2012-11-02, 19:10
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
En vinkel som inte så ofta syns är följande (jag har själv aldrig stött på den utan kom att tänka på den precis nu) :

Låt oss säga att Aisha var 9 år gammal, och låt oss även säga att Muhammed "tog henne under sina vingar" av de skäl som anges i Koranen och andra muslimska källor. Betänk vidare att det vid denna tid förväntades vissa saker av ett äktenskap, inte minst när ett sådant ingick med en inflytelserik person.

Poängen här är att det kan har funnit ett socialt tryck på Muhammed att "fullborda äktenskapet". För om jag antar att han var en man, precis som jag, så vore det ingen önskan att ligga med en 9-åring - inte ens om denne hade en kropp som en 20-åring. Om det däremot förväntades av mig av alla runt omkring, och att det skulle ses som mycket konstigt eller opassande att inget skedde, ja, vad gör man? Ljuger möjligen?

Man skall aldrig vara snabb att döma handlingar utan att sätta dem i sin kontext, ej heller underskatta det sociala trycket. Arabiska halvön på 600-talet var en mycket annorlunda plats än Sverige år 2012 (och år 600 med för den delen). Att jag sedan fördömer både äktenskapet och "fullbordandet" med en 9-åring är irrelevant; det som spelar roll är kontexten. Hadither och Koranen är heller inte skrivna av kritiker, utan av påhejare.

Vad Muhammed själv tänkte och kände får vi tyvärr aldrig veta.

Och sedan finns frågor om vad som åsyftas med att "fullborda" äktenskapet. Även i Europa var det först när kvinnan kom in under sin nya mans sfär, alltså han rent ekonomiskt hade ansvar för henne, som äktenskapet var "fullbordat", om än med en rad olika varianter. Kungar kunde bortlovas med spädbarn, och när de var större, men fortfarande barn, kom de att bli en del av hushållet.

Frågan är om själva sexet var det som här ansågs vara det viktiga!?

Men som sagt - källorna är för vaga för att kunna slå fast en "sanning" i detta fallet!
Citera
2012-11-02, 19:11
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
En vinkel som inte så ofta syns är följande (jag har själv aldrig stött på den utan kom att tänka på den precis nu) :

Låt oss säga att Aisha var 9 år gammal, och låt oss även säga att Muhammed "tog henne under sina vingar" av de skäl som anges i Koranen och andra muslimska källor. Betänk vidare att det vid denna tid förväntades vissa saker av ett äktenskap, inte minst när ett sådant ingick med en inflytelserik person.

Poängen här är att det kan har funnit ett socialt tryck på Muhammed att "fullborda äktenskapet". För om jag antar att han var en man, precis som jag, så vore det ingen önskan att ligga med en 9-åring - inte ens om denne hade en kropp som en 20-åring. Om det däremot förväntades av mig av alla runt omkring, och att det skulle ses som mycket konstigt eller opassande att inget skedde, ja, vad gör man? Ljuger möjligen?

Man skall aldrig vara snabb att döma handlingar utan att sätta dem i sin kontext, ej heller underskatta det sociala trycket. Arabiska halvön på 600-talet var en mycket annorlunda plats än Sverige år 2012 (och år 600 med för den delen). Att jag sedan fördömer både äktenskapet och "fullbordandet" med en 9-åring är irrelevant; det som spelar roll är kontexten. Hadither och Koranen är heller inte skrivna av kritiker, utan av påhejare.

Vad Muhammed själv tänkte och kände får vi tyvärr aldrig veta.

Aha så "grupptryck" ursäktar pedofiler mmm bra då kan alla pedofiler lägga det till sin försvarslista.
"Jag ville INTE göra det MEN grupptrycket drev mig mot att vara en pedofil".

Helt ok ursäkt hoppas det funkar när någon person dödar en annan eller rånar en bank , "egentligen ville jag INTE göra det men grupptrycket drev mig"
Citera
2012-11-02, 19:16
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Och sedan finns frågor om vad som åsyftas med att "fullborda" äktenskapet. Även i Europa var det först när kvinnan kom in under sin nya mans sfär, alltså han rent ekonomiskt hade ansvar för henne, som äktenskapet var "fullbordat", om än med en rad olika varianter. Kungar kunde bortlovas med spädbarn, och när de var större, men fortfarande barn, kom de att bli en del av hushållet.

Men som sagt - källorna är för vaga för att kunna slå fast en "sanning" i detta fallet!

Ja visst är ALLA källor vaga men du tycker det är OK att gifta sig med en 9årig flicka så länge man INTE har sex.

Säg mig har du en dotter runt den åldern? Det finns säkert massa pedofiler i världen som vill "gifta" sig med henne och INTE ha sex.
Hoppas du ställer upp på det
Citera
2012-11-02, 19:19
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Här är flera olika resonemang:

http://www.discoveringislam.org/aisha_age.htm

Hmmm läste INTE alla men denna sa att hon var mellan 12 och 18år

HMMMM om 12 år ja det är ju MYCKET bättre än 9 eller är INTE det ett barn fortfarande?
Senast redigerad av Leonidas72 2012-11-02 kl. 19:22.
Citera
2012-11-02, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Låt folk vara pedofiler i fred, alla har rätt till sin religionsfrihet.
Om jag vill bränna en oxe för att dess lukt ska behaga herren i enlighet med GT, så tycker jag inte djurrättsaktivister ska få kränka min religionsfrihet heller! Inte heller om jag stenar mina olydiga barn eller min granne för att han arbetar på sabbaten. Lämna min tro ifred era sjuka jävlar!

Tjejer kanske var tillräckligt mogna och utvecklade för att ha samlag vid nio års åldern under profetens tid. De kanske inte var och såg ut som en nio åring gör idag dvs liten i längden outvecklad och omogen. De kanske var och såg helt annorlunda ut i den åldern då och det vet man ju inte för att med säkerhet kunna stämpla någon som pedofil.. Så varför snacka om något man inte riktigt vet?Det är inte speciellt smart eller har jag fel?

För att klassas som pedofil enligt wikipedia måste den sexuella dragningen vara starkare mot barn än mot vuxna. Hitta mig en sann källa där det står att profeten hade de draggen och en källa som visar att man var ett barn vid den åldern under den tiden så skall jag vara tyst.
Senast redigerad av villonex 2012-11-02 kl. 19:24.
Citera
2012-11-02, 19:21
Medlem
Citat:

Ja, det är förstås inte helt självklart vad som menas med att fullborda ett äktenskap. Vem vet vilka lingvistiska "koder" de använde på den tiden? Kanske menade de att eftersom Aisha nu bodde med Muhammed, var gift med honom och deltog i vardagssysslorna, så var hon lika "fullbordad" som de andra fruarna. Som du säger, sexet kanske inte ansågs viktigt. Eller så var det såpass tabulagt att man inte nämnde det och ansåg äktenskapet "fullbordat" utan att explicit nämna eller ens tänka på sexet.

Ja, att prata om sexlivet & drifterna hos någon som levde och verkade för över tusen år sedan känns tämligen meningslöst. Kanske var han en krigshärjande, vedervärdig pedofil - kanske var han en gudomligt inspirerad filantrop och föregångsman för hela mänskligheten. Kanske ligger sanningen någonstans mitt emellan. Vi kommer aldrig att få veta, tyvärr.
Citera
2012-11-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonidas72
Aha så "grupptryck" ursäktar pedofiler mmm bra då kan alla pedofiler lägga det till sin försvarslista.
"Jag ville INTE göra det MEN grupptrycket drev mig mot att vara en pedofil".

Helt ok ursäkt hoppas det funkar när någon person dödar en annan eller rånar en bank , "egentligen ville jag INTE göra det men grupptrycket drev mig"
Ja, var precis det jag menade.
Citera
2012-11-02, 19:26
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villonex
Tjejer kanske var tillräckligt mogna och utvecklade för att ha samlag vid nio års åldern under profetens tid. De kanske inte var och såg ut som en nio åring gör idag dvs liten i längden outvecklad och omogen. De kanske var och såg helt annorlunda ut i den åldern då och det vet man ju inte för att med säkerhet kunna stämpla någon som pedofil.. Så varför snacka om något man inte riktigt vet?Det är inte speciellt smart eller har jag fel?

För att klassas som pedofil enligt wikipedia måste den sexuella dragningen vara starkare mot barn än mot vuxna. Hitta mig en sann källa där det står att profeten hade de draggen och en källa som visar att man var ett barn vid den åldern under den tiden så skall jag vara tyst.

GRATTIS du är en pedofil och du bekräftar det.
Har du en dotter i den åldern kanske du kan bjuda ut henne till eran nästa "profet" och hon kan bli Allahs slav.

Så du menar att flickor som "var allmänt underutvecklade" 1400 år sedan var kvinnor.
Och att utvecklingen har gått tillbaka i tiden istället för att gå fram?
Senast redigerad av Leonidas72 2012-11-02 kl. 19:28.
Citera
2012-11-02, 19:27
Medlem
Hur kommer det sig att det att merparten av de krig som pågår i världen har sin grund i religionen...vad hände med "du skall älska din nästa..." och för att inte tala om alla övergrepp som sker på minderåriga, oavsett religion...vad hände med den avhållsamhet som förespråkas.....LMAO åt religion, oavsett tillhörighet
Citera
2012-11-02, 19:30
Medlem
Leonidas72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrIKEA2010
Hur kommer det sig att det att merparten av de krig som pågår i världen har sin grund i religionen...vad hände med "du skall älska din nästa..." och för att inte tala om alla övergrepp som sker på minderåriga, oavsett religion...vad hände med den avhållsamhet som förespråkas.....LMAO åt religion, oavsett tillhörighet

Det har ändrats till att du ska knulla din nästa om du tror på Muhamed som din profet och din nästa är UNDER 12 års ålder.
Citera
2012-11-02, 19:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villonex

Människan har fysiskt varit sig lik ganska länge. Betydligt längre än rövarkungen Momos tid. Vad som möjligen förändrats är att vi har en bättre kost i vår moderna tid och då växer till oss snabbare IDAG än man gjorde då. Om du har något som tyder på att man fysiskt växte upp snabbare på den tiden får du gärna presentera det.

Så du menar precis som österrikarna att bara för att man har sex med barn betyder inte att man är pedofil?

Ett barn är ett barn oavsett hur gärna du än vill ha sex med en nioåring. Även om barn tvingades växa upp snabbare på den tiden betyder inte att de inte var barn längre, varken fysiskt eller psykiskt.
Citera
2012-11-02, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Människan har fysiskt varit sig lik ganska länge. Betydligt längre än rövarkungen Momos tid. Vad som möjligen förändrats är att vi har en bättre kost i vår moderna tid och då växer till oss snabbare IDAG än man gjorde då. Om du har något som tyder på att man fysiskt växte upp snabbare på den tiden får du gärna presentera det.

Så du menar precis som österrikarna att bara för att man har sex med barn betyder inte att man är pedofil?

Ett barn är ett barn oavsett hur gärna du än vill ha sex med en nioåring. Även om barn tvingades växa upp snabbare på den tiden betyder inte att de inte var barn längre, varken fysiskt eller psykiskt.

Jag har läst någonstans i bibeln att det fanns människor som var jättar och att man dessutom levde flera år mer än vad en människa kan göra idag men även fått höra det ett antal gånger som barn så varför det vara omöjligt att människorna var annorlunda under profetens tid? Som sagt man kanske inte vara ett barn då som man är idag och så länge du inte kan komma med källa till de frågorna jag ställde dig är du bara en looser i mina ögon punkt slut.
Senast redigerad av villonex 2012-11-02 kl. 19:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in