2014-02-21, 17:34
Bannlyst
Jag har använt mig av den tidigare fejkappen i ca 2 år eller mer utan problem. Jag åker buss varje dag. Om jag säger till dig att 0,13 inte fungerar lika bra som den tidigare, då ljuger jag?

Aja..Det ända som händer är att de skrattar åt mig, tittar surt eller synar smset men orkar inte göra en biggie av det. Detta är ca 3/10ggr.
Jag har dock aldrig fått gå av bussen, men då har jag erkänt att det är fejk, varpå de tackar mig för min ärlighet och låter mig gå på. Vissa chaffisar tror att man utmanar deras intelligens genom att visa upp en fejk, och man ser det på de, men de pallar inte..

tack ändå, det fungerar lysande och har gjort det i 2år +
Visade till och med upp den förra fejkappens sms för en riktig prettofitta på tuben m apparat osv, det fungerade. Detta var dock inte 0,13.

Citera
2014-02-21, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Jag har använt mig av den tidigare fejkappen i ca 2 år eller mer utan problem. Jag åker buss varje dag. Om jag säger till dig att 0,13 inte fungerar lika bra som den tidigare, då ljuger jag?

Aja..Det ända som händer är att de skrattar åt mig, tittar surt eller synar smset men orkar inte göra en biggie av det. Detta är ca 3/10ggr.
Jag har dock aldrig fått gå av bussen, men då har jag erkänt att det är fejk, varpå de tackar mig för min ärlighet och låter mig gå på. Vissa chaffisar tror att man utmanar deras intelligens genom att visa upp en fejk, och man ser det på de, men de pallar inte..

tack ändå, det fungerar lysande och har gjort det i 2år +
Visade till och med upp den förra fejkappens sms för en riktig prettofitta på tuben m apparat osv, det fungerade. Detta var dock inte 0,13.

Det råder stor förvirring inom SL-koncernens alla grenar gällande informationshantering. SL skickar ut info som ska gälla sen tolkas/informeras det väldigt olika inom trafikbolagen, det är inget fel på appen.
Citera
2014-02-21, 19:20
Medlem
Essylias avatar
Citat:
text

Jag har utvecklat appen. Jag har prövat den i fält. Jag har spenderat timmar på att jämföra äkta och falska biljetter. Lita på mig när jag säger att det GÅR inte att se om biljetten är äkta eller falsk. Du åker dit pga. yttre faktorer, inte för att appen genererar "fel".
Citera
2014-02-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srsbsns
LÄS! VIKTIGT!

Tja alla! Det verkar som att blånissarna har bytt taktik. De har civilkläder på sig med endast en liten bricka runt halsen och ber dig visa din biljett.

Jag visste inte ens att detta var lagligt? Ska man inte se på långt håll att någon sysslar med sådant och att de därför måste bära uniform? (Bortsett från civilpoliser såklart) Jävligt skumt att de får göra så tycker jag, någon annan som vart med om detta?
Bara ignorera asen, de har ingen befogenhet ändå.
Går de runt till randoms eller står de och kollar alla?
Citera
2014-02-21, 22:00
Medlem
Citat:

Appen genererar på vissa sätt bättre sms än tidigare (större spridning av nummer, 13-15 tecken långa istället för bara 14 tecken osv).

Det som dock hänt är att SL gjort två saker samtidigt,
1. De försöker göra en form av inventering över hur vanligt det är med falska sms-biljetter
2. De gjorde om utseendet.

Dessa två saker i kombination har gjort att stor förvirring råder hos spärrvakterna. De tror sig ha hittat sätt att se om det är äkta biljetter eller ej. Detta har gått så långt att interna PM gått ut till alla spärrvakter inom SL för att förtydliga informationen.

Din chans/risk att bli nekad med äkta biljett är lika stor som om du använder fejkbiljett.
Citera
2014-02-21, 22:41
Medlem
Essylias avatar
V.F.F
Version. 1.0

Vanligt Förekommande Frågor (also known as a FAQ)

F: Vad är Fejkbiljett?
S: Fejkbiljett är en Android-applikation som skapar biljetter som liknar äkta sms-biljetter som behövs för att åka i olika städers kollektivtrafik.

F: Vilka städer stöds för nuvarande av Fejkbiljett?
S: Stockholm (SL, alla zoner inklusive länsöverskridande biljetter)
Uppsala (UL, lokal och regional trafik, inklusive kombinationsbijetter med SL)
Göteborg (Göteborg stadstrafik, Göteborg+, Göteborg++, Göteborg+++ samt Kungälv)
Västerås (Stadstrafik)
Örebro (Stadstrafik)

F: Är detta lagligt?
S: Att använda Fejkbiljett för att olovligen åka i kollektivtrafiken är att betrakta som bedrägeri och/eller urkundsförfalskning, utvecklarna uppmanar användarna att endast använda program och källkod i utbildningssyfte. Visa aldrig din fejkade biljett för en kontrollant och du bör ha ett giltigt färdbevis med dig när du åker kollektivtrafik.

F: Vart hittar jag den senaste versionen av Fejkbiljett?
S: I min (Essylia) signatur. Den senaste versionen när detta skrevs är 0.13. Observera att det är endast de länkar som finns i min signatur (samt https://github.com/Olangu/Fejkbiljett-Android där även källkoden finns) som är "officiella". Alla andra länkar trycks på och laddas ner på egen risk. Jag tar inget ansvar för ev. skador, problem, naturkatastrofer, dödsfall eller andra saker som kan hända om du laddar ner via en tredjepart.

F: Hur laddar jag ner och installerar Fejkbiljett?
S: Direkt i mobilen: Ladda ned via länken i min signatur. Har du problem med att ladda ner så installera Chrome Browser från play store och öppna länken i Chrome.
När nedladdningen är klar borde statusraden (raden längst upp i din mobil där batteri, klocka mm finns) indikera det. Då kan du öppna .apk filen direkt från den. Annars får du leta upp .apk filen genom sökfunktion eller navigation i din filhanterare och öppna den därifrån. Har du ingen filhanterare installera OI File Manager från play store.
Installationen borde börja av sig själv. Klart.
Du borde även gå in i inställningar och bocka i "Skapa utgående SMS". (detta gör så att även ett utgående sms skapas, det med koden för vilka zoner du ska åka i, utifall att ex, spärrvakten vill se det).

Nedladdning via dator:
Ladda ned filen från länken i min signatur.
Vid problem med att ladda ned testa annan webbläsare som Chrome eller Firefox.
För över till mobilen via USB-sladd eller trådlöst, exempelvis Dropbox, email, etc.
Gå till den mapp där du kopierade .apk filen via din telefons inbyggda filhanterare. Har du ingen filhanterare installera OI File Manager från play store.
Öppna .apk filen
Installationen borde börja av sig själv. Klart.
Du borde även gå in i inställningar och bocka i "Skapa utgående SMS". (detta gör så att även ett utgående sms skapas, det med koden för vilka zoner du ska åka i, utifall att ex, spärrvakten vill se det).

F: Men det fungerar inte, vad är fel?
S: Först och främst se till att "okända källor" är aktiverad
På din enhet, öppna Inställningar → Program och markera "Okända källor". Detta tillåter installation av appar som inte finns på Google Play Store (dvs, Fejkbiljett!).

Har du laddat ner via telefonen så pröva att ladda ner via datorn, se punkten ovan. Använder du ex, Internet Explorer så kan den få för sig att döpa om .apk-filen till .zip. Då måste du själv ändra filändelsen till .apk för att telefonen ska känna igen filen.

F: Okej, jag har laddat ner filen och installerat, den startar men när jag försöker skapa biljett så kraschar appen och det dyker inte upp någon biljett, hjälp!
S: Har du 4.4.x (KitKat) eller senare så måste du ge Fejkbiljett rättigheter att läsa och skriva sms. I inställningar (du kommer dit genom att trycka på den vänstra knappen, den som sitter intill hemknappen) finns det en knapp för detta. Observera att du KAN (läs, förmodligen) behöva root samt installera ett "framework" för att få åtkomst till AppOps (som togs bort i 4.4.2 av Google). Se information här. Du kan också behöva installera en AppOps app, den rekommenderade är denna men det finns säkert flera på Google Play store.

Detta är avancerat så har du inte jättebra kunskap inom området så finns det andra trådar (samt Google!) du kan få hjälp i. Ta INTE upp problem med framework/root eller AppOps här då det är off-topic.

Det finns jättebra information HÄR under rubriken "Ingen App Ops på Android 4.4.2" med utförlig information om hur du använder och installerar framework:et samt App Ops.

F: Jag har inte 4.4.x / Jag har installerat AppOps och gett rättigheter. När jag skapar en biljett så kraschar appen men biljetten dyker upp i Google Hangouts. Vad är fel?
S: Det finns en inställning där du kan stänga av att appen automatiskt ska försöka öppna din standard sms-app efter att biljetten har skapats. Detta gör att Fejkbiljett fortfarande är öppet efter att du har skapat biljetten och du måste själv avsluta programmet. Så länge du får upp "Biljetten skapad!" så fungerar allt som det ska.

F: Men spärrvakten tittade på min biljett och sade att den är fejk! Ditt program suger!
S: Kontrollera först att du har den senaste versionen. Är jättesmart om du reggar ett konto på flashback och prenumererar på den här tråden. Är du säker på att du har den senaste versionen (VID ÄNDRINGAR SÅ KAN DET TA ETT TAG FÖR UTVECKLARNA ATT UPPDATERA APPEN!) så chansade förmodligen spärrvakten. Du kanske ser nervös ut, inte trovärdig, har fel klädsel, etc. Finns massvis med externa omständigheter som gör att spärrvakten nekar dig. Är appen uppdaterad korrekt så är det OMÖJLIGT för blotta ögat att se om den är äkta eller ej. På riktigt, det går inte. Bara en kontrollant kan se om en biljett är äkta eller falsk (alternativ att spärrvakten ber om ditt telefonnummer och ringer till centralen där de kan kolla upp om du köpt en biljett. Detta tar tid så vid rusningstid så kommer detta förmodligen EJ ske) och då är det utanför själva appen. Käfta emot, pröva nästa grind/spärr, planka bakom någon, finns massvis med andra sätt du kan planka. (se planka.nu)

F: Men mitt sms ser annorlunda ut än min polare/det som spärrvakten visade på sin skärm/i olika appar!
S: Det är din sms-app som avgör hur biljetten ser ut med ex, hypermarkeringar (blått) och radbrytningar. Duger det inte så byt till en annan app för SMS, det har INGENTING med Fejkbiljett att göra. SL kan INTE välja vad som ska bli "blått" eller andra rövarhistorier.

F: Jag har information angående kommande ändringar eller annan "insider-info", vart vänder jag mig?
S: Skicka ett pm till mig eller Olangu. Snälla inkludera källa, bilder, dokument, interna PM's, etc. Desto mer desto bättre.

F: Jag vill ha stöd för min stad i appen, vad gör jag?
S: Du skickar in riktiga biljetter till oss via PM (oss = Jag och Olangu ) och finns möjligheten så kanske vi lägger till stöd för din stad. Observera att vi gör detta ideellt och INTE tjänar massa pengar på det, så förvänta dig inte att VI kommer köpa biljetter till DIN stad.

F: Hahaha jag är en spärrvakt och jag kan se direkt om det är fejk eller inte bla bla bla trams / varför åker ni inte lagligt när alternativet finns mvh moralkärring / jävla tattare som inte kan betala för sig. Ser du mönstret?
S: Snälla. Mata inte trollen. Ta all information som INTE är från mig eller Olangu med en nypa salt. Använd källkritik. Är det ett helt nytt reggat konto som postar och påstår något så är det förmodligen INTE sant. Har du INFORMATIV OCH KORREKT information/källa så se punkten ovan angående delning av info. Om inte så kan du hålla off-topic konversationer någon annanstans, inte i tråden.

Avslutningsvis:

Har du någon fråga eller fundering som INTE finns med i VFF:en så snälla, använd sökfunktionen först och sök på det du undrar efter. Till 90% så finns förmodligen din fråga redan besvarad tidigare i tråden. Skulle det inte dyka upp något så pröva googla. Skulle du fortfarande inte få fram svaret på din fråga så skriv ett sammanfattande inlägg och var tydlig i vad du undrar över. Desto mer information desto bättre.
Senast redigerad av Essylia 2014-02-21 kl. 22:54.
Citera
2014-02-21, 22:42
Medlem
JohnRims avatar
Dessutom la MTR till ett obs till sina anställda, utver den infon som Olangu nämer ovan
Citat:
OBS. Om kunden envisas med att biljetten är giltig ska du alltid kontakta SL Kundtjänst (kortnummer ****) för att kontrollera biljetten innan du ber kunden lösa en ny biljett. Vi ska aldrig visera biljetter på något annat vis än det som visas i taxehandboken och nedanstående taxeinfo. SMS-biljetter kan ha många olika utseenden och många av de "tips" som sprids är felaktiga.

edit: bra FAQ Essylia!

På bloggen finns det steg-för-steg guide angående "F: Okej, jag har laddat ner filen och installerat, den startar men när jag försöker skapa biljett så kraschar appen och det dyker inte upp någon biljett, hjälp!". Om du editerar nu hinner du få med det i första versionen av FAQ

Och att du länkar till FAQ:en i signatur såklart, det är säkert på din att göra lista.
Senast redigerad av JohnRim 2014-02-21 kl. 22:49.
Citera
2014-02-21, 22:56
Medlem
Essylias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
Dessutom la MTR till ett obs till sina anställda, utver den infon som Olangu nämer ovan

edit: bra FAQ Essylia!

På bloggen finns det steg-för-steg guide angående "F: Okej, jag har laddat ner filen och installerat, den startar men när jag försöker skapa biljett så kraschar appen och det dyker inte upp någon biljett, hjälp!". Om du editerar nu hinner du få med det i första versionen av FAQ

Och att du länkar till FAQ:en i signatur såklart, det är säkert på din att göra lista.

Länkar direkt till inlägget istället med hänvisning till rätt sektion. Installationen hör inte riktigt hemma här i tråden känner jag.
Citera
2014-02-21, 23:41
Bannlyst
Mycket uppskattat!
Citera
2014-02-22, 02:26
Medlem
mittenskittens avatar
Ska åka med roslagsbanan imorgon för första gången på flera år..
Som jag nämnt tidigare har jag använt Fejkbiljett på bussar i min förort enda sedan starten och det har aldrig strulat. Men har också ett reducerat 30-dagars-kort (tänker aldrig betala 800kr för det) fastän jag är 25 som jag åker på ibland när jag ska åka tunnelbana/pendeln för jag tycker det är smidigare när man ska förbi spärrarna etc när det är mycket folk och köer överallt..

Men nu till min fråga, det finns väl konduktörer på roslagsbanan?
Kan man använda Fejkbiljett då? Eller ska jag köra med det reducerade kortet bara?
Jag tänkte ifall konduktörerna har biljettscanners som blåjackorna har..

(ps. tack igen för appen, använder den varje dag och skulle inte klara mig utan<3)
Citera
2014-02-22, 06:25
Medlem
sabress avatar
Men hur gör man om busschaffisen vill se sms:et man skickat iväg för att få en biljett då? Jag har varit med om att vissa är stenhårda om att få se för att man inte ska kunna fejka en biljett.
Citera
2014-02-22, 06:30
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Men hur gör man om busschaffisen vill se sms:et man skickat iväg för att få en biljett då? Jag har varit med om att vissa är stenhårda om att få se för att man inte ska kunna fejka en biljett.

NVM!! Essylia tänker på allt. Fanns som inställning att appen skapar ett sms.

Borde inte det vara en standardinställning??

Det enda jag tänker nu är att SMSet som ser ut att ha varit "utgående" ligger för sig, och är inte scrollbart i samma sms som biljetten kommer i. Har för mig att det är så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in