Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herbsngarlic
Upplys en okunnig. Hur ska en ostämplad remsa blidka kontrollanterna?

Beror på var du åker, jag bor i nynäshamn och här finns inga kontroller innan själva tåget, och jag skulle vilja se den kontrollant som lyckas ge mig en "utökad reseavgift" om jag inte kan stämpla innan de kommer.

Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
Tänkte använda fejk till Uppsala, men vi får väl se hur det går, där behövs det ju bara om det kommer kontrollanter, men vad har dom för rättigheter? alltså får dom hålla i en osv om jag visar min biljett dom kommer fram till den är fejk. men vi är framme i Uppsala, är det bara gå då och inte bry sig?

**edit låter frågan stå kvar men såg att appen inte kommit till Upsala än. Den kanske är på g?

de har ingen rätt att hålla kvar dig (igentligen) men det finns de som gör det ändå. men om du ertappas med en fejksmsbiljett vet jag inte hur det blir.

Men enligt Rättegångsbalken kap 24 paragraf 7 så: "Påträffas den som begår brott, varpå fängelse kan följa, på bar gärning eller flyende fot får han gripas av envar.'' bredrägeri kan ge upp till 2 års fängelse.
Citera
2013-02-27, 11:04
Medlem
Nattskenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staroprama
När jag åker inom sthlm och ska åka mellan två zoner; smsar jag A+B eller bara B?

Du anger alltid den zon du befinner dig i samt alla zoner du ska åka igenom/till. Så om du ska åka från zon A till B kör du A+B.
Citera
2013-02-27, 15:54
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symph
Ursäkta rödtjutsstavfel. Glömde berätta att de scannade med sin mobil.

Yesbox, ISS kontrollanter (blåjackor) scannar med mobiltelefoner som inte håller vid kontroll! Så vägra alltid att visa om de vill se någonting! Alternativt om du åker ett färdmedel som skakar mycket, tillexempelvis tvärbana kan du visa och se till att inte hålla mobilen alltför stilla - svårt att scanna om det inte är stilla.
Citera
2013-02-28, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenswe
HELVETE, nu har jag efter 3 års fejkande utan app med bara lite manuella ändringar som gått som en dans tagit slut. Jkpg länstrafik har kommit med en jävla high tech app som ska va lika säkert som ett franz jäger kassaskåp!

Detta ser ja inte som en jättesvår utmaning för den som kan koda appar.

Den nya systemet ser ut såhär:

http://img4.imageshack.us/img4/3417/cfcgf.png
Klockan, loggan, cirklarna och fyrkanten åker(studsar på kanterna) runt i det gröna fältet(fyrkanten) hela tiden.

Min lösning: Att bara göra en simpel app som man öppnar så får man fram just de ni ser på bilden, lite som en vanlig gif blid, problemet är bara att man måste kunna få med klockan så att den alltid går rätt och att man kan skriva in den nedersta texten själv.

men att bara kopiera designen och sen koda in så att fyrkanten m.m åker omkring kan inte va så svårt för den som kan koda eller?

Jag hade samma problem! Dock så använder jag appen "Xtrafik" och mina biljetter visas via den. När jag har köpt en biljett så öppnar jag inte appen igen, utan jag sätter på flygplansläge, sedan öppnar jag appen och biljetten är giltig Poängen är att biljetten inte ska kunna verifieras. Kanske funkar för dig?
Citera
2013-03-01, 00:49
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schkeel
Ja, men hjälper det att endast skicka koder? Med tanke på att biljetten ändrar färg efter giltighetstiden så borde väl även den funktionen fungera? Nu har jag inte kollat hur nuvarande app ser ut, men den har väl ingen sådan funktion?

Jag vet inte exakt hur den kommunicerar, men det är en app som är bunden till antingen ditt betalkort eller om du vill ha faktura. Om det är via sms, nätverk eller annat system vågar jag inte svara på.

Informationen i din länk kan säkert användas till något, om jag bara visste hur

Kan du inte posta en film hur det ser ut när man köper en biljett. Koden som jag länkade borde enkelt gå att göra en htmlsida. Alternativet är att patcha APK:n
Citera
2013-03-01, 10:57
Bannlyst
Ska det komma massa E,A,O,X i smset eller har jag gjort nått fel?
Citera
2013-03-01, 14:00
Medlem
MiniCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teguin
Ska det komma massa E,A,O,X i smset eller har jag gjort nått fel?

Det ska vara så.
Citera
2013-03-02, 16:42
Medlem
Calos avatar
Fyfan: http://www.dn.se/sthlm/en-miljon-plankar--varje-manad

"Enligt rapporten pågår också ett omfattande fusk med sms-biljetter, under fjolårets första åtta månader upptäcktes 600 förfalskade sms-biljetter. Vilket motsvarar ungefär fem procent av det totala fusket.

Den verkliga omfattningen av sms-fusket är sannolikt flerdubbelt högre, anser landstingets trafikförvaltning. De flesta som passerar spärrar eller förare med falsk sms-biljett väljer att inte visa upp den vid en kontroll, fullt medvetna om att det är värre att förfalska en biljett än att sakna biljett.

För att försvåra för fuskarna har SL stängt ner ett antal webbtjänster för falska sms-biljetter. I minst tre fall har SL:s polisanmälan lett till husrannsakan och beslagtagna datorer. Sedan en tid tillbaka fotograferar också biljettkontrollanterna falska sms-biljetter och polisanmäler innehavarna. Hittills har 24 polisanmälningar gjorts.

Men störst effekt på sms-fusket, tror SL, får införandet av optiska sms-läsare i hela pendeltågs- och t-banetrafiken. De installeras i sommar i samtliga entréer.
"
Citera
2013-03-02, 17:46
Medlem
ManUnitedFans avatar
någon som vet när Uppsala uppdateringen kommer att vara klar???
Citera
2013-03-02, 17:53
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManUnitedFan
någon som vet när Uppsala uppdateringen kommer att vara klar???

När jag kommer hem från min semester och beslutar att släppa en .apk med Uppsala uppdateringen.

Ett tag alltså. För den händige går det utmärkt att "tillverka egna biljetter", hur du gör finns på nätet, google är din vän!
Citera
2013-03-02, 18:03
Medlem
ManUnitedFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essylia
När jag kommer hem från min semester och beslutar att släppa en .apk med Uppsala uppdateringen.

Ett tag alltså. För den händige går det utmärkt att "tillverka egna biljetter", hur du gör finns på nätet, google är din vän!
okej, jo jag vet att man kan göra de!
Citera
2013-03-03, 03:19
Medlem
är lite full men here goes

pratade just med en snubbe som jobbade på sl som sa att de varje dag har olika sätt att se huruvida en biljett är fejk eller ej

enligt honom kunde man se de utifrån den information man fick på morgonen

alltså verkar det vara så att de ändrar en viss sträng i koden som man kan känna igen, alltså kan folk som verkligen tar sitt jobb på allvar se skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in