2013-03-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Jag förstår inte riktigt hur man tänker ifall man reser regelbundet med fejkad SMS-biljett. Vi tar ett räkneexempel: Om jag skulle resa till och från jobbet på en äkta SMS-biljett så skulle dessa kosta 108 Kr/dag (två zoner=54Kr). Det blir 540 Kr/vecka eller lite mer än 2160 Kr/månad (4*5*2*54). Motsvarande 30-dagarsbiljett är inte gratis heller men kostar 790, dvs lite drygt en tredjedel. En motsvarande resa med kupong/reskassa kostar 37,50 Kr/resa jämfört med 54 för SMS, dvs ca 2/3. Är det inte då lite misstänkt redan från början ifall man regelbundet på samma busslinje/tåglinje dyker upp och visar upp en SMS-biljett, som är det klart dyraste alternativet ?

Det är sant, åker från samma station flera gg i veckan och har gjort så i minst 1år. I början var det inget konstigt, sedan kom en övergångsperiod där de misstänkte mig men de kunde inte för sitt liv se att biljetten var fejk trots att de (5-6 olika spärrnissar som alla kände igen mig...) kollde väldigt noggrant. Nu har de i princip gett upp och släpper förbi mig slentrianmässigt...

WIN
Citera
2013-03-24, 23:19
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrInk
Det ska alltså t ex stå "420SL" och inte "SL420"?

Jag har 0.1 fortfarande och har inte stött på några problem, de kollar inte så noga faktiskt. Eller det är en överdrift, de kollar INGENTING alltså.

Men vad ska de stå, 420SL eller SL420?

På ett omodifierat android med original-smsappen står det SL420. Så det är vad det "ska" stå.

Andra SMS-hanterare/custom ROMS kan utesluta SL och bara visa 420.

Installerade själv Handcent sms-app och den visar endast siffrorna. Endast en gång på t-centralen har jag varit med om att spärrexpeditören pga detta bad mig gå bakåt till inkorgen så hon kunde se hela avsändaren innan jag blev förbisläppt. Men så har jag inte använt handcent mycket, inte för att jag tror att många slanställda bryr sig. Gör de det är det bara att gå bakåt till inkorgen som sagt.

Från det ena till det andra, har en mindre irritation på min S3 med stock (rootad, avinstallerat många onöda system apps) 4.1.2 (var likadant på 4.0) och stock SMS-hanteraren. Ibland när jag tar upp nyligen öppnade appar och klickar på den tidigare skapde fejkSMS-biljetten med fejkbiljettsloggan på sig går den istället till skriv nytt SMS. Detta löser sig om jag använder handcent. Gillar dock stock-appen så skulle helst vilja att det gick att lösa på något sätt förutom att ersätta den. Någon annan som haft samma bugg? Står inget på github om det.

Hände både på 0.1 och 0.2
Senast redigerad av JohnRim 2013-03-24 kl. 23:23.
Citera
2013-03-25, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
På ett omodifierat android med original-smsappen står det SL420. Så det är vad det "ska" stå.

Andra SMS-hanterare/custom ROMS kan utesluta SL och bara visa 420.

Installerade själv Handcent sms-app och den visar endast siffrorna. Endast en gång på t-centralen har jag varit med om att spärrexpeditören pga detta bad mig gå bakåt till inkorgen så hon kunde se hela avsändaren innan jag blev förbisläppt. Men så har jag inte använt handcent mycket, inte för att jag tror att många slanställda bryr sig. Gör de det är det bara att gå bakåt till inkorgen som sagt.

Från det ena till det andra, har en mindre irritation på min S3 med stock (rootad, avinstallerat många onöda system apps) 4.1.2 (var likadant på 4.0) och stock SMS-hanteraren. Ibland när jag tar upp nyligen öppnade appar och klickar på den tidigare skapde fejkSMS-biljetten med fejkbiljettsloggan på sig går den istället till skriv nytt SMS. Detta löser sig om jag använder handcent. Gillar dock stock-appen så skulle helst vilja att det gick att lösa på något sätt förutom att ersätta den. Någon annan som haft samma bugg? Står inget på github om det.

Hände både på 0.1 och 0.2

Har S2 men händer för mig med att när jag ska öppna appen "fejkbiljett" så öppnar den istället nytt sms. Men när jag trycker bort nytt sms, så kommer jag till fejkbiljett appen.
Citera
2013-03-25, 19:41
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andjon
Har S2 men händer för mig med att när jag ska öppna appen "fejkbiljett" så öppnar den istället nytt sms. Men när jag trycker bort nytt sms, så kommer jag till fejkbiljett appen.

Precis, samma för mig - vid tryck på bakåtknapp kommer jag tillbaka till appen för att skapa ny biljett. Även om jag öppnar direkt via SMS-appen (alltså inte via nyligen öppnade appar, utan genom genvägen på hemskärmen) händer det att den går till skapa nytt SMS. Sen går det att komma till inboxen och därigenom till det det skapade SMS-et.

Då vet jag att det inte bara är jag i alla fall.
Citera
2013-03-25, 20:28
Medlem
Derbidrds avatar
När kommer en uppdatering till Göteborg? Jag svälter snart för alla mina pengar går till västtrafik..
Citera
2013-03-26, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derbidrd
När kommer en uppdatering till Göteborg? Jag svälter snart för alla mina pengar går till västtrafik..

Om du har lust att skicka så många giltiga biljetter som möjligt kan jag nog slänga ihop en app åt dig baserad på min gamla kod. Skulle eventuellt kunna göra en fork av Fejkbiljett och fixa lite saker tills utvecklarna kommer tillbaks men jag finner koden lite rörig. Appen jag skrev heter Pesttrafik och eftersom den bara riktade sig till Göteborg hade den inget gränsnitt. Man tryckte på ikonen, det dök upp en toast (en sån där ruta som ligger över allt annat med en textrad i nedre delen av skärmen) där det stod "SMS biljett fixad." och sen låg det en biljett i inkorgen. Efter att ha haft det så ett par år känns det lite krångligt med Fejkbiljett om jag ska va helt ärlig. Styrkan och svagheten i Fejkbiljett jämfört med Pesttrafik är ju att det stöder flera städer, olika priser och zoner. Det skulle ju eventuellt va möjligt att lägga till en funktion i Fejkbiljett så att den slutar visa gränssnittet efter att man gjort ett val av biljett och sen får man ominstallera om man vill ändra. En annan sak jag funderat på är någon slags paniktillägsapp som helt enkelt raderar all spår av Fejkbiljett på telefonen. Det är knappast olagligt ha fejkbiljett installerad på telefonen i sig men det kan eventuellt betraktas som ett brottsverktyg och då tillsammans med situationen kan det eventuellt va ett brott. I alla lägen har polisen rätt att beslagta brottsverktyg, jag sitter visserligen och hittar på nu men det känns ju lite oklart om brottsverktyget är appen eller telefonen i sig. Hur som helst är det alltid lite onödigt att bära runt på bevis när man begår brott om det är lätt att göra sig av med dem, försöker inte låta paranoid, jag tror egentligen det är helt och håller onödigt men det skulle också va väldigt enkelt att fixa och jag har ganska tråkigt nu för tiden. Som ni kanske märker.

Här är koden till det gamla programmet men jag har flyttat från Göteborg, jag har ingen aning om hur biljetterna ser ut idag.

Kod:
/* Generate a sms ticket for västtrafik
 * 
 * 724504826
 * 26* --VÄSTTRAFIK-- giltig till 21:58 2011-07-16
 * VUXEN GÖTEBORG ++ inom området Göteborg ++
 * 52,00kr (inkl.6% moms) 2158G16plu2899Z020327
 * 
 * 
 * 
 * 
 */

package fuck.you.pesttrafik;

import android.app.Activity;
import android.content.ContentValues;
import android.net.Uri;
import android.os.Bundle;
import android.widget.Toast;

public class Main extends  Activity {
    /** Called when the activity is first created. */
    @Override
    public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        super.onCreate(savedInstanceState);
//        setContentView(R.layout.main);

run();
        Toast.makeText(this, "SMS biljett fixad.", Toast.LENGTH_LONG).show();
        finish();
    }    

private void run() {
        genTicket sms = new genTicket();

final ContentValues values = new ContentValues();

values.put("address",            (String) sms.phoneNo);
        values.put("body",                (String) sms.ticket);

final Uri SMS_PROVIDER = Uri.parse("content://sms");

final Uri uri = getContentResolver().insert(SMS_PROVIDER, values);   

}
}

Kod:
/*
 * 724504826
 */

import java.util.Calendar;
import android.text.format.DateFormat;

public class genTicket extends Activity 
{
    public CharSequence phoneNo;
    public CharSequence ticket;

private int randN;    
    private CharSequence No;
    Calendar now = Calendar.getInstance();
    private CharSequence longdate;
    private char lmonth;
    private CharSequence date;
    private CharSequence ctime;
    private CharSequence time;
    private final static CharSequence string1 = "*  --VÄSTTRAFIK-- giltig till ";    
    private final static CharSequence string2 = " VUXEN GÖTEBORG ++ inom området Göteborg ++ " +
                                                "52,00kr (inkl.6% moms) ";    
    private final static CharSequence string3 = "plu";
    private final static CharSequence myPhNo = "289";
    private final static CharSequence string4 = "9Z020327";

public genTicket()
    {
        randN = (int) Math.round((Math.random() * 10000));
        phoneNo = "" + ((int) 724500000 + randN);
        randN = randN%100;
        if(randN < 10) { No = "0" + randN; } else { No = "" + randN; }

now.add(Calendar.HOUR, 3);

longdate = DateFormat.format("yyyy-MM-dd", now);
        lmonth = (char)(now.get(Calendar.MONTH)+65);
        date = DateFormat.format("dd", now);
        ctime = DateFormat.format("kk:MM", now);
        time = DateFormat.format("kkMM", now);

ticket = "" + No + string1 + ctime + " " + longdate + string2 +
                 time + lmonth + date + string3 + myPhNo + string4;
    }
}

//AlgoJerViA
Citera
2013-03-26, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brainz
Om du har lust att skicka så många giltiga biljetter som möjligt kan jag nog slänga ihop en app åt dig baserad på min gamla kod. Skulle eventuellt kunna göra en fork av Fejkbiljett och fixa lite saker tills utvecklarna kommer tillbaks men jag finner koden lite rörig. Appen jag skrev heter Pesttrafik och eftersom den bara riktade sig till Göteborg hade den inget gränsnitt. Man tryckte på ikonen, det dök upp en toast (en sån där ruta som ligger över allt annat med en textrad i nedre delen av skärmen) där det stod "SMS biljett fixad." och sen låg det en biljett i inkorgen. Efter att ha haft det så ett par år känns det lite krångligt med Fejkbiljett om jag ska va helt ärlig. Styrkan och svagheten i Fejkbiljett jämfört med Pesttrafik är ju att det stöder flera städer, olika priser och zoner. Det skulle ju eventuellt va möjligt att lägga till en funktion i Fejkbiljett så att den slutar visa gränssnittet efter att man gjort ett val av biljett och sen får man ominstallera om man vill ändra. En annan sak jag funderat på är någon slags paniktillägsapp som helt enkelt raderar all spår av Fejkbiljett på telefonen. Det är knappast olagligt ha fejkbiljett installerad på telefonen i sig men det kan eventuellt betraktas som ett brottsverktyg och då tillsammans med situationen kan det eventuellt va ett brott. I alla lägen har polisen rätt att beslagta brottsverktyg, jag sitter visserligen och hittar på nu men det känns ju lite oklart om brottsverktyget är appen eller telefonen i sig. Hur som helst är det alltid lite onödigt att bära runt på bevis när man begår brott om det är lätt att göra sig av med dem, försöker inte låta paranoid, jag tror egentligen det är helt och håller onödigt men det skulle också va väldigt enkelt att fixa och jag har ganska tråkigt nu för tiden. Som ni kanske märker.

Här är koden till det gamla programmet men jag har flyttat från Göteborg, jag har ingen aning om hur biljetterna ser ut idag.

Kod:
/* Generate a sms ticket for västtrafik
 * 
 * 724504826
 * 
 * 
 * 
 * 
 */

import android.content.ContentValues;
import android.net.Uri;
import android.os.Bundle;
import android.widget.Toast;

public class Main extends  Activity {
    /** Called when the activity is first created. */
    @Override
    public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
        super.onCreate(savedInstanceState);
//        setContentView(R.layout.main);

run();
        Toast.makeText(this, "SMS biljett fixad.", Toast.LENGTH_LONG).show();
        finish();
    }    

private void run() {
        genTicket sms = new genTicket();

final ContentValues values = new ContentValues();

values.put("address",            (String) sms.phoneNo);
        values.put("body",                (String) sms.ticket);

final Uri SMS_PROVIDER = Uri.parse("content://sms");

final Uri uri = getContentResolver().insert(SMS_PROVIDER, values);   

}
}

Kod:
/*
 * 724504826
 */

import java.util.Calendar;
import android.text.format.DateFormat;

public class genTicket extends Activity 
{
    public CharSequence phoneNo;
    public CharSequence ticket;

private int randN;    
    private CharSequence No;
    Calendar now = Calendar.getInstance();
    private CharSequence longdate;
    private char lmonth;
    private CharSequence date;
    private CharSequence ctime;
    private CharSequence time;
    private final static CharSequence string1 = "*  --VÄSTTRAFIK-- giltig till ";    
    private final static CharSequence string2 = " VUXEN GÖTEBORG ++ inom området Göteborg ++ " +
                                                "52,00kr (inkl.6% moms) ";    
    private final static CharSequence string3 = "plu";
    private final static CharSequence myPhNo = "289";
    private final static CharSequence string4 = "9Z020327";

public genTicket()
    {
        randN = (int) Math.round((Math.random() * 10000));
        phoneNo = "" + ((int) 724500000 + randN);
        randN = randN%100;
        if(randN < 10) { No = "0" + randN; } else { No = "" + randN; }

now.add(Calendar.HOUR, 3);

longdate = DateFormat.format("yyyy-MM-dd", now);
        lmonth = (char)(now.get(Calendar.MONTH)+65);
        date = DateFormat.format("dd", now);
        ctime = DateFormat.format("kk:MM", now);
        time = DateFormat.format("kkMM", now);

ticket = "" + No + string1 + ctime + " " + longdate + string2 +
                 time + lmonth + date + string3 + myPhNo + string4;
    }
}

//AlgoJerViA

Verkar krångligt att behöva istallera om appen varje gång. Bättre som det är nu.
Och appen öppnas ju på det du hade sist.
Åker ofta både med UL och SL
Citera
2013-03-26, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andjon
Verkar krångligt att behöva istallera om appen varje gång. Bättre som det är nu.
Och appen öppnas ju på det du hade sist.
Åker ofta både med UL och SL

Ja, har man anledning att byta inställningar är det ju definitivt inte bättre. Men det var det jag menade med att man kunde ha det som en inställning i Fejkbiljett, jag som bara åker på hel biljett inom zon A behöver aldrig ändra igen så det kan ju finnas en knapp för det under settings. Du behöver aldrig kryssa i den.
Jag hade nog föredragit att ha två appar om jag var i din situation, eller om det går att ha en app med två ikoner.

//AlgoJerViA
Citera
2013-03-26, 16:09
Medlem
Spfeak8s avatar
Nån kanske redan har sagt det, men reducerat pris funkar inte för mig. När jag väljer det och klickar create så crashar programmet. Jag har en Xperia Mini Pro

* Full pris fungerar
Citera
2013-03-26, 16:32
Medlem
Barc0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spfeak8
Nån kanske redan har sagt det, men reducerat pris funkar inte för mig. När jag väljer det och klickar create så crashar programmet. Jag har en Xperia Mini Pro

* Full pris fungerar
Lägg in 0,1 istället
Citera
2013-03-26, 16:56
Medlem
Spfeak8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barc0
Lägg in 0,1 istället
Menar du version 0.1? Kan du länka, lyckas inte hitta den
Senast redigerad av Spfeak8 2013-03-26 kl. 17:03.
Citera
2013-03-26, 20:53
Medlem
Calos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spfeak8
Menar du version 0.1? Kan du länka, lyckas inte hitta den

Fanns ju bara två sidor bak...

https://www.flashback.org/sp42575742
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera