2012-11-02, 17:12
Medlem
Leonidas72s avatar
Detta är en seriös tråd INTE för att tracka på Islam men är väldigt nyfiken på argument hur muslimer ställer sig till att profeten var en pedofil.

Han fru Aisha var enligt historiker 9-10 år när äktenskapet fullbordades, alltså var mannen en pedofil.
Skapar INTE denna tråd för att skita på Islam men är nyfiken på vad man anser vara ok för en profet.

Söker inte motargument att katolska präster är också pedofiler, det stämmer säkert att vissa av dem är det MEN den stora skillnaden är att det är präster inte profeter.
Eftersom jag är ateist så vill jag kunna förstå denna profet dyrkan.
Senast redigerad av Leonidas72 2012-11-02 kl. 17:51.
Citera
2012-11-02, 17:21
Medlem
Sepiritzs avatar
De vanligaste argumenten brukar vara att flickor växte upp snabbare på den tiden och det var uppfattat annorlunda då och att Muhammed gjorde Aisha en tjänst som gifte sig med henne för annars hade hennes öde blivit mycket värre, plus att de faktum att hennes nedskrivna reflektioner om sin situation reflekterar positivt över förhållandet och det därför skulle vara ok.
Andra argument är att åldern enbart står konstaterad i bukharis hadither och är omtvistat (trots att han anses ha en av de mest trovärdiga haditherna i andra lägen) eller att man helt enkelt utläser det som står felaktigt och att hon var myndig i vår tids mått mätt egentligen.
Det finns även folk som säger att Muhammed inte var en pedofil eftersom han hade vuxna fruar och att hans dragning alltså inte var till barn och att det på något vis skulle utesluta att han var en pedofil.

Så, i det stora hela är ämnet omtvistat och de flesta västerländska muslimerna (de som anser att hela Muhammed historian är värt att bry sig om) kommer helt enkelt att rationalisera bort hennes ålder eller komma med andra undanflykter. Man vill inte se smolket i bägaren.
Citera
2012-11-02, 17:22
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefRamsay
Kan lägga in en sidfråga: Hur ställer sig kristna till de övergrepp som har begåtts på barn genom flera tidsåldrar av präster, biskopar mm.

Eftersom jag är ateist så står jag inte på någon sida av religionen.
Ja katolska biskopar har säkert varit pedofiler, MEN den stora skillnaden är att dessa människor blir INTE upptagna i bibeln som profeter och guds högra hand.

Stor skillnad där.
Citera
2012-11-02, 17:25
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
De vanligaste argumenten brukar vara att flickor växte upp snabbare på den tiden och det var uppfattat annorlunda då och att Muhammed gjorde Aisha en tjänst som gifte sig med henne för annars hade hennes öde blivit mycket värre, plus att de faktum att hennes nedskrivna reflektioner om sin situation reflekterar positivt över förhållandet och det därför skulle vara ok.
Andra argument är att åldern enbart står konstaterad i bukharis hadither och är omtvistat (trots att han anses ha en av de mest trovärdiga haditherna i andra lägen) eller att man helt enkelt utläser det som står felaktigt och att hon var myndig i vår tids mått mätt egentligen.
Det finns även folk som säger att Muhammed inte var en pedofil eftersom han hade vuxna fruar och att hans dragning alltså inte var till barn och att det på något vis skulle utesluta att han var en pedofil.

Så, i det stora hela är ämnet omtvistat och de flesta västerländska muslimerna (de som anser att hela Muhammed historian är värt att bry sig om) kommer helt enkelt att rationalisera bort hennes ålder eller komma med andra undanflykter. Man vill inte se smolket i bägaren.

Det argumentet kan INTE stämma eftersom många pedofiler brukar vara gifta med vuxna kvinnor med, man blir inte mindre pedofil för att man har en vuxen partner när man har sex med barn
Citera
2012-11-02, 17:30
Medlem
ChefRamsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonidas72
Eftersom jag är ateist så står jag inte på någon sida av religionen.
Ja katolska biskopar har säkert varit pedofiler, MEN den stora skillnaden är att dessa människor blir INTE upptagna i bibeln som profeter och guds högra hand.

Stor skillnad där.
Fair enough.
Citera
2012-11-02, 17:31
Medlem
MICR0SOFTs avatar
Citat:
Ur haditherna kan det fastställas att Aisha ansågs vuxen ur den tidens preferenser. Det går heller inte att fastställa när under det 10 år långa äktenskapet som de första kontakterna av sexuell art skall ha uppstått. När dåtidens araber pratade om att "fullborda" äktenskapet så innebar det att paret började bo under samma tak, oavsett sexuell kontakt eller ej.[källa behövs] Av denna anledning går det ej att fastställa när Muhammed och Aisha skulle ha varit intima första gången under det 10 år långa äktenskapet.
KÄLLA: WIKIPEDIA
Citera
2012-11-02, 17:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det argumentet kan INTE stämma eftersom många pedofiler brukar vara gifta med vuxna kvinnor med, man blir inte mindre pedofil för att man har en vuxen partner när man har sex med barn

Berätta det för det Österrikiska rättssystemet som dömde Elisabeth Sabaditsch-Wolff för förtal för att ha kallat Muhammed en pedofil, då man bedömde att man enbart kan vara en pedofil om man mentalt kan bevisas vara attraherad till barn, inte efter sina handlingar. Man bedömde att Muhammed inte var attraherad till Aisha för att hon var ett barn, utan av andra anledningar och att Sabaditsch-Wolff alltså förtalat Islams profet.
Citera
2012-11-02, 17:36
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MICR0SOFT

Ok fair enough MEN vill man ta hand om ett barn så adopterar man h*n INTE gifter sig med henne.
Citera
2012-11-02, 17:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MICR0SOFT

Bra att du citerar: [källa behövs] som auktoritet åtminstone.

Enligt Bukhari gifte sig Aisha med Momo vid 6 års ålder och fullbordade äktenskapet vid 9.

Det faktum att Saudi Arabiens högsta höns för korankunskap förordar barnäktenskap. Irans likaså.
Muslimska intresseorganisationer i många länder med muslimsk majoritet förhindrar aktivt lagförslag som vill stoppa barnäktenskap på grunderna att det hade underminerat deras rättigheter som muslimer.

Detta indikrerar åtminstone för mig att det finns belägg för den tolkningen och att det är många som följer tolkningen att Muhammed står som föredömme även i detta.

Visst hade det ju varit bra om muslimvärldens texttolkare och språkrör var eniga om att pedofili är fel, men tyvärr verkar ju inte så vara fallet.
Citera
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Berätta det för det Österrikiska rättssystemet som dömde Elisabeth Sabaditsch-Wolff för förtal för att ha kallat Muhammed en pedofil, då man bedömde att man enbart kan vara en pedofil om man mentalt kan bevisas vara attraherad till barn, inte efter sina handlingar. Man bedömde att Muhammed inte var attraherad till Aisha för att hon var ett barn, utan av andra anledningar och att Sabaditsch-Wolff alltså förtalat Islams profet.

Ja jag tänker inte argumentera mot ett lands lag men österrike visar att det är ok att vara pedofil så länge man är gift med en vuxen kvinna.
Då borde det landet vara ett himmelrike för jordens pedofiler eller är det bara äckligt PK (det brukar vara så med länder som har sämre ras historia) tex Hitler.

Eller kanske den lagen gäller enbart för muslimska profeter.
Senast redigerad av Leonidas72 2012-11-02 kl. 17:44.
Citera
Medlem
Fred-Asps avatar
Väldigt olika, många muslimer vet inte ens om det här, och om du tittar på de som begår apostasi på bland annat wikislam så hävdar många att motsägelserna kring Mohammed är största skälet till att dem lämnade islam. Bland afghaner och pakistanier får jag dock ibland höra bland de sjukaste resonemangen man kan tänka sig. Men tja, många glömmer att alla muslimer inte sattes vid koranbänken i sin hemby en gång i tiden, utan många vet inte speciellt mycket om islam överhuvudtaget.

Det mest logiska resonemanget jag har hört som har lugnat mina nerver är att vissa säger att Mohammed bara var en man, och även han har sina brister. Ganska fint sagt. Dock tror jag inte Islampeace skulle hävda det.
Citera
2012-11-02, 17:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja jag tänker inte argumentera mot ett lands lag men österrike visar att det är ok att vara pedofil så länge man är gift med en vuxen kvinna.
Då borde det landet vara ett himmelrike för jordens pedofiler eller är det bara äckligt PK (det brukar vara så med länder som har sämre ras historia) tex Hitler

Det kan hända att man ansåg det vara viktigare att dömma henne för förtal än att bry sig om tolkningar om vad som är pedofili... Politik förmodligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in