant har det visat sig vara? Herregud....

Jo M har gett livstecken från sig lite nu och då sista tiden, och det skulle "de som bryr sig på riktigt" (Thymallus tex) kunna bekräfta om han ville här inne, men han vill inte, förmodligen för att det ser bättre ut om folk tror att TN grävt ner henne, funderat på varför man vill att folk ska tro det? Jag tror inte att M skulle vilja identifiera sig för Soc om hon inte var just M heller. Nu ville ju inte Soc ha en dialog med henne, men det ska jag berätta om sedan

Skitsnacket att hon inte fick byta ombud pga att det inte gick att styrka att det var hon är också en ren lögn. Jag pratade nämligen med hennes ombud AO och nämnde att jag förstått att det var problemet, att han inte kunde veta att det verkligen var M, och detta förnekade han å det bestämdaste, det rådde inga som helst tvivel att det var M (handskrivet brev) problemet med ombudsbytet var ett helt annat.

Skitsnacket här begränsades inte bara till att hon inte fick byta ombud för att hennes identitet inte gick att styrka. I sann foliehattsanda kryddade man även historien med att det rörde sig om en urkundsförfalskning som TN (naturligtvis) gjort sig skyldig till. Dessutom hade M inte skrivit brev till dig heller utan hon var sannolikt död och nedgrävd sedan länge, eller satt inspärrad i källaren på Limkullen. Hur skulle hon kunna begära byte av ombud i det tillståndet menar du?

Se ett litet utdrag ur den historien nedan:

Citat:
https://www.flashback.org/sp33056463:
Citat:
Ursprungligen postat av theSuede
Problemet med HELA ditt resonemang är att vi vet helt enkelt inte vad M vill, eller vad/om hon har skrivit. Vi vet inte att M har skrivit något brev. Vi vet inte att M var med på att denna tråd startades.

Vi vet däremot att TN via en urkundsförfalskning (som vanligt) försökte byta ut det juridiska ombud som företräder henne i våras. Detta pekar ju inte direkt mot att de "har koll på" hennes situation, eller att de agerar i hennes intresse."

https://www.flashback.org/sp33200538:
Citat:
Ursprungligen postat av CyborgKing
Varför ska vi tro på att M lever? Varför håller man på med det här fjanteriet då?"

https://www.flashback.org/sp33002316:
Citat:
Ursprungligen postat av Filipstadsmaffian
Kan det vara så att M blev bortförd av tattar-Tomas lilla pedofilnätverk och M hålls i någon källare á la fritzl-style? Alternativt är hon nedgrävd någonstans i anslutning till Limkullen för att hon gick emot sin Pappas jihadoch vägrade vara del av den.
Senast redigerad av CaliSophia 2011-10-09 kl. 11:04. Anledning: removed white space
Citera
2011-10-09, 11:02
Bannlyst
Citat:
Nej jag hånar dom inte alls, jag ifrågasätter att ingen på 17 år tycks ha reagerat, utan 3 personer ringer in samma dag (efter 17 år), en fjärde ringer in 2 månader efter. Vad är konstigt med det påståendet tycker du?
Du får nog ta och be dom som ställer frågorna till mig då att sluta med det, eller menar du att jag ska sluta svara när folk frågar?
Men var har jag skrivit om Anns misshandel av sin dotter ? Det får du ta och visa för mig.

Men snälla nån, vad i helvete har en dagisfröken i Sundsvall med myndigheterna i Filipstad att göra? Jag har väl ändå inte kritiserat myndigheter generellt ? Skärp dig nu.

Sundsvalls kommun och Filipstads kommun lyder båda under svensk lag. Och om myndigheter över hela landet undviker att göra det de ska när de ska så är det ett generellt problem. Min åsikt är den att myndigheter är alldeles för flata, man undviker konfrontationer med t.ex. föräldrar och offrar därmed i många fall barnen och resultatet av detta ser vi bland annat i den här tråden.

Sedan är det väl oundvikligt att man om man outar sig själv som du gjort i den här tråden blir extra granskad och det är ju något man får ta med i beräkningen, precis som t.ex. CS får leva med att hon lät TN komma över så mycket privata dokument som hon gjorde.
Citera
2011-10-09, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
På en sak är vi överens, myndigheter skulle ha reagerat och agerat genom stöd till familjen när de sökte hjälp 99.

Det är inte alls svårt att se hur myndigheternas agerande när de väl agerade fördjupade problematiken och ökade på med traumatiserande upplevelser som till del legat som hinder för att nå barnen och lugna övriga inblandade.
När barnen väl gick att nå, dvs när de själva valde att ge sin behandling en chans fungerade de båda, men deras ryggsäckar var fulla med dåliga erfarenheter som inte suddas bort i ett trollslag.
Soc inriktning vid det laget fungerade också, dvs att ge dem den tid de behövde och att hålla sig till det som fungerade utan ytterligare press.
Där har jag absolut inget att anmärka på, det var en inställning som faktiskt fungerade.

Jag förstår att mamman tyckte det gick för långsamt, jag förstår också att hon var rädd att det aldrig skulle bli bättre mellan henne och M, men M var inte redo för att ta nästa steg. Med tanke på vad M bar i sin ryggsäck är det inte alls svårt att förstå att tillitssvårigheterna åter dök upp när hon anade att mamma ville gå ett steg längre...

Ju längre M är på flykt ju mer hämmas hennes utveckling, ju längre M är på flykt hämmas även Ds utveckling.
Målet just nu måste vara att återgå till tiden då det fungerade och återskapa tillåten hos M (och D) och för det behövs en garanti att mamma inte kommer att påverka besluten kring M....men för att kunna göra det måste det finnas en kommunikation mellan myndigheter och M på ett eller annat sätt.

Jag måste ha missat något. Har mamman tyckt att problemet varit att det gått för långsamt?

Att hon uttryckte en besvikelse över att hon inte fick träffa M anar jag i det jag läst. Men den största desperationen uppfattade jag var att någon oerfaren/oinsatt person lovat M att bo hos sin pappa. CS som jobbat i år med sig själv för att hela sig. Tagit steget att kämpa för barnen och det har sakta givit resultat blir desperat över att barnen ska tillbaka till den miljön där de blivit så skadade.

Överallt där jag läsr om CS inställning så jobbar hon mot att ge barnen "ett vanligt liv", där hon själv är sekundär. Självklart vill hon träffa sina barn men hon är oerhört ödmjuk inför barnens önskningar och behov.

Ja, du.. Jag vill inte uttala mig om vad som är bäst för barnen ur ditt perspektiv. Ur mitt perspektiv borde TN tas in för tvångsvård.

Båda barnen vet så väl att CS inte är deras största hot. Ser inte du det också?
Citera
2011-10-09, 11:08
Medlem
pilgrimsresas avatar
Citat:
Skitsnacket att hon inte fick byta ombud pga att det inte gick att styrka att det var hon är också en ren lögn. Jag pratade nämligen med hennes ombud AO och nämnde att jag förstått att det var problemet, att han inte kunde veta att det verkligen var M, och detta förnekade han å det bestämdaste, det rådde inga som helst tvivel att det var M (handskrivet brev) problemet med ombudsbytet var ett helt annat.

Förvånar mig inte att BoyGoneBad sprider lögner (bevisning i min signatur)

Kom det verkliga problemet med ombudsbytet fram från ditt samtal med AO?
Citera
2011-10-09, 11:09
Medlem
Razor-sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW

Nu är det ju så att när CS fick agera utan TN och efter en dos psyk-rehab...så fick hon DN att bo hos sej...och börja plugga igen...samt hon kämpade som fan för att få in M på hundgymnasiet.
Säg INTE att CS inte är ska vara med och besluta om barnen. Hon är t o m klarsynt nog att inte kräva att dom ska bo hos henne p g a det uppbyggda hat TN har skapat genom åren. Hon vill dock rädda det som räddas kan av sina barns framtid...även om hon inte får dela den med dom.
M behöver såklart få veta att hennes mamma inte är det monster som TN målat upp.
Citera
2011-10-09, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moralkaka
Jo då, det är inte svårt att se det sjuka idet. Allting i denna historien är sjukt från båda håll. Men då borde det inte vara så svårt att förstå hur dessa barn har lidit.
En mor som slår dem och ev. även utsätter dem för sexuella övergrepp och en far som slår mamman och underblåser barnens hat mot densamma.
Två föräldrar som framstår som klart olämpliga och ändå får barnen inget stöd utifrån. ( mina teorier)

Det finns säkert tusen anledningar till att föräldrarna brister men med barnens utgångsläge så spelar det kanske inte så stor roll.
Först när de fått bekräftelse och hjälp att bearbeta sina egna problem så kan de ev. se varför deras föräldrar är som de är och kanske då förlåta och bygga upp en sund relation.

Man kan inte begära att de i nuläget ska hitta några förmildrande omständigheter. Att kräva det av dem är att trampa på dem. Det är som att säga att någon annans känslor är viktigare än deras. Känslomässigt så kan de omöjligt fungera som de ungdomar som fått en trygg uppväxt.

De största offren i allt detta är barnen.

Alla i TNs väg är offer.

Vad jag anser om vad barnen behövet nu har vi gått igenom va?

Bra, då vet vi det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in