2013-03-26, 21:10
Medlem
NickDawgs avatar
Någon som har koll på om man på något sätt kan få till en biljett från Sthlm central till Arlanda C? Står att man behöver en särskild passagebiljett som kostar 75 kr utöver den vanliga SL-biljetten. Går det att kombinera Sthlm med Uppsala på ngt sätt i appen för att lösa detta? Någon som kanske rent av åkt denna sträcka, undrar då vad de menar med "särskild passagebiljett", måste man passera genom en avsatt utgång där en kontrollant kollar alla personer/biljetter?? Annars kan man ju lösa en biljett till Upplands Väsby och sen bara sitta kvar en station till, känns dock som SL tänkt på detta... Tacksam för svar!
Citera
2013-03-26, 22:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickDawg
Går det att kombinera Sthlm med Uppsala på ngt sätt i appen för att lösa detta?

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av NickDawg
måste man passera genom en avsatt utgång där en kontrollant kollar alla personer/biljetter??

Ja.
Citera
2013-03-27, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja.

Det är som att gå in på ett jävla nöjesfält.

//AlgoJerViA
Citera
2013-03-27, 13:35
Medlem
Blev haffad på tvärbanan, visade glatt upp min biljett då han frågade om jag kunde visa sms:et som jag hade skickat för att ta emot biljetten, letade lite och kom på att jag hade tagit bort den, sen halade jag fram access kortet ändå och körde på det, då jag hade det som backup, då tog han fram sin mobil och tryckte upp en biljett också med fejk appen... mind = blown, och då frågade han om jag hade samma app men det hade jag ju inte...
Citera
2013-03-27, 20:42
Medlem
dkws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black3ned
Blev haffad på tvärbanan, visade glatt upp min biljett då han frågade om jag kunde visa sms:et som jag hade skickat för att ta emot biljetten, letade lite och kom på att jag hade tagit bort den, sen halade jag fram access kortet ändå och körde på det, då jag hade det som backup, då tog han fram sin mobil och tryckte upp en biljett också med fejk appen... mind = blown, och då frågade han om jag hade samma app men det hade jag ju inte...

Hahahaha, fan går kontrollanterna runt med fejkappen för? Du slapp böter så det är bra.

Men varför kör du acces kort som backup? Det finns väl bara i 3 eller 6 månader, så då kan du köra legalt med den istället för fejk?

Eller man kanske kan fylla på med engångs biljetter på kortet också....vet inte
Citera
2013-03-27, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
På ett omodifierat android med original-smsappen står det SL420. Så det är vad det "ska" stå.

Andra SMS-hanterare/custom ROMS kan utesluta SL och bara visa 420.
Kör själv på vanliga sms utan någon app, men då står det inte SL420 utan det kommer annat typ, SL180, SL848. Är det nått att vara orolig för?
Citera
2013-03-28, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black3ned

Jag delade en joint med en biljettkontrollant igår kväll han hade Fejkbiljett eftersom de inte får åkkort från SL som löneförmån så han var bitter på dem. SL är inte en sån där jättepopulär arbetsgivare trots allt och det är blot en avlägsen dröm för de allra flesta att försöka hitta ett "bra jobb". Jag är med i p-kassan så det är rätt lätt att bara hålla sig lung och va civiliserad och trevlig, vet att det finns totala idioter där ute med men jag har aldrig riktigt träffat dem. Vart med om en del rätt sjuka saker i kollektivtrafiken ibland. När jag pendlade med spårvagnen i Göteborg och det blev kontroll råkade jag sitta ganska emllan två dörrar. Det är som alltid sjukt ångestladdat och det är inte så sällan som 100 spänn faktiskt är rätt jobbigt att betala trots allt. Hur som helst så stoppar jag ner tidnigen i väskan och tar av mig headsättet och förbereder mig på att stiga av och skriva under lappen när kontrollanten kommer fram till mig och helt enkelt frågar om han där bak redan hade kollat mig varvid jag exmtremt förvånad såklart svarar ja. Typ 20sek senare när jag håller på att ta upp tidningen kommer kontrolaten bakom och frågar om han framför kollade mig varvid jag viftar avförande med tidningen mot hon och säger jajaj, vad ni håller på varvid han går. Det här var en rätt sjuk grej i sig men det riktigt absurda är att exakt samma sak händer typ en månad senare. En mindre skum grej var när jag precis flyttat hit till Sockholm och blev stoppad i en spärr ut ur tunnelbanan och kontrollanten frågar varför jag inte har biljett och jag ganska sanningsenligt säger att jag inte har några pengar för jag håller på och söker socialbidrag eftersom jag är nyinflyttat och till och med råkar ha med papper för att bevisa det så säger hon att det är ok och jag får gå. Jag har tagit mig ur fler kontroller än jag har åkt fast i i varje fall helt klart. För det allra mesta har det vart så att jag är på väg att gå av när de går på och de skiter i mig. Ibland blir de också för upptagna när någon börjar bråka, det var snällt av medpassageraren. Vet inte om jag är lite ovanligt meningslös i kontrollanternas ögon men det känns som att med en massa tur och och lite tur till så kan man ta sig rätt långt. Det är nog inte värt att va den bråkige i varje fall. Fast det ser rätt kul ut.

//AlgoJerViA
Citera
2013-03-28, 13:50
Medlem
Använder appen ett par ggr./vecka och det har aldrig varit några problem. Idag när jag kom fram till en station innanför tullarna så stod det kontrollanter vid spärrarna, jag vände raskt om och gick till andra utgången. Väl framme vid den andra utgången stod det 4 kontrollanter och väntade på mig., Förmodligen hade dom första sett mig och meddelat den andra sidan av stationen. Dom frågade mig vänligt om dom kunde få se min biljett. I samma sekund ringer min telefon, jag låtsas svara och säger: "Nej vad säger du! Jag kommer på en gång". Vakten står en meter ifrån mig och ber än en gång om min biljett. Säger att jag tyvärr inte hinner visa den, vänder mig om och går in på ett tåg som precis kommer in. Den dagliga dosen av adrenalinkick är klar.

Verkar som dom inte kommer att ge sig denna gång så det får bli till att köpa SL-kort framöver.

//W
Citera
2013-03-28, 14:04
Medlem
completenesss avatar
Citat:
Verkar som dom inte kommer att ge sig denna gång så det får bli till att köpa SL-kort framöver.
Vad menar du ge sig?
Citera
2013-03-28, 15:52
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teguin
Kör själv på vanliga sms utan någon app, men då står det inte SL420 utan det kommer annat typ, SL180, SL848. Är det nått att vara orolig för?

Nej inget att oroa sig för, den slumpar olika tre siffror varje gång.
Citera
2013-03-28, 17:36
Medlem
Kan ni fixa till Örebro också

så här ser du ut om man skickar ''ÖS'' , som gäller för ungdom till numret 076-277 80 00.

LTO413: 413 LTÖ

ÖS SKOLUNGDOM Giltig till
20:29 2013-03-28
Örebro

10 SEK (6% MOMS)
252895727263413

EEAXAOOOXE
EXEEEEEXOX
EEAAEXXOOX
EEEEEEEEEE

och för vuxen ÖV

LTO251: 251 LTÖ

ÖV VUXEN Giltig till 20:38
2013-03-28
Örebro

20 SEK (6% MOMS)
42079900366251

EOAXAXOXXX
EEEXAOOEXE
EXXAAAEXOE
EEEEEEEEEE
Senast redigerad av Kod21 2013-03-28 kl. 17:45.
Citera
2013-03-29, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kod21
Kan ni fixa till Örebro också

så här ser du ut om man skickar ''ÖS'' , som gäller för ungdom till numret 076-277 80 00.
...

De ser ju ut att vara av samma princip som i Stockholm så det skulle va hur lätt som helst.

//AlgoJerViA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in