Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-02, 17:44
Medlem
Idag är det 19 dagar sedan operationen och jag drog just bort alla stygn (med fingrarna bara). Vissa gjorde lite ont och det kom ett par droppar blod så vissa kanske hade kunnat få sitta ett par dagar till men det är samtidigt skönt att ha alla borta.
Citera
2016-05-03, 18:17
Medlem
Möjligtvis operation i en annan stad inom en månad, annars blir det i augusti eller efter sommaren. Inte förvånad men hade hoppats att kunna få tid här innan.
Citera
2016-05-03, 18:25
Medlem
Någon annan som hade en stor svullen krage kvar efter nästan en månad? Och om ni hade det, hur blev resultatet till slut?

Jag börjar helt tappa hoppet, har suttit och kollat på lite bilder, och min ser sämre ut efter en månad jämfört med hur deras såg ut efter ett par dagar...

Det gör inte ont eller något, det är bara utseendet som stör mig.
Citera
2016-05-03, 19:39
Medlem
thisishappinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajstaja
Någon annan som hade en stor svullen krage kvar efter nästan en månad? Och om ni hade det, hur blev resultatet till slut?

Jag börjar helt tappa hoppet, har suttit och kollat på lite bilder, och min ser sämre ut efter en månad jämfört med hur deras såg ut efter ett par dagar...

Det gör inte ont eller något, det är bara utseendet som stör mig.
Ja alltså det tar lång tid. Jag är två månader efter ingreppet och det är fortfarande lite svullet runt skarven. Det tar upp till ett halvår innan det är 100% läkt men du bör kunna ha sex vettigt inom några veckor utan några som helst problem!

Det kommer se mycket bättre ut om en månad, tro mig!
Citera
2016-05-03, 21:15
Medlem
Desertwalkers avatar
Ungefär 4 månader sedan man gjorde ingreppet nu och det ser riktigt bra ut. Men man måste ju ha något att nojja över. Efter operationen frågade jag läkaren som gjorde ingreppet ifall jag måste ta bort stygnen själv. Då sa han att jag definitivt inte skulle ta bort något själv pga det är nån typ av specialstygn som löses upp/fallerloss av sig själv.

Var på återbesök tre veckor efter operationen och då såg allt bra ut enligt honom, de flesta hade fallit av. Men problemet är ju att det känns som att det kan vara kvar något kvar på ett ställe, eller det kanske bara är någon typ ärrvävnad som bildats? För inte kan de där stygnen sitta kvar så länge?
Citera
2016-05-03, 21:39
Medlem
thisishappinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desertwalker
Ungefär 4 månader sedan man gjorde ingreppet nu och det ser riktigt bra ut. Men man måste ju ha något att nojja över. Efter operationen frågade jag läkaren som gjorde ingreppet ifall jag måste ta bort stygnen själv. Då sa han att jag definitivt inte skulle ta bort något själv pga det är nån typ av specialstygn som löses upp/fallerloss av sig själv.

Var på återbesök tre veckor efter operationen och då såg allt bra ut enligt honom, de flesta hade fallit av. Men problemet är ju att det känns som att det kan vara kvar något kvar på ett ställe, eller det kanske bara är någon typ ärrvävnad som bildats? För inte kan de där stygnen sitta kvar så länge?
Jag hade något stygn kvar efter typ fem veckor och det gömde sig i svullnad men satt nästan inte fast i något sår. Är det läkt över så har stygnen absorberats av såren, så oroa dig inte! Det är bara om stygnen är synligt som du bör ta bort det i det här läget!
Citera
2016-05-05, 01:45
Medlem
Tjena, fyra månader sedan jag låg under kniven. Tänkte kolla lite med er experter om lite diverse.
(1)Först och främst: vad är gränsen mellan hel och halv omskärelse. Hade ingen längre diskussion med mannen som opererade men han uttryckte det som att "vi tar bort allt". Jag har strängen kvar och när jag vid operationstillfället frågade om man kunde ta bort den så verkade han nästan omedveten om att det var ett alternativ. Har fortfarande "en del att arbeta med" så att säga. Är en hel omskärelse per definition att man även tar bort strängen?
(2)Vid själva ärret är det fortfarande ojämnt om man säger så. På många "efterbilder" man ser är det helt slätt och bara lite annan färg där kniven varit om man säger så. Vet att det kan ta lång tid men kan det fortfarande bli mindre ojämnt från fyra månader och framåt?

Trots ovanstående är jag mer tillfreds med både sex och ensamseglare efter operation men hade helst av allt sett att det hela resulterade i något i stil med det man ofta ser på "film". "Porrkuk" eller liknande är väl vad det brukar kallas. Vill liksom ha nada att arbeta när den är "in action". Tyckte för övrigt processen var jättelätt att ta sig igenom. Smärtan i efterhand var lika med noll. Celibatperioden var lite kämpig efter fem dagar men sen gick liksom över på något vänster. Typ som när du ska bli av med sockersuget, tar man säg förbi första dagarna blir det enklare sen. Jobbigaste av allt var sekunden han tryckte in bedövningssprutan i roten innan operationen. Har brutit både ben och käke men de där två sekunderna var fan värsta smärtan jag upplevt, att beskriva den som bestialisk är en underdrift. Att bli spetsad med ett rostigt samuraisvärd i änkestötsnerven kanske kan matcha, men bara kanske. Ingen som bör påverka något beslut dock. Var som sagt över på ett par sekunder.
Citera
2016-05-05, 10:14
Citat:
Ursprungligen postat av 1080
Tjena, fyra månader sedan jag låg under kniven. Tänkte kolla lite med er experter om lite diverse.
(1)Först och främst: vad är gränsen mellan hel och halv omskärelse. Hade ingen längre diskussion med mannen som opererade men han uttryckte det som att "vi tar bort allt". Jag har strängen kvar och när jag vid operationstillfället frågade om man kunde ta bort den så verkade han nästan omedveten om att det var ett alternativ. Har fortfarande "en del att arbeta med" så att säga. Är en hel omskärelse per definition att man även tar bort strängen?

En halv omskärelse är när man bara tar bort en del av toppen på förhuden. Förhuden kommer då av sig själv fortfarande täcka en stor del av ollonet. Vid en hel omskärelse håller sig huden kvar på skaftet om man inte själv drar fram den. Huruvida man tar bort strängen eller inte är helt orelaterat till hel eller halv omskärelse. Tyvärr verkar många svenska kirurger tro att man ska behålla strängen till varje pris. Fick själv höra "den vill du inte bli av med". Jo, det vill jag visst, precis som ett par miljoner andra män, liksom. Nerverna finns kvar där fastän man kapar den, det borde en kirurg förstå.

Det går att själv förlänga strängen med nål och tråd, jag gjorde det själv vid två tillfällen innan min första operation. Finns en del att hitta om man söker på engelska på Google.

[QUOTE =1080](2)Vid själva ärret är det fortfarande ojämnt om man säger så. På många "efterbilder" man ser är det helt slätt och bara lite annan färg där kniven varit om man säger så. Vet att det kan ta lång tid men kan det fortfarande bli mindre ojämnt från fyra månader och framåt?[/quote]

Det tar uppåt två år innan huden har blivit helt återställd. Mestadels handlar det om att ärret bleknar och att alla småsvullnader lägger sig helt, blodkärl letar nya vägar, osv. Kan inte lova att det blir mycket jämnare, men så länge det bara är ojämnheter i ärret och inte olika längd på huden så kommer det bli mycket mindre påtagligt och antagligen se rätt bra ut.
Citera
2016-05-05, 17:55
Kan av någon anledning inte redigera mitt inlägg, lite irriterande när det blev fel i formateringen. Men jag ville tillägga en sak. Att få en helt tight omskärelse som vuxen är svårt i Sverige, många läkare vill inte göra det. Ska det göras måste en ganska stor del av inre förhuden sparas (High and tight). Min nya läkare motiverade det med att man annars "får skägg ända upp på ollonet" annars. ;-)

Men ganska tight kan man göra den ändå.
Citera
2016-05-05, 17:57
Medlem
thisishappinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steehle
Kan av någon anledning inte redigera mitt inlägg, lite irriterande när det blev fel i formateringen. Men jag ville tillägga en sak. Att få en helt tight omskärelse som vuxen är svårt i Sverige, många läkare vill inte göra det. Ska det göras måste en ganska stor del av inre förhuden sparas (High and tight). Min nya läkare motiverade det med att man annars "får skägg ända upp på ollonet" annars. ;-)

Men ganska tight kan man göra den ändå.
Ja skägg upp på ollonet får jag, känns det som. Min inre förhud verkar vara väldigt liten jämfört med de flesta andra och även om det gjordes en lös på mig så hade det inte blivit så mycket annorlunda med en tight för den hade inte riktigt gått att få "högt". Lustigt att strängen kommit tillbaka under ollonet efter svullnaderna försvunnit. Trodde det skulle vara helt plan under där men tydligen inte!
Citera
2016-05-05, 20:51
Medlem
Gjorde min operation igår morse. Skönt att äntligen fått det gjort efter flera år av nojja. Är 17 år gammal för den som undrar.

Operationen gick smidigt. Kirurgen tog en snabb titt och gjorde en bedömning att han behövde snitta både huden och strängen. Jag fick träffa sjuksköterskorna och sedan lägga mig på britsen. Fick narkos genom armen och flög iväg och vaknade efter knappt en timme. Efteråt fick jag hjälp till toan och väl där inne såg jag kompressen. Jag kunde inte pissa med den på så jag frågade en sjuksköterska om det och han sa att det gick att ta av. Sagt som gjort slet jag loss det och såg min misshandlade dase. Den var läskigt röd och svullen och jag frågade om det var normalt. Kirurgen kollade och sa att det var helt normalt. Fick en ny kompress och gick hem.

Drulen är nu extremt svullen och ser på riktigt förjävlig ut, med blåmärken och allt. Vet att det bara har gått ett dygn men tycker svullnaden är lite oroande. Har nån annan upplevt en överdriven svullnad.
Alla svar uppskattas.

Vill tillägga att jag dumt nog tog bort kompressen och duschade försiktigt redan igår kväll. Nu lägger jag om kompressen varje gång jag pissar. Hur gör ni andra? Har ni samma en längre tid istället?
Citera
2016-05-05, 22:31
Citat:
Ursprungligen postat av thisishappiness
Ja skägg upp på ollonet får jag, känns det som. Min inre förhud verkar vara väldigt liten jämfört med de flesta andra och även om det gjordes en lös på mig så hade det inte blivit så mycket annorlunda med en tight för den hade inte riktigt gått att få "högt". Lustigt att strängen kommit tillbaka under ollonet efter svullnaderna försvunnit. Trodde det skulle vara helt plan under där men tydligen inte!

Min inre förhud är 3-7 mm (olika på olika ställen, dålig kirurg), och jag ska ta bort mer så att det blir jämnt. Så jag har inte så mycket kvar jag heller.

Hur pass hög omskärelsen blir beror ju på hur mycket kirurgen sparar av inte förhuden vid omskärelsen, så visst hade det kunnat göras en hög omskärelse, beroende på hur långt ned förhuden var trång. Nu har du dock en låg, och då är det i princip bara skaftet man kan ta mer på. Det brukar de oftast inte vilja. Jag provade med en massa läkare tills jag hittade en privat med landstingsavtal som kunde tänka sig att ta mer hud, dock inte lika mycket som jag bad om.

Strängen kan mycket väl vara kapad en bit, och att du därför inte såg den när det var svullet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in