2012-11-02, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leonidas72
Detta är en seriös tråd INTE för att tracka på Islam men är väldigt nyfiken på argument hur muslimer ställer sig till att profeten var en pedofil.

Han fru Aisha var enligt historiker 9-10 år när äktenskapet fullbordades, alltså var mannen en pedofil.
Skapar INTE denna tråd för att skita på Islam men är nyfiken på vad man anser vara ok för en profet.

Söker inte motargument att katolska präster är också pedofiler, det stämmer säkert att vissa av dem är det MEN den stora skillnaden är att det är präster inte profeter.
Eftersom jag är ateist så vill jag kunna förstå denna profet dyrkan.

Du är ateist säger du ok men vill du att någon ska provocera dig för det då?
Låt folk ha sin egen tro ifred sjuka jävla idiot.
Citera
2012-11-02, 17:48
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villonex

Vad är det som är sjukt med att vara ateist?
Eftersom jag är ateist så undrar jag vad som driver människor till att kalla en pedofil till guds profet (inget islamofobiskt med min fråga).
Jag slänger ut en fråga känner du dig träffad med att vara en pedofil eller är du muslim?
Citera
2012-11-02, 17:50
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det kan hända att man ansåg det vara viktigare att dömma henne för förtal än att bry sig om tolkningar om vad som är pedofili... Politik förmodligen.

Då är vi överens om att de handlade i PK.
Citera
2012-11-02, 17:51
Medlem
Daos avatar
Citat:
Detta är en seriös tråd INTE för att tracka på Islam men är väldigt nyfiken på argument hur muslimer ställer sig till att profeten var en pedofil.

Han fru Aisha var enligt historiker 9-10 år när äktenskapet fullbordades, alltså var mannen en pedofil.
Skapar INTE denna tråd för att skita på Islam men är nyfiken på vad man anser vara ok för en profet.

Söker inte motargument att katolska präster är också pedofiler, det stämmer säkert att vissa av dem är det MEN den stora skillnaden är att det är präster inte profeter.
Eftersom jag är ateist så vill jag kunna förstå denna profet dyrkan.

Enligt historiker är det inte tydligt i källorna att Aisha var så ung när de gifte sig eller sedan "fullbordade" detta.

Men visst finns det de som rättfärdigar sin egen perversitet med en sådan "tolkning"!
Citera
2012-11-02, 17:53
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Enligt historiker är det inte tydligt i källorna att Aisha var så ung när de gifte sig eller sedan "fullbordade" detta.

Men visst finns det de som rättfärdigar sin egen perversitet med en sådan "tolkning"!

Aishas ålder fastställdes av historiker såsom av lärda imamer INNAN islamofobin kom på tal.
Men visst jag förstår din kritik att anfalla i underläge med "omogna och typiska kommentarer" när man har inget intelligent argument att komma med.

Islamofobi är ett ord påhittat av PK de sista 10 åren.
Senast redigerad av Leonidas72 2012-11-02 kl. 18:33.
Citera
2012-11-02, 17:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Låt folk vara pedofiler i fred, alla har rätt till sin religionsfrihet.
Om jag vill bränna en oxe för att dess lukt ska behaga herren i enlighet med GT, så tycker jag inte djurrättsaktivister ska få kränka min religionsfrihet heller! Inte heller om jag stenar mina olydiga barn eller min granne för att han arbetar på sabbaten. Lämna min tro ifred era sjuka jävlar!
Citera
2012-11-02, 18:00
Bannlyst
Citat:
Vad är det som är sjukt med att vara ateist?
Eftersom jag är ateist så undrar jag vad som driver människor till att kalla en pedofil till guds profet (inget islamofobiskt med min fråga).
Jag slänger ut en fråga känner du dig träffad med att vara en pedofil eller är du muslim?

Nej måste man vara muslim för att man inte vill dela dina åsikter
Det är inte för att du är ateist som du är sjuk i huvudet utan för att du försöker provocera människor som har en annan tro.
Förståndsproblem har du också förutom att du är sjuk i huvudet. Du skapar bara hat med ditt sätt att provocera andra och hat föder hat. Tänker inte argumenterar med idioter som dig längre du är för korkad för att överhuvudtaget förstå något.Meningslöst sök hjälp tack för mig.
Senast redigerad av villonex 2012-11-02 kl. 18:02.
Citera
2012-11-02, 18:08
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Nej måste man vara muslim för att man inte vill dela dina åsikter
Det är inte för att du är ateist som du är sjuk i huvudet utan för att du försöker provocera människor som har en annan tro.
Förståndsproblem har du också förutom att du är sjuk i huvudet. Du skapar bara hat med ditt sätt att provocera andra och hat föder hat. Tänker inte argumenterar med idioter som dig längre du är för korkad för att överhuvudtaget förstå något.Meningslöst sök hjälp tack för mig.

Vad föder hat i min fråga?
Det är sanning och jag ställer frågan är det fel?
Eller ska vi tysta vissa frågor kanske nästa steg är att skicka alla homosexuella till arbetsläger, sedan tar vi alla som inte tänker lika som "alla" andra de skickar vi till en grop i norrland och skjuter i huvudet.

Svara på frågan hur är jag sjuk i huvudet när jag påstår en sanning och frågar hur personer ställer sig till detta?
Eftersom du inte tänker argumentera mera betyder det att du har inget intelligent att komma med, så på med foliehatten, sätt fingrarna i öronen och rabbla "Det har INTE hänt, det är INTE sant" så blir det säkert bättre.

Kram på dig
Citera
2012-11-02, 18:35
Medlem
Daos avatar
Citat:
Aishas ålder fastställdes av historiker såsom av lärda imamer INNAN islamofobin kom på tal.

Islamofobi är ett ord påhittat av PK de sista 10 åren.

Begreppet islamofobin användes första gången någon gång i början av 1900-talet, men blev aktuell på 90-talet via FN, som en beskrivning över fördomsfulla uttryck om och mot islam (förkortad version). Den bästa beskrivningen jag hört är denna:

”socialt reproducerade fördomar om och aversion mot islam och muslimer, samt handlingar och praktiker som angriper, exkluderar eller diskriminerar människor på basis av att de är eller antas vara muslimer och associeras till islam”

Vad gäller Aishas ålder finns det flera "fastställningar" som gjorts, och många har i praktiken bara ANTAGIT att det var som det kommit att vara. Mer problematiskt har det blivit när historiker gör det de SKALL göra - och studera källorna.

Det man mest bestämt kan säga idag, är att det inte går att helt och hållet fastställa hennes ålder, och det är mycket osannoligt att Muhammed var pedofil!
Citera
2012-11-02, 18:47
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Begreppet islamofobin användes första gången någon gång i början av 1900-talet, men blev aktuell på 90-talet via FN, som en beskrivning över fördomsfulla uttryck om och mot islam (förkortad version). Den bästa beskrivningen jag hört är denna:

”socialt reproducerade fördomar om och aversion mot islam och muslimer, samt handlingar och praktiker som angriper, exkluderar eller diskriminerar människor på basis av att de är eller antas vara muslimer och associeras till islam”

Vad gäller Aishas ålder finns det flera "fastställningar" som gjorts, och många har i praktiken bara ANTAGIT att det var som det kommit att vara. Mer problematiskt har det blivit när historiker gör det de SKALL göra - och studera källorna.

Det man mest bestämt kan säga idag, är att det inte går att helt och hållet fastställa hennes ålder, och det är mycket osannoligt att Muhammed var pedofil!

Källkritik på ditt påstående tack

Eller är det "bara" islamhat och rättfärdigas utan källkritik.
FÖ det stavas "osannolikt" bara så du vet till nästa inlägg.

Om du ursäktar så väljer jag att tro på lärda historiker innan jag lyssnar på dig.
Citera
2012-11-02, 18:57
Medlem
En vinkel som inte så ofta syns är följande (jag har själv aldrig stött på den utan kom att tänka på den precis nu) :

Låt oss säga att Aisha var 9 år gammal, och låt oss även säga att Muhammed "tog henne under sina vingar" av de skäl som anges i Koranen och andra muslimska källor. Betänk vidare att det vid denna tid förväntades vissa saker av ett äktenskap, inte minst när ett sådant ingick med en inflytelserik person.

Poängen här är att det kan har funnit ett socialt tryck på Muhammed att "fullborda äktenskapet". För om jag antar att han var en man, precis som jag, så vore det ingen önskan att ligga med en 9-åring - inte ens om denne hade en kropp som en 20-åring. Om det däremot förväntades av mig av alla runt omkring, och att det skulle ses som mycket konstigt eller opassande att inget skedde, ja, vad gör man? Ljuger möjligen?

Man skall aldrig vara snabb att döma handlingar utan att sätta dem i sin kontext, ej heller underskatta det sociala trycket. Arabiska halvön på 600-talet var en mycket annorlunda plats än Sverige år 2012 (och år 600 med för den delen). Att jag sedan fördömer både äktenskapet och "fullbordandet" med en 9-åring är irrelevant; det som spelar roll är kontexten. Hadither och Koranen är heller inte skrivna av kritiker, utan av påhejare.

Vad Muhammed själv tänkte och kände får vi tyvärr aldrig veta.
Citera
2012-11-02, 19:07
Medlem
Daos avatar
Citat:
Källkritik på ditt påstående tack

Eller är det "bara" islamhat och rättfärdigas utan källkritik.
FÖ det stavas "osannolikt" bara så du vet till nästa inlägg.

Om du ursäktar så väljer jag att tro på lärda historiker innan jag lyssnar på dig.

Här är flera olika resonemang:

http://wikiislam.net/wiki/Aisha_Age_of_Consummation

http://www.muslim.org/islam/aisha-age.htm

http://realdeen.wordpress.com/2006/0...-hazrat-aisha/

http://www.discoveringislam.org/aisha_age.htm

http://dawn.com/2012/02/17/of-aishas-age-at-marriage/

Skulle vara intressant att höra vilka "lärda historiker" som du gärna utgår från!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in